Kompensation fra SAS: Kontanter eller Bonuspoint

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 18/10/18.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Jeg fik søndag morgen annulleret min afgang til Amsterdam og blev ombooket til en afgang 7 timer senere.

    Når jeg nu søger om kompensation, så tilbyder SAS EuroBonus point i stedet for. Men jeg syntes simpelthen det er for lavt et antal sammenlignet med de EUR 250,- jeg kan få.

    upload_2018-10-18_11-50-32.png

    Hvad tænker I andre?
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  2. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,982
    Point:
    93
    400 EUR svarer ca til 3000 DKK, og for dem kan man købe 15.000 ekstrapoint. Så det er en vel en ganske fin deal at få 40.000.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Det kommer nok lidt an på om du står og mangler pointene. Jeg værdisætter normalt 1 EB point til 5-6 øre, så 60,000 point ville jeg sætte til ca. 3.600kr, mod små 4.500 i kontanter. Jeg ville vælge kontanter - med mindre altså du lige står og mangler point til din næste tur på LH First :cool:
     
    Henrik Olsen og asf "Synes godt om" dette.
  4. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    omvendt kan man også sige at 250 euro ikke er meget for at være 7 timer forsinket..

    Hvis du står og mangler point til en award billet er de 25.000 point da rigtig fine at få, har du masser af point på kontoen kan du overveje at tage pengene.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Hvis man kan vælge mellem 400 euro eller 40.000 ekstra point, så får du 100 point for 1 Euro = 7,50 DKK. Det er vel omkring den værdi, som mange af os har vurderet pointene til, når de skal indløses.

    Men jeg har da også konstateret, at det er svært at finde bonus rejser, som pointene kan bruges på. Og det har været ganske umuligt for mig at udnytte min status hos SASEuroBonus MasterCard premium til noget (jeg har ikke kunne finde Business eller Plus billetter til Go priser). Så jeg har ikke kunnet indløse pointene til en højere værdi end disse 7.5 øre.

    Konklusion: Umiddelbart vil jeg sige, at det er bedre at få 400 euro i hånden end 40.000 usikre point - med mindre du kan bruge dem til noget, der er meget mere værd.

    Kort uddybning: Tidligere brugte jeg EB point på rejser til Moskva (det var dengang SAS fløj dertil). Det var altid til at få disse bonusrejser - nok fordi ingen andre brugte deres point på rejser til Rusland. Jeg har over sommeren forsøgt at finde rejser til USA, Japan, storbyer i Europa - men haft meget svært ved at finde noget, jeg kunne bruge. Er derfor endt med at bruge pointene på rejser med "bedst tilgængelighed". Og så får pointene lige pludselig en meget lav værdi (læs under 10 ører).

    Jeg har også tidligere brugt pointene på rejser med Lufthansa indenfor Europa - også her, var værdien meget lav.

    Jeg har derfor måtte erfare, at det har været svært at bruge mine EuroBonus point på rejser, jeg gerne ville på:(:(:(. Der er ikke samme begrænsning på at bruge penge ;););)
     
    Beaglen, Csiems, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Bare begynd at book, kræver bare du er fleksibel: https://travelhacks.azurewebsites.net/Home/List

    SAS frigiver award tickets 330 dage før (dog ikke på alle ruter). Jeg har med den viden booket næste års sommerferie på business for GO pris. Flyver ind til IAD og hjem fra EWR. Pris for 2 passagerer 120.000 point.

    Hvis man kan udnytte dette ville jeg hellere tage pointene end pengene.
     
    Nielspg, Henrik Olsen, DanielBahn og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Mortenmol

    Mortenmol Medlem

    Beskeder:
    27
    "Synes godt om" modtaget:
    93
    Point:
    13
    Enig, har haft god held med at booke bonus rejser på det seneste og udnytte mit flypremium.
    Min kæreste fik en retur til BOS på business i sept., jeg tog hjem sammen med hende, men benyttede mig af det gode tilbud fra TAP på biz den anden vej for at nå Diamanten.

    Vi har en tur til Shanghai og hjem fra Tokyo om nogle uger, også på biz og skal på ski i Nordamerika til februar, der bliver det nok en biz til ORD og videre derfra
     
    Beaglen, Henrik Olsen, DanielBahn og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Claus Heine

    Claus Heine VIP medlem

    Beskeder:
    172
    "Synes godt om" modtaget:
    460
    Point:
    63
    Det afhænger vel af hvordan dit rejsemønster er og hvor fleksibel du kan være. Hvis du fx har Mastercard Premium på højeste niveau ville jeg vælge pointene, der så potentielt har en meget højere værdi end kontantbeløbet, men har du ikke noget i pipeline, så er det selvfølgelig mere sikkert at tage kontanterne.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Til hver en tid point.
    Sas sælger 2000 extra point for 400 kr.
    Det er dyrt efter min mening.

    Som mange andre nævner her er værdien ved køb af en business award til go pris med dit MC premium meget bedre end alt andet og nem at finde på søgemotoren nævnt ovenfor, sålænge man er fleksibel og ikke skal afsted over skoleferierne.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Helt enig i, at det er et spørgsmål om fleksibilitet. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at være tilstrækkelig fleksibel med mit nuværende arbejde.

