IsolCBFlyers F-LOG m. alt godt fra luften.

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af isolCBflyer, 7/9/17.

  1. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Nå, nu har jeg suget på dette forum længe nok med forskellige LOG's, BLOG's og andet guf fra rejseverdenen. Da jeg ikke synes, at jeg vil besudle andre gode tråde med mine åndsvage betragtninger, bliver jeg nok nødt til at lave min egen.o_O

    Ikke en decideret rejselog, ej heller en blog, men med F for fly/flyvning og efternavnet LOG må det blive til F-LOG. Prøver naivt at lukke øjnene for hvad det også kan betyde ude i den urbane sprogsuppe.:eek:;)

    Men lidt rejseloggeri kan det blive til, iblandet en GA-pilots sølle betragtninger fra tid til anden. Måske noget meget nørdet som lugter af fly ind i mellem, måske blot sludder, who knows.
    Forude venter lidt alm. SAS flyveri, lidt EVA AIR business, lidt Thai first class, måske noget til den anden side af jorden som jeg ikke aner hvad er endnu. Hen på næste år SQ business til SYD, med et LEG i First suites:D:D:cool::cool:.

    Inden jeg begynder, at stave mig igennem en nylig overstået TAP Portugal tur, kommer en lille fly historie fra min gode onkel som er pensioneret SAS pilot og instruktør på MD-80'eren:

    Flymaskiner har en såkaldt "maximum demonstrated crosswind component", som er et udtryk for hvor kraftig sidevind(90 gr i siden) den kan lande i. Det skal fysisk demonstreres af testpiloter et hvis antal gange for FAA kan certificere maskinen til at lande i den sidevind fabrikanten af maskinen ønsker.
    DC-9'eren kunne lande i 38knobs sidevind, det er fandme meget (en Cessna ligger omkring 18-19 knob!).
    Men da DC-9 bliver videreudviklet til MD-80'erne, bliver den kun certificeret til 30 knobs sidevind - hvorfor? Af den simple grund, at Mcdonnell Douglas kunne ikke finde et sted med mere sidevind end 30 knob da de skulle hive den igennem certificerings processen!o_O
    Så nørdet er jeg, at jeg finder sådan noget interessant! ;)

    Nu er I advaret!:D:D
     
    DanielBahn, Beaglen, Ali Taran og 20 andre "Synes godt om" dette.
  2. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    TAP Portugal OSL-JFK:

    Ja, den rejse begynder så i CPH o_O:D Som mange andre herinde hoppede jeg på, i foråret, da TAP havde pis billige business billetter til US østkyst, fik sneget en kort tur ind 1. september der kun krævede en afspadserings dag ud over weekenden og med et klart formål: få pudset diamanten af til et nyt år i manegen.
    Købte en SAS GO tilslutning, 7:20 ud fra CPH, tids nok til at nå starten på hele turen kl. 10:00 fra OSL som så også var med SAS - tilbage til København. Min kone har stadig ikke forstået hvad pokker jeg skulle i Oslo!:p Først fra CPH var det ægte TAP.

    Vil egentligt hoppe let og elegant over GO turen til OSL, men tager den med alligevel, for nørderiets skyld!;)

    SK454 CPH-OSL:
    En smuk morgen
    IMG_1746.jpg
    Lille Frederiksberg kan ligne en nuttet lille landsby sådan en morgen.
    Jagten gik på en Drivenow som holdt ca. 7 minutter væk, hvilket er tættere end det plejer - fedt, minutterne er sparsomme om morgen.
    Et hurtigt rundtykke m. kaffe i Guldstuen, ingen kanelsnegle i farvandet.
    Ankom til gaten, boardig er gået igang, et skilt viser min række (20) via trappe udenfor over apron'en, ja ja, er ikke meget for at skulle vise min simple rejseform så åbenlyst til alle :D:D Men havde så meget godt i vente, at det klarede jeg nok, og kom jo dejligt tæt på A321'eren:
    IMG_1756.jpg

    Havde en kort gang-ballet med et ældre amerikansk ægtepar som ikke havde fanget den med at gå udenfor for rækkerne syd om PLUS, de så lettere forvirret ud, da jeg kom marcherende mod dem bagfra.:)

