Kiev, Ukraine

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Sebastian011, 19/3/19.

  1. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Hej IF,

    Vi har jo 2 direkte ruter til Kiev, Ukraine, og jeg tænker at nogen må ligge inde med gode råd?

    Jeg var dernede to gange i 2018 (Januar og Marts), og skal afsted igen denne weekend i 2019.
    Prisniveauet og madscenen gør det til en fornøjelse for en studerende som jeg.
    Og distancen er perfekt til en forlænget weekend, fx fredag-mandag eller torsdag-søndag.

    Sæsonvis har jeg kun været der i low-season JAN-MAR, og hvis man har en god vinterjakke synes jeg det er et fanstatisk tidspunkt, når hele Kiev er dækket af et tykt lag sne. (Bonus: Vi var det eneste hold på Chernobyl turen i januar. Om sommeren siger de at man må stå i kø fordi der er så mange andre). Andre sæsoner har sikkert også meget at byde på, kan jeg se på byens faciliteter.

    Flyvningen tager 2 timer og 10 minutter:
    Ukrainian International (PS) med tidlige afgange hver dage CPH-KBP 13:20, og KBP-CPH 10:20.
    Wizz Air (W6) med sen afgang CPH-IEV 21:40, dog "tidlig" retur IEV-CPH 15:00 hver anden dag.
    IEV lufthavn er ca. 10 km fra centrum, og KBP ca. 40 kilometer, og man kan tage Uber fra begge.

    Prisen for billetter er som regel billig, og jeg har betalt hhv. 250 kr og 500 kr retur med Wizz Air (pga. deres Wizz Klub Rabat som kunne betale sig for flere pax), og 600 retur med Ukrainian.

    Prisniveauet er meget billigt, og jeg snakker bl.a. 35-50 kr pr. nat på hostel, 300 kr. for en central Airbnb (til 4), 10km/30 minutter i Uber for 40 kr, 2 kr for offentlig transport, kaffe til 8 kr og 12-retters tasting menu inkl. vinmenu til under 400 kr. Det kan selvfølgelig gøres dyrere end vi valgte på SU.

    De accepterer kreditkort i mere eller mindre alle butikker, og selv i metroen kan du bare bippe og skal ikke engang købe billet. Jeg hæver som regel kun 500 DKK i UAH i lufthavnen (uden gebyr takket være Revolut kortet), så jeg kan købe et simkort og tage en Uber ind til byen.

    Uber og Metroen gør det fantastisk nemt at komme rundt, og som nævnt er det mega billigt (2 kr for metro). Så få et sim-kort i lufthavnen, det koster 50-80 kr for 5GB data.

    Overnatnings placering: Jeg synes Airbnb udgør betydelig bedre value end hotellerne. Dertil vil jeg anbefale at man bestiller nær en metro. Hvis man vil bo på hostel er Dream House Hostel billigt og godt, plus de laver gode roastbeef med remoulade og ristede løg-madder til 8 kr!