    Tillykke. Det viser trods alt, at der er nogen, der kan bruge Mastercard Premium fordelene. Så er der håb forude.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  11. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    595
    "Synes godt om" modtaget:
    1,818
    Point:
    93
    Jeg havde nok valgt at tage pointene, men det er mere fordi jeg ser to retur flyvninger fra eksempelvis CPH-AAL på Plus via MC Premium for de første 20.000 point, derudover er der stadig 5.000 tilbage ;)

    Smag & behag :)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  12. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Med den omregningsfaktor havde jeg til hver en tid taget pengene. Cash is king.
    (Jeg har så heller ikke hverken guld- eller diamant status hos SAS, og flyver primært fra Aalborg og Billund, så flyver mestendels med KLM).
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  13. MortenJA

    MortenJA Medlem

    Beskeder:
    14
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Jeg har netop stået i samme dilemma i dag, og jeg valgte cash, da jeg ikke forventer at skulle booke bonusrejse i den nærmeste fremtid.
     
    Beaglen, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  14. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Vandene er delte - jeg valgte Cash da jeg har point nok lige nu og får mange nye ind i de næste måneder. Men er glad for input og havde ikke helt målt værdien af pointene så højt, men med MC Premium så bliver de jo lidt mere værd og især nu når de bliver sværere at samle sammen på flyvninger.

    Men super hurtigt svar af SAS på 25 minutter.

    058DA486-2D52-4850-BD2F-78B8D62C42D6.jpeg

    Sagen var også klar da de lavede en aflysning rent operationelt grundet mange problemer de har i øjeblikket. Men flot af SAS at svarer så hurtigt.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  15. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Helt enig med @Offlyer og andre—min tommelfinger-værdi er 7 øre pr. EB-point, så til ~7,5 øre ville jeg også altid vælge cash medmindre jeg lige manglede til en indløsning.

    To spørgsmål:

    1) Hvorfor er pointene mere værd, fordi de er sværere at samle? Betyder det at du pludselig er villig til at "betale" mere for en flybillet på point? ;)

    2) God pointe med MC Premium. Hvordan påvirker det reelt din værdiansættelse? Kunne være sjovt med et regneeksempel :)
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  16. Mortenmol

    Mortenmol Medlem

    Beskeder:
    27
    "Synes godt om" modtaget:
    93
    Point:
    13
    @asf, når jeg skal booke oversøisk på point betaler jeg GO pris for BIZ (hvis det er tilgængeligt) Dvs en retur koster 60k på BIZ mod 100k på BIZ normalt, derved kan man vel sige de er 35% mere værd...
    Hvis det samtidig talte med i ens optjening (gør det nok ikke), ville det være endnu nemmere at ramme de 200k på løbende 12mdr og derved beholde muligheden for BIZ til GO pris.
     
    Beaglen, asf, Claus Heine og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Det er vel ren investerings teori. Hvad er mest værd: 250 euro nu eller 25000 point som kan bruges om 2-3 år.

    Eller sagt på en anden måde: Hvis det er let at samle point (eller man har mange point på kontoen) - og de har en værdi omkring 7,5 øre, så er det nok bedre at få pengene her og nu i stedet for at få point, som man reelt først vil indløse om 2 - 3 år.
     
    Henrik Olsen, asf og Claus Heine "Synes godt om dette"
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Det kan være ret svært, men her er et meget simpelt eksempel:
    • Du kan få en billet på GO CPH - EWR til
      • 60.000 bonus point + 339 kroner
      • 9.317 kroner (som giver 8.000 basis point)
      • Altså er 52.000 point 8.978 kroner værd
      • Et bonuspoint har en værdi på 17,3 øre
    • Du kan få en billet på Business CPH - EWR til
      • 60.000 bonus point + 339 kroner (med premium MasterCard)
      • 34.645 kroner (som giver 18.000 basis point)
      • Altså er 42.000 point 34.306 kroner værd
      • Et bonuspoint har en værdi på 81,7 øre
    Der er dog en række forudsætninger for denne beregning. De vigtigste er:
    • Hvilken billet ville du reelt have købt, hvis du skulle betale med kontanter? Altså: hvad er værdien for dig?
      • Bonusbilletten er fleksibel. Derfor sammenlignes med prisen på en fleksibel billet. Men det er jo ikke sikkert, du ville købe en fleksibel billet, hvis du selv skulle betale.
      • Ville du i det hele taget have købt denne rejse, hvis du skulle betale med kontanter - eller var turen gået et andet sted hen?
    • Jeg forudsætter, at de basispoint, du kunne optjene på en købt billet har samme værdi, som de point, du bruger til at betale rejsen med. Men holder det?
      • Hvis du på en købt billet ville opnår status (guld eller diamant), har disse point formentlig højere værdi, end de point, du har stående på kontoen .
      • Jeg har ikke taget højde for optjente point ved betaling med SAS MasterCard.
      • Jeg har ikke taget højde for værdien af en eventuel status på Premium MasterCard.
     
    Martin81, Bekgaard, SophieHendriksen og 7 andre "Synes godt om" dette.
  19. oermen

    oermen Aktivt medlem

    Beskeder:
    62
    "Synes godt om" modtaget:
    217
    Point:
    33
    Upgrade bud longhaul 5000 DKK VS 38000 point. Så jeg ville sige ja tak til point i stedet
     
    Bekgaard, Henry, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  20. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Helt udenfor kontekst, en lille historie fra den anden side af hegnet. KLM/AF gav et valg mellem €250 i kolde kontanter eller €350 i travel voucher. Det er jo en no brainer. Og det ville egentlig være temmelig kedelig, for så ville der ikke være sådan en fin tråd med alle de gode betragtninger :)
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side