Nok Air - indenrigs i Thailand

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af jefi99, 8/12/15.

  1. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Jeg har tidligere reviewet Thai Airways/Thai Smile her, og Bangkok Airways her og lidt her. Siden er der sket det med Thai Smile, at de er blevet udskilt som en separat enhed, flyver under egen IATA-kode (WE) og man optjener ikke længere point med dem, og har ikke adgang til lounges.

    Jeg skulle i sidste uge fra Udon Thani til Bangkok, og efter lange overvejelser endte jeg med at book Nok Air, selvom de ikke var billigst. Jeg endte med at betale TH968 inkl kortgebyr (ca 190 kroner). Man kan slippe en anelse billigere ved at betale i en ATM (men jeg aner ikke hvordan man gør), eller ved at betale i 7-Eleven. Men jeg købte billetten mens jeg var i Laos, så ingen af delene var en mulighed i mit tilfælde.

    Nok Air DD9203
    UTH-DMK
    Boeing 737-800 HS-DBL

    afg. 11:55, ank. 12:55

    Ankom til lufthavnen fem kvarter inden afgang. Ved indgangen til terminalen skannes bagagen, og så var det ellers bare at gå hen til indcheckningsskranken. Jeg havde online valgt sæde 41H (gratis valg af non-premiumsæder ved booking), og det kan godt være det lyder langt tilbage i en Boeing 737, men hos Nok starter man ved 30.

    nokcheckin.png

    På den anden side af security i din lille lufthavn (ca. 1,5 mio passagerer om året), var der et par små caféer og kiosker, og en souvenirbutik. Efter at Bangkok Airways har trukket sig fra ruten (de har én afgang om ugen nu, mod tidligere adskillige om dagen), er der ikke længere nogen lounge i lufthavnen. Og så alligevel. For et område af terminalen har sat nogle sofaer op til en lille udvalgt skare af personer. Det er ikke afskærmet, men alle respekterer hvem der må sidde der. Der er et gult skilt på thai, der sikkert fortæller hvem det er reserveret til ;)

    noklounge.png

    Da det blev tid til boarding stillede folk sig op i en lang kø, og de lod ikke til at tage sig af, at der blev sagt noget om af dem fra række 46 og bagud skulle boarde først. Anyway, så gik jeg op som en af de sidste, og det viste sig at vi faktisk selv skulle gå ud til flyet. Bemærk at Air Asia til venstre gør klar til næste fly.

    nokboarding.png

    Der var paraplyer til dem som ikke ønskede at blive solbrændte.

    nokboard2.png

    Jeg elsker snuden på Nok's fly.

    nok111.png

    Pitch er godkendt.

    nokpitch.png

    Da vi først kom i luften blev der uddelt en goodiebag til os hver. Den indeholdt en lille pose med en slags bolle/kage - jeg ved ikke hvad det var. Jeg rørte den ikke. Og så en kop vand. De kom også igennem med en salgsvogn, hvor man kunne købe sodavand, øl, snacks og den slags. Priserne var ganske fair.

    nok1.png

    nok2.png

    nok3.png

    nokbob.png


    Alt i alt en eventløs flyvning, men jeg må sige at Nok Air er god "value for money", og jeg ville vælge dem any day over Air Asia og Thai Lionair.
    Hos Nok får du 15kg gratis indchecket bagage (det gør du også hos Lion), og du kan købe ekstra kilo i bookingproceduren. Lion røver dig, hvis du har mere end 15kg (THB400/kg). Air Asia har ikke gratis indchecket bagage. Nok giver dig gratis sædevalg ved booking, og de giver dig trods alt lidt til ganen.
    Jeg har stadig Bangkok Airways som mit førstevalg i Thailand, og Thai Airways som nr. 2, men hvis de ikke flyver på ruten, eller er markant dyrere, så er Nok et godt alternativ.
    En anden faktor når man vælger, er selvfølgelig også at Bangkok Airways, Thai Airways og visse af Thai Smile's flyvninger er til BKK Suvarnabhumi, mens resten er til DMK Don Muaeng.
    Taxa fra de to lufthavne til byen koster omtrent det samme, og selvom der er busser fra DMK der connecter til MRT/BTS (metro/skytrain), så har BKK tog direkte fra lufthavnen.
     
    Senest redigeret: 10/12/15
    Flemming Poulsen, Beaglen, Jørgen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  2. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Thailand er i de seneste år virkeligt blevet godt dækket ind med indenrigs ruter mellem større byer, modsat tidligere, hvor alt stort set krævede et stop i BKK.
    Vi brugte Air Asia direkte mellem CNX og HDY og det er et fint norwegian style produkt, men syntes også at Nok air er en klasse bedre.
     
  3. Jørgen

    Jørgen Aktivt medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    176
    Point:
    33
    Jeg kan tilføje at den lille bolle i posen smager ganske udmærket, og er en slags piroq med kødfyld. Kan i øvrigt tilslutte mig ovenstående anmeldelse. De sidste fjorten dage har jeg fløjet Air Asia ChiangMai-DMK(Bangkok), NOK air DMK-trang booket med videre forbindelse til Ko Lipe, fly, bus og båd, ThaiLion Air mellem Nakhonsitammarat -DMK.
    Nok Air havde lovet en ankomst kl 15:00. Den del af transporten der foregik med båd var ikke som lovet en speedbåd. Derfor var ankomst først ca 17:00.
    Turen med ThaiLion Air beløb sig i øvrigt til den nette sum af dkr 85,- booket dagen før.
     
    Beaglen, jefi99, clager og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side