Mine 12 måneder som bonusjæger

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Henrik Olsen, 10/5/16.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Da jeg i marts 2015 stod foran min første rejse på longhaul i Business Class var det med store forventninger. Jeg har tidligere rejst en del både kort og langt, men altid i Economy. Business Class var ellers noget som var forbeholdt andre og First Class for milliadærer og rock stjerner. Så hvordan kunne jeg prøve dette?… Læs mere
    Read the whole post here.
     
    PeterA, jefi99, Nicki Lolk Sørensen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Rigtig fin artikel, dejligt med den vinkel. Manner hvor blir man misundelig på den skønne tur.:D

    Men føj hvor blir jeg faktisk forarget over SAS' skatter og afgifts inddrivelse på andre Star Alliance carriers. Jeg er helt med på man flyver første klasse og så kan man selvfølgelig se det som en billig førsteklasses billet. Men havde man nappet economy havde det sikkert været samme mængde skatter og afgifter.
    Det har det i hvert fald været de gange jeg har booket Lufthansa first/biz/eco.
    Og SAS' tuden over, det er de andre som er de dumme preller lidt af når man kan se at eksempelvis United IKKE tager så tårnhøje fuel surcharges - på de selv samme afgange.
    Hvad siger I andre, er det kun mig der er en gammel sur mand med fedterøv hæftet på ryggen?;)
     
  3. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Ja, det er påfaldende, at der er forskel i pris på netop fuel surcharge (YQ) alt afhængig af, hvilken Star partner man booker sin award-billet igennem. Enten er det fordi, at United (pga bedre forhandlingsstyrke) er i stand til at indgå en bedre aftale med eksempelvis Lufthansa eller simpelthen blot fordi, at SAS helst foretrækker, at award-billetter flyves hos dem selv, da det er billigere.
     
    Ulrik og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  4. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Der tror jeg du rammer sømmet præcis på hovedet. Men vil de være med i en alliance eller vil de ikke??
     
    PeterA, Ulrik og jefi99 "Synes godt om dette"
  5. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Det er da bedre end LX og SQ der nærmest ikke er muligt at booke premium-sæder hos..
     
    PeterA og Ulrik "Synes godt om" dette.
  6. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Ved ikke om det også kan spille ind, men Lufthansa og United er vel tættere knyttet til hinanden i kraft af bl.a. Atlantic ++ alliancen, end de to er knyttet til SAS hver især.
     
    isolCBflyer og PeterA "Synes godt om" dette.
  7. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Gør det ikke.
    UA opkræver ikke YQ surcharge på nogen af deres partnere overhovedet for awards.
    AA opkræver kun på YQ på BA-metal flights, ingen andre.
    SAS, i lighed med (alle?) andre europæiske selskaber, opkræver YQ på award flights.
     
    isolCBflyer, Kristian, PeterA og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. john christensen

    john christensen TripFlyer

    Beskeder:
    142
    "Synes godt om" modtaget:
    360
    Point:
    63
    Så med andre ord @jakobv84 - man skal bruge sine *A point til rewards hos UA, såfremt det kan lade sig gøre?
     
  9. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Der findes ikke "*A point" som sådan. Det kunne måske dække over EuroBonus point, (UA) Mileageplus Miles, (LH) Miles & More miles, etc etc.
    Så hvis du vil have muligheden for at bruge de point du optjener på at flyve star alliance uden YQ, så skal du optjene hos UA(eller Avianca LifeMiles, måske også Copa?). Alternativt optjene hos SAS og brug dem på SAS flyvninger.
    At bruge din EuroBonus point på at flyve UA hjælper ikke internationalt. Der er stadig YQ og nok også en mindre god oplevelse end så mange andre *A selskaber.
     
  10. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Korrekt. Du skal optjene points hos selskaber som ikke opkræver andre selskabers YQ på awards ELLER bruge dine points på selskaber der ikke har YQ på deres billetter (f.eks. Air Berlin og Air Lingus). Personligt har jeg endnu ikke betalt YQ på en award billet (og jeg har immervæk indløst nogle points...) og har ingen planer om at begynde på det!!
     
    isolCBflyer og jefi99 "Synes godt om" dette.
  11. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
  12. john christensen

    john christensen TripFlyer

    Beskeder:
    142
    "Synes godt om" modtaget:
    360
    Point:
    63
    Ok - tak for svar @tbh og @jakobv84 - så er jeg med. Rejser stort set aldrig med UA, så det er vist op ad bakke med at slippe for YQ på Awards. Men måske jeg skal interessere mig lidt mere for Avianca.
     
  13. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Har lige, i anden forbindelse, mailet med SAS' guld mail. De oplyser at der skulle komme 'andre YQ priser' senere på året, som de udtrykker det.
    Desuden kommer der senere på året også mulighed for at bestille Star A bonus billetter online.

    Spændende hvad det kommer til at betyde.
     
    Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om" dette.
  14. HenrikAmby

    HenrikAmby VIP medlem

    Beskeder:
    93
    "Synes godt om" modtaget:
    327
    Point:
    53
    Som de fleste nok har opdaget, så er der kommet standard satser på YQ, når man booker bonusbilletter ved SAS.

    Men det giver stadig mening, at tjekke på f.eks. ITA, hvad de reelle skatter og afgifter er på billetten.

    Jeg har lige booket en Eurobonus award på Thai, hvor jeg først fik opgivet standardsatsen for YQ. Men de reelle skatter og afgifter var meget lavere. Jeg bad SAS genberegne prisen og sparede ca. 900 DKK.
     
    Henrik Olsen, *flyer, Kristian og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side