Norwegian Air Norway (NAN) etablerer nye skandinaviske pilotselskaber i Norwegian-strukturen

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 5/3/15.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    1,784
    "Synes godt om" modtaget:
    2,982
    Point:
    113

    Norwegian - 2015-03-05 16:41 CET
    Bestyrelsen i Norwegian Air Norway (NAN) har på et ekstraordinært bestyrelsesmøde i dag besluttet at etablere nye datterselskaber i Norge, Danmark og Sverige for de skandinaviske piloter i selskabet. Virksomhedsoverdragelsen indebærer, at alle piloter overføres til de respektive pilotselskaber. Overenskomstaftalerne med eksisterende rettigheder og vilkår videreføres i de nye selskaber, inkluderet retten til at strejke.


    Norwegians klare mål er, at alle piloter skal have job i et Norwegian-selskab i fremtiden. Den igangværende strejke sætter alles arbejdspladser i fare, og denne alvorlige situation skal piloterne selv kunne påvirke udfaldet af.

    Etableringen af de nye selskaber Scandinavian Pilot Service Norway, Scandinavian Pilot Service Denmark og Scandinavian Pilot Service Sweden er et forsøg på at give piloterne i hvert enkelt land mulighed for selv at påvirke deres fremtid. Norwegian og piloternes arbejdsgiver NAN har været tydelige omkring, at omkostningsniveauet skal ned og fleksibiliteten op i den skandinaviske operation, hvis selskabet skal kunne beholde ligeså mange piloter som i dag. Alternativt er nedbemanding i Skandinavien. Virksomhedsoverdragelsen reducerer også risikoen for konkurs i NAN. Overenskomstforhandlingerne kan genoptages når som helst i de respektive pilotselskaber.

    Norwegian har hele tiden været indstillet på at finde en løsning med NPU og Parat, men ledelsen hverken kan eller vil overlade styringen af Norwegian-koncernen til en arbejdstagergruppe. Norwegian og NAN satte tidligere i dag en frist for at komme til forhandlingsbordet Da fristen udløb kl. 15, var der ingen reel forhandlingsvilje at spore hos NPU eller Parat. Selskabet bløder, og indtil nu er over 100.000 passagerer berørt. Norwegian er på vej ind i det syvende døgn med pilotstrejke.

    Lokale regelsæt

    Norwegian og datterselskabet NAN respekterer fuldt ud, at de danske og svenske piloter også lader sig repræsentere af sin fagforening. YS/Parat og NAN/NHO luftfart kan imidlertid ikke indgå overenskomstaftaler uden for Norge. Derudover gælder danske og svenske regelsæt allerede i dag i forhold til blandt andet pension i de respektive lande. Norwegian har fået henvendelser fra danske og svenske piloter, som ikke vil risikere at miste sit job på grund af NPU’s ultimatum.
    Besstemmelsesretten i selskabet ligger fast

    Fagforeningen Parat har hævdet, at det de kæmper for, er en overenskomst, hvilket de allerede har, og som nu også videreføres. Det konflikten drejer sig om er bestemmelsesretten i Norwegian-koncernen, hvilken hverken ledelsen eller koncernbestyrelsen kan overlade til fagforeningen. Allerede i 2013 besluttede koncernbestyrelsen at etablere datterselskaber til operativ drift i Norwegian-strukturen. Det er ikke aktuelt, at de norske piloter skal ansættes i moderselskabet og derfra styre produktion og ruter, sådan som NPU kræver. Dette ville medføre, at piloterne har bestemmelsesretten i alle markeder, hvor Norwegian er etableret – samt retten til at skubbe kollegaer ud i eksempelvis England og Spanien. De europæiske piloter i Norwegian-familien er i øvrigt blevet truet med at blive ”blacklistet”, fordi de fortsætter sine flyvninger for Norwegian. De skandinaviske piloter har imidlertid i flere år haft en særlig sikkerhed for deres job i en policyerklæring fra selskabet. Ledelsen i NAN har gjort det klart over for NPU og Parat, at denne erklæring kan blive videreført og udvidet.

