Jeg har tidligere delt et link til at vi som rejsende enkeltperson kan bruge appen "My Safe Travel" fra Riskline. I disse dage er der mange informationer fra mange kilder. Et af de mest opdaterede og pålidelige er netop Riskline og her er der et link til en en frisk og opdateret rapport, som er frigivet idag. I er velkommen til at benytte det i forbindelse med egne rejser (både business og privat) men det er ikke tænkt til at skulle circuleres i virksomheder mv - så skal der købes adgang. https://www.riskline.com/special_report_nCoV_outbreak_v2.pdf
Tak for at dele med os - jeg skal i hvert fald loge have læst den ifm. min kommende tur til Singapore.
Kan rapportere fra Singapore Kan rapportere fra Singapore at her er helt roligt. Der hænger nogle "husk lige at vaske hænder og bliv hjemme hvis du har det skidt" poster rundt omkring, men ikke andet Var dog overrasket over at SQ bar masker på BKK-SIN....
Jeg skal ud at flyve i morgen. Der er altid mange mennesker i lufthavnene. Skal jeg skaffe mig mundbind/ansigtsmasker eller er det fjollet? Jeg tænkte at det i hvert fald ikke kan skade noget at have nogle med på rejsen for at være forsigtig og tog på nærmeste apotek i går, hvilket er Christianshavn apotek. Udsolgt. Deres partner apotek på Islands Brygge. Udsolgt. Amagerbro apoteket. Udsolgt. Ifølge denne artikel er Danmarks største leverandør af lægemidler til apoteker løbet tør for mundbind https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/danskere-river-mundbind-af-hylderne/7974405 Amagerbro apoteket henviste mig til en malerforretning på Amagerbrogade. De havde rigelig med masker med og uden filter og sagde, at det i princippet var det samme som blev solgt på apotekerne. Så hvis du flipper ud lige nu og bare skal have nogle masker, prøv en malerforretning.
Hehe, købte en kasse med hjem fra Hong Kong for et par år siden (mest for sjov, men også i respekt for lokaltraditionen hvis jeg var blevet småsyg på turen). Mener jeg betalte under 10kr for 50 stk.... Gad vide hvad de kan sælges til nu
Sidder lige og venter på fly i OSL efter 4 dag i Hong Kong... mangler du måske så spørg evt. Flypersonalet.. Jeg fløj med LH og fik tre stk. Af de rigtige masker med filter vel at mærke. Fløj i First men uanset klasse så spørg.. da jeg ankom d 24 var alt udsolgt i lufthavne..
Jeg var i CPH i dag og så kun 4 personer (alle asiatiske) med masker på. Der var også masker at købe på Apoteket i Terminal 2 i dag.
- Mon ikke flyselskaberne kommer til at "miste" en hel del status-passagerer og bonusjægere i denne virus tid ? - Jeg har selv 7 retur Plus billetter i perioden marts-maj lige til at fortsætte EBD. - Jeg er ikke så sikker på, at jeg vil benytte dem. - Måske man skulle foreslå Mr. Head of SAS EB, at ubrugte billetter kan få tilskrevet point indtil en vis dato - det må jeg da vist forsøge.
Nu sidder jeg i Krisflyer Gold lounge på vej mod Tokyo. Max 10% bærer masker. Nu er det måske også mig der er "vovet", men hvor mange er alvorligt syge/døde af virusen? Ift. hvor omtalt det er, så savner jeg lidt en sammenligning á la sansynligheden for at komme til skade på motorvejen på 100 km i Danmark vs. sandsynligheden for at blive smittet på en rejse. Jeg håber ikke jeg gør nogle sure over denne bemærkning, men for mig lader det til at risikoen er overvurderet, det er ikke ebola....
Det er ikke ebola, men skadespotentialet er nok større: Ingen behandlingsmulighed (endnu), opstået i en millionby og ikke mindst: I en region og et tidspunkt med endog megen stor rejseaktivitet (grundet kinesisk nytår) og dermed smitterisiko. Og tydeligvis ret smitsomt, når det har bredt sig til personer der formentlig ikke alle hav været på samme markedsplads samtidig.
