Napa Valley, en destination for vinelskere

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Kenneth K, 16/10/15.

  1. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,319
    Point:
    113
    Min første blog og som vinpusher skal den selvfølgelig handle om mit andet hjem, Napa Valley i Californien.

    Jeg er lige kommet hjem fra Napa, er derovre ca. 5-8 gange om året og rejser med SAS fordi det giver mest mening med en direkte rute.

    IMG_2183.jpg

    Kort beskrivelse af Napa for nye besøgende, dalen ligger ca. 1 - 1,5 times køsel nord for San Francisco, lander du med SK935 planmæssigt så er trafikken egentligt ok, men er maskinen forsinket så kan man hygge sig med halvdelen af Oaklands indbyggere der er på vej hjem fra arbejde i SF.
    Dalen er ca. 50 km. lang fra syd til nord og ca. 3-6 km bred, den ligger "klemt" inde mellem 2 bjergrygge, Mayacamas Ridge mod vest og Vaca Range mod øst, klimaet er ganske behageligt, temperaturene svinger mellem 10 grader c. om vinteren og op til 40 grader om sommeren / efteråret. Efter og vintermorgenener kan være ganske kolde med minusgrader, og afternene ligeså.
    Området har været kendt i mange år for deres vinproduktion, og idag udgør Napa's produktion dog kun 3% af Californiens vin.

    Hoteller er der en del af i Napa, men vær opmærksom på at da området tiltrækker henved 3 millioner besøgende om året er det forholdsvis ret dyrt at bo i, regn med at vil du bo i selve Napa Valley så vær klar til at betale mellem $200 - $800 pr. nat. Vil du bo billigere og så køre til området så er der en del byer i området hvor hotellerne er mere prisvenlige, Vallejo, American Canyon, Fairfield er blot nogle af de byer hvor prisniveauet er lavere.

    Men vil du bo i Napa så er her 2 hoteller som jeg har og stadig benytter:

    I selve Napa er det Hotel Andaz som er med i Hyatt familien.
    IMG_2191.jpg

    Og i Yountville Hotel Napa Valley Lodge som jeg egentligt syntes bedre om da de har pool og ligger i en ret charmerende by, plus den ligger bedre når du skal ud og besøge vinerier.

    IMG_2179.jpg

    Morgenmaden, hvis den ikke er inclusiv på hotellet, og på de lidt billigere kædehoteller undgår jeg oftest at spise der pga. den typisk ret usunde morgenmad så kan jeg anbefale i selve Napa Oxbow Marked hvor en omgang Mexi morgenmad koster $8. Oxbow Marked er også et godt sted bare at sidde og drikke en kop kaffe (fri WIFI)

    IMG_2148.jpg

    IMG_2149.jpg

    Vil du købe lidt grocerys nu du er der kommer du ikke udenom Dean and Deluca der ligge lidt syd for St. Helena på highway 29.
    IMG_2150.jpg

    I selv St. Helena som er en meget charmerende by med en livlig gade(highway 29) der gennemskærer byen ligger også Sunshine hvor de har et godt udvalg af mad og vin.
    IMG_2153.jpg

    Frokosten kan indtages mange steder i Napa, nogle jeg kan anbefale og her må du selv lige google er:
    Market i St. Helena, The Grill på Meadowood, Cafee på Cairdeans Vineyard, Culinary Institute of America som er stedet hvor de uddanner kokke og tjenere.
    Samt og den SKAL du besøge hvis du kommer til Napa - Taylors Refresher, alle moders burgerjoint:
    IMG_2152.jpg

    Et nyt sted som jeg besøgte denne gang var en foodtruck der holdte ved siden af Dean and Deluca:

    IMG_2224.jpg

    Aftensmaden er der 2 steder der er et must at besøge for mig hver gang jeg er i Napa, Oenotri i selva Napa:

    IMG_2192.jpg

    Og Press som ligger lige ved siden af Dean and Deluca, rigtig god bøfhus, og nok Napa Valleys bedste vinkort med kun vine fra Napa.
     
    Baadsgaard, Nielspg, banditten og 11 andre "Synes godt om" dette.
  2. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,319
    Point:
    113
    Taylors refresher har også et mere kommercielt nav, Gotts Roadside og de har udover den på det billede jeg postede tidligere også en filial i Napa ved siden af Oxbow marked.
    Her er deres menu:
    IMG_2187.jpg

    Og sådan ser det færdige resultat ud:
    IMG_2190.jpg
     
    Nielspg, isolCBflyer, AMJ og 5 andre "Synes godt om" dette.
  3. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,319
    Point:
    113
    Igennem Napa er der 2 "hovedveje" den hvor de "berømte" vinerier ligger som perler på en snor, Highway 29 som er den vestlige og den gennemskærer hele Napa Valley og fortsætter nordpå til Healdsburg. Og den anden som er Silverado Trails som er den de lokale mest benytter da den ikke er så turistet.

