Novel Coronavirus (2019-nCoV) Udbrud

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Thorkild, 23/1/20.

  1. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Jeg har tidligere delt et link til at vi som rejsende enkeltperson kan bruge appen "My Safe Travel" fra Riskline.

    I disse dage er der mange informationer fra mange kilder. Et af de mest opdaterede og pålidelige er netop Riskline og her er der et link til en en frisk og opdateret rapport, som er frigivet idag.

    I er velkommen til at benytte det i forbindelse med egne rejser (både business og privat) men det er ikke tænkt til at skulle circuleres i virksomheder mv - så skal der købes adgang.

    https://www.riskline.com/special_report_nCoV_outbreak_v2.pdf
     
    SophieHendriksen, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 9 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Tak for at dele med os - jeg skal i hvert fald loge have læst den ifm. min kommende tur til Singapore.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Kan rapportere fra Singapore
    Kan rapportere fra Singapore at her er helt roligt. Der hænger nogle "husk lige at vaske hænder og bliv hjemme hvis du har det skidt" poster rundt omkring, men ikke andet :) Var dog overrasket over at SQ bar masker på BKK-SIN....
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Takker for info - det er rart med lidt "local info" :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,044
    "Synes godt om" modtaget:
    4,448
    Point:
    113
    Jeg skal ud at flyve i morgen. Der er altid mange mennesker i lufthavnene. Skal jeg skaffe mig mundbind/ansigtsmasker eller er det fjollet? Jeg tænkte at det i hvert fald ikke kan skade noget at have nogle med på rejsen for at være forsigtig og tog på nærmeste apotek i går, hvilket er Christianshavn apotek. Udsolgt. Deres partner apotek på Islands Brygge. Udsolgt. Amagerbro apoteket. Udsolgt. Ifølge denne artikel er Danmarks største leverandør af lægemidler til apoteker løbet tør for mundbind https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/danskere-river-mundbind-af-hylderne/7974405

    Amagerbro apoteket henviste mig til en malerforretning på Amagerbrogade. De havde rigelig med masker med og uden filter og sagde, at det i princippet var det samme som blev solgt på apotekerne. Så hvis du flipper ud lige nu og bare skal have nogle masker, prøv en malerforretning.
     
    Beaglen, MaleneChristensen, Henrik Olsen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  6. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,805
    Point:
    113
    Undskyld på forhånd min useriøsitet - men det er sg' dagens pro tip :D
     
    Thorbjoern, Thorkild, Nielspg og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. Epedemic

    Epedemic Aktivt medlem

    Beskeder:
    75
    "Synes godt om" modtaget:
    156
    Point:
    33
    Hehe, købte en kasse med hjem fra Hong Kong for et par år siden (mest for sjov, men også i respekt for lokaltraditionen hvis jeg var blevet småsyg på turen). Mener jeg betalte under 10kr for 50 stk.... Gad vide hvad de kan sælges til nu :D
     
    Ulrik, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. john christensen

    john christensen TripFlyer

    Beskeder:
    142
    "Synes godt om" modtaget:
    360
    Point:
    63
    Sidder lige og venter på fly i OSL efter 4 dag i Hong Kong... mangler du måske så spørg evt. Flypersonalet.. Jeg fløj med LH og fik tre stk. Af de rigtige masker med filter vel at mærke. Fløj i First men uanset klasse så spørg.. da jeg ankom d 24 var alt udsolgt i lufthavne..
     
    Beaglen, Erwin Lansing, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Jeg var i CPH i dag og så kun 4 personer (alle asiatiske) med masker på. Der var også masker at købe på Apoteket i Terminal 2 i dag.
     
    Beaglen, T4L, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,558
    "Synes godt om" modtaget:
    6,712
    Point:
    113
    - Mon ikke flyselskaberne kommer til at "miste" en hel del status-passagerer og bonusjægere i denne virus tid ?
    - Jeg har selv 7 retur Plus billetter i perioden marts-maj lige til at fortsætte EBD.
    - Jeg er ikke så sikker på, at jeg vil benytte dem.
    - Måske man skulle foreslå Mr. Head of SAS EB, at ubrugte billetter kan få tilskrevet point indtil en vis dato - det må jeg da vist forsøge.
     
    SophieHendriksen, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  11. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Nu sidder jeg i Krisflyer Gold lounge på vej mod Tokyo. Max 10% bærer masker. Nu er det måske også mig der er "vovet", men hvor mange er alvorligt syge/døde af virusen? Ift. hvor omtalt det er, så savner jeg lidt en sammenligning á la sansynligheden for at komme til skade på motorvejen på 100 km i Danmark vs. sandsynligheden for at blive smittet på en rejse. Jeg håber ikke jeg gør nogle sure over denne bemærkning, men for mig lader det til at risikoen er overvurderet, det er ikke ebola....
     