    Alt godt så langt. Så kom kaptajnen på PA'en og sagde, at de var sådan set klar til afgang, men OSL havde tung tåge denne morgen, så de havde indført SLOT tider på ankommende fly, og vi måtte først være i luften 7:54 - puh, syntes min halvanden times connection blev tæt men, så skulle vi altså ikke fise for meget rundt over Oslo. Hvis jeg missede start legget ud af Oslo var der jo risiko for hele turen blev annulleret - fy for en grim tanke.
    Tjekkede på min telefon METAR'en (vejrudsigten) for OSL, og kunne godt se det så noget grumset ud:
    IMG_1761.jpg
    Det er en app til telefonen som har en gratis udgave som er helt fin. Aeroweather: https://www.lakehorn.com/products/aeroweather-lite/

    Den giver dybest set samme vejr udsigt som de to lufttrolde modtager ude foran via ATIS'en. Og har man ikke lige den store lyst til at lege meterolog kan man trykke på "decoded" i bunden og det er så lidt mere forståligt:;)

    IMG_1762.jpg
    RVR står for Runway Visual Range. Og bliver kun angivet ved dårlig sigtbarhed. Og bliver målt v. baneenderne. Så det var noget halvsløjt, og ikke umiddelbart tegn på det ville blive meget bedre, da sigtbarheden er angivet til "no change" v 01 og "Down" ved bane 19, altså ikke udsigt til bedring, men forværring. Så afsted til tiden kom vi i hvert fald ikke.

    Vi sad og gloede i ca.20 minutter v. gaten.
    Piloterne taxi'ede ud til 22R på kun een tændt motor, så det 'savede' og larmede fra det hydrauliske system når kun en motor er tændt på disse Airbus'er. PTU'en 'vuffede' med hele vejen:D:
    http://www.askthepilot.com/questionanswers/the-barking-dog-airbus-noises/

    Ved rullevej A2 v 22R tændte de den anden motor, og ind på banen og op. Et hurtigt højredrej og over Skovlunde (ca.) - boing!!! Af med FASTEN SEATBELT skiltet, det er sgu noget af det hurtigste jeg har prøvet, de har vel ramt 10.000 fod, vejret var fint så igang med servering. Det var noget anderledes på TAP skulle det senere vise sig.
    Ikke det store at berette, et primært mandligt crew, virkede lidt morgentrætte, sagde høfligheds fraserne, men smilet var ikke helt stået op.
    Nåede til OSL ret hurtigt, tiden var helt fin. Ud, mange ting de telefoner vil fortælle én når man lander!: :D:D
    IMG_1763.jpg
    Tripcase er i øvrigt min nye bedste ven på rejsen, den er skarp til at få gate changes og forsinkelser med synes jeg.

    Op i det der nu så er "gullstuan" med mit udprintede boarding kort fra TAP hjemmefra. Spurgte v. loungen, om han kunne checke mig ind hele vejen til JFK - tænkte naivt at til USA skal de for helvedet da se PAS og tjekke om man har ESTA/visum osv. Sådan plejer det jo at være med tanten. Men nææ, du er er tjekket ind hele vejen, sagde han og gav mig mit fedtede stykke printer papir tilbage - fint! Observerede lige, at Cava'en var åbnet og stillet på køl kl. 8:45 - de ved hvad det handler om de Nordmænd!:)

    Kaffe, mini croissant og et forsøg på at toppe væske depotet godt op med vand - det ville blive brug for senere!:p
    Tjekker mail og gys gys, Expertflyer giver mig en alert om, at der er ændring i kabine konfigurationen. Den var i ugen op til, skiftet fra ny til gammel til ny, og nu altså på selve dagen - gammel kabine fra Lissabon til JFK i en A330. Damn!
    Ny Kabine:
    IMG_1767.jpg

    Gl. Kabine:
    IMG_1768.jpg

    Afsted mod gaten, da jeg rejser mig og fisker mit udprintede boarding kort ud min trolley bliver den til flere stykker boarding kort, så render lige forbi agenten v loungen og beder hende printe et RIGTIG boarding kort, det gør hun med alle 3 legs på. NU føles det rigtigt!:)
    På vejen ud af SAS loungen ser jeg, at OSL lounge ved siden af, faktisk er den TAP bruger, om jeg kunne have brugt den når nu det faktisk var SAS jeg skulle med fra OSL, ved jeg ikke. Men ville gerne have prøvet den.

