Købe flybillet gennem tredjepart

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Tomas, 12/1/22.

  1. Tomas

    Tomas VIP medlem

    Beskeder:
    130
    "Synes godt om" modtaget:
    333
    Point:
    63
    Hej.

    Står og overvejer at bestille et par flybilletter til sydeuropa til september og i den forbindelse har jeg fundet nogle fornuftige billetter gennem SAS. Ved en momondo søgning kan jeg se at samme afgang kan købes ca. 20% billigere via en tredjepart, såsom ticket.com eller flybillet.dk.

    Er der nogen ulemper ved at købe det via tredjepart som jeg skal være særligt opmærksom på?

    Min tanke var at købe 1 stk. SAS go light billet og 1 SAS go smart, da jeg får en ekstra kuffert med på Go smart billetten grundet sølv medlemsskab hos SAS. Gælder fordelen med en ekstra kuffert når det er via tredjepart?

    Pt. kører SAS også en kampagne med mulighed for ombookning indtil 72 timer før afgang. Gælder dette også ved køb via tredjepart?
     
    Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    675
    Point:
    93
    Hej Tomas
    Jeg forstår godt fristelsen til at købe de samme billetter 20% billigere. Men jeg kan kun råde dig til at lade være. Specielt i de her coronatider. Nær du booker gennem en OTA så er det også dem du skal take med når/hvis dit fly bliver aflyst og du skal ombookes. Og al erfaring siger, ar OTAer er notorisk svære at få fat i.
    Derudover er det ikke sikkert at du overhovedet kan vælge mellem de forskellige billettyper. Og den med ombookning indtil 72 timer før afgang vil jeg næsten garantere for at du ikke kan få his en OTA. I hvert fald ikke uden ekstrabetaling.
    Jeg vil klart anbefale dog at købe direkte his flyselskabet.
     
    Nielspg, Flyvefisken, THammer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,790
    Point:
    113
    Hej Tomas,

    Godt at se, at du er aktiv på IF og tænker dig om inden du bestiller en billet. Jeg vil lige give dig mine overvejelser.

    Er der gebyr på dit køb af billet?
    Tredje part kan have gebyr på køb af billet, gebyr på betaling med kreditkort etc. Det kan gøre prisforskellen mindre.

    Vilkår for at fortryde / refusion / ændre billet
    Hver udbyder af billetter har deres egne betingelser. Så en tredje part kan have helt andre betingelser end SAS. Hvorvidt tredje part også tilbyder ombookning indtil 72 timer før afgang, ved jeg ikke. Det må fremgå af deres betingelser. Men du skal ikke regne med det i udgangssituationen.

    Sølvfordelene afhænger ikke af, hvor du køber din billet. De er de samme uanset om du køber direkte hos SAS eller tredje part.

    Det kan være vanskeligere at få ændret billet hos tredje part. Der er efterhånden mange eksempler på, at ved aflysning og ændring af billet, kan nogle tredje parts selskaberne være vanskelig at arbejde med. Det kan være svært at komme i kontakt med dem - og ofte opkræver de et gebyr.

    Optjening af EuroBonus point på SAS EuroBonus Mastercard.
    Når du betaler med dit kort, får du flere point på køb hos SAS end hos et rejsebureau. Vær opmærksom på, at der lige nu er en kampagne, hvor køb af billetter hos SAS giver dobbelt pointoptjening

    Hvilken klasse rejser du på
    Tjek, at det er samme booking klasse på billetterne købt hos SAS og hos rejsebureauet. Jeg har oplevet, at rejsebureauet udsteder billetter i klasser, der ikke kan købe hos flyselskabet (det var dog Aeroflot - hvor jeg gennem rejsebureauet fik en billet, der slet ikke gav nogle point). Tror dog ikke, det er en reel risiko med en SAS billet.

    Skal du lave 2 bookinger?
    Jeg er i tvivl om du kan købe 2 forskellige billetklasser i samme booking. Så måske skal du lave 2 reservationer.

    Jeg er blevet spammet af tredje part.
    Jeg købte i januar 2020 en lufthansa billet hos et rejsebureau (Det var lige op til afgang - og lufthansa havde lukket for salg af billetter). Jeg har efterfølgende fået salgsmails fra rejsebureauet mindst en gang om ugen.


    Det var mine indledende overvejelser.
     
    Nielspg, THammer, jespersm og 4 andre "Synes godt om" dette.
  4. Tomas

    Tomas VIP medlem

    Beskeder:
    130
    "Synes godt om" modtaget:
    333
    Point:
    63
    Mange tak for jeres inputs, det var en stor hjælp. Der nogle ting der jeg ikke var opmærksom på og så betaler jeg hellere det ekstra og og booker direkte gennem SAS :)
     
    Nielspg, Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  5. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    Kan fortælle at jeg netop har fået penge tilbage af Virgin Airlines efter 19mdrs. Venten. Derimod har jeg 5 gange fået billetter aflyst bestilt direkte hos udbyder, der har jeg fået penge tilbage inden 30 dage.
     
    Nielspg, Erwin Lansing, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Rungsvej

    Rungsvej Medlem

    Beskeder:
    26
    "Synes godt om" modtaget:
    78
    Point:
    13
    Købte tur til Thailand for 4 personer hos Flybillet.dk, og fik efter et 1/2-års venten refunderet via Mastercard. Det kan ikke betale sig at bruge OTA's som flybillet.dk og andre. Samme erfaring med at de svarer simpelthen ikke på mail/telefon.
     
