Laos-tråden - tips og billeder

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af jefi99, 1/3/15.

  1. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Da jeg åbenbart ikke er den eneste, der har været i Laos, tænkte jeg at starte en Laos-tråd. Her kan deles erfaringer, stilles spørgsmål, postes billeder, hotel- og restaurantreviews.

    Generel info:

    Laos er et land i Indokina, med grænser til Vietnam, Cambodia, Kina og Thailand. Der bor knapt 7 millioner i landet, der er et af Asiens fattigste.

    Hovedstaden er Vientiane, der ligger cirka midt i landet, ved Mekongfloden, der udgør dele af grænsen mod Thailand. Lufthavnen VTE ligger få kilometer fra centrum.

    En anden populær destination i Laos, er Luang Prabang i den nordlige del af landet, ligesom Vang Vieng er et populært stop for især backpackere, der rejser med bus mellem Vientiane og den nordlige del af landet. Vang Vieng er kendt for ”tubing”, hvilket kort fortalt er en slags pubcrawl langs floden, hvor transportmidlet er en ”tube”, eller med andre ord en oppustet slange fra et lastbilsdæk (=en kæmpe badering).

    Andre internationale lufthavne inkluderer Luang Prabang (LPQ), Pakse (PKZ) og Savannakhet(ZVK).

    Du kan med bus, tog eller minibus tage turen til Vientiane fra Udon Thani i Thailand. Det er væsentligt billigere at flyve til Udon Thani (UTH), og fx tage en minibus direkte fra lufthavnen til ”Friendship Bridge”, krydse grænsen og tage en vogn ind til byen. Du kan også krydse landegrænsen nordpå til/fra Chiang Rai, og sydpå ved Savannekhet og Pakse. Herfra/til kan du også benytte Ubon-lufthavnen i Thailand.

    Jeg har været i Laos to gange; første gang i januar 2010 (Vientiane og omegn, Vang Vieng, Luang Prabang), og senest i februar 2015 (kun Vientiane).

    Turistvisum koster $35 for danske statsborgere. Der er et tillæg på $1 hvis du ansøger om visa on arrival,og ikke har medbragt et pasfoto, og/eller ankommer uden for ”kontortid”, dvs hverdage i dagtimerne. Sørg for at have dollars, da de tager væsentligt mere hvis du betaler i baht (for mit vedkommende var det $35 eller 1500 baht).

    Laos har ingen ambassade i Danmark, og Danmark har ingen ambassade i Laos.

    Valutaer er kip (i afrundede tal: 100.000kip = 400 baht = 80 kr). Baht og USD accepteres i så godt som alle restauranter og butikker. Kreditkort kan benyttes visse steder, men forvent at de lægger 3% til, og at de trækkes i USD!

    Prisniveau:

    Hostel i VTE (god beliggenhed): 50000 kip
    2 stjernet hotel (VTE/LPQ): 150000-300000 kip
    3 stjernet hotel (VTE/LPQ): 300000-600000 kip
    En hovedret, lokal restaurant: 20000 kip
    En stor Beerlao (640ml) på bar/restaurant: 13000 kip
    En pizza på en ”vestlig” restaurant: 45000-75000 kip


    Vientiane – reviews:

    Hoteller

    I 2010 boede jeg på Lao Orchid, der er et udmærket 3-stjernet hotel med prima beliggenhed nær floden. I 2015 boede jeg på det 2-stjernede V Hotel, der ligeledes har perfekt beliggenhed.

    De bonuspoint-interesserede kan henvises til Accor, der har et par hoteller, bl.a. ibis (super central beliggenhed, men lidt væk fra floden) og Mercure (også ok beliggenhed). Best Western er også til stede. Byens flagskib på hotelfronten er Dhavara.

    Restauranter

    Siden jeg var der i 2010, er der kommet et gevaldigt boom i vestligt orienterede restauranter, især franske.

