Norwegian og deres Long Haul operation?

Poster i 'ALLE ANDRE FLYSELSKABER' oprettet af Kristian, 23/12/13.

?

Vil du flyve Long Haul med Norwegian?

1. Ja

7 vote(s)
    16.7%
  2. Nej

21 vote(s)
    50.0%
  3. Måske

14 vote(s)
    33.3%
  1. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,838
    "Synes godt om" modtaget:
    8,835
    Point:
    113
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
    Det ville jeg godt nok overveje meget kraftigt. Dog kunne jeg komme til USA for under 3000,- så ville jeg overveje det. Men ellers ikke - da risikoen for at skulle bruge ekstra fridage og for meget tid i luftavnene - og alt sammen uden at kunne bruge tid i lounges eller anden hjælp.

Det er virkelige spændende hvad deres 787 program gør ved Norwegian og hvordan det påvirker forbrugerne - om muligt....

/Henrik

3. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
  4. THammer

THammer VIP medlem

Beskeder:
    758
    1,620
    Point:
    93
    Ville ikke selv bruge en krone på deres produkt. Min arbejdsgiver har dog en lidt anden politik når det gælder rejser (billigt er bedst)!
    Hvis jeg har forstået det rigtigt kan det blive lidt af et problem hvis man strander et sted med Norwegian. De samarbejder ikke med andre flyselskaber og derfor ikke bare blive ombooket på et andet selskab.

Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  5. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
    Hej,

Det er helt korrekt antaget at de ikke har noget alliance netværk som de kan benytte til re-routing. Dette giver sig selv at man så må sidde og vente.

Det er klart fordelene ved at vælge alliance selskaber i enten Star Alliance, OneWorld eller SkyTeam.

Hilsen
    Henrik

6. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Nej det har mildest talt været noget af en katastrofal start de har. Men egentligt ikke overraskende at følgeeffekterne fra forsinkelser bliver så store når de har så lille en flåde samt spredt afgangene på forholdvis mange destinationer med lav frekvens.

Når de ikke ombooker til andre selskaber, så har de heller ikke muligheden for at aflyse en afgang for at "hente" ruteplanen igen. Og respons-tiden for at leje andre selskaber ind er forholdsvis lang ligesom det er meget dyrt og derfor først gøres når de er allermest nødvendigt.

Personligt ville jeg ikke vælge at flyve med dem. Lavservice-konceptet tiltaler mig generelt ikke og slet ikke på longhaul, hvor konsekvenserne af en forsinkelse kan blive meget store og risikoen for en meget lang forsinkelse også er forholdvis stor.

Når man kigger på priserne og lægger alle gebyrer for mad, bagage, sædevalg, drikke osv sammen og tager i betragtning at man ikke får lounge, fast track, bonuspoint, optjener til Guld-status osv, så er de faktisk sjældent så billige som mange tror. I alle de tilfælde jeg har kigget på priser, så har jeg kunnet finde alternativer med netværksselskaber til nogenlunde samme pris - og der får jeg også mine bonuspoint og er langt bedre sikret ved uregelmæssigheder.

Nogen særlig "langrute-revolution" er der nu ikke tale om. Priserne over Atlanten samt til Thailand har i mange år været ret gode - specielt når der er kampagner.

7. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
  8. THammer

THammer VIP medlem

Beskeder:
    758
    1,620
    Point:
    93
    Nu skal man jo ikke glæde sig over andres ulykke...men det passer mig nu helt fint. "Langrute-revolution" kræver mere end (dårlig) PR og "billige" billetter!

Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  9. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
    Og så igen sker det. Det er næsten synd for Norwegian, men især for de passagerer der lige nu venter i Stockholm på vej til Bangkok og dem som skal hjem fra New York og skal flyve kl 21:30 og dermed må skåle i dyrt betalt champagne kl 24:00 (håber Norwegian betaler denne omgang).

Dette skriver Check-In.dk

10. AndersB

AndersB Medlem

Beskeder:
    21
    27
    Point:
    13
    Norwegian har pr. nå tre innleide fly for å forsøke å få orden på trafikken. Jeg undrer meg stadig over at de ikke sender pax med andre selskaper. BA/AA hadde mange ledige seter til Europa i dag, samme hadde de fra Miami når Norwegian stod fast i FtLauderdale før jul.

11. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
    Det er vel fordi omkostningen er for dyr og at de ikke har noget samarbejde med dem til trods - dels også at flere af de selskaber har klaget over Norwegian og deres måde at drive US trafikken på rent personalemæssigt. Så de er nok lidt alene. Men mon ikke der kommer noget samarbejde med andre selskaber ud af dette her for 3 charteret fly er pænt dyrt og ikke så fleksibelt da besætningen skal sove mellem hver afgang og det giver udfordringer med at holde rute skemaet.