    OSL-CPH, PLUS, SK1455:
    V. gaten var det et lettere kaos, pludselig begynder folk bare at mase sig ombord da de sætter boarding igang på gate monitoren, dog uden at annoncere det. Det mindede altså lidt om kvæg der bliver lukket ud på sommerfolden efter en vinter i lade!:confused: Nogen raffineret køkultur har vi ikke, os skandinavere.
    En anden maskine end på vejen op, trods kun 1:30 i Oslo, de har sgu mange afgange SAS, hurra for det.
    Danske kvinder var i kabinen, og der var kæmpe smil og venlighed straks man trådte ind.
    2C med god udsigt til cockpittet inden afgang :cool::cool:
    IMG_1772.jpg

    15 min forsinket ud af OSL. Ikke noget større fuss skulle man tro.
    Det blev en polarbandit serveret pænt fra en kurv. Og en flaske vand.
    Kunne høre purseren pjatte let med de andre, det er interessant som purseren ofte sætter stemningen for resten af crewet ombord. Da hun sagde velkommen ombord da vi var i luften, sagde hun "bla bla bla...med resten af mine dygtige kollegaer....bla bla bla." Var kvart ved at brække mig, men må indrømme, jeg tror sådan en simpel gang psykologi faktisk virker opmuntrende på både crew og passagerer, til en hvis grad i hvert fald.
    Det var et større iPad show hun præsterede inden afgang. Med en lille Bluetooth dullert i øret snakkede hun via ipaden til nogen om noget bagage. Hun gik hen og trykkede når hun talte til dem. Aner ikke hvem der var i den anden ende.
    Hun havde connecting gate info klar inden vi landede. Hun sagde Washington var C02, og hun går efterfølgende ud for at berolige nogle amerikanske passagerer som skal til henholdsvis SFO og IAD, så går det op for hende det er C32 istedet. Så får amerikanerne forhøjet blodtryk og tænker nøj det er langt at gå fra B5 (vores ankomst gate).o_O
    Herregud, vi lander ca. en time før flyet til IAD afgår - I skal nok nå det!;)
    Lissabon var fra A-fingeren, stritfingeren om man vil, altså ikke den lange slange mod det tidligere inderigs. Så jeg gad ikke spilde tiden på guldstuen, så valgte Aspire på mit Priority Pass, og fandt ud af, at faktisk er Aviator loungen contract lounge for TAP.
    Nåede et toiletbesøg og en Gammel Dansk var det sparsomme udbytte af den lounge :cool::D

    Prioritets boarding, SGH stod for det praktiske. Ingen stod i kø, så jeg vadede ombord som den første og fandt 2A, overhead bins på de første rækker var markerede med, at det til Executive class, altså deres business class.

    Venlige og smilende smukke piger tog imod. Det skal nok blive godt tænkte jeg! :):D
     

    Attached Files:

    Senest redigeret: 8/9/17
    DanielBahn, Beaglen, Ali Taran og 15 andre "Synes godt om" dette.
  3. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Perfekt! Glæder mig! :D
     
    Henry, tbh og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  4. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Tak for god underholdning og lidt lærdom :) ærgerligt din app vist kun er til æble telefoner!
     
    Henry og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  5. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Flyvefisken, Henry og tbh "Synes godt om dette"
  6. Schlandy

    Schlandy VIP medlem

    Beskeder:
    574
    "Synes godt om" modtaget:
    1,653
    Point:
    93
    God læsning så langt:) tak for du deler din oplevelse!
    Hvordan får du alert på kabine ændring ?
     
    Henry og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  7. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Tak skal du ha' :) Spændt på om det kun var for egen fornøjelses skyld, eller om det kunne underholde andre.:D

    Ved seatmaps, er der en "Create aircraft change alert" og den råber op både ved aircraft change, men også ved ændring af kabine konfiguration
    Skærmbillede 2017-09-07 kl. 23.24.56.png
    Mailen jeg fik lød således:
    "Aircraft Change Alert ("LIS-JFK") for TP209 from LIS to JFK on 09/01/17 has located a new aircraft: Airbus A330-200 (332).

