Hej Jeg var booket til at flyve fra Agadir til Paris med Air France og videre til CPH med SAS. Sas flyvningen var booking klasse W og burde derfor give 1.000 niveaupoint. Imidlertid blev Air France flyet aflyst pga. tekniske problemer og jeg blev ombooket over Malage med Royal Air Maroc og videre til CPH med SAS. Efter jeg kommer hjem kan jeg så se at de har nedgraderet min bookingklasse hos SAS til L og derfor kun har givet mig 500 niveaupoint. Jeg har skrevet med Guld mailen, men de er hidtil ikke til at rokke i og siger jeg har fået point tilsvarende for hvad jeg har fløjet. En ting er at jeg kom lidt senere hjem end forventet og ikke havde lounge adgang ved mellemlandingen som jeg ellers burde have haft. Men at de nedgraderer min bookingklasse har jeg svært ved at se en saglig grund til. Er jeg helt gal på den?
Jeg ville insistere, men du får nok bare at vide at du er nødt til at sende en officiel klage. Det ville jeg så gøre, og forvente at få de oprindelige point. Men om de gør det er en anden sag. Måske Pensionisten kan hjælpe - hun har vist tidligere haft held med at sende mail direkte til eurobonus i Stockholm.
Jeg ville forsøge mig med at sende en mail til ebretro mailen, og specifikt spørge efter "original routing credit" og forklare din sag kort og præcist.
- Jeg skriver normalt til flg 2 afdelinger : [email protected] og [email protected] med kopi til [email protected] og kopi til Diamant mailen eller guldmailen - Jeg ved ikke om det kan have en betydning, om du har et sas dokument, dvs at billetnummeret, der starter med 117-xxx . - Det et jo højst sandsynligt, at det er den carrier, som er årsag til irr situationen, der har ombooked din rejse i dets reservation system, altså sas kan ikke blames, men forsøg igen, for din oprindelige reservation og dermed oprindelige booking klasse må være lagret i sas's system.
- Hvis du vælger at skrive til sas, og hvis du får svar, så må du nok forvente at sas blot henviser til deres " SAS Juridiske Oplysninger ". - Prøv at gå ind på a) SAS juridiske oplysninger b) Eurobonus c) Vilkår og betingelser d) Afsnit 3 e) Optjening af point f) Paragraf 3.4 >>>> " der oprindelig er booked og betalt for " Hvis jeg løb panden mod en mur, så gjorde jeg SAS opmærksom på, at SAS havde indgået en kontrakt med mig i det øjeblik jeg betalte for varen og modtog et reservationsnr (også kalde en PNR : passenger name record). Kontrakten bestod af en flybillet samt en betydelig del extra ydelser, såsom Eurobonus point specificeret på salgs siderne. Jeg præciserede, at en sådan kontrakt er et juridisk dokument.
Blot til info, så har jeg siden oktober skrevet til eurobonus retro mail flere gange, og de svarer simpelthen ikke. Jeg tænker det er lagt ned af sager, men over de seneste 4 mdr har jeg måske skrevet 10 gange, og ikke et eneste svar :-(
Jeg læste for meget længe siden, at ebretro mail´en ikke længere kan benyttes. (Det er vist nok en afdeling for sas´s billetafregning, altså ikke tilretning af vores point optjening).
De er vist fuldstændig lagt ned efter overgangen til SkyTeam, da en stor del af flyvninger på SkyTeam selskaber ikke automatisk registreres og retro-claim hjemmesiden virker ikke for en stor mængde brugere. Jeg vil tro, at de behandler retro-claims fra folk, som deltog i Eurobonus Millionaire challenge først, da de skal have den lukket, men det er blot et gæt!
Jeg har mailet til dem 4 gange siden maj sidste år i en sag de burde lære noget af da det helt sikkert er en fejl i deres systemer (og som kundeservice ved telefonisk henvendelse siger de ikke kan gøre noget ved). Jeg har ikke fået noget svar på mine mails, så i august sendte jeg et fysisk brev med PostNord og ofrede 50 kr, i porto, da jeg så tænkte de måske reagerede. Har ikke hørt noget endnu, så vi skal nok væbne os med tålmodighed og ikke have for store forhåbninger til at få svar på henvendelser -de virker meget ligeglade.
Hvor meget nåede du at blive forsinket ved den endelige ankomst til CPH? Du kan nemlig være berettiget til kompensation for aflysningen og den deraf følgende ombooking. Årsagen til aflysningen (tekniske problemer) er ikke en ekstraordinær omstændighed, så som udgangspunkt kan der være en mulighed for kompensation men det afhænger af distancen og hvor meget du samlet set blev forsinket. Herudover vil jeg også lige henlede opmærksomheden på EU 261/2004 artikel 10, stk. 2 angående nedgraderingen: 2. Hvis et transporterende luftfartsselskab placerer en passager i en lavere klasse end den, billetten var købt til, skal passageren inden syv dage og i henhold til bestemmelserne i artikel 7, stk. 3, have refunderet a) 30 % af billetprisen for alle flyvninger på 1500 km eller mindre, eller b) 50 % af billetprisen for alle flyvninger inden for Fællesskabet på mere end 1500 km, bortset fra flyvninger mellem medlemsstaternes europæiske territorium og de franske oversøiske departementer, og for alle andre flyvninger på mellem 1500 km og 3500 km
Jeg har to spørgsmål til denne: Hvis man bliver nedgraderet fra klasse W til klasse L, men man rent praktisk sidder i samme del af kabinen og ikke bliver nedgraderet fra Business til Økonomi, er det så en nedgradering? Hvis det er Air France, der sender passageren på en anden rute end den oprindelige, så er jo teknisk set ikke SAS, der nedgraderer (og forårsager de færre point). Er det så Air France, der er det transporterende luftfartsselskab? Og er det Air France, der skal erstatte de manglende point.
1. Definitionen af nedgradering (eller opgradering) vedrører den serviceklasse, som billetten var købt til. Den tilknyttede passagerrettighed er knyttet til en ændring af kabineklassen eller serviceklassen, dvs. economy, business og first class. Så i dit eksempel er det selve nedgraderingen fra W til L der er det væsentlige eftersom der ikke sker en nedgradering af kabineklassen fra Business til Økonomi. 2. Det er Air France der aflyser afgangen og forårsager den ændrede flyvning, men som jeg tolker hændelsesforløbet så er det Royal Air Maroc der udfører selve flyvningen som det transporterende selskab fra Agadir til Malage. Den sidste del af rejsen foregår med SAS som et transporterende selskab og det er SAS der laver selve ændringen af bookingklassen, så det synes korrekt nok at der skal rettes henvendelse til SAS i første omgang. Så må SAS internt søge regres hos Air France for erstatning af de manglende point som jeg lige ser det.