Jetlag?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Kristian, 5/4/16.

1. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,875
    "Synes godt om" modtaget:
    8,942
    Point:
    113
    Ledte efter det her emne, men synes ikke søgeren kunne finde noget (ikke at den er den bedste), men måske vi skulle have lidt tips til, hvad i andre gør med hensyn til Jetlag?

Jeg faldt over den her side og der er en App også: http://www.jetlagrooster.com/

Men hvad gør i andre for/mod/med Jetlag?

AMJ, tbh, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  2. Ekeren

Ekeren VIP medlem

Beskeder:
    297
    481
    Point:
    63
    Jeg bruger melatonin. Det virker supergodt på mig og hjælper mig med at sove når det ellers synes umuligt... Kan købes i USA i håndkøb.

tbh, PENSIONISTEN, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. clager

clager Platinum VIP medlem

Beskeder:
    1,097
    2,815
    Point:
    113
    Godt emne da et stort problem for mig på østgående flyvninger f.x. CPH-SIN med 7 timers tidsforskel eller TYO med 8 timers tidsforskel om vinteren og landing om morgenen lokal tid. Lytter til alle gode råd. Kunne godt prøve melatonin da står foran en US tur.
    Er det samme på en flyvning fra LAX-SFO-SEA til CPH. Hvad gør I om morgenen efter landing i Kastrup med 9 timers tidsforskel ?
    Vestover taler vi slet ikke om da det normalt ikke for mig er et problem

Senest redigeret: 5/4/16
    tbh, PENSIONISTEN, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Schlandy

Schlandy VIP medlem

Beskeder:
    328
    744
    Point:
    93
    Jeg er heldigvis ikke hårdt ramt af jetlag og kommer mig stort set altid efter første dag. Vestover holder jeg den gående til 22-23 tiden lokal tid første aften. Østover sover jeg gerne et par timer ved ankomst hvis mulig og så ellers holde den gående til ca midnat.

mhsalv, tbh, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. Rikke Haugen Olsen

Rikke Haugen Olsen VIP medlem

Beskeder:
    339
    754
    Point:
    93
    Jeg har tidligere haft store problemer med det. Melatonin har hjulpet mig meget og så tror jeg egentlig at jeg har vænnet mig lidt til det. Det påvirker mig i hvert fald mindre og mindre. :)

PENSIONISTEN, Ulrik, Ekeren og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Nicki Lolk Sørensen

Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

Beskeder:
    1,784
    2,982
    Point:
    113
    Jeg er også blevet glad for melatonin, men jeg sover aldrig mere end fire timer, når jeg har taget det. Til gengæld går der næsten aldrig mere end en halv time, efter jeg har taget det, før jeg falder i søvn.

Der er også nyt på vej: http://edition.cnn.com/2016/02/08/health/jet-lag-light-therapy-treatment/index.html

Uddrag:
    "Scientists at Stanford University say there may be a way to prevent jet lag without medication or adjusting your sleep schedule.

A team of researchers led by neurobiologist Jamie Zeitzer is working on a technique that exposes people to short flashes of light while they sleep to help them adjust more quickly to time zone changes."

tbh, PENSIONISTEN, Ekeren og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. PeterA

PeterA VIP medlem

Beskeder:
    929
    1,772
    Point:
    93
    Klart en vigtig faktor er at få søvn på en natflyvning, så man ikke har en lang dag foran sig uden eller med lidt søvn, når man når frem. Melatonin kan være et godt redskab til at blive træt, når man skal.

Men jeg synes også det er ret afgørende, hvornår flyvningen finder sted. Øst-over forsøger jeg så vidt muligt at tage en aften-afgang, så man er fremme i Asien om eftermiddagen - således skal man ikke kæmpe for at holde sig vågen hele dagen. SQ's afgang fra CPH-SIN kl. 12.30 er simpelthen for tidlig i forhold til ens døgnrytme til, at man kommer ned i dyb søvn og når man lander i Singapore, så er det satme en lang dag man har foran sig, når klokken er 06.00 (og morgenmaden endda blev serveret ca 2 timer tidligere).