    (If the New Aircraft code is the same as the old, then we have detected a change in the cabin configuration.)
    "
     
    Beaglen, Flyvefisken, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  8. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    God underholdning :) Jeg ser frem til mere fra samme skuffe - nørderiet kender jo (tydeligvis) ingen grænser herinde :D:D:D
     
    Beaglen, Baadsgaard, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    :D:D:D:D
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Grisefod

    Grisefod VIP medlem

    Beskeder:
    348
    "Synes godt om" modtaget:
    1,060
    Point:
    93
    Flot start, det her kan kun blive godt.
    Takker fordi du gider dele.
     
    Henrik Olsen, Henry og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  11. Flyvefisken

    Flyvefisken VIP medlem

    Beskeder:
    70
    "Synes godt om" modtaget:
    293
    Point:
    53
    HERLIGT:) isolCBflyer deler ud af sprogblomsterne:D Tekniknørderiet;) og flyve entusiasmen som vi alle elsker herinde.

    Nu har jeg det som et lille barn i en slikbutik.:rolleyes: VE HA MERE..........NU!!!!!
     
    Henrik Olsen, Henry, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    821
    "Synes godt om" modtaget:
    1,918
    Point:
    93
    Dejlig læsning! :D

    Synes faktisk tanten er konsekvent hurtigere end alle andre selskaber jeg har prøvet, til at slukke skiltet. Visse andre selskaber venter altid til de rammer marchhøjde .. omend det er sjovt med kampspurten til toiletterne når folk skal vente SÅ længe :rolleyes:
     
    Ali Taran, Henry og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  13. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Jam' jam' :) Det tog røven på mig med hvor lang tid det faktisk tager at skrive om det skidt når man har lavet noter med aaaallle de gode pointer:D;)
    Der er ikke noget som arbejde der kan spolere alt det sjove;) Skrifler videre i eftermiddag/aften:cool:
    Tak for entusiastisk feedback:D:D:D

    En teaser: Der var en lurer ombord TP757 CPH-LIS...:D:D
    FullSizeRender.jpg
     
    Beaglen, Erwin Lansing, Henrik Olsen og 11 andre "Synes godt om" dette.
  14. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Let's fly...

    CPH-LIS, TP757:
    A319
    Hvor fedt er det lige, at fly nummeret også er en flytype!?;)

    Sædet var faktisk ok, men jo ikke rigtigt business sæde, som jo er normen i Europa, fint nok synes jeg.
    IMG_1783.jpg
    Ca. midtvejs i kabinen skifter den røde farve ved hovedstøtten til lys grøn, om det betyder ringere benplads aner jeg ikke, går så nødigt bagud - har hørt at det er, hrmmm, forbudt at gå syd om gardinet - bare spør' SAS' shorthaul crew!? :p;) Nå spøg til side.
    IMG_1784.jpg
    Sidder man som en flink skoledrenge oprejst ser det jo ganske tilforladeligt ud med den benplads. Men lad jer ikke narre, når røven falder lidt tungere og man skyder sig frem er ekstra pladsen væk - men som sagt, ok, selv til godt 3 timer i Portugisisk selvskab.
    IMG_1827.jpg
    Strøm til både det ene og andet elektronisk habengut, USB og både US og EU stik kan gå i - så har du trang til lige at køre med multiblenderen er du velkommen!;)

    Purseren (regner jeg med) og muligvis et yngre crew medlem stod foran og tog imod, og tog sig af business kunderne. De virkede ret opsatte på at finde plads til bagagen når der kom en business passager til sidst ind ad døren - god service.
    Vi kom afsted til tiden, trods et stopfyldt fly.
    Midtersædet er tomt foran, der var 2 rækker business, eller Executive Class som TAP kalder det.
    Holder øje med traffikken du af mit lille vindue, ser en Air France A318 luske sig forbi:
    IMG_1787.jpg
    Det er altså lidt en sjov bette fyr den Baby Bus. Ser ud som om den er kørt lidt for hurtigt ind i en mur og fyren bagved bankede op bagi, så den er klemt sammen og halen røg til tops. Men rent det er kendt fænomen i flykonstruktion, ja ikke at køre ind i en mur, men det der hedder 'moment arm'. Jo længere fra tyngdepunktet i længderetningen man placerer vægt, jo større effekt har det. Det gælder så også modsat og med aerodynamiske flader, som for den forkortet A320 der blev til A318. Hvis roret skal have samme effekt/autoritet over maskinen kræver det en større halefinne fordi den er rykket tættere på centrum af maskinen. En ingeniør vil sikkert himle med øjenene ved den forklaring, men ca. sådan fatter mit hovede det!
    ;)
    Tilbage til flyvningen. Vi taxier afsted, TAP piloterne vælger at tænde begge motorer efter pushback.
    Linier up v. rullevej A2 til 22R - igen:
    IMG_1793.jpg

