Interessant dom fra Tyskland. En familie missede deres fly, fordi ventetiden ved security check i München var for lang. Retten dømte, at lufthavnen var ansvarlig, men at familien skulle have gjort mere ud af at gøre lufthavnspersonalet opmærksom på afgangstiden af deres fly. Lufthavnen blev dømt til at betale 80% af familiens omkostninger for nye billetter. Hvad mon retssituationen i Danmark er? http://www.exbir.de/wissen/16207-verpasster-flug-wer-haftet-airport-muenchen-.html
Har hørt fra en ven (som arnejder i cph lufthavn) at hvis man har mindre end 45 min til flyet skal lette, kan man tage fat i cph sikkerheds vagter. Og skal øjeblikkelige lade dig springe hele køen over.
Det virker nogle gange at spørge pænt om det når der er travlt i Security og i paskontrollen. Det gælder i mange lufthavne. Selv i USA kan du være heldig.
Mig bekendt er der i Danmark ikke afsagt lignende domme, hvor lufthavnen er blevet fundet ansvarlig for forsinkelsen. Dommen er sikkert den første af sin art og vil dermed kunne være med til at danne præcedens ved bedømmelse af tilsvarende sager fremover. Dommens argumentation er særligt interessant, idet den berører aftaleforholdet mellem passagereren, flyselskabet / rejsebureauet og lufthavnen. Passagereren indgår som udgangspunkt en (befordrings)aftale med flyselskabet / rejsebureauet, men har ingen aftale med selve lufthavnen. Lufthavnen og flyselskabet har en aftale internt, idet begge skal sørge for passagereren. Passagereren har selv ansvaret for at møde op i god tid i lufthavnen, så der kan tages højde for at komme igennem check-in og security i tide inden flyet afgår. Om dommen her er rigtig? Det kan nok diskuteres, idet lufthavnen nok ville mene, at familien bare kunne være mødt op noget tidligere for at sikre sig god tid til at komme igennem security, selvom der var en lang kø. Omvendt var familien mødt op til tiden, men blev forsinket unødigt i security og selvom de gjorde opmærksom på den korte afgangstid, tog lufthavnen det ikke alvorligt og med det resultat, at familien ikke kom med flyet. Dette kunne ikke lægges flyselskabet til last, så lufthavnen måtte tage deres del af ansvaret, eftersom de ikke formåede at leve op til deres del af forpligtelsen overfor flyselskabet, jf. aftaleforholdet. Det bliver interessant at se, om der kommer flere lignende sager af den slags.
CPH ser ud til at være færdige med arbejdet i Security området på første sal. Jeg var igennem forleden fra T2 hvor skiltene sagde 11-14 min. Aktuelt var der ingen ventetid overhovedet Alle spor var åbne. Masser af ansatte. Har oplevet det samme de sidste par måneder både i T3 og T2, Det må siges at være en stor forbedring. En ansat fortalte mig der næsten var for mange folk nu! Oplever I det samme når der ikke kan benyttes SK fasttrack eller CPH Express. Ros til CPH hvis det er fremtiden udover spidsbelastningsperioder som start på skoleferien eller højtider.
Da vi var igennem CPH i julen, der var der stor kø pga ombygningen og mange mennesker. der var en norsk familie der spurgte ved indgangen til security, om de kunne komme forrest i køen pga togforsinkelser, men fik et solidt nej. Da vi kom længere igennem køen forsøgte de at springe over, og ind på fast track, men blev hurtigt smidt ud igen. Security-fyren var rimelig harm, men gav dem dog lov til at komme igennem da han så deres BC..
Som i mange andre situationer i dagligdagen: Det er utroligt, hvad der kan opnås med en venlig forespørgsel og en positiv attitude.