Jeg fik søndag morgen annulleret min afgang til Amsterdam og blev ombooket til en afgang 7 timer senere. Når jeg nu søger om kompensation, så tilbyder SAS EuroBonus point i stedet for. Men jeg syntes simpelthen det er for lavt et antal sammenlignet med de EUR 250,- jeg kan få. Hvad tænker I andre?
400 EUR svarer ca til 3000 DKK, og for dem kan man købe 15.000 ekstrapoint. Så det er en vel en ganske fin deal at få 40.000.
Det kommer nok lidt an på om du står og mangler pointene. Jeg værdisætter normalt 1 EB point til 5-6 øre, så 60,000 point ville jeg sætte til ca. 3.600kr, mod små 4.500 i kontanter. Jeg ville vælge kontanter - med mindre altså du lige står og mangler point til din næste tur på LH First
omvendt kan man også sige at 250 euro ikke er meget for at være 7 timer forsinket.. Hvis du står og mangler point til en award billet er de 25.000 point da rigtig fine at få, har du masser af point på kontoen kan du overveje at tage pengene.
Hvis man kan vælge mellem 400 euro eller 40.000 ekstra point, så får du 100 point for 1 Euro = 7,50 DKK. Det er vel omkring den værdi, som mange af os har vurderet pointene til, når de skal indløses. Men jeg har da også konstateret, at det er svært at finde bonus rejser, som pointene kan bruges på. Og det har været ganske umuligt for mig at udnytte min status hos SASEuroBonus MasterCard premium til noget (jeg har ikke kunne finde Business eller Plus billetter til Go priser). Så jeg har ikke kunnet indløse pointene til en højere værdi end disse 7.5 øre. Konklusion: Umiddelbart vil jeg sige, at det er bedre at få 400 euro i hånden end 40.000 usikre point - med mindre du kan bruge dem til noget, der er meget mere værd. Kort uddybning: Tidligere brugte jeg EB point på rejser til Moskva (det var dengang SAS fløj dertil). Det var altid til at få disse bonusrejser - nok fordi ingen andre brugte deres point på rejser til Rusland. Jeg har over sommeren forsøgt at finde rejser til USA, Japan, storbyer i Europa - men haft meget svært ved at finde noget, jeg kunne bruge. Er derfor endt med at bruge pointene på rejser med "bedst tilgængelighed". Og så får pointene lige pludselig en meget lav værdi (læs under 10 ører). Jeg har også tidligere brugt pointene på rejser med Lufthansa indenfor Europa - også her, var værdien meget lav. Jeg har derfor måtte erfare, at det har været svært at bruge mine EuroBonus point på rejser, jeg gerne ville på. Der er ikke samme begrænsning på at bruge penge
Bare begynd at book, kræver bare du er fleksibel: https://travelhacks.azurewebsites.net/Home/List SAS frigiver award tickets 330 dage før (dog ikke på alle ruter). Jeg har med den viden booket næste års sommerferie på business for GO pris. Flyver ind til IAD og hjem fra EWR. Pris for 2 passagerer 120.000 point. Hvis man kan udnytte dette ville jeg hellere tage pointene end pengene.
Enig, har haft god held med at booke bonus rejser på det seneste og udnytte mit flypremium. Min kæreste fik en retur til BOS på business i sept., jeg tog hjem sammen med hende, men benyttede mig af det gode tilbud fra TAP på biz den anden vej for at nå Diamanten. Vi har en tur til Shanghai og hjem fra Tokyo om nogle uger, også på biz og skal på ski i Nordamerika til februar, der bliver det nok en biz til ORD og videre derfra
Det afhænger vel af hvordan dit rejsemønster er og hvor fleksibel du kan være. Hvis du fx har Mastercard Premium på højeste niveau ville jeg vælge pointene, der så potentielt har en meget højere værdi end kontantbeløbet, men har du ikke noget i pipeline, så er det selvfølgelig mere sikkert at tage kontanterne.
Til hver en tid point. Sas sælger 2000 extra point for 400 kr. Det er dyrt efter min mening. Som mange andre nævner her er værdien ved køb af en business award til go pris med dit MC premium meget bedre end alt andet og nem at finde på søgemotoren nævnt ovenfor, sålænge man er fleksibel og ikke skal afsted over skoleferierne.
Helt enig i, at det er et spørgsmål om fleksibilitet. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at være tilstrækkelig fleksibel med mit nuværende arbejde. Tillykke. Det viser trods alt, at der er nogen, der kan bruge Mastercard Premium fordelene. Så er der håb forude.