    Ja, frem og tilbage er jo lige langt, det er 2. gang indenfor få timer jeg sidder på alpha2:rolleyes:
    Ind på banen og fuld knald på den lille maskine. De skønne turbiner, pænt pyntet på hver vinge, knokler derudaf. Man kan høre de begynder at give den der ekstra hidsige bore/save lyd når de får fuld gas!

    IN THRUST WE TRUST!:D:D

    Den ekstra gnavelyd kommer når det yderste af fanbladene spinner så hurtigt at tippen bevæger sig hurtigere end lydens hastighed, så det er vel i virkeligheden små supersoniske brag tror jeg. Så gudskelov sænker de jo powersettingen ret hurtigt vi er i luften.
    IMG_1794.jpg
    Til venstre Øresund, nu uden ubåd!:eek:

    Her kommer første krise på turen. Jeg har fyldt mig med så meget vandi løbet af morgen, og det vil jo så gerne ud efter en tur rundt i blodårerne mine. Så sluk dog det FASTEN SEATBELT skilt!!?? Næææ nej, det blir på. Crewet rejser og tager gardinet for, både til forreste galley og til 'dem' bagved:D

    Jeg grubler lidt, og rykker rundt i sædet af tisse trang. Nå fuck it, de mener det jo ikke på DEN måde, konkluderer jeg! beder pænt min sidemand på 2C om jeg må komme ud, jeg tager fat i gardinet i håb om at salvation lies ahead.... De siger pænt, de søde piger bag gardinet, at SEATBELT skiltet jo stadig er på. Nå ja det må jeg jo erkende. Op med 2C igen og et forsigtigt "sorry".

    Nu er blæren jo godt rystet. For saaaatan en lang tur op til nogle af 30 tusinde fod.:D:D
    Det lykkes og jeg fløj..........ja, ud på toilettet og kom af med det overskydende vand.
    Hej igen til 2C - han smiler stadig - bare vent til han oplever mit alkohol indtag, så ved han hvad klokken er slået.:p:D;)

    Varm klud og menukort og en refreshing et eller andet.
    IMG_1795.jpg
    Fuck hvor er det dog fedt med en menu på intra Europa - ja det er!!!!:D:D:cool::cool:

    IMG_1796.jpg IMG_1797.jpg IMG_1798.jpg
    IIhhh så var det jo bare at vælge og glæde sig.
    Yngste crew madamme kommer rundt med en seddel for tage predinner drink ordre og meal ønske.
    2C er vist guldmedlem hos TAP (havde et gyldent tag hængende på tasken), hun spørger ham først, derefter mig - fint! Napper en G/T og beef til hovedret tak. Modtaget med et smil.

    Glæde og tisset af - nu kan intet gå galt!!!!;)
     
    DanielBahn, Beaglen, SophieHendriksen og 12 andre "Synes godt om" dette.
  15. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    821
    "Synes godt om" modtaget:
    1,918
    Point:
    93
    Haha :D:D — minder mig lige om den her artikel (der er en grund til at de siger "seatbelt skiltet er på" og ikke "sæt dig ned"!):

    http://viewfromthewing.boardingarea...-the-lavatory-while-the-seat-belt-sign-is-on/
     
