Turkish Airlines havde massive udfordringer fra fredag d. 6. januar, til og med mandag d. 9. januar, grundet massivt snevej/snekaos i IST. Desværre havde jeg en billet d. 6. CPH-IST-KUL, denne blev annulleret og sendt på hotel og bedt om at dukke op dagen efter igen til ombooking. Dette blev gjort. dvs : 7. januar : CPH-IST-KUL. Igen annulleret sidst på dagen og bedt om at tage på hotel igen... Da jeg havde billet fra KUL-DPS d. 9. januar til middag, med et andet selskab kunne jeg nu godt se, at den afgang ville jeg aldrig nå. Dertil gik hoteller som var forudbetalt via hotels.com tabt.. Vores alternativ var at vente til lufthavnen blev åbnet (måske søndag, måske mandag) og så købe nye billetter mellem KUL-DPS til omkring 4.000.- + have en kortere ferie. Vi er naturligvis omkring vores rejseforsikring, for at få noget af det tabte ind. Dertil lovede TK at man naturligvis kan få full refund for flybilletterne. (I mellemtiden stiller de sig dog tvivlende på, at vi ikke er fløjet CPH-IST, da det står i deres system...suk.. meget muligt, men jeg sidder i Danmark og har tilfældigvis et dokument fra dem selv, hvor det fremgår at flyet blev aflyst..) Jeg har 2 spørgsmål til professorerne : 1: Kan man på nogen måde kræve de obligatoriske 600€ i kompensation, når vi taler om snevejr? (Nogle steder læser jeg "NEJ" andre steder "MÅSKE"). 2: Kan man på nogen måde kræve noget for alt det tabte, såfremt min rejseforsikring nu vrider sig også ? Andre gode råd, er altid kærkommen
EC261 siger kun at de har duty of care i forbindelse med vejr, dvs. hoteller, mad, mails/telefon opkald. Så du kommer nok til at se langt efter 600€/kompensation for hoteller/fly hos TK, desværre. Noget andet er at de i situationen burde have ombooket dig. Det er, så vidt jeg har forstået, lidt uklart om de er krævet til at ombooke dig til andre selskaber, men det "plejer" at være standard hos netværksselskaber at gøre det, uden problemer i samme alliance, og ofte også uden problemer i andre alliancer, hvis de har en interline aftale specielt. Det burde TK have gjort og når de ikke selv tilbød det, burde du selv have fundet alternative router og foreslået til dem. Det er selvfølgelig for sent nu, men til næste gang... Uanset om TK mener at du var fløjet til IST ville de, igen så vidt jeg har forstået, været forpligtet til at refundere din billet og endda flyve dig tilbage til din origin, da ferien er betragteligt forringet (kan ikke huske den rigtige formulering). Jeg håber for dig at din forsikring dækker i dette tilfælde, i sidste ende tror jeg nok du skal få pengene fra TK flybilletten tilbage, ellers må du hive fat i kreditkort firmaet om det. Nogle gange er hoteller villige til at give en "credit" for ubrugte forudbetalte nætter hvis man fortæller dem om situationen, har hørt om det mange gange med f.eks. hilton og sheraton, hvor man så kunne bruge beløbet mod en overnatning der en anden gang. Jeg ved ikke om det er muligt når vi snakker hotels.com, men du kan høre hotel/hotels.com. Det kan også være du havde haft større chance der, hvis du havde skrevet til dem ligeså snart du vidste at du ikke ville komme, da de så kunne have prøvet at videresælge værrelset.
Jeg spurgte på en alternativ rute, da jeg havde fundet, at Qatar fløj kl. 21:15 samme aften om lørdagen. Det var muligt, men billetten ville koste ca. 7.700.- oneway og jeg skulle selv betale differencen lød beskeden. Så spurgte jeg, om det ikke var muligt, at man brugte Star Alliance-partnerne, men jeg fik et nej. Tak for input omkring hotellerne. Lige pt. er forsikringen på den del, og lader dem naturligvis arbejde videre med dette. Men såfremt de afviser, vil jeg da forsøge den vej. Og ikke mindst tak for input vedr. "ferien er betragtelig forringet". Det bør nu ikke gå så galt, da jeg har op til flere beviser for, at vi aldrig kom afsted grundet aflysning.
På vores hollandske søsterside skriver en jurastuderende netop nu en serie artikler om EC261, det lyder til at være oplagt at få dem oversat her også. Han skriver om ombooking ved aflysning at luftfartselskabet skal finde en anden flyvning til destinationen "med sammenlignelige betingelser og ved første lejlighed". Forordningen siger altså ikke noget om, og forpligter selskaber dermed heller ikke, til at booke om til andre selskaber. "Sammenlignelige betingelser" betyder at downgrades og ekstra transfers så vidt muligt skal undgås, og tidspunkter skal, igen så vidt muligt, ligge tæt på den oprindelige billet. Som du skriver er der nogle selskaber der gør det, hvilket jo er en rigtig fin kundeservice, mens andre bare lader en vente til de selv kan flyve igen. Desværre ingen hjælp at hente fra EC261 her, men man skal selvfølgeligt altid spørge, man ved aldrig
Status på sagen er, at @Erwin Lansing har helt ret. Jeg fik naturligvis full refund af flybilletter, men hvad angår kompensation, så er der intet at komme efter. Til gengæld tog jeg fat i min rejseforsikring, som kunne hjælpe mig med noget af det tabte.