Da jeg i marts 2015 stod foran min første rejse på longhaul i Business Class var det med store forventninger. Jeg har tidligere rejst en del både kort og langt, men altid i Economy. Business Class var ellers noget som var forbeholdt andre og First Class for milliadærer og rock stjerner. Så hvordan kunne jeg prøve dette?… Læs mere Read the whole post here.
Rigtig fin artikel, dejligt med den vinkel. Manner hvor blir man misundelig på den skønne tur. Men føj hvor blir jeg faktisk forarget over SAS' skatter og afgifts inddrivelse på andre Star Alliance carriers. Jeg er helt med på man flyver første klasse og så kan man selvfølgelig se det som en billig førsteklasses billet. Men havde man nappet economy havde det sikkert været samme mængde skatter og afgifter. Det har det i hvert fald været de gange jeg har booket Lufthansa first/biz/eco. Og SAS' tuden over, det er de andre som er de dumme preller lidt af når man kan se at eksempelvis United IKKE tager så tårnhøje fuel surcharges - på de selv samme afgange. Hvad siger I andre, er det kun mig der er en gammel sur mand med fedterøv hæftet på ryggen?
Ja, det er påfaldende, at der er forskel i pris på netop fuel surcharge (YQ) alt afhængig af, hvilken Star partner man booker sin award-billet igennem. Enten er det fordi, at United (pga bedre forhandlingsstyrke) er i stand til at indgå en bedre aftale med eksempelvis Lufthansa eller simpelthen blot fordi, at SAS helst foretrækker, at award-billetter flyves hos dem selv, da det er billigere.
Der tror jeg du rammer sømmet præcis på hovedet. Men vil de være med i en alliance eller vil de ikke??
Ved ikke om det også kan spille ind, men Lufthansa og United er vel tættere knyttet til hinanden i kraft af bl.a. Atlantic ++ alliancen, end de to er knyttet til SAS hver især.
Gør det ikke. UA opkræver ikke YQ surcharge på nogen af deres partnere overhovedet for awards. AA opkræver kun på YQ på BA-metal flights, ingen andre. SAS, i lighed med (alle?) andre europæiske selskaber, opkræver YQ på award flights.
Så med andre ord @jakobv84 - man skal bruge sine *A point til rewards hos UA, såfremt det kan lade sig gøre?
Der findes ikke "*A point" som sådan. Det kunne måske dække over EuroBonus point, (UA) Mileageplus Miles, (LH) Miles & More miles, etc etc. Så hvis du vil have muligheden for at bruge de point du optjener på at flyve star alliance uden YQ, så skal du optjene hos UA(eller Avianca LifeMiles, måske også Copa?). Alternativt optjene hos SAS og brug dem på SAS flyvninger. At bruge din EuroBonus point på at flyve UA hjælper ikke internationalt. Der er stadig YQ og nok også en mindre god oplevelse end så mange andre *A selskaber.
Korrekt. Du skal optjene points hos selskaber som ikke opkræver andre selskabers YQ på awards ELLER bruge dine points på selskaber der ikke har YQ på deres billetter (f.eks. Air Berlin og Air Lingus). Personligt har jeg endnu ikke betalt YQ på en award billet (og jeg har immervæk indløst nogle points...) og har ingen planer om at begynde på det!!
En informativ artikel om YQ hos forskellige airlines: http://www.travelcodex.com/2015/07/which-airlines-have-fuel-surcharges-on-award-tickets/
Ok - tak for svar @tbh og @jakobv84 - så er jeg med. Rejser stort set aldrig med UA, så det er vist op ad bakke med at slippe for YQ på Awards. Men måske jeg skal interessere mig lidt mere for Avianca.
Har lige, i anden forbindelse, mailet med SAS' guld mail. De oplyser at der skulle komme 'andre YQ priser' senere på året, som de udtrykker det. Desuden kommer der senere på året også mulighed for at bestille Star A bonus billetter online. Spændende hvad det kommer til at betyde.
Som de fleste nok har opdaget, så er der kommet standard satser på YQ, når man booker bonusbilletter ved SAS. Men det giver stadig mening, at tjekke på f.eks. ITA, hvad de reelle skatter og afgifter er på billetten. Jeg har lige booket en Eurobonus award på Thai, hvor jeg først fik opgivet standardsatsen for YQ. Men de reelle skatter og afgifter var meget lavere. Jeg bad SAS genberegne prisen og sparede ca. 900 DKK.