  16. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Ha ja :), der er faktisk flere problemstillinger i det som jeg ser det. Altså at vente med at slå skiltet fra til man er i cruise højde, over vor lille del af verden HVIS vejret er roligt, er totalt hysterisk, synes jeg.
    Man mister simpelthen respekten for det skilt. Specielt når man ser cabin crew rejse sig og gå i gang med deres forberedelser.
    Det er lidt ligesom når der står fartbegrænsningsskilte på motorvejen pga. vejarbejde, og de er færdige med arbejdet, men glemt at fjerne skiltene. Respekten for reglen ryger.
    Jeg tror det er en company policy fra TAP, for det var ret konsekvent på de 4 flyvninger jeg prøvede med TAP.
    Lad det dog være op til den enkelte kaptajn at vurdere udfra vejret og flyvningen generelt. Man har jo en rimelig chance for at forudse urolig flyvning som pilot, dels ved ordentlig vejr briefing før flight og dels, ja, ved at glo ud af vinduet + deres vejrradar.
    Klart i de tropiske egne er det mere uforudsigeligt og voldsomt - men DK den dag:rolleyes::rolleyes:.
    Nå ja, så er der amerikanerne som kan ødelægge enhver fornuft med deres lawsuits og ansvarsfralæggelse..... :confused:
    Men jeg har også nogle af selskaberne mistænkt for at lade skiltet være tændt lidt ekstra tid, det giver kabinen mulighed for at flytte galley carts osv rundt uden passagerer står i vejen. Men så sig det.
    Når det så er sagt, så har jeg altid bæltet spændt - undtagen når naturen kalder deroppe;);)
     
    Senest redigeret: 9/9/17
    Beaglen, SophieHendriksen, Henry og 6 andre "Synes godt om" dette.
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Hos luftwaffe siger de altid: I henhold til tysk lovgivning er De forpligtet til at have bæltet spændt. (frit oversat efter hukommenlsen) :confused: Har dog ikke hørt om nogen, der er er blevet anmeldt og sendt forbi en dommer.:p
     
    Beaglen, Ali Taran, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  18. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Fortsættelse af TP757...

    Nu var det bare at sidde og lade sig varte op, der i mit ydmyge hjørne 2A med udsigt til Europa fra oven.
    Frem med Bose og iPad, G/T ankommer standsmæssigt:
    IMG_1799.jpg
    Med noget snack til at øve tyggegummerne på, Gordons Gin - ??????, nå, fyldt med overskud, Tonic'en smager sgu faktisk godt - sig det ikke til nogen.:p;)
    Men fin at starte på, trods Gordon - den sjuft.

    Der går ikke længe før de kommer med bakker med maden. 2C får først, fisk ser det ud til. Ser ok ud, jeg er ikke stærk til det som har været i vandet, så vælger det sjældent, det undrer mange, men så er det da ikke mig der stjæler fisken i cateringen! ;)
    Så kommer min, forret, hovedret & dessert på samme bakke:

    IMG_1800.jpg
    De spørger hvad jeg vil drikke, har sgu lidt glemt hvad rødvinene hedder, så spør' min gode veninde purseren, hvad hun vil anbefale? "Okay sir, I know which one - just a second" tilbage kommer hun, med Dona Maria 2014, viser den, og tilføjer at mange er rigtig glade for denne. Men jeg er naturligvis velkommen til at smage begge typer rød for at afgøre hvad er bedst. JAAAAAAA for fa..... Sværere er det altså heller ikke. Det er der da en hvis form for overskud over, istedet for blot at kyle en miniflaske i hovedet på mig - fik tanten den!?o_O
    Nææ der var tanke bag, stolthed bag. Muligt det var et spil for galleriet - men jeg åd det!;) Og begyndte med Dona Maria.

    Forretten var rigtig fin, velvalgte smagsnuancer i højden, brødet blev delt ud fra en kurv med en lille dug over for at holde på lunen.
    Hovedretten havde mistet lidt varme mens jeg gumlede på blomkålen m. venner. Men stadig varm, bare ikke VARM!
    IMG_1802.jpg
    Har for lang tid siden accepteret, at nogen større madoplevelse får man altså ikke i luften fra genopvarmet mad. Så jeg sætter den ind i helheden, altså oplevelsen af jeg sidder der og hygger mig med en god udsigt, en lille bæver på og verden er garanteret bedre når jeg lander....:D:D:D

    Dog, den oksesteg var noget til den tørre side, men var nu alligvel ok tilfreds med smagen, sammen med sauce og de grønne venner, så fik jeg en hæderlig oplevelse.
    Desserten kan jeg ikke huske, men bad om en portvin til, min veninde fra galleyet sagde: "but of course" og et stort smil.:)
    Da de rydder bordet for bakken, kommer hun straks tilbage med en fin lille underskål til kaffe koppen, det tror jeg er det angelsakserne kalder: "attention to detail":
    IMG_1810.jpg

    Nåå ja, jeg skulle selvfølgelig smage begge typer rødvin:
    IMG_1805.jpg
    Hun kom og spurgte med et stort smil: Nå, hvilken kunne du så bedst lide!?? Syntes mest om den sidste, altså den anden end hun anbefalede, fra Douro. Så fortalte hun kort om hvor fra i Portugal de kom fra. Synes det vidner om en stolthed af både landet, men også af det produkt de repræsenterer - fremragende!