    Udredelse af regelsættet for Norwegians øvrige personale

    Strejken har sit udspring i Norge og i datterselskabet Norwegian Air Norway (NAN). Norwegian Air Shuttle (NAS) har kunderne og alle trafikrettighederne. NAS køber tjenester fra Norwegian Air Norway (NAN), blandt andet i form af fly med besætning. Det står et strejkeramt flyselskab frit for at omdisponere egne ressourcer, uden det er ”strejkebrud”. Strejke hverken indskrænker eller udvider bestemmelsesretten. Virksomhedsoverdragelsen indebærer, at alle piloter overføres til respektive pilotselskaber.



    Dette er vilkårene i den gældende overenskomstaftale. Disse er videreført ved virksomhedsoverdragelsen.

    Loss of License-forsikring (LOL): Dette er en forsikringsordning, som indebærer, at man får udbetalt et skattefrit engangsbeløb, hvis man ikke længere kan arbejde som pilot. Udbetalingen steg i 2013 fra 30 gange grundbeløbet (30G) til 60 gange grundbeløbet (60G). I kroner og øre i dagens kroneværdi svarer dette til en stigning fra ca. 2,7 MNOK ti 5,3 MNOK.
    Pension:
    De norske piloter har ydelsespension, mens de svenske og danske har pension i henhold til pensionsordningerne i deres respektive lande.

    Arbejdstimer:De skandinaviske piloter har 203 brutto arbejdsdage pr. år, fratrukket 26 feriedage, hvilket betyder 177 netto-arbejdsdage.


    · En skandinavisk pilot arbejder i snit 3,9 dage pr. uge og har mulighed for at tage op til syv ugers ferie. I gennemsnit flyver en skandinavisk pilot ca. 750 timer pr år af 900 mulige i henhold til EU-regelværket.

    · Med dagens overenskomstaftale, arbejder man i snit 17 arbejdsdage om måneden.


    Arbejdstidsordning:


    · En 5-4-nøgle, som betyder fem dage på arbejde efterfulgt af fire fridage

    · Op til syv ugers ferie

    · Ca. 30 procent af pilotkorpset har en såkaldt variabel andel, hvor man kan flytte op til to fridage pr måned væk fra 5-4-ordningen efter specielle regler. I så fald kompenseres man med et beløb på ca. 1.100 norske kroner for at flytte en arbejdsdag.


    Lønn


    · Piloterne har en lønstige, hvor lønnen stiger automatisk med ca. 2-5 procent per trin/pr år. Dette sker automatisk uafhængig af selskabets anden lønjustering, hvilket indebærer, at selv med ”frysning af lønnen” vil piloterne få en lønjustering. Selskabet har forlangt et stop i lønstigningen, og at man afstår fra årsoprykning.

    · Toplønnen for styrmænd er ca. 700.000 norske kroner og for kaptajner ca. 1.070.000 norske kroner. Derudover kommer diæter for udført flyvning. I Norge udbetales der ca. 800 norske kr. pr dag over 12 timer, det vil sige, at en pilot i gennemsnit ligger på 10.000 norske kr. i diæt pr. måned.

    · Sælger man en fridag (uanset for lidt/meget man arbejder), så betales denne med dobbelt dagsløn. Eksempelvis vil en styrmand på øverste trin få betalt ca. 7.900 norske kr. for en fridag, og en kaptajn tilsvarende (øverste trin) kr. 12.000 norske kr.
     
  2. jakobv84

    jakobv84 Premium VIP medlem

    Beskeder:
    2,570
    "Synes godt om" modtaget:
    4,163
    Point:
    113
    Er der nogen der kan hitte hoved og hale i den her Norwegian konflikt? Jeg må indrømme at jeg er lidt lost på hvad piloterne helt præcist er utilfredse med...
     
  3. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    1,784
    "Synes godt om" modtaget:
    2,982
    Point:
    113
    Piloterne vil gerne flyttes fra ét selskab over i et andet. Lidt pudsigt, fordi personalet hos SAS ikke ville flyttes over i et andet selskab.
     
  4. jakobv84

    jakobv84 Premium VIP medlem

    Beskeder:
    2,570
    "Synes godt om" modtaget:
    4,163
    Point:
    113
  5. jakobv84

    jakobv84 Premium VIP medlem

    Beskeder:
    2,570
    "Synes godt om" modtaget:
    4,163
    Point:
    113

Del denne side