    Nielspg, THammer, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Tomas

    Tomas VIP medlem

    Beskeder:
    130
    "Synes godt om" modtaget:
    333
    Point:
    63
    Okay, var billetten med virgin airlines billetten så købt af en tredjepart?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    Yes den var købt hos Mytrip
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Meget enig med de andre her. Jeg skyr OTA'er som pesten.
    Når alt flugter så kan det fungere OK. Men selv her skal man være opmærksom på alle de gebyrer og ekstra valg de tager og tilbyder. Ofte er det langt billigere eller gratis hos flyselskabet.
    Når noget går galt - så kan man være stensikker på at de ikke er der.
    Det cirkus vi har været igennem de sidste små to år - viser det med alt tydelighed. I vores lille husholdning runder vi i næste måned 20 aflyste rejser - alle booket direkte hos flyselskaberne. Penge er altid kommet retur (bank under bordet) - kun LH har været lidt tunge at danse med. Når jeg tale med omgangskredsen med hvordan de kæmper med alle mulige OTA'er - og så bebrejder flyselskabet - så er jeg glad for at have betalt lidt ekstra.
     
    Nielspg, THammer, asf og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,475
    Point:
    113
    Jeg var fanget i Stockholm efter udbrud af Eyjafjallajökull og måtte leje en bil for at komme hjem. Der skulle gå knap 2 år før jeg fik penge retur fra flybillet.dk. Det kommer nok ikke som overraskelse, at jeg ikke har brugt dem siden.

    Jeg forsøger også at undgå deres konkurrenter, med mindre det er billetter, der virkelig ikke kan købes andre steder (f.eks. et selskab frem og et andet tilbage, hvor det gennem OTA alligevel kan fås til retur og ikke to enkelt pris) eller virkelig (virkelig!) meget billigere end direkte. Det sidste har jeg så heller ikke oplevet, for det bliver normalt ikke billigere af at have en mellemmand mere :)
     
    Tomas, Nielspg, THammer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Jeg foretrækker direkte hos flyselskabet, også selvom det koster lidt mere. Det er bare lettere ikke at skulle gennem et mellemled ved ændringer/reklamation/lignende, specielt efter COVID.

    Men tidligere har jeg anvendt OTA fra tid til anden, men oftest hvis jeg er 110% sikker på, at billetten ikke skal ændres og besparelsen er markant. Og så har jeg også brugt OTA, når billetten ikke kan skaffes på anden vis, som også nævnt ovenfor med forskellige selskaber ud/hjem. Jeg husker bl.a. en rejse til OPO med TAP ud og Brussels hjem, som kun kunne skaffes gennem OTA/Expedia - og tilsvarende til SFO med LH/UA ud og AC hjem. Jeg husker faktisk også en til BKK, som jeg endte med at afbestille indenfor 24t gennem OTA - det er gratis hos LH, men endte med et gebyr hos seat24 tror jeg det var (men det lykkedes da at få fat i deres kundeservice!). Så det endte heldigvis ikke galt.

    Ift. dit sidste spørgsmål gælder de 72t også for billet gennem OTA, men som nævnt kan de være svære at få fat på - og de tager helt sikkert et gebyr for at gøre det. Så jeg ville vælge SAS hvis jeg tænkte, at der er en vis sandsynlighed for at det bliver tilfældet - og OTA hvis besparelsen er markant og du er "ret" sikker på ikke at skulle ændre billetten. Med COVID in mente vil jeg stadig i 2022 vælge at købe direkte gennem flyselskabet.
     
    Tomas, Nielspg, THammer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  12. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    100% det her. Og i disse usikre Corona-tider er det meget nemt at være 110% sikker på at billetten nok skal ændres og/eller at man kommer til at håndtere en aflysning/ombooking :)

    Derfor indtil pandemien er slut altid direkte hos selskabet herfra også.
     
    Tomas, THammer, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Nu oplyser du ikke hvor du skal hen, men tager vi udgangspunkt i en rejse i Europa, så er 20% ikke meget, i forhold til hvad du får "med i prisen".

    Som de andre har nævnt, så er det super besværligt at få hjælp hos en OTA. Derudover laver du en kontrakt med dem - ikke med flyselskabet - og det er derfor deres vilkår der gælder. Al kommunikation går igennem dem, så hvis SAS aflyser / ændrer din afgang, så går det gennem din OTA, og du risikerer at blive ombooket til et lavprisflyselskab, da det ikke er SAS der skal booke dig om. De oplyser blot din OTA om, at din afgang er ændret / aflyst.

    Booker du direkte - i dette tilfælde gennem SAS - så er det deres vilkår der gælder, og bliver dit fly aflyst/ændret så kan du være sikker på at komme afsted med enten en Star Alliance partner eller "i værste fald" et selskab som SAS har interline aftale med, og her slipper du med stor sansynlighed for et lavpriselskab.

    Som jeg plejer at sige til venner og bekendte: "Bestil & betal direkte gennem flyselskabet, for forsikringens skyld".
     
    Tomas, asf, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. Tomas

    Tomas VIP medlem

    Beskeder:
    130
    "Synes godt om" modtaget:
    333
    Point:
    63
    Tak for jeres input, endte med at booke gennem SAS og så går turen til Napoli og Amalfikysten til septemer. Nu skal den igangværende tur til Californien i første omgang nydes :)
     
    Erwin Lansing, jespersm, asf og 5 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side