Absolut en relevant betragtning. Men nu er vi nok så tidligt i forløbet, at det kan være svært at regne sandsynligheder ud. Såvidt jeg har hørt, så er den farlig for børn, ældre og svækkede mennesker (som vi også kender det fra andre influenza-lignende sygdomme). Derfor er frygten nok mere, at de raske rejsende tager sygdommen med hjem og smitter en masse derhjemme. Den sidste nyhed med de smittede i Tyskland viser nok også, at sygdommen spredes hurtigere og lettere end først forventet. Hvis arbejdskolleger begynder at smitte hinanden, så vil sygdommen jo også kunne spredes i lufthavnes køer og opholdsområder. Og frygten er vel, at de ansatte lufthavnens butikker og restauranter bliver syge og smitter kunderne.
Jeg læste at der er godt 97,5% chance for at overleve, hvis du får sygdommen. Hvis du har et normalt immunforsvar, så er chancerne nok væsentligt bedre. Problemet, er nok mere, at den kan sprede og mutere sig til en mere farlig virus, end hvad den er nu.
Jeg er meget med dig på denne. Jeg tror ikke vi kender alle fakta endnu (dagens nyheder indikerer at Kina igen har holdt noget skjult for WHO), men umiddelbart vil jeg slå koldt vandt i blodet. Hvis det var rigtig smitsomt så vil jeg mene vi havde set mange flere tilfælde end vi tilsyneladende har. Hvert år dør ca 650.000 af influenza (ifølge WHO) og mindst 1,24mio bliver dræbt i trafikken - svarende til ca. 1.700 og 3.400 hver dag. Må blankt erkende at jeg lidt mystificeret over at BA aflyser alle deres Kina afgange. Enten en overreaktion - eller også ved de noget jeg ikke ved.
Der er vel flere forhold, der BA har haft med i deres overvejelser: Personalet er vel ikke så glade for at arbejde på disse ruter. Hvis antallet af rejsende falder, så kommer BA til at flyve med halvfyldte fly (eller endnu lavere belægning). Kan derfor ikke forestille mig, at der er god økonomi i at fortsætte med at flyve på ruterne. Udenrigsministeriet fraråder rejser (Det gør de vel også i UK). Der kan sagtens være mange andre forhold. Eksempelvis risikoen for at alle passagerer på et fly kommer i karantæne, fordi en medpassager bliver syg.
Det danske udenrigsministerium fraråder i øjeblikket ikke rejser til Kina - kun Hubei. Ved at de i UK ser anderledes på det. Jeg kan forstå argumentet med passagertal - men det holder bare ikke når de gør det med øjeblikkelig varsel. I min bog er det en overreaktion.
Der var forlydender om at UM ville opdatere rejsevejledning på Kina idag og det har de gjort - Link er her. Meget kort er det kun rejser til Hubei der fraråde. Det betyder samtidig også at der indtil videre ikke er rejseforsikring som vil dække aflysning, hvis man ikke tager afsted. Jeg har kun indtil videre set at ERV (Europæiske) opfordrer til man kontakter deres skadesafdeling hvis man har en afrejse indenfor et par uger for at aftale hvad man kan/skal gøre. https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/kina/ PS - jeg har ikke det nøjagtige tal men det var omkring 2.000 danskere der døde af influenza - i Danmark i sidste sæson og det fik os ikke til at blive hjemme. Det er mit indtryk at Kina gør rigtig meget for at inddæmme smitten og Kina ved godt at hele verden kigger med.
Det samme i andre lande, f.eks. Holland, hvor KLM så sent som i dag har besluttet at fortsætte flyvninger til Kina, med visse ekstra tiltag. Interessant at følge, hvor forskelligt forskellige myndigheder og flyselskaber reagerer.