Håber blot at alle snart kommer dertil hvor de skal :)

Hilsen
    Henrik

Senest redigeret: 1/1/14
  12. THammer

THammer VIP medlem

Beskeder:
    758
    1,620
    Point:
    93
    Det er naturligvis ærgerligt at passagerer strander og ikke kan få tilfredsstillende hjælp fra deres flyselskab.
    Norwegian ligger som de selv har redt! Jeg meget lidt sympati til overs for deres problemer. De brusede frem i medierne tidligere med alverdens løfter om en "revolution" og hvordan de ville bringe bl.a. SAS i knæ.
    De har opererer ikke på samme vilkår som dem de ønsker at konkurrerer mod og må derfor forvente at være på egen hånd når "shit hits the fan" som det har gjort de sidste par dage.
    Alle har naturligvis ret til deres egen mening og valg af flyselskab.

Flemming Poulsen og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  13. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
  14. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,838
    8,835
    Point:
    113
    kan ikke tro, at man opbevarer mad i 180 dage, der er jo ikke ligefrem et køleskab til at holde maden kold.. - hvis det er sandt, er det godt nok ulækkert...

15. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    180 dages holdbarhed er egentligt ikke så overraskende, hvis retterne opbevares på frost. Det er vel at sammenligne med et Findus måltid. Se bare på holdbarhedsdatoen på SAS Wrap næste gang ;) Den har lang holdbarhed, men opbevares på frost indtil den lastes på flyet og smides ud efter en t/r, hvis den ikke er solgt.

Desuden har jeg meget svært ved at tro at de laster den samme mad igen og igen. Det er en meget grov overtrædelse af lovgivningen og kan være direkte livsfarligt for pax. Ferske madvarer skal smides ud efter en t/r. Og selvom Norwegian sikkert går langt for at spare penge, så kunne jeg ikke forestille mig at de kunne finde på det. De kunne miste bevillingen til servering på no time.

Der er et eller andet der ikke stemmer her - og tydeligvis noget der er gået meget galt. Mit umiddelbare bud er at der er gået noget galt mht. opbevaring hos cateringselskabet.

16. laksko

laksko Nyt medlem

Beskeder:
    12
    14
    Point:
    3
    Pay peanuts, get monkeys.

På short haul har jeg umiddelbart intet imod at flyve med Norwegian, men ville bestemt overveje det et par ekstra gange på long haul, selvom jeg potentielt kunne spare et par håndører.

Underligt at Norwegian har så mange problemer med deres fly - synes ikke at have hørt om andre med så store problemer (bortset fra batteri issue & branden i LHR)...?

17. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
    Nogle siger at det er fordi de presser deres flåde for meget per døgn og at det er nye fly. Dog havde SAS også store problemer i deres start med langdistance da de også pressede flåden da de simpelthen havde for få fly i en lang årrække. Forskellen er dog at SAS er et netværksselskab og derved kan ombooke let til andre selskaber i Star Alliance. Denne mulighed har Norwegian ikke direkte men det kan lade sig gøre og SAS har i dag sendt følgende artikel ud som et slags PR stunt oven på situationen:

http://www.na24.no/article3733982.ece

Så nu en kamp på løsningen og valgene :)

/Henrik

18. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,838
    8,835
    Point:
    113
    Det fortsætter... - hvordan mon de får en prop i det her?

Flere end 250 Norwegian-passagerer venter søndag aften i Bangkok på at et indlejet reservefly skal bringe dem til Oslo efter 30 timers forsinkelse. Aftenens flyafgang fra Oslo til New York gennemføres også med reservefly, og dette fly er også forsinket....

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=85591#.UsmpdfTuJiM

19. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,179
    6,177
    Point:
    113
    Denne gang er det rent uheld da det er et bird strike - så ikke en B787 børnesygdom... Men ja - det kan snart ikke forsætte da de tidligere på ugen var snestormen i USA der gav forsinkelsen.... Så de rammes af uheld som koster i det meget stramme program med turn arounds.

20. Flemming Poulsen

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg svært ved at se de skal få styr på det foreløbigt. Birdstrikes, teknik, vejr osv. er noget alle flyselskaber oplever hele tiden - det er ikke noget unikt for DY. Kernen er at DY har for få fly til for mange destinationer - kombineret med at de er uerfarne og ikke har egne folk på plads rundt på destinationerne. Desuden er deres fly udnyttet i alt for høj grad i forhold til hvad andre flyselskaber gør med nye flytyper. DY har ingen backup-fly og kan ikke blot aflyse en afgang og ombooke til andre for så at være i rute igen.

Får de en forsinkelse, så vil der være følgeeffekter i dagevis - også selvom de hyrer et reservefly. Det er desværre hele deres oplæg som lægger op til disse problemer og før de erkender at de skal have lavere udnyttelse af flyene og får flere fly - samt begynder at ombooke til andre selskaber ved forsinkelser - så har jeg svært ved at se det bliver meget bedre.

Longhaul er noget helt andet en kortrute - og DY har spillet højt spil her. Der er en grund til at det ikke er lykkes for andre at drive lavservice-selskaber på langruter. Måske de lykkes på sigt, men der skal store ændringer til - noget som koster penge og ikke passer specielt godt ind i LCC-strategien.

Imens betaler pax prisen.

Henrik Olsen og THammer "Synes godt om" dette.

Del denne side