Fløj hjem fra Thessaloniki i forgårs via Munchen med Lufthansa og fik øje på hvad der ligner et kamera. Adspurgte personellet og de sagde at det eneste der kigger på passagerene var stewardessernes øjne. Jeg tog nu alligevel et billed af det for det irretere mig hvis de overvåger passagerene unde at gøre opmærksom på at det sker og uden at man kan frabede sig det
Måske dumt - men min første indskydelse da jeg så billedet var at det er en skrue/bolt med firkantet hoved, måske til at løsne den plade som indikerer optaget toilet, så man kan skifte/vedligeholde lyskilden?
Det kan helt sikker være en god forklaring, jeg er nok også bare mistænksom på snart sagt alt, og det er jo ikke fordi luftfarten, lufthavne holder sig tilbage med video, ansigtsanalyse og hvad der ellers ligger i værktøjskasse af overvågning.
Jeg tror ikke, det er lovligt at filme/overvåge uden at skilte med det i EU med vores GDPR-regler. Men jeg kunne da forestille sig, at flyfabrikken har leveret flyet med kameraer, som kan tilsluttes efter behov og lokal lovgivning. Måske kan man tænde for kameraerne i særligt voldelige og farlige situationer; det ville give god mening, synes jeg.
Spændende spørgsmål. Sidste gang jeg rejste med AF og Virgin Atlantic (for et par uger siden), bemærkede jeg en sætning om i forbindelse med sikkerhedbriefing, at man ikke måtte optage personale eller andre passagerer uden deres tilladelse. Det er ikke noget de siger i USA, så er det noget nyt i EU? Og, kan det være pga alle de COVID/maske videoer der har floreret?
KLM er også begyndt på det for nogle måneder siden. Så vidt jeg ved, er det ikke ny regulering eller andet krav*, men de enkelte luftfartselskaber selv, der gerne vil forhindre nogle af de uheldige episoder, som der er kommet frem den sidste tid. *: Altså krav om, at det skal læses op. Det har aldrig været tilladt at tage billeder eller film af andre personer uden deres samtykke, selvom nogen måske ville opfatte et fly som et offentligt rum.