Norwegians pilot- og kabineselskaber i Sverige og Danmark begæret konkurs

Poster i 'NORWEGIAN | NORWEGIAN REWARD' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 20/4/20.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,250
    "Synes godt om" modtaget:
    6,517
    Point:
    113
    COVID-19 har påvirket luftfarten og rejsebranchen i meget højgrad gennem myndighedspålagte rejserestriktioner og nærmest fuld opbremsning i efterspørgslen. For Norwegian har dette ført til, at selskabet har måttet aflyse næsten alle flyvninger, mens der fortsat oppebæres personaleomkostninger i flere lande. Norwegian har gennemført en række tiltag for at reducere omkostningerne, men desværre er pilot- og kabineselskaberne i Danmark og Sverige i dag blevet begæret konkurs. Begæringen berører ikke moderselskabet Norwegian eller pilot- og kabineselskaberne i Norge.

    http://postman.mynewsdesk.com/ls/cl...4h08U3oHTUwMJisQY7eHtjW7sQMwVOR8Pk1q06hLiWz7B
     
    Henrik Olsen, Henry, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Avav. Hurtig beregning er det ca. 2/3 del af det flyvende personale.

    Template til pressemeddelelser kan snart få en lille opdatering i bunden: "Norwegian er et af de største lavprisselskaber i verden". De mener vel "var et af de største..." :(
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Nu skal jeg ikke kloge mig for meget på jura. Men så vidt jeg husker min gamle erhvervsret (og det ligger 40 år tilbage), så skal medarbejdere indgive konkursbegæring, hvis de ikke får deres løn. Ellers mister de retten til at få udbetalinger fra lønmodtagernes garantifond.

    Dette er den ultrakorte version.
     
    SebastianBruun og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  4. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,250
    "Synes godt om" modtaget:
    6,517
    Point:
    113
    Og det sker typisk en uge efter den 1. i en måned. I dette tilfælde er det - ifølge pressemeddelelsen - bestyrelsen, der har taget initiativet, og i er ikke i umiddelbart nærhed af en lønudbetaling - med mindre de udbetaler løn på underlige tidspunkter.

    Så det er nok nærmere et træk fra Norwegian, der skal mindske blødningen af likvider...
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Krisen kradser op mod den ekstraordinærer generalforsamling den 4. maj 2020. Norwegians pilot- og kabineselskaber i Sverige og Danmark begæret konkurs.

    Vi ser nu de første tegn på det "nye Norwegian". Tegn der viser at det er tilbage til start og fokusere på det som de var gode tid. Drive low cost ud af Skandinavien og til Europa.

    Læs pressemeddelsen her: https://insideflyer.dk/norwegians-pilot-og-kabineselskaber-i-sverige-og-danmark-begaeret-konkurs/

    Det rammer også baser og ansatte i USA og UK:

    Norwegian har også opsagt aftaler med selskaberne OSM Aviation og Rishworth som følge af, at behovet for piloter og kabineansatte nu er ikke-eksisterende.

    I alt påvirker dette 1571 piloter og 3134 kabineansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Storbritannien og USA. De cirka 700 piloter og 1300 kabineansatte med base i Norge, Frankrig og Italien berøres ikke af dette.

    Sagen er nu overdraget til konkursdomstole og konkursforvaltere i de respektive lande.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Eller et politisk og/eller stor signalværdi til aktionærerne. Jeg får i hvert fald meget lyst til at finde min gamle TV2 plade frem når jeg læser: "I Norge findes der effektive hjemsendelsesmuligheder, som indebærer, at staten står for samtlige lønomkostninger under hjemsendelsesperioden. Desværre findes ikke ordninger med tilsvarende dækning i Sverige og Danmark, hvilket betyder, at der fortsat er omkostninger selv om piloter og kabinepersonale ikke er i arbejde."

    Intet om f.eks. ekspansiv investeringsstrategi, som gør et selskab sårbar for udsving. Ren og skær samfundets skyld.
     
    Steen_C, Offlyer, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Det er i hvert fald klart at samfundet (DK) vil blive ramt på dette her. Nu kommer der x antal ansatte som samfundet skal dække ind. Der er nok ikke mange flyselskaber der ansætter nye de næste 1-2 år. Så Norwegians meget aggressive vækst strategi koster nu på samfundets bundlinie. Dog ikke enste eksempel i historien og nok ej heller den sidste.
    Men trist er det for de mange ansatte som nu har mistet deres arbejde....
     
