Hej Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har noget familie der fløj København - Oslo - Miami. De havde købt hele turen på plus. (Det skal nævnes de ikke er så rutineret i rejseverdenen) De får udleveret boardingkort og flyver til Oslo. Her kommer de ombord på flyet til Miami og finder ud af de er placeret i economy. Man har altså tjekket dem ind uden at fortælle plus er overbooket og så nedgraderet dem. På intet tidspunkt er de informeret om de eller tilbud kompensation eller alternativer. Jeg skriver nu en klage for dem til Sas, men ville høre om nogen af jer ved hvad jeg kan forvente de kan få i godtgørelse. På forhånd tak
Tjek evt her: http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_da.htm#upgradeAndDowngrade De har ret til en eller anden form for kompensation mener jeg helt bestemt.
Nej nedgradering er en % af billetprisen. I dette tilfælde bør de få 75% tilbage -- måske lidt mindre da det "kun" var på det lange stræk. Ret henvendelse til SAS
Korrekt - måtte lige slå det op: Opgradering og nedgradering 1. Hvis et transporterende luftfartsselskab placerer en passager i en højere klasse end den, billetten var købt til, kan luftfartsselskabet ikke forlange yderligere betaling. 2. Hvis et transporterende luftfartsselskab placerer en passager i en lavere klasse end den, billetten var købt til, skal passageren inden syv dage og i henhold til bestemmelserne i artikel 7, stk. 3, have refunderet a) 30 % af billetprisen for alle flyvninger på 1500 km eller mindre, eller b) 50 % af billetprisen for alle flyvninger inden for Fællesskabet på mere end 1500 km, bortset fra flyvninger mellem medlemsstaternes europæiske territorium og de franske oversøiske departementer, og for alle andre flyvninger på mellem 1500 km og 3500 km, eller c) 75 % af billetprisen for alle flyvninger, som ikke falder ind under a) eller b), herunder flyvninger mellem medlemsstaternes europæiske territorium og de franske oversøiske departementer. Så det kan blive til 75% af billetprisen per person.
Du kan se en pdf for SAS på : 1) EU-passenger-rights-en pdf 2) Ca. midt på siden vælger du "Terms and Conditions SAS" 3) Vælg herefter Passengers rights ... read more (pdf side 17 om downgrading). Det er godt nok ikke kutyme bare at downgrade - man forhører sig som regel med passageren og her tilbydes en kompensation, som ofte kan formilde omstændighederne. - Det kan meget vel tænkes, at flyet er byttet fra en stor Plus til den lillebitte mini Plus.
Den lillebitte mini Plus ??? Den eneste undtagelse i SAS' long haul flåde er mig bekendt LN-RKP maskinen, men den er så vidt vides blevet udrustet med (gamle) Plus-sæder (?). Så der må helt sikkert være basis for en kompensation og en klage over manglende information om nedgraderingen.
Der er dobbelt så mange plus sædder i A330 som i A340. Men det ændrer ikke på berettigelsen for kompensation
Ah ja, så giver det bedre mening. Træls at havne i Eco når man har bestilt Plus... Tror godt nok at jeg var blevet lidt mopset hvis det var sket, for de har nok næppe fået plads på første række i Eco hvor der i det mindste er bedre benplads. Bedre bliver det jo heller ikke af at de bliver sendt afsted uden så meget som en undskyldning eller information om kompensation... /DSGM #2
Jeg har prøvet at blive nedgraderet fra Business til monkey på det nu hedengangne SAS ejede Spanair. De havde overbooket cph-bcn, så de valgte at fylde midtersæderne på business. Jeg beholde mit sæde på række 1, men fik 300 Euro i hånden inden jeg gik ombord.
Eksperten er enig i, at der bør gives en kompensation på 75 % af billetprisen, jf. EU Forordning 261/2004 artikel 10 stk. 2. Der skal rettes henvendelse til SAS og hvis de ikke giver nogen kompensation, skal der klages videre til myndighederne i Oslo / Norge, idet klagen i princippet skal registreres og behandles dér hvor hændelsen fandt sted. Alternativt kan der også rettes henvendelse til Trafik-og Byggestyrelsen herhjemme