Internationalt kørekort

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Michael Wahl, 25/10/16.

  1. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Er der nogen af jer der har erfaringer med et såkaldt internationalt kørekort?

    I flg. politiet & borgerservice gælder vores kære lyserøde kørekort officielt kun i EU lande, og udenfor EU skal du derfor medbringe et internationalt kørekort, som sidst jeg fik lavet det var en grå papbog, men et påklistret pasfoto :)

    Jeg har dog over de seneste år kørt bil i mange lande, incl US for en måned siden, på mit lyserøde EU kørekort.

    Ved I om der reelt ER behov nogensteder overhovedet for at medbringe et international kørekort (der kun holder i 1 år og er en grå pap bog)?

    Skal bl.a. til Malaysia om 20 dages tid men der går rygtet at det nærmest ikke er nødvendigt med kørekort overhovedet (skal leje MC).
     
  2. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Malysia ved jeg ikke noget om, men i UAE hvor det officielt hedder sig at du skal have et internationalt kørekort har jeg aldrig brugt andet end mit DK kort når jeg har lejet bil, og jeg er sågar blevet stoppet i en privat bil, og på forespørgsel blot vist min DK kort. (de var mere interesserede i om bilen var forsikret til udlån - hvad den self. var :) )
     
    Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  3. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det er nok forskelligt fra land til land. Som en sidebemærkning er USA bestemt på stats og ikke nationalt niveau men jeg har lejet bil mange steder på mit danske kørekort uden problemer.
     
    Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  4. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Det samme gør sig gældende i Australien og New Zealand, ingen problemer det det lille pinke.:p
     
    Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Jeg har brugt mit danske kørekort i Bosnien uden problemer.
     
  6. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    I alle år og mange lande, har der vist kun været en enkel udlejer der gerne ville se det internationale kort også. På den anden side, til DKK 25,- og et pasbillede heller ikke det store problem at få et for en sikkerhedsskyld :)
     
    Henry og Schwert "Synes godt om" dette.
  7. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Enig - bare lidt besværligt at skulle møde op på borgerservice en gang om året :)
     
    Henry og jakobv84 "Synes godt om" dette.
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg tvivler på man møder en udlejer der ikke er til at handle med hvis du har et EU kørekort... hvis de forlanger det er det nok mest en måde at trække en for et ekstra gebyr og så er spørgsmålet jo hvor krejler man er. Jeg holder med @Michael Wahl at jeg ikke går på borgerservice så ofte for at få et "just in case".
     
    Henry, Michael Wahl og Schwert "Synes godt om dette"
  9. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    De seneste mange år har jeg også kun brugt mit EU kort i mange lande. Men da jeg læste denne tråd kom jeg til at tænke på om der kan være noget forsiringsmæssigt hvis uheldet er ude og der bliver sagt at man kørte uden gyldigt kørekort, dvs at man skulle have haft et internationalt kørekort?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Hvis udlejer har godtaget dit EU kort så - nope!

    I forvejen har man jo typisk fået stoppet 68 unødvendige forsikringer ned i halsen "just in case" Sidebemærkning - jeg er stoppet med at tegne noget som helst andet end de lovpligtige efter jeg har fået mit Platin Mastercard, hvor de dækker selvrisiko over 2000,- (så kender jeg worst case, og da jeg aldrig har lavet nogle skader, på udlejnings biler o_O, er de 2000,- hurtigt "på kontoen")
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  11. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    På mit MC gennem Danske Bank har jeg tegnet en ok billig ekstra dækning så de dækker AL selvrisiko på billeje globalt op til ca 11.000 DKK - pr udlejning (ubegrænset udleje pr år)
     
    CHA211 og Henry "Synes godt om" dette.
  12. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    I Sydkorea er det krævet med internationalt kørekort for at leje bil.
    Jeg fik et for en sikkerheds skyld inden syd Afrika da der stod at kortet skulle være p engelsk men har endnu ikke brugt det
     
    *flyer "Synes godt om" dette.
  13. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Er der nogen grund til ikke at få et lavet? Det koster 25 kr og en time på borgerservice, og så et foto selvfølgelig. Jeg ved godt det er åndssvagt og oldnordisk, men tror det er et lovkrav og kunne evt. give problemer ved uheld hvis det manglede.

    I hhv. Indonesien og Vietnam forlangte politiet det fremvist da jeg kørte på motorcykel. I Vietnam gad de ikke engang se mit "rigtige" kørekort så vidt jeg husker, men de er også først lige begyndt at acceptere internationalt, så der er nok lidt forvirring omkring det.
     
    Michael Wahl, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  14. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Du besvarede vist lige dit eget spørgsmål... en time på borgerservice!!
     
    Michael Wahl, Schwert og Henry "Synes godt om dette"
  15. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Kan supplere fra Argentina med at oplyse, at det internationale kørekort (som jeg heldigvis havde investeret i) blev gransket nøje, da jeg afhentede bil hos AVIS.. Ved dog ikke, om det gælder Sydamerika generelt.
     
    Henry og CHA211 "Synes godt om" dette.
  16. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg har prøvet begge dele. Altså ét sted var EU kørerkort nok et andet sted skulle begge dele til (USA).

    Mener manden var et eller andet sted, hvor det internationale var et krav (og et problem at nogen manglede det). Kan ikke huske hvor det er, men du kan jo evt spørge ham selv hvis det er vigtigt @Michael Wahl. Måske UAE/Oman tror jeg.

    Som et kuriosum kan jeg bemærke, at i Orlando Gun Club godtager de det internationale kørerkort i stedet for et pas som legimitation (hvis man nu er så uchecket og har glemt sit pas og mistet sit EU-kørekort tidligere på turen). Ekspedienten undrede sig dog over, at det så lidt primitivt og provisorisk ud, men han godtog vores forklaring om, at vi var fra Danmark og vi var ikke så teknologiske og moderne :rolleyes: Mao - med et billede og et vådt stykke bølgepap kan du få adgang til alskens automatvåben i Orlando.
     
  17. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    193
    "Synes godt om" modtaget:
    750
    Point:
    93
    I Texas er det sikkert nok med en bibel og et print af deres Second Amendment :D

    Jeg har kørt rundt i flere forskellige (US) stater, men når jeg tænker mig om, har selve udlejningen fundet sted i enten Californien, Florida, Virginia, New Jersey eller Colorado. Ingen af stederne er jeg blevet bedt om at fremvise det internationale kørekort (som jeg i øvrigt heller aldrig har gjort mig den ulejlighed at få udstedt). Jeg ved ikke, om det har været mere held end forstand...
     
    SophieHendriksen, Michael Wahl og Henry "Synes godt om dette"
  18. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg har så et kørekort udstedt i dette årtusinde i kreditkort størrelse så måske det gør jeg ingen problemer har haft... :D
     
    SophieHendriksen og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Ikke tilstrækkeligt i Argentina... o_O
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Jeg havde selv internationalt kørekort i 2006 da jeg boede i AUS/NZ men de bad aldrig om det.
    Men har lejet biler på mit lyserøde siden da i bl.a. USA, Thailand, Island m.fl.
    Kan godt være jeg skal ofre den time og de 25 kr (+65kr for et billede) hos Borgerservice...
    Men enig med @jakobv84 at spildtiden ikke just trækker mig derned :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side