    Henry, Bekgaard, Nicki Lolk Sørensen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Helt sikkert. Vi kan håbe at en "ny Norwegian" også inkluderer en base i København igen, selvom det nok bliver i afslanket form. Krisen vil have langvarige konsekvenser, også når landene åbner igen og flyene kan komme afsted. Ikke mindst her i lokalsamfundet i Taarnby og Dragør kommunerne.

    Lad os se hvad denne "nye Norwegian" bliver, for en ting er dog sikkert, de giver ikke op uden kamp.
     
    Henry og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  9. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,250
    "Synes godt om" modtaget:
    6,517
    Point:
    113
    Det er langt fra samme konkurrencesituation, men i Australien har de primært to flyselskaber: Qantas og Virgin - og de har så hver især lowcost-datterselskaber. Nu er Virgin i problemer, og går de helt ned, står Qantas næsten med et monopol.

    I København vil SAS tilsvarende blive for dominerende uden Norwegian og det vil selvfølgelig få priserne til at stige.
     
    Henry og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  10. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    Norwegian kan vel få adgang til den Norskes stats støtteprogram (hvis de ellers kan leve op til kravene) ?
    Så vidt jeg kan sjusse mig frem til, er det i samme størrelsesorden som det SAS er dækket af af Sverige/Danmark.
    At pive over, at man ikke kan sende de danske/svenske medarbejdere hjem uden omkostninger, gælder da både for Norwegian og SAS.
    Jeg må indrømme, at jeg læser beskeden fra Norwegian sådanne: “Vi er på røven og kassen er tom. Det er den svenske/danske stats skyld, fordi i Norge dækker staten alle udgifter for vores medarbejdere.”
    At det er Norwegians egen skyld at kassen er tom og selskabet vælter, nævnes sjovt nok ikke :confused:
     
    Henry, Erwin Lansing, THammer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Mon det er nu, at man skal investere i aktier hos SAS?
     
    Henry og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  12. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    Hvis SAS skal overleve 2020, efter denne periode hvor de taber ca 100 millioner om dagen, kan man vel godt forvente højere priser på flybilletter. Og hvis de bliver for høje, kommer der nok hurtigt et nyt lavprisselskab og dækker markedet for dette segment.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    OK - det lyder da også som en rimelig forklaring. Men en konkurs er jo rigtig dyr - for advokaterne tager godt ved. En blødning kunne også være stoppet med en betalingsstandsning.
     
    Bekgaard "Synes godt om" dette.
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    I en tid med mange ledige fly og piloter, kan jeg da sagtens forestille mig, at internationale lavprisselskaber vil gå ind på de attraktive SAS ruter i Skandinavien. Så jeg tror ikke, at SAS skal satse på store gevinster.
     
    Erwin Lansing og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  15. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,196
    "Synes godt om" modtaget:
    3,966
    Point:
    113
    Synes det er ærgerligt at Norwegian hænger med numsen langt under vandoverfladen. Men... - det gjorde de også før Corona var andet end øl. De førte en voldsom ekspansiv strategi og havde et meget meget presset cash flow. Det er muligt at Corona skubbede dem ud over kanten - men de kørte (fløj?) meget tæt på den i forvejen. Min fulde sympati med de stakkels ansatte. Men meget lidt med Norwegian som selskab. Meget enig med @Erwin Lansing - det lugter lidt for meget af "det er samfundets skyld" - og det er simpelt hen for usselt.
     
    Bekgaard, Erwin Lansing, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Nu kender jeg overhovedet noget til Norwegian og deres aktier. Men kursværdien ligger på omkring 5 kroner. Så betyder det ikke bare, at de allerede har tabt 95%? Vil man med den nye plan ikke bare reetablere egenkapitalen?
     
    Bekgaard "Synes godt om" dette.
  18. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    Hov, kan se at jeg nok formulerede mig lidt uklart.
    Norwegian vil udstede nye aktier, svarende til 18-19 gange den nuværende mængde, og dermed udvande det nuværende ejerskab på ca 5,2%. Og nej, nuværende aktionærer bliver ikke en del af udstedelsesprogrammet, så deres ejerandel vil blive udvandet. Det bliver fly-leasing selskaberne og finansiering selskaberne, der kommer til at eje stumperne.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side