    Overfor V Hotel ligger franskejede Via Via, som serverer fremragende pizze (altså helt oppe i topkarakter-niveau), men også andre retter, samt morgenmad og økologisk kaffe.

    Af @clager blev jeg anbefalet Khop Chai Deu, som er et hangout for expats og lokale forretningsfolk. Jeg kastede mig ud i tre retter, og her skuffede en af retterne, mens de to andre var fremragende. Servicen var dog noget sløv, og prisniveauet moderat til højt efter lokale forhold.

    Le Banneton er et fænomenalt bageri, der bager brød, croissanter og kager på fransk topniveau, og deluxe-versionen af morgenmaden (med æg, bacon/skinke, croissant, baguette, kaffe og friskpresset juice) kostede 44 kroner.

    Turistattraktioner

    Den korte version er, at Pha That Luang (sådan et kæmpe forgyldt pyramidelignende monument, der er en slags tempel) er det eneste, der er værd at se, men hvis du er i byen alligevel, så lej en cykel og tag rundt og kig lidt på ”triumfbuen” og kig på et tempel eller to.

    En kunstner, der boede i eksil i Thailand i en del år, og lavede en buddha-park derovre, flyttede til bage og har nu oprettet en ”Buddha Park” lidt uden for Vientiane, en halv times kørsel fra byen, med buddhafigurer i alverdens afskygninger.

    Ved floden er der hver aften night market, hvor du kan købe souvenirs, tøj, diverse skrammel, ligesom der er et antal madboder.

    Ved siden af busterminalen ligger morning market, der på trods af navnet har åbent til kl 17. Her har du nok den bedste chance for at købe billige tørklæder og diverse andet ragelse, herunder eksempelvis vaskemaskiner, elektroniktilbehør og fjernsyn, herunder fabriksnye billedrørsfjernsyn (det troede jeg ærligt talt var udryddet selv i tredieverdenslande!)

    På en cykeltur i 2010 blev jeg lidt overrasket at se denne afdankede Falck-ambulance udenfor et hospital i Vientiane.

    laosfalck.jpg

    Reviews Luang Prabang:

    Turisattraktioner:


    Et hav af templer gør at byen er på UNESCOs verdenskulturarvsliste (World Heritage Sight). Det er absolut en af de mest afslappede (tranquil) byer, jeg har besøgt i verden.
     
    Senest redigeret: 2/3/15
    Beaglen, Nicki Lolk Sørensen, clager og 4 andre "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Fed tråd! Kan man få visa on arrival ved landegrænser?
     
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Ja. Det koster som nævnt $35 for danskere, men prisen varierer lidt efter hvilket pas du har. Svenskerne slipper fx med $30.
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  4. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    822
    "Synes godt om" modtaget:
    1,920
    Point:
    93
    Lækker info! Du kan lave en hel serie, jefi's Destination Tips(tm) :D
     
    Beaglen og jefi99 "Synes godt om" dette.
  5. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Ja, men det er jo meningen at andre også skal bidrage ;) . For fx Laos her tror jeg at @clager også kan bidrage...
     
  6. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Laos er et fantastisk land at besøge.Det er Thailand uden turister. Som @jefi99 siger mest backpackers og prisniveauet i landet er vel halvdelen af Thailand
    og er meget lig Cambodia og Vietnam. En god start er en tur til Nordthailand og derefter over broen og nogen dage i Vientiane kan man sagtens slå ihjel.
    Ingen fancy malls eller deslignende. Jeg har brugt Mali Namphu GH i Vientiane - har ligget fast på ca us30/nat for fint værelse de seneste år.
    Et godt morgenmad/frokost sted er Scandinavian bakery ejet af en svensker. Khop Chai Deu er omtalt ovenfor og der har jeg indtaget mange gode måltider og Beer Lao.
    Lej en billig tuk tuk for en byrundtur og slut dagen af ved en af de utallige restauranter/barer ved Mekongs flodens bred.
    Der kan siges ligeså meget godt om Vietnam men det må blive i en anden tråd - og stadig det er uden bonuspoint. Jeg bruger mest
    Air Asia/Tiger/Jetstar/Vietjet/Smile/Nok/Lion som alle kan flyve dig rundt i østen for meget små penge og bruges af både forretningsfolk og - masser af kinesiske turistgrupper!
    Vi kan også lave en tråd om hvordan det er nemmest at skaffe visum - der kunne sikkert både gives og modtages gode tips som fx Shenzhen i en anden tråd
    eller om mine genvordigher for at komme ind i Putins rige.
     