Senest redigeret: 5/4/16
    mhsalv, tbh, PENSIONISTEN og 6 andre "Synes godt om" dette.
  8. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,875
    8,942
    Point:
    113
    ok, alt det naturpjat gider jeg ikke, har nogen piller der hedder "Zolpidem" de findes i 3,75mg og 7,5mg - har dem i 3,75 og de giver lige de der 5-6 timers søvn, som jeg selv har brug for..og har dem på recept fra min læge.

Melatonin har jeg engang købt, tror måske det var SQ der solgte dem, men synes ikke rigtig de bed på mig..

Men vil da prøve, at se på den App der om den kunne hjælpe lidt på det skide jetlag..

PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  9. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,216
    6,265
    Point:
    113
    Jeg gør faktisk præcist det samme som @Schlandy og er aldrig ramt af jetlag. Det er nok også en luksus at jeg ikke bliver påvirket af dette. Men føler at det virker godt.

Er sikker på det er en individuel ting, da jeg har prøvet at bruge samme metoder ved fruen og et par andre - de reagerede ikke på samme måde og fruen skal, når vi tager til USA, blot have en time midt på dagen og så er hun OK. Dette virker fra hende. Så det er nok med at prøve sig frem og se hvad der virker bedst :)

PENSIONISTEN og Kristian "Synes godt om" dette.
  10. Kenneth K

Kenneth K VIP medlem

Beskeder:
    190
    440
    Point:
    63
    Ramt af jetlag hver gang jeg returnere fra Californien, og ind imellem også derovre.
    Når jeg lander i DK første dag tager jeg de næste 2 aftener inden jeg går så sent som muligt i seng en 0,250 MG Halzion som er på recept og derefter de næste 2 - 3 aftener Melatonin 10mg. Som regel er jeg en 5 - 7 dage om at komme helt over det.
    De første nætter i USA hvor der er 9 timers forskel tager jeg enten Halzion 1/2 pille eller Melatonin.

Hvis der er nogen der mangler Melatonin, så har jeg masser. Bare send en pb.

mhsalv, clager, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. tbh

tbh Flying Spaghetti Monster

Beskeder:
    1,852
    3,276
    Point:
    113
    Hvis man har tid og penge/point nok, så var turen til Asien med et par dage i USA på vejen en god løsning for mig :p
    I oktober i Hong Kong mødt jeg min søster der piskede mig rundt hele dagen efter den tidlige ankomst. Ud og være fysisk aktiv og så mener jeg at lyset slukkede omkring kl 20. Der var hårdt og det havde ikke været nemt alene, men til gengæld var jeg frisk dagen efter og havde jetlag som jeg godt kan lide det, hvor jeg kunne komme tidligt ud af sengen..

Henrik Olsen, clager, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. alexanderln

alexanderln Stealth Member

Beskeder:
    1,814
    3,527
    Point:
    113
    For mig svinger det også meget.
    Generelt værre øst på. Min værste jet-lag stammer også fra SK984 med ankomst kl ≈ 7 i NRT efterfulgt af en travl dag i Tokyo - er ikke fan af "red-eyes" med ankomst om morgenen.

Foretrækker hellere en senere afgang med ankomst om eftermiddagen - virker bedre på mig da jeg skal holde mig vågen kortere tid inden næste overnatning.

Jeg tager også melantonin.. ikke for at falde i søvn, men for ikke at vågne midt om natten. Ellers så prøver jeg at drikke en masse vand/alkoholfrit i de sidste timer af flyveturen.

Kenneth K, Rikke Haugen Olsen og Kristian "Synes godt om dette"
  13. Frequie

Frequie VIP medlem

Beskeder:
    301
    441
    Point:
    63
    For at undgå jetlag helt:

Tilpas dig den lokale tidszone så snart du er landet (hvad enten det er på udturen eller når du er hjemme). Tag modafinil (alternativt koffeinpille) for at holde dig vågen frem til sengetid, og tag en antihistamin-baseret sovepille (fx Unisom) ved sengetid. Det gør man 2-3 dage og man bemærker stort set ikke jet-lag.

14. Nicki Lolk Sørensen

Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

Beskeder:
    1,784
    2,982
    Point:
    113
    Det er lidt let at skrive. Ikke alle reagerer ens - desværre.

CHA211, Rikke Haugen Olsen, mhsalv og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side