    Seværdigheder:
    • Chernobyl turen er et must-do hvis man kan lide sådan noget. 8 timer og ca. 500 kr: https://chernobyl-tour.com/english/
    • Motherland Monument er centralt og har også mega sovjet vibe. Krigsmuseet under statuen fandt vi ikke spændende.
    • Friendship of Nations Arch er et godt udsigts- og foto sted. Man kan gå eller køre derop.
    • Andriivs'kyi descent & St. Andrews Church er samme sted, flot kirke på en hyggelig stejl gade med restauranter, boder osv. Det er vist "tursit gaden" i Kiev.
    • Independence Square. I sig selv ikke så speciel, men historien herom er.
    • Jeg er ikke så meget til museer, og dem vi så i Ukraine (fx nationalmuseet) var kun på Ukrainsk og ikke særlig spændende. Entreen kostede dog kun 5-10 kr.
    • Dertil alverdens kirker, katedraler og anden sovjettisk arkitektur.
    Spisesteder:
    • Kanapa: https://borysov.com.ua/en/kanapa - Moderne Ukrainsk Mad
      Vi fik et dejligt tasting set (12 retter inkl. vin) for 330 kr, hvor tjeneren bl.a. dampede muslinger og lavede havtorn is med flydende kvælstof nede ved bordet. De har vist ikke den samme menu længere, men også deres T-Bone steak til kun 80 kr var rigtig god. Rigtig god value, og mange spændende retter (bl.a. er lysene om aftenen af smør og hvidløg, så de smelter som dip til brødet).
    • Ovenstående er en del af Gastro Family der også har bl.a. seafood restauranter, som jeg desværre ikke har prøvet. Jeg tror hele den "familie" er fornuftig, og priserne er rimelige.
    • Tin Tin (Vietnamesisk): https://www.facebook.com/TinTin.Velodrome/?ref=br_tf
      Fantastisk stemning og interiør, lækker vietnamesisk mad og legendarisk cocktails.
      Sidst havde de ikke menukortet på engelsk, så den ene bartender der kunne engelsk sammensætte noget vilkårligt til os. To forretter, en hovedret og en drink på størrelse med mit hovedet ca. 150 kr. Ejeren har også Loggerhead, som er en fancy cocktail bar (se nedenfor).
    • Mama Mahaha (Georgisk): http://mamamanana.com.ua/
      Utrolig lækker mad fra Georgien, hvor man køber en masse forskellige mindre retter. (Brødene er store!). Vi har haft held med bare at gå ind fordi vi var 2-3 og kom på lidt skæve tidspunkter. Men man skal vist bestille bord normalt.
    • Puzata Hata (Ukrainsk): Ukrainsk caffeteria som findes flere steder i byen. Det er autentisk og ikke særlig gourmet, men det er rørende billigt.
    • Der er også upscale restauranter (og dyre bøffer), sushi, indisk, alt du kan spise kød på Grill do Brazil og meget mere. Synes de har en divers madscene, og med priserne har man råd til at udforske den
    Desert og andet:
    Cocktails (og fest):
    • Loggerhead er et must visit. Indgangen ligger i en gyde og kan være svær at finde. Der hænger et el-skab, og når man hiver i håndtaget åbner dørmanden en sliske og spørger hvad man vil (Have drinks obviously). Hvis der ikke er fyldt kommer man ned i en gammel vinkælder, hvor de laver gastronomiske drinks til 50-60 kr stk. Alle aldre, men folk er fint påklædt.
      De har lavet drinkskortet til Tin Tin, så hvis man vil have cocktails et mindre crowded sted, er det alternativet.
    • Alchemist bar har også gode drinks og servere mad indtil DJ'en går på om aftenen. Crowd er måske midt-slut tyverne når det bliver sent, men før dansegulvet tager fat er der mange par.
    • Sorry Babushka (Klub): Slutdestinationen på vores pubcrawl. En rigtig Gothersgade klub på ægte ukrainsk manér, med tre etager og strip i bunden. Billige drinks, høj musik og meget stereotyp.
    • The bar i arena city var også meget fin, gode drinks og ikke for crowded. Crowd midt i tyverne-trediverne. The burgerrestaurant nedenunder er fornuftig for en late night snack!
    • Porter: Spøjs lokal øl bar hvor man kan spise og drikke sig en kæp i øret. Mest fingermad som hotwings, fritter etc. og flere slags øl. Der er live musik, og sådan lidt hill-billy over stedet haha.
      http://www.porter.com.ua/
    Shopping:
    • Darynok: Stort outlet uden for byen, tilgængeligt med metro eller Uber. Pelse, læderhandsker, hatte etc... Klart et besøg værd.
    • Zhitnii Rynok: Frugt- og kødmarked, og lidt tøj og dimser. Meget fint lokal marked med frisk juice.
    • Bessarabsky Market: Også diverse frugt og textil, rimelig stort og meget centralt.
    • Globlus og Metrograd Mall er normal centre, men jeg tror deres import taxes er høje, for "normale brands" er ikke billigere.
    Anyway, det var bare lige overfladen af hvad der nu trækker mig tilbage til Kiev for tredje gang.

    Hvad har I andre af gode tips og madsteder som I har haft gode erfaringer med?
     

    Attached Files:

    Senest redigeret: 26/3/19
  2. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    951
    Point:
    93
    Mega spændende! Har en dansk-ukrainsk ven, som jeg har en løs aftale med om på et tidspunkt at tage en tur til Kyiv, og jeg er derfor glad for dine mange anbefalinger. Tak for det fede opslag!:D
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    THammer og Henry "Synes godt om" dette.
  4. MaleneChristensen

    MaleneChristensen VIP medlem

    Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,643
    Point:
    93
    Nu fik jeg helt lyst til at besøge Kiev.:D Super gode tips med fantastiske beskrivelser :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. mathiasfe

    mathiasfe VIP medlem

    Beskeder:
    112
    "Synes godt om" modtaget:
    513
    Point:
    93
    Jeg var i Kiev for 3 uger siden (fløy UIA ned og Wizz tilbage). Gjorde mye av det samme som @Sebastian011 men jeg var ikke i Chernobyl, men var på Chernobyl-museumet i Kiev, som jeg likte godt.

    Av spisesteder kan jeg virkelig anbefale Bao. Rigtig god asiatisk mat og fantastisk dessert. De har en lunch-menu som er rimelig. http://bao.ua/en.html
    Dette er den beste desserten jeg noen gang har spist:
    IMG_5268.JPG IMG_5269.JPG
     
    Jeblin, Henry og MaleneChristensen "Synes godt om dette"
  6. Convict

    Convict Aktivt medlem

    Beskeder:
    48
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    Netop lige bestilt et par billetter til Kiev d. 11/5 for at besøge Chernobyl.
    Super med en velskrevet beretning - tak!
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side