I dag har Jet Time meldt ud at de ansøger om konkurs. Dette forventes at ske inden for 24 timer. Alle aktiver overdrages til et nyt flyselskab ved navn Jettime. Læs mere her: https://insideflyer.dk/jettime-indgiver-konkursbegaering/ Hvad tænker I - var det forventet og hvad er holdningen til at have et nyt flyselskab klar (det var allerede oprettet og klart med AOC i juni måned)?
Ufatteligt at det kan være legalt, men tror ikke de vinder mange kunder på dette a'la selskabstømning stunt.
Vi ved jo ikke om der er noget underskud i konkursen reelt, når aktiver overføres og betales for. Det kommer vi til at se mere til når konkursen behandles færdig.
Godt spørgsmål. Men som der står, for at kunne forsætte muligheden for at drive et flyselskab i 2021.
Mit meget personlige gæt er, at man vil slippe af med nogle forpligtelser, som ligger i det gamle selskab. Dette kan eksempelvis være gæld, kontrakter (leasing, oliekøb) eller personale. Jeg går ud fra, at det nye selskab skal betale markedsværdi for alle aktiver, der trækkes ud - så jeg vil ikke kalde det selskabstømning.
Jeg undrede mig også. Rent forretningsmæssigt så giver det god mening. Vi starter på en frisk. Købe de aktiver ud af det gamle jet time som vi gerne vil have, alt andet lader vi bliver og forpligtigelser i bred forstand kan vi i en vis udstrækning nulstille. Etisk, så synes jeg den er lidt flosset i kanten, specielt hvis man efterlader leverandører med ubetalte regninger og den danske stat (dvs. os) med en lang næse HVIS der er udestående i MOMS, skatter og afgifter. Det sidste ikke mindst set i lyset af at de faktisk fik støtte (hvis jeg ellers har forstået det korekt.
Markedsværdien på fly er nok meget reduceret i disse tider sammenlignet med den bogførte værdi i det gamle selskab. Så der kommer et bogført tab i det gamle selskab.
Så har Børsen skrevet om netop denne specielle konstruktion med at lade et selskab gå konkurs og oprette et nyt ned det samme og overføre aktiverne. Så andre har også øjnene på det som er sket. https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/jet-time-konkurs-skal-under-kritisk-lup Det er bag betalingsmur, så har ikke selv læst det. Hvis en kan uddrage det centrale vil det være super
Ifølge Børsen, der har en længere artikel i avisen i dag og langt interview, er der likvider i det gamle selskab til at dække lønforpligtelser
Yes - det stod der også i tante Berlinger. Meeen, hvad med andre “kontante” forpligtigelser, eks. ift. underleverandører, Skat, etc. Det stod der IKKE noget om. Synes den er ulden.