    Senest redigeret: 1/3/15
    tbh, asf, jefi99 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    U-landshjælpen er omfattende i Laos, men DANIDA har ikke længere Laos på prioritetslisten. Sydkoreas og især Japans bidrag er tydelige i gadebilledet. Eksempelvis er langdistancebusserne doneret af Japan (det står på dem alle sammen), og de har ligeledes finansieret andre store infrastrukturprojekter. Den nye park ved flodbredden er dog betalt af sydkoreanerne.

    aid1.png

    Chao Anouvong var den sidste konge i Laos, og det skal selvfølgelig lyde lidt mærkeligt at man hylder monarker i en kommunistisk folkerepublik, men han anses åbenbart som en slags landsfader. Herunder står han ved flodbredden og skuer over mod Thailand.

    anou.jpg

    Palace Presidentiel

    pala.jpg

    I gadebilledet ser man det nydelige Lao-flag, der i øvrigt angiveligt skulle være det eneste kommunistiske land, der ikke har en femtakket stjerne i flaget. Til gengæld ser man ofte det ulækre hammer-og-sejl på rød baggrund hænge ved siden af.

    ham.jpg

    "Triumfbuen" Patuxai, eller Victory Gate (billede fra 2010):

    triu.jpg

    Pha That Luang (billede fra 2010):

    stu.jpg

    Buddha Park (billede fra 2010):

    bud.jpg
     
    Beaglen, isolCBflyer, clager og 3 andre "Synes godt om" dette.
  8. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Jeg er tilbage i Laos!
    Her kan I se prislisten. Det svinger fra Cuba ($0) til Canada ($42):

    VOA.png
     
    mhsalv, tbh, clager og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Flere reviews fra Vientiane:
    Denne gang boede jeg første nat på Riverside Palace, der ligger klods op ad V Hotel, jeg boede på sidste gang. Det kostede godt 200 kr, og det var ok, men jeg skal næppe bo der igen. Der var morgenbuffet med i prisen, og jeg gik en hurtig runde, men besluttede at gå hen på Le Banneton, som jeg kendte fra sidste gang. Inden da gik jeg dog lige hen til Scandinavian Bakery, hvis svenske kanelbullar ikke kunne friste.

    Riverside Palace:
    riv1.png riv2.png

    Le Banneton:
    leb1.png
    leb2.png


    Anden nat flyttede jeg ned på Inter City Boutique Hotel, der i modsætning til Riverside (trods navnet) ligger ned til floden. Prisen var i samme leje, men jeg var ikke ovenud imponeret. Lobbyen og gangene lignede noget fra et etnologisk museum, og værelset og især badeværelset var max. 2-stjernet. Heller ikke her tror jeg de skal satse på at jeg vender tilbage.

    Inter City:
    int1.png int2.png


    Jeg spiste et par måltider på Via Via, men kastede mig også ud i et besøg på en lidt "finere" italiensk restaurant, nemlig Ai Capone (Ai, ikke Al). Maden var sådan set fin nok, men servicen var elendig, og jeg vil kategorisere den som en turistfælde.

    Ai Capone:
    aic.png aic2.png

    Fodboldspil ved flodbredden. Thailand i baggrunden:

    vte1.png

    Den lokale flag carriers' hovedkontor. Jeg havde udsigt til bygningen fra mit værelse på Riverside Palace:
    vte2.png
     
    Beaglen, tbh, asf og 4 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side