    Med de fleste primale behov dækket, er det tid til at lade den evolutionerede, udviklet del af hjernen underholde:
    IMG_1822.jpg
    Episode 2 af af Easyjet - Inside The Cockpit var nøje udvalgt hjemmefra, og stolt havde jeg frastået mig fristelsen til at se det tidligere :D:p Skide god underholdning.


    Ja, 2C sad jo der sin vand og med sine excel ark på en Surface, så ville ikke forstyrre, og lod ham sidde, han skulle ikke tro jeg ikke havde forstået, at hvad der skal ind, skal ud..o_O. Nææ, voksen er man jo!

    Nå, turens skønneste detalje: netop som jeg løfter og tømmer endnu et glas af rødvinen fra Douro, fanger jeg igennem bunden af glasset, purserens blik ud igennem slidsen mellem galley og kabinen, hun får øje på jeg er nået til 'enden af Douro floden'. WOING, og hun står der med det samme og tilbyder at fylde op - ja da!:D
    Det siger det hele, hun havde hele tiden et vågent øje på passagererne i business kabinen, det er ikke et lure billede, men purseren som holder øje og står klar på spring:D:
    IMG_1816.jpg
    Bemærk fyren foran, der har proppet sin Samsung fætter i en spider ting som kan hænge der på væggen - skide smart!
    Mens resten af crewet serverede varm ret m diverse drikkevarer på economy (inkluderet i prisen vel at mærke!) blev hun tilbage og passede os 'børn', og klarede noget derude i gallyet. Man kunne i hvert fald høre skramle lyde jævnligt.
    Det er jo, på begge klasser, service som i "gaaamle dage" hurra for det, hurra for TAP intra Europa.:D Så længe det varer.:(

    Cloudporn:
    IMG_1814.jpg

    Flot som vi fløj ind over Portugal.
    Indflyvningen til Lissabon var flot fra venstre side, da vi fløj vest om Lissabon, og ind til en landing fra syd:
    IMG_1833.jpg
    Lige før vi laver venstre drej ind mod bane 03.

    Kan høre på short final, ude fra cockpittet den der "alarm lyd" som indikerer at autopilot bliver slået fra, jaaaa, nu bliver det menneskets hånd på maskinen som afgør hvad der sker...
    Kan høres svagt her, ca i samme højde (tossen fra Youtube, synes så det er "strange" - Jesus!!!:rolleyes::rolleyes:

    Ren lyd, før "STALL":


    Og nøj en fin, kattepote landing de lavede derude foran. Piloten gav den lige en sjat gas inden vi kom ind over threshold:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/RunwayDiagram.png/650px-RunwayDiagram.png

    Main gears satte sig pænt ned. Gad vide om det er fordi han kommer fri af lidt opdrift fra f.eks. et mørkt område, og så lige inden touchdown er der lyse jordområder, eller en del af runway som ikke giver samme opdrift, og kræver bare en lille sjat på gassen. Perfekt og elegant flyvning var det, set fra 2A.;)

    Havde holdt mig fra, at gå yderligere på toilettet, tænkte, hvor lille blære kan man ha' - 2C skal ikke forstyrres - og for fanden, det er inden for schengen, så jeg er hurtigt på et toilet i lufthavnen...

    IMG_1839.jpg

    NÅ! - busgate - langt til toilet!!! o_Oo_Oo_Oo_O
     
    Senest redigeret: 9/9/17
    DanielBahn, Beaglen, obs og 18 andre "Synes godt om" dette.
  19. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    God underholdende læsning. Glæder mig til resten
     
    Henry og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  20. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Her kom jeg virkelig til at grine meget højt :D:D:D:D
     
    isolCBflyer og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side