Vi så i weekendens løb at den tidligere CEO i BA, Alex Cruz, er en af kandidaterne til at blive den kommende CEO i SAS. Men hvem er der ellers? Jeg har skrevet lidt om Alex Cruz her og hvorfor han måske ikke er så slem mange gør ham til: https://insideflyer.dk/hvorfor-alex-cruz-kunne-blive-en-god-ceo-for-sas/ Kunne han være et godt valg?
Han kunne sikkert være den rette mand, hvis han kan holde fokus på det, som er vigtigt for at få en sund og effektiv forretning. Der bliver givetvis hårde kampe med fagforeningerne, og der er det vigtigt med en stærk mand. IT kan han dog ikke outsource, da det jo allerede er sket (til samme Tata), hvilket jo ikke ligefrem har været nogen kæmpe succes (fra et kundeperspektiv i hvert fald...). Men måske kunne vi så omvendt undgå fejlskud a la den sidste reklamekampagne, der fuldstændigt nedgjorde alt, hvad der er skandinavisk. Den kunne vist kun komme fra et sted som Stockholm, hvor man jo synes at rigtig kultur kun findes i andre lande. I Stockholm foragter man jo nærmest alt, hvad der findes af egen kultur. Så er spørgsmålet selvfølgelig, hvordan Alex Cruz eksempelvis ser på relationen til kunderne i forhold til f.eks. loyalitet mod selskabet. Vil han fortsætte med at nedmontere loyalitetsskabende foranstaltninger, eller har han et andet syn? Ja, mange spørgsmål og ubesvarede spørgsmål. Men en ny CEO kommer der vel en eller anden dag... /DSGM #2
Der er en klar kandidat i Simon Pauck Hansen som er i SAS DK - nogle vil sige det er Danmarks tur til at "være CEO i