Nedgradering hos sas

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af E02zar, 25/3/17.

1. E02zar

E02zar VIP medlem

Beskeder:
    265
    "Synes godt om" modtaget:
    563
    Point:
    93
    Hej

Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har noget familie der fløj København - Oslo - Miami.

De havde købt hele turen på plus. (Det skal nævnes de ikke er så rutineret i rejseverdenen)

De får udleveret boardingkort og flyver til Oslo. Her kommer de ombord på flyet til Miami og finder ud af de er placeret i economy.

Man har altså tjekket dem ind uden at fortælle plus er overbooket og så nedgraderet dem.
    På intet tidspunkt er de informeret om de eller tilbud kompensation eller alternativer.

Jeg skriver nu en klage for dem til Sas, men ville høre om nogen af jer ved hvad jeg kan forvente de kan få i godtgørelse.

På forhånd tak

Beaglen, Kenneth K, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. isolCBflyer

isolCBflyer VIP medlem

Beskeder:
    1,405
    5,890
    Point:
    113
    Kenneth K, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  3. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,642
    26,791
    Point:
    113
    De får 600 euro per person vil jeg mene.

Lad os spørge vores ekspert :)

@Beaglen - hvad siger du?

Beaglen og Kenneth K "Synes godt om" dette.
  4. jakobv84

jakobv84 Popcorn VIP medlem

Beskeder:
    3,760
    8,837
    Point:
    113
    Nej nedgradering er en % af billetprisen. I dette tilfælde bør de få 75% tilbage -- måske lidt mindre da det "kun" var på det lange stræk. Ret henvendelse til SAS

E02zar, Ulrik, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,642
    26,791
    Point:
    113
    Korrekt - måtte lige slå det op:

Opgradering og nedgradering

1. Hvis et transporterende luftfartsselskab placerer en passager i en højere klasse end den, billetten var købt til, kan luftfartsselskabet ikke forlange yderligere betaling.

2. Hvis et transporterende luftfartsselskab placerer en passager i en lavere klasse end den, billetten var købt til, skal passageren inden syv dage og i henhold til bestemmelserne i artikel 7, stk. 3, have refunderet

a) 30 % af billetprisen for alle flyvninger på 1500 km eller mindre, eller

b) 50 % af billetprisen for alle flyvninger inden for Fællesskabet på mere end 1500 km, bortset fra flyvninger mellem medlemsstaternes europæiske territorium og de franske oversøiske departementer, og for alle andre flyvninger på mellem 1500 km og 3500 km, eller

c) 75 % af billetprisen for alle flyvninger, som ikke falder ind under a) eller b), herunder flyvninger mellem medlemsstaternes europæiske territorium og de franske oversøiske departementer.

Så det kan blive til 75% af billetprisen per person.

Michael Wahl, E02zar, Beaglen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  6. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,591
    6,827
    Point:
    113
    Du kan se en pdf for SAS på :

1) EU-passenger-rights-en pdf
    2) Ca. midt på siden vælger du "Terms and Conditions SAS"
    3) Vælg herefter Passengers rights ... read more (pdf side 17 om downgrading).

Det er godt nok ikke kutyme bare at downgrade - man forhører sig som regel med passageren og her tilbydes en kompensation, som ofte kan formilde omstændighederne. - Det kan meget vel tænkes, at flyet er byttet fra en stor Plus til den lillebitte mini Plus.

E02zar, Beaglen, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    1,445
    2,960
    Point:
    113
    Den lillebitte mini Plus ???

Den eneste undtagelse i SAS' long haul flåde er mig bekendt LN-RKP maskinen, men den er så vidt vides blevet udrustet med (gamle) Plus-sæder (?). Så der må helt sikkert være basis for en kompensation og en klage over manglende information om nedgraderingen.

Henry "Synes godt om" dette.
  8. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,135
    8,208
    Point:
    113
    Der er dobbelt så mange plus sædder i A330 som i A340. Men det ændrer ikke på berettigelsen for kompensation :)

Beaglen, obs, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,591
    6,827
    Point:
    113
    Nemlig.

Henry "Synes godt om" dette.
  10. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    1,445
    2,960
    Point:
    113
    Ah ja, så giver det bedre mening. Træls at havne i Eco når man har bestilt Plus...

Tror godt nok at jeg var blevet lidt mopset hvis det var sket, for de har nok næppe fået plads på første række i Eco hvor der i det mindste er bedre benplads. Bedre bliver det jo heller ikke af at de bliver sendt afsted uden så meget som en undskyldning eller information om kompensation...

/DSGM #2

Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  11. Perdan

Perdan Skribent

Beskeder:
    747
    2,242
    Point:
    93
    Jeg har prøvet at blive nedgraderet fra Business til monkey på det nu hedengangne SAS ejede Spanair. De havde overbooket cph-bcn, så de valgte at fylde midtersæderne på business. Jeg beholde mit sæde på række 1, men fik 300 Euro i hånden inden jeg gik ombord.

Henrik Olsen, Beaglen, Schwert og 4 andre "Synes godt om" dette.
  12. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    Eksperten er enig i, at der bør gives en kompensation på 75 % af billetprisen, jf. EU Forordning 261/2004 artikel 10 stk. 2. Der skal rettes henvendelse til SAS og hvis de ikke giver nogen kompensation, skal der klages videre til myndighederne i Oslo / Norge, idet klagen i princippet skal registreres og behandles dér hvor hændelsen fandt sted. Alternativt kan der også rettes henvendelse til Trafik-og Byggestyrelsen herhjemme :)

Henrik Olsen, Peter F., tbh og 2 andre "Synes godt om" dette.
  13. E02zar

E02zar VIP medlem

Beskeder:
    265
    563
    Point:
    93
    Tusind tak for info. Jeg sender klagen videre til SAS :)

Beaglen og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.

Del denne side