    Der er en overflod af vinerier man kan besøge i Napa Valley og i alle byerne er der tastingrooms, forvent at du skal lægge mellem $10 og $30 for at smage vinene, intet er gratis i Napa.
    Men besøg i hvertfald de mere klassiske som Robert Mondavi, Beringer, Louis Martinene og Beaulieu Vineyard hvor alt er kommicielt.

    Hvis du vil besøge en dansk vinmager så skal du over på Silverado Trails og besøge Mending Wall , adressen er: 3730 Silverado Trail North, der arbejder Henrik Poulsen som er winemaker på et nyt vineri Acumen.
     
    Baadsgaard, Nielspg, AMJ og 4 andre "Synes godt om" dette.
  4. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Alletiders gode ide med sådan en vinblog - udover vintråden - med gode tips fra Californien til vinkendere og os ølhunde og madører. Går ud fra du måske også kan arrangere en vinsmagning på et tidspunkt et sted i København fra dine californiske leverandører. Er selv meget interesseret og det kunne godt være flere her på IF var med på det.
     
    Kenneth K, Henrik Olsen, AMJ og 4 andre "Synes godt om" dette.
  5. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    @Kenneth K Tak for en rigtig god guide. Familien planlægger en tur til næste efterår så denne guide virkelig handy.
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  6. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Henrik Olsen og Kristian "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    @Kenneth K - fedt indlæg og jeg er sikker på at @Kristian og jeg om 14 dages tid får brug for nogle af dine tips :)
     
    Kenneth K og Kristian "Synes godt om" dette.
  8. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,319
    Point:
    113
    Tak Henrik.
    Jeg flyver derover igen den 8 nov. så hvis I stadig er der til den tid så kunne vi da mødes?
     
  9. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Vi flyver desværre hjem netop den 8. November om formiddagen med British Airways/American Airlines.

    Så øv :-(
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  10. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Har en kollega der var i Napa her i weekenden og han besøgte: https://www.silveroak.com/ - det var han ret begejstret for, der var smagning 2 glas vin og et glas med hjem for 20 USD... - de brægede om, at de var de eneste der havde Cabernet Sauvignon i Napa...

    Hvad så @Henrik Olsen - nu må BA gerne komme med en fejlpris :)
     
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Jow for dælen - Vi er klar :)
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  12. SKDAAP

    SKDAAP Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    57
    Point:
    13
    Fantastisk tråd og guide. Stort tak.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN og Kristian "Synes godt om dette"
  13. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Virkelig fin guide @Kenneth K - er der et par vingårde du kan anbefale tæt på American Canyon? Skal bo på Doubletree der
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  14. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,319
    Point:
    113
    Tak Rasmus,
    Nej, der er ikke rigtig nogen vingårde at besøge i American Canyon, området er mest af alt en samling industri komplekser og så Napa Airport. Faktisk er størstedelen af alt vin der laves i Napa og Sonoma opbevaret i store varehuse du ser når du kører mod Napa, de ligger allesammen koncenteret inde til venstre side af vejen.
    Vingårde der er værd at besøge skal du faktisk et lille stykke ( 6 km) nord for Napa by for at finde, kør af Highway 29 op til Yountville og spis en frokost der og derefter vrimler det med vingårde langs 29 op til Calistoga.
     
    Jeblin, Calle77, Peter F. og 4 andre "Synes godt om" dette.
  15. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Tak, jeg må ud på en køretur. Jeg kan allerede nu sige, at Gotts er på listen over steder jeg skal besøge :cool:
     
    Kristian, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  16. Pedersen88

    Pedersen88 Nyt medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    24
    Point:
    3

    Sændende læsning, forud for en tur til det skønne Californiern :)

    Gode observationer
     
    Henrik Olsen, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  17. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    33
    Jeg kan anbefale et par danskejede vingårde i Bay Area hvis det kunne have interesse. Jeg har desværre ikke nok poster til direkte link så du må lige rette dem lidt til :)

    https:// byington. com/

    http:// petersenvineyards. com/

    Jeg skal gerne se om du kan få en rundvisning begge steder hvis det har interesse? :)
     
    Henry, Henrik Olsen og AaB_CPH "Synes godt om dette"
  18. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Velkommen til InsideFlyer og tillykke med din første post :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Hvornår skal i afsted og er det kun Napa I skal besøge?
     
    Pedersen88 og Henry "Synes godt om" dette.
  20. Pedersen88

    Pedersen88 Nyt medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    24
    Point:
    3
    Til august, 3 uger.

    Vi flyver SAS til LAX, og hjem fra SFO. (Det skulle passe med Youth billetter)

    Det bliver det sædvanlige roadtrup rundt i det vestlige USA (CA, UT, NV og AZ).

    Enkelte storbyer, en masse nationalparker, og lidt KM.

    Jeg har selv rejst en del i USA, men det bliver første tur med min bedre halvdel.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.

Del denne side