    DanielBahn, Beaglen, SophieHendriksen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  12. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det er ikke ebola, men skadespotentialet er nok større:
    Ingen behandlingsmulighed (endnu), opstået i en millionby og ikke mindst: I en region og et tidspunkt med endog megen stor rejseaktivitet (grundet kinesisk nytår) og dermed smitterisiko.
    Og tydeligvis ret smitsomt, når det har bredt sig til personer der formentlig ikke alle hav været på samme markedsplads samtidig.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Absolut en relevant betragtning. Men nu er vi nok så tidligt i forløbet, at det kan være svært at regne sandsynligheder ud. Såvidt jeg har hørt, så er den farlig for børn, ældre og svækkede mennesker (som vi også kender det fra andre influenza-lignende sygdomme). Derfor er frygten nok mere, at de raske rejsende tager sygdommen med hjem og smitter en masse derhjemme.

    Den sidste nyhed med de smittede i Tyskland viser nok også, at sygdommen spredes hurtigere og lettere end først forventet. Hvis arbejdskolleger begynder at smitte hinanden, så vil sygdommen jo også kunne spredes i lufthavnes køer og opholdsområder. Og frygten er vel, at de ansatte lufthavnens butikker og restauranter bliver syge og smitter kunderne.
     
    Beaglen, SophieHendriksen, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Jeg læste at der er godt 97,5% chance for at overleve, hvis du får sygdommen. Hvis du har et normalt immunforsvar, så er chancerne nok væsentligt bedre.

    Problemet, er nok mere, at den kan sprede og mutere sig til en mere farlig virus, end hvad den er nu.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  15. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,195
    "Synes godt om" modtaget:
    3,962
    Point:
    113
    Jeg er meget med dig på denne. Jeg tror ikke vi kender alle fakta endnu (dagens nyheder indikerer at Kina igen har holdt noget skjult for WHO), men umiddelbart vil jeg slå koldt vandt i blodet. Hvis det var rigtig smitsomt så vil jeg mene vi havde set mange flere tilfælde end vi tilsyneladende har. Hvert år dør ca 650.000 af influenza (ifølge WHO) og mindst 1,24mio bliver dræbt i trafikken - svarende til ca. 1.700 og 3.400 hver dag.

    Må blankt erkende at jeg lidt mystificeret over at BA aflyser alle deres Kina afgange. Enten en overreaktion - eller også ved de noget jeg ikke ved.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    569
    "Synes godt om" modtaget:
    1,463
    Point:
    93
    Interessant læsning, specielt i forhold til jeg har SAS Biz billetter til Hong Kong d. 12 februar.
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Der er vel flere forhold, der BA har haft med i deres overvejelser:
    • Personalet er vel ikke så glade for at arbejde på disse ruter.
    • Hvis antallet af rejsende falder, så kommer BA til at flyve med halvfyldte fly (eller endnu lavere belægning). Kan derfor ikke forestille mig, at der er god økonomi i at fortsætte med at flyve på ruterne.
    • Udenrigsministeriet fraråder rejser (Det gør de vel også i UK).
    Der kan sagtens være mange andre forhold. Eksempelvis risikoen for at alle passagerer på et fly kommer i karantæne, fordi en medpassager bliver syg.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og SebastianBruun "Synes godt om dette"
  18. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,195
    "Synes godt om" modtaget:
    3,962
    Point:
    113
    Det danske udenrigsministerium fraråder i øjeblikket ikke rejser til Kina - kun Hubei. Ved at de i UK ser anderledes på det.

    Jeg kan forstå argumentet med passagertal - men det holder bare ikke når de gør det med øjeblikkelig varsel. I min bog er det en overreaktion.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Der var forlydender om at UM ville opdatere rejsevejledning på Kina idag og det har de gjort - Link er her.

    Meget kort er det kun rejser til Hubei der fraråde. Det betyder samtidig også at der indtil videre ikke er rejseforsikring som vil dække aflysning, hvis man ikke tager afsted. Jeg har kun indtil videre set at ERV (Europæiske) opfordrer til man kontakter deres skadesafdeling hvis man har en afrejse indenfor et par uger for at aftale hvad man kan/skal gøre.


    https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/kina/

    PS - jeg har ikke det nøjagtige tal men det var omkring 2.000 danskere der døde af influenza - i Danmark i sidste sæson og det fik os ikke til at blive hjemme. Det er mit indtryk at Kina gør rigtig meget for at inddæmme smitten og Kina ved godt at hele verden kigger med.
     
    Beaglen, Henry, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,182
    "Synes godt om" modtaget:
    6,443
    Point:
    113
    Det samme i andre lande, f.eks. Holland, hvor KLM så sent som i dag har besluttet at fortsætte flyvninger til Kina, med visse ekstra tiltag. Interessant at følge, hvor forskelligt forskellige myndigheder og flyselskaber reagerer.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.

Del denne side