Hejsa Findes der nogen oversigt over hvilke klasser der giver EB point hos partnerne - jeg oplever at point ikke er registreret på f.eks. Air Brussels eller Austrian og ikke kan efterregistreres. Det er primært på Flex/Classic og Light&Relax klasserne.
Austrian: https://www.sas.dk/eurobonus/partners/flyselskaber/austrian-airlines/ Brussels (som ofte har skuffet mig: De sælger billetter i andre klasser, som kun giver en lang næse). https://www.sas.dk/eurobonus/partners/flyselskaber/brussels-airlines/
Har de sidste dage undersøgt priser og muligheder til Budapest. Det ligner, at SAS skriver bookingklasserne for alle ben straks man vælger en flyvning, eks: 4 sæder tilbage, J,J,J klasse / 4 sæder tilbage, C,C,C klasse Så er det jo let at udregne point. I dette tilfælde er det Lufthansa fra CPH, så https://www.sas.dk/eurobonus/partners/flyselskaber/lufthansa/ som siger 2.000 point pr ben - det bliver jo til noget, ( hvis det passer )
Pas på med det. Så ryger vi ud i noget code share, hvor LH konverterer til deres eget booking hiraki som er anderledes end SAS'. Booking klassen som vises på SAS hjemmeside holder kun vand såfremt det SAS selv som flyver.
Aha.. så er det jo spøjst at de viser den. Måske skal man checke de samme flyvninger hos Lufthansa - formoder man kan booke hos LH og kreditere en EB-konto? Edit: Checket hos Lufthansa - de anfører samme bookingklasser, og så bør det vel holde vand?
Til samme pris? I så fald ja, sikkert. Du kan jo booke billetten hos SAS, få dig et ref nr, ringe til lufty og spørge hvilken booking klasse det svarer til hos dem. Er du ikke tilfreds, afbestiller du jo blot igen hos SAS indenfor 24timer. EDIT: Du kan måske se hvilken bookingklasse hvis du tjekker din SAS booking på LH's side.
Priserne er i træskolængder de samme plus/minus; forskellen var så lille at jeg ikke checkede. Foreløbig er det kun research i forbindelse med et tilbud på et kursus. ..fidusen med bestilling, kontrol og afbestilling har jeg brugt før, den er go' at ha'.
Hvis forskellen ikke er noget at kimse ad, så book det på LH's side, så er du jo sikker. Mener LH har 22 timers afbestilling faktisk, og det står sent i booking processen.
Go' pointe, det vidste jeg ikke - har ikke booket via LH tidligere. Takker skyldigst for info. ..men alt dette har ikke meget med Austrian at gøre, så undskyld til OP
Endnu mere OT : Er der monstro forskel på fordelingen af indtjeningen på de involverede flyselskaber, afhængigt af hvor bookingen foretages? Når en rejse har 1 * SAS, 2 * LH, og den bookes via SAS formoder jeg at de videresender en del af billetindtægten til LH og vice versa. Men er slut-fordelingen afhængig af, hvor der bookes?
Din optjening af ekstra point på dit Premium Eurobonus Mastercard afhænger i hvert fald af, om du køber på SAS hjemmeside (og får 25 point pr 100 kroners køb) betaler Lufthansa i DKK (15 point pr 100 kr) eller Euro (20 point pr 100 kr)
Ved jeg ikke om jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, men optjeningen af point ved flyvning afgøres alene af hvem der er operating carrier, er uafhængigt af hvor man booker. Men den klasse man tror man booker kan være oplyst forskelligt, alt efter hvor man booker. Ex. Booker hos SAS, en LH flyvning som SAS viser som J, er i virkeligheden P hos LH som flyver strækningen - man optjener P. Hvordan fordelingen af prisen er imellem selskaberne ved kun LH & SK, de har indgået en codeshare aftale imellem dem. Og LH og SK har internt lidt forskellige klasse struktur, så derfor er det ikke præcis samme klasse begge steder. Fik jeg forstået det rigtigt!?
Kan se jeg har været på klasse N de sidste par gange med Brussels og den gir' en lang næse - Star Alliance og EB gir' efterhånden mange lange næser. Men tak for hjælpen.
Ja, det er en træls situation. Synes især LH Group (Austrian, LH, Brussels Airlines og SWISS) er storsyndere på det punkt.
Kan nogle lave en “positivliste” d.d.? Over årene synes jeg primært at have oplevet skuffelser Derfor jeg i dag foretrækker at flyve med tanten selv.
Jeg har oplevet disse forskellige problemer: Booking klassen oplyses ikke, når billetten købes - og det er først efter turen er gennemført, at jeg finder ud af, at der ikke gives point. Dette har jeg erfaret ved køb hos rejsebureauer såvel som køb på nogle flyselskabers hjemmeside. Konsekvens: Jeg køber kun billetter på hjemmesider, hvor jeg kan se booking klassen. Når billetten købes, har jeg kun mulighed for at købe den billigste i økonomi og business. Dermed ingen mulighed for at vælge en lidt dyrere billet - og optjene point. Konsekvens: hvis jeg synes, turen giver for lidt, køber jeg ikke billetten. Så vil jeg hellere vente - eller købe rejsen et andet sted. Hjemmesiden oplyser en anden booking klasse, en rejsen faktisk gennemføres på (eksempelvis: Lufthansa billetter købt på sas.dk) Konsekvens: Jeg er stoppet med at købe Lufthansa billetter hos SAS. Da jeg oftest rejser indenfor Europa, er konsekvenserne af en skuffelse jo normalt ret begrænset (der er jo ikke mange point, der mistes). Har dog været ved at miste min guldstatus hos Czech Airlines engang (så nu boykotter jeg Expedia), ligesom jeg undgår Brussels Airlines. Er blevet lidt skuffet hos Turkish (de første gange, jeg fløj med dem). Men jeg kan da godt se, at det ikke er ligegyldigt, når man har en billet på business til Sydamerika. Her betyder jo en del, om man får dobbelt point eller 0.
Spot on. Jeg har bonusfeber men har været stået af flyet - so to speak - i en periode, fordi antallet af point (og værdien heraf) ikke stod mål med den tid jeg brugte på at efterregistrere point og fremsende dokumentation for dit og dat. Sidste år indfandt jeg mig på “flyet” igen. Ligeså langsomt er jeg dog blevet mindet om fortiden. I det mindste synes SAS nu at have fået rettet op på registreringen, når man flyver med selskabet. Jeg oplevede også mange problemer med SAS tidligere...
Nej, så jeg har ikke forklaret mig godt nok - eller alle her er (for) dybt fokuseret på point. Det var faktisk flyselskabernes fordeling af billetindtægterne, jeg tænkte på. I det aktuelle eksempel (AAL-CPH-BUD) er prisen så tæt på at være den samme ved booking gennem SAS hhv LH. Så tæt, at det ikke er afgørende for mit valg. Så for mig er det et fedt, men som den gode skandinav og dansker jeg er vil jeg gerne støtte SAS. Spørgsmålet er, hvilken af bookingkanalerne der giver den største indtjening til SAS? Er det 1. booking gennem SAS, som så sender en del af billetprisen videre til LH til dækning af LH-benene. 2 booking gennem LH, som så sender en del videre til SAS til dækning af SAS-benet.