Jeg havde nok valgt at tage pointene, men det er mere fordi jeg ser to retur flyvninger fra eksempelvis CPH-AAL på Plus via MC Premium for de første 20.000 point, derudover er der stadig 5.000 tilbage Smag & behag
Med den omregningsfaktor havde jeg til hver en tid taget pengene. Cash is king. (Jeg har så heller ikke hverken guld- eller diamant status hos SAS, og flyver primært fra Aalborg og Billund, så flyver mestendels med KLM).
Jeg har netop stået i samme dilemma i dag, og jeg valgte cash, da jeg ikke forventer at skulle booke bonusrejse i den nærmeste fremtid.
Vandene er delte - jeg valgte Cash da jeg har point nok lige nu og får mange nye ind i de næste måneder. Men er glad for input og havde ikke helt målt værdien af pointene så højt, men med MC Premium så bliver de jo lidt mere værd og især nu når de bliver sværere at samle sammen på flyvninger. Men super hurtigt svar af SAS på 25 minutter. Sagen var også klar da de lavede en aflysning rent operationelt grundet mange problemer de har i øjeblikket. Men flot af SAS at svarer så hurtigt.
Helt enig med @Offlyer og andre—min tommelfinger-værdi er 7 øre pr. EB-point, så til ~7,5 øre ville jeg også altid vælge cash medmindre jeg lige manglede til en indløsning. To spørgsmål: 1) Hvorfor er pointene mere værd, fordi de er sværere at samle? Betyder det at du pludselig er villig til at "betale" mere for en flybillet på point? 2) God pointe med MC Premium. Hvordan påvirker det reelt din værdiansættelse? Kunne være sjovt med et regneeksempel
@asf, når jeg skal booke oversøisk på point betaler jeg GO pris for BIZ (hvis det er tilgængeligt) Dvs en retur koster 60k på BIZ mod 100k på BIZ normalt, derved kan man vel sige de er 35% mere værd... Hvis det samtidig talte med i ens optjening (gør det nok ikke), ville det være endnu nemmere at ramme de 200k på løbende 12mdr og derved beholde muligheden for BIZ til GO pris.
Det er vel ren investerings teori. Hvad er mest værd: 250 euro nu eller 25000 point som kan bruges om 2-3 år. Eller sagt på en anden måde: Hvis det er let at samle point (eller man har mange point på kontoen) - og de har en værdi omkring 7,5 øre, så er det nok bedre at få pengene her og nu i stedet for at få point, som man reelt først vil indløse om 2 - 3 år.
Det kan være ret svært, men her er et meget simpelt eksempel: Du kan få en billet på GO CPH - EWR til 60.000 bonus point + 339 kroner 9.317 kroner (som giver 8.000 basis point) Altså er 52.000 point 8.978 kroner værd Et bonuspoint har en værdi på 17,3 øre Du kan få en billet på Business CPH - EWR til 60.000 bonus point + 339 kroner (med premium MasterCard) 34.645 kroner (som giver 18.000 basis point) Altså er 42.000 point 34.306 kroner værd Et bonuspoint har en værdi på 81,7 øre Der er dog en række forudsætninger for denne beregning. De vigtigste er: Hvilken billet ville du reelt have købt, hvis du skulle betale med kontanter? Altså: hvad er værdien for dig? Bonusbilletten er fleksibel. Derfor sammenlignes med prisen på en fleksibel billet. Men det er jo ikke sikkert, du ville købe en fleksibel billet, hvis du selv skulle betale. Ville du i det hele taget have købt denne rejse, hvis du skulle betale med kontanter - eller var turen gået et andet sted hen? Jeg forudsætter, at de basispoint, du kunne optjene på en købt billet har samme værdi, som de point, du bruger til at betale rejsen med. Men holder det? Hvis du på en købt billet ville opnår status (guld eller diamant), har disse point formentlig højere værdi, end de point, du har stående på kontoen . Jeg har ikke taget højde for optjente point ved betaling med SAS MasterCard. Jeg har ikke taget højde for værdien af en eventuel status på Premium MasterCard.
Helt udenfor kontekst, en lille historie fra den anden side af hegnet. KLM/AF gav et valg mellem €250 i kolde kontanter eller €350 i travel voucher. Det er jo en no brainer. Og det ville egentlig være temmelig kedelig, for så ville der ikke være sådan en fin tråd med alle de gode betragtninger