No show gebyr?

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Jeblin, 7/11/17.

  1. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    867
    "Synes godt om" modtaget:
    2,549
    Point:
    93
    Jeg er i gang med at booke en forlænget weekend på Madeira nu, hvor jeg alligevel skal en måned til Lissabon i januar. Efter at have kigget priser har jeg fundet udrejsen til 247,- med TAP, mens hjemrejsen står i 1100,-, hvilket jeg syntes var lidt mærkeligt når de har 6-8 daglige afgange. Jeg har så fundet ud af, at en tur Madeira-Lissabon-Terceira(Azorerne) står i 400,- med samme fly FNC-LIS. Den overvejer jeg derfor at snuppe i stedet, og så droppe turen LIS-TER. Nogen der ved om der vil være et no-show gebyr hvis jeg ikke tager med det sidste ben til Azorerne? Jeg har kun set få skrive om egentlige gebyrer - normalt slettes resten af rejsen blot hvis man ikke bruger et "ben" i løbet af rejsen, men tænker at nogen herindefra må have erfaringer med no-show? Jeg har selv aldrig misset et fly...

    Jeg kunne selvfølgelig også ringe til TAP og høre dem ad, men det er også lidt fjollet at spørge direkte ind til ét hul i deres billetprisudregninger, selvom det kan være forårsaget af indenrigsflystøtte eller lign...
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Hvis du checker bagage ind er det bestemt ikke sikkert de vil short-tagge den til Lis, hvis du bare rejser med håndbagage kan jeg ikke se nogle problemer når det er retur turen.
     
    Bekgaard, Henry og Jeblin "Synes godt om dette"
  3. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    867
    "Synes godt om" modtaget:
    2,549
    Point:
    93
    Ja, glemte at nævne det, men har kun håndbaggage med.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Har du kigget i deres COC, hos Qatar skriver de hvad det koster .
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,449
    Point:
    113
    Jeg tror no-show gebyr bliver kun aktuelt, når man aflyser et fly og vil have skatterne tilbage.
     
    Bekgaard, jakobv84 og Henry "Synes godt om dette"
  6. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    867
    "Synes godt om" modtaget:
    2,549
    Point:
    93
    Deres conditions er meget sparsomt beskrevet:
    Changes
    Any time - changes not permitted. The Ticket/s is/are not transferable. Name changes not allowed.
    Refund
    Any time - ticket is non-refundable. YQ and YR surcharges will not be refunded.

    24 Hour Cancellation Policy
    You may cancel a paid booking without penalty within 24 hours of making the booking.
    The application of these rules must be in accordance with all the other fare conditions applicable to this trip.
    For further information about the fare conditions please contact TAP.

    Så hvis jeg skal være helt sikker kræver det nok en opringning til dem...
     
  7. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Henry og Jeblin "Synes godt om" dette.
  8. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Jeg ville ikke være bekymret for et no-show gebyr. Det sker jo ret ofte, at folk misser deres fly;)

    At du brugte en halv time for meget på McDonalds i LIS, tror jeg ikke TAP vil bekymre sig om.
     
    Daniel K, Henry, jtraveler og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    867
    "Synes godt om" modtaget:
    2,549
    Point:
    93
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    Principielt er flyselskabernes no-show gebyr vel den billet som der er betalt for, men ikke bruges .
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    Kære IF-ere,

    Jeg har lovet at hjælpe en kollega, som har samme problem som @Jeblin. Han var heldig, at han kun skulle have en enkelt-billet. Og så kan man jo bare hoppe af undervejs, når man kun rejser med håndbagage.

    Min kollega skal fra Chisinau (KIV) til Wien (VIE) med Austrian Airlines (deres afgange passer bedst).
    • Returbillet KIV-VIE-KIV er ret dyre. Den sidste billet hun havde kostede over 500 euro. Og det er jo også en slags penge - specielt, når det er en privat tur. Næste tur hun skal på, kan koste knap 330 euro.
    En mulighed var jo også at købe en billet, hvor hun fortsætter til eksempelvis Warszawa (WAW).
    • Returbilletten KIV-VIE-WAW-VIE-KIV koster kun 255 Euro (altså en besparelse på 75 Euro)
    Mit spørgsmål til jer: Er det muligt at købe denne billet - og ikke benytte sig af billetten VIE-WAW-VIE? Her skal hun jo bruge det sidste segment (VIE-KIV). Hvis ja, er der noget, hun skal være opmærksom på?


    NB:
    • Hun skal gerne rejse fra KIV fredag og returnere om søndagen. Hvis hun rejser med Austrian, kan hun have en hel arbejdsdag om fredagen. Vælger hun at rejse med eksempelvis Lufthansa (som er lidt billigere) mister hun en arbejdsdag om fredagen (så det er en feriedag). Og hun skal rejse tidligt søndag morgen fra Wien (så den dag kan hun heller ikke bruge i Wien).
    • One-way billetter hos Austrian Airlines er hunde dyre (KIV-VIE-WAW koster 300 euro). Så det er ikke muligt.
    • Der skal ikke tages hensyn til bonuspoint etc.
     
  12. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Hvis hun misser et af segmenterne, så bliver resten annulleret. Så hun skal flyve det hele, i dette tilfælde.
     
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    Så er det jo ikke nogen fordel, for hun skal jo kun til Wien. Jeg har dog tidligere oplevet at man godt kunne droppe lidt af et af segmenterne og ved en opringning kunne beholde den resterende del af billetten.
     
    Convict "Synes godt om" dette.
  14. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    867
    "Synes godt om" modtaget:
    2,549
    Point:
    93
    Jeg synes også der plejer at stå, at segmenter skal rejses i rækkefølge - og at efterfølgende segmenter annulleres hvis man ikke gør. Et kort kig hos Austrian kunne jeg dog ikke finde deres vilkår, men ville ikke turde tage chancen.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    175
    "Synes godt om" modtaget:
    674
    Point:
    93
    Jeg tror det kommer meget an på hvilket flyselskab det drejer sig om - samt situationen. Grundet pasproblemer stod halvdelen af familien tilsat misse fly til Tyrkiet sidste sommer. Vi havde returbillet med SAS, men plan b var at købe billetter med sunexpress når passene var i orden. Vi spurgte om det ville vær et problem at komme hjem fra ferie med SAS, hvis vi ikke brugte billetten på udturen. Vi fik det svar at hos SAS er det kun på deres charterflyvninger det er sådan. Vi ville ikke få et problem i hvert fald. Nu løse situationen sig på anden vis, men vi blev da lidt klogere..

    Hvordan det forholder sig, hvis man har startet rejsen og afbryder undervejs ved jeg ikke. Men det koster ikke noget at ringe til flyselskabet og spille dum
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg tror hurtigt det kan koste mere i stress, tid og gebyr for at hun får fløjet sin returrejse end de 75 euro der er at spare så jeg ville klart anbefale ikke at gøre det. Hvis det er sidste segment man dropper som tråden startede så ville jeg ingen kvaler have med at gøre det (af og til)
     
    Erwin Lansing, SebastianBruun, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    892
    "Synes godt om" modtaget:
    2,011
    Point:
    93
    Hvis du en samlet billet, så lad være med at skippe nogen af segmenterne. I langt de fleste tilfælde vil flyselskabets system registrere dig som "no show" og straks slette resten af bookingen - uanset hvad diverse EU-forordninger diktere.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side