Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Nu har vi jo efterhånden en hel del dedikerede tråde om alt muligt, så tænkte vi også kunne have en for kompensation (kunne ikke se, at vi har en). Var ved at skrive om min uheldsramte tur i min rejselog, men måske meget godt, hvis vi kunne samle erfaringerne et sted.

    Har trods mine mange rejser ikke været ramt af så mange problemer, og når der har været noget, så har jeg som regel fået kompensation. United har tidligere være flinke til at sende vouchers, når der har været forsinkelser mv.

    Denne gang havde jeg lidt problemer på vores Kr. Himmelfartsferie, som gik med SAS t/r til Düsseldorf, hvor vi skulle med lejebil på road-trip til Holland og Frankrig.

    På turen derned havde vi vores barn på 22 måneder med i klapvogn, som vi skulle stille ved gaten. Gate agenten sagde, at vi blot skulle folde den sammen, og så ville hun sørge for, at den kom med flyet (en 320'er). Ingen problemer (sagde hun)......men det gjorde den bare ikke. Ved ankomst til DUS var min taske hurtigt fremme på bagagebåndet heeeelt nede i den anden ende, og efter et par vandringer frem og tilbage kunne vi konstatere, at der ingen klapvogn var. Bagageservice kunne ikke umiddelbart se, hvor klapvognen skulle være, og da vi ikke kunne undvære en klapvogn ringede jeg til SAS, men de kunne ikke sige noget om, hvorvidt vi kunne købe en midlertidig erstatningsklapvogn. Jeg måtte således starte vores roadtrip ca. 1,5 time forsinket i vores lejede Audi A3 med automatgear, hvor biludlejningsfirmaet Enterprise i øvrigt ikke havde sørget for den rigtige størrelse barnesæde, som vi havde booket. Vi blev i øvrigt bon'et 7 EUR + tax pr. dag for at skulle køre udenfor Tyskland med bilen (det var jeg mig bekendt ikke blevet oplyst). Senere på aftenen blev jeg ringet op af bagageservice, som kunne oplyse, at den var kommet frem til DUS, og de i løbet af natten ville levere til vores B&B i Enschede.

    Næste dag havde vi et langt program med tur i Amsterdam, og vi skulle overnatte senere i Leiden på et nyere Hilton Garden Inn, som jeg havde booket for 94 EUR. Vi ankom ca. 20.45 til hotellet, hvor vores datter var pænt ristet, men værelset var ikke klar, så vi blev budt på en drink i baren. Tiden gik og gik, men efter en time måtte de flovt konstatere, at værelset ikke blev klar, og de var fuldt booket. Vi blev foreslået at overnatte på det nye Hilton i Schiphol, så vi måtte tage turen tilbage mod Amsterdam. Vi fik 2 billetter til Keukenhof som kompensation (2x16 EUR) og en drink i baren. På Hilton i Schiphol fik vi værelse på top floor med udsigt ud mod startbanerne og adgang til business lounge, samt fantastisk morgenmad i øvrigt (kva min gold status) samt waivet vores parkeringsfee. Virkelig høj kvalitet på dette hotel, men desværre var det bare en enkelt overnatning. Her udsigten fra værelset:

    File_000.jpeg

    Resten af turen til Paris gik fint. Da vi kom tilbage til DUS fortalte jeg Enterprise om det dumme barnesæde (som vores datter ikke havde været helt tilfreds med), samt at tanken rent faktisk ikke havde været helt fuld (der manglede 1 streg), da vi tog afsted. Enterprise ville give os 40 EUR tilbage, men har dd. endnu ikke modtaget noget retur. Kommer ikke til at leje bil der igen.

    Da vi skulle checke ind til CPH kunne vi konstatere, at SAS nu har deres egne dedikerede check-in skranker og man kunne således ikke bruge LH's skranker. Vi havde god tid og ville chille i LH- loungen, men det blev der ikke tid til. SAS havde 2 skranker, én til Bagage-drop off og en til Plus, men der var kun dukket enkelt agent op. Der var således en laaaang kø, som tog ca 1 time at æde sig igennem før vi var checket ind. Ingen EBD-dikkedarer og bonusbenefits her.

    Skrev til SAS om min lidt dårlige oplevelse med dem og de har netop skrevet tilbage, at jeg vil få 2x200 EUR i vouchers. Det var vel meget godt på en rejse, der kostede 800 kr. pr. billet :)

    Alt i alt en del bøvl på både fly-, billeje- og hotelfronten på det der var tiltænkt at være et ellers hyggeligt roadtrip. Det blev det dog alligevel, men det sled lidt på ressourcerne at ryge op i det røde felt et par gange.

    Thumbs up til SAS for at være imødekommende og lytte til mine whines!
     
    Senest redigeret: 24/5/16
    DanielBahn, Ali Taran, mhsalv og 11 andre "Synes godt om" dette.
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Du er en tålmodig mand... goddammit en tur med udfordringer
     
    isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  3. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Hold da op en tur. Hvis jeg havde oplevet alt det på en tur havde jeg nok skudt en eller anden. men fedt at SAS er forstående.

    Jeg har lige været i Barcelona med 7 venner. Jeg bookede ind på Apolo hotel via Hotels.com da de havde indendørs swimmingpool. Da vi tjekkede ind spurgte jeg til poolen og fik at vide den var der ikke. Gjorde ikke det store nr ud af det. Skrev en mail til Hotels.com da jeg kom hjem. Skrev vi havde fået en lorte behandling af hotellets reception (den værste reception oplevelse jeg har haft.) samt ingen pool. Så jeg ville ha alle mine penge tilbage. Fik en mail tilbage efter 3-4 dage hvor der stå; Har du en bekræftelse på at du har booket med pool. Jeg gik ind på deres hjemmeside for at finde det pool. Men nu opdagede jeg at der stå at der er ikke en pool på hotellet men 100-200 meter længere nede af vejen var der en eller anden pool som man kunne låne hvis man boede på hotellet. (det opdagede jeg først da vi var kommet tilbage desværre, ellers havde vi aldrig booket det hotel) Så jeg skrev tilbage at jeg først nu har opdaget at poolen ikke var på hotellet men når man går ind under hotellets billeder så er der et billed af poolen. Jeg følte det var falsk markedsføring. Så tilbød de mig 2 gange 1600 kr vouchers. Vi havde booket 4 værelser i 3 nætter for ca 1000 kr pr værelse pr nat.
     
    DanielBahn, Beaglen, jefi99 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Har lige modtage vouchers i dag fra SAS som kompensation. Meget fint....indtil jeg fik åbnet kuverten og så der kun lå 2x100 EUR vouchers og ikke 2x200 EUR som lovet. Har skrevet til dem og gjort dem opmærksom på uoverensstemmelsen. Må se, hvad de kommer med af forklaring.
     
  5. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    For en aflysning af CPH-AAL på bonustur fik jeg 5.560 kr i kompensation...for 3 personer.. spurgte om vouchers, gør SAS ikke i når det er kompensation..
     
    Beaglen, Henrik Olsen, THammer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Jeg oplevede SAS annulerede SK964 HKG-ARN og ombookede mig HKG-PEK-CPH
    med CA og SK
    Var på Go men blevet plusgradet til business.
    Skrev til SK og fik €300 i kompensation for annuleringen plus de manglende point i forhold til oprindelig rejse.
    Virkelig fin service af SAS.
     
    Ali Taran, Beaglen, tbh og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det var da ellers et fint resultat på en tur til AAL :)
     
    jakobv84, Rikke Haugen Olsen, jefi99 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Nogen der ved hvad svartiden hos SAS er, når det gælder kompensation? Mener jeg indsendte omkring 1. Juni og har endnu ikke hørt noget.
     
  9. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det lyder lidt længe... jeg husker det har ligget på omkring en måneds tid for medlemmer uden status.
     
    Rikke Haugen Olsen og RasmusH "Synes godt om" dette.
  10. lionshield

    lionshield VIP medlem

    Beskeder:
    314
    "Synes godt om" modtaget:
    508
    Point:
    93
    Jeg har ligeledes indsendt en kompensation anmodning i starten af juni og heller ikke hørt noget endnu.
     
    RasmusH "Synes godt om" dette.
  11. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Har du fået svar endnu?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. lionshield

    lionshield VIP medlem

    Beskeder:
    314
    "Synes godt om" modtaget:
    508
    Point:
    93
    Nej, endnu ikke. Chatten bekræftede for 3 uger siden den var modtaget
     
    Henry og RasmusH "Synes godt om" dette.
  13. Rune

    Rune VIP medlem

    Beskeder:
    166
    "Synes godt om" modtaget:
    484
    Point:
    63
    Slås lidt med at få SAS og United til at blive enige om kompensation på en United domestic flyvning på en SAS billet.

    Baggrund: Familien og jeg (4 Pax) blev i Juli ramt en aflysning på United EWR-PHX i First Class købt som MMX-ARN-EWR-PHX på Business gennem SAS (117 eticket).

    Næste 48 timers EWR-PHX var alle udsolgte, og hurtigste alternativ var EWR-DEN-(overnatning)-DEN-TUS i (alle i economy) med 15 timers forsinket ankomst (ex. køretur fra Tucson til Phoenix). Den accepterede jeg derfor nødtvunget, og skrev til United Customer Care med ønske om kompensation for downgrade og forsinkelse.

    United svarer:
    - At de desværre ikke kompenserer for forsinkelse (korrekt, da EU regler ikke gælder), men at de som courtesy sender 4x250USD vouchers.
    - At de ikke kompenserer for downgrade (igen korrekt, da EU regler ikke gælder), men at de refunderer prisforskellen mellem booket klasse (Z) og rejst klasse (Y).

    Da jeg efter 14 dage rykker United for den lovede refusion, svarer de at behandling og udbetaling af refusion skal ske gennem SAS, da det er en SAS billet.

    SAS (EB Diamond service) afviser at det er deres ansvar, og henviser tilbage til United.

    Nogen der har erfaringer med refunds på SAS billetter efter operationelle problemer på United flyvninger ?
     
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.
  14. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Vi har fået kompensation fra SAS to gange, og jeg mener svartiden var et par uger.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Jvf. almindelig forbrugerjura i DK, så er det dér hvor du har købt din vare, altså SAS, som skal håndtere din klage. Så må de gøre regres overfor United hvis de mener sig berettiget hertil.
     
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.
  16. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    526
    "Synes godt om" modtaget:
    1,838
    Point:
    93
    Du bør nok gå både SAS og United lidt mere på klingen mht. kompensationen. Det er ikke dit problem, hvem der skal udbetale kompensationen. Det må SAS og United selv slås om - bare de i det mindste udbetaler dig kompensation som berettiget. Korrekt at EU forordningen ikke er gældende, men det er Montreal Konventionen til gengæld. Det kan være, at der står noget nyttigt i den. Evt. kan lignende amerikanske domme fra retspraksis bruges som støtte for argumentationen, hvilket dog ikke burde være nødvendigt, eftersom United allerede har erkendt deres erstatningsansvar. Læs evt. også gerne lige Uniteds vilkår og betingelser igennem. Sig endelig til, hvis du får brug for hjælp :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Som udgangspunkt vil jeg mene, at sagen bør håndteres af United.

    SAS' "Almindelige betingelser for befordring" giver dog mulighed for, at du kan rette kravet mod SAS.
    Spørgsmålet er så, om der er sket "Skade"*, som det forstås efter de "Almindelige betingelser for befordring". Jeg er lidt i tvivl, om I er berrettiget til erstatning, eller der er tale om en goodwill-kompensation. Jeg er mest tilbøjelig til at tro det sidste er tilfældet.

    *"Skade" omfatter en Passagers død eller skade på legeme eller helbred samt ethvert tab, delvis tab, tyveri eller anden Skade, opstået som følge af eller i forbindelse med Transport eller dertil knyttede services udført af os.
     
    Senest redigeret: 31/8/16
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. Simon Hermansen

    Simon Hermansen Do what you love, and do it often.

    Beskeder:
    80
    "Synes godt om" modtaget:
    174
    Point:
    33
    Jeg har fået en rabatkupon fra Hotels.com da jeg skrev til dem at prisen på det hotel jeg bookede faldt med ca. 2.000 kr. på Hotels.com dagen efter jeg havde booket det (samme værelse, periode og fordele). Det er på trods af at den reservation jeg lavede var ikke-refunderbar og betalt up front.
    Rabatkuponen er svarende til prisforskellen, så jeg er tilfreds. Havde egentligt regnet med en blank afvisning, når reservationen jeg valgte ikke kan annulleres.

    Tilføjelse: To måneder senere sænkede de prisen med ca. 300 kr. yderligere. Og endnu engang fik jeg et værdibevis på forskellen (fordi jeg bad om det) - også selvom jeg allerede havde fået et. Virkelig god service, må man sige.
     
    Senest redigeret: 10/11/16
    Ali Taran, Beaglen, Nicki Lolk Sørensen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  19. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Havde selv også lidt et par episoder.

    1) KLM ødelagde min baggage ved at lade en våd kuffert stå en uge før der kom hjem til mig + klippede TSA låse op fordi de også lige sendte den en tur til USA. Det endte dog godt, med penge retur for de beskadigede varer.

    2) I PDL var jeg på et Comfort Inn, der pralede med at have Outdoor Pool på forsiden af hjemmesiden. De har de dog aldrig nogensinde havde haft. Hotellet svarede aldrig på min henvendelse, men Choice Hotels Customer Care tog sig af sagen og det er nu fjernet fra deres hjemmeside + jeg fik 6.000 pts. Lad os se om det kan lykkedes at få dem brugt :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  20. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Har endeligt fået svar, endte med at gensende kompensationskravet og det gik igennem på tre dage. Har fået 600€, have kun regnet med det halve. Helt fornuftigt :)
     
    Beaglen, Kristian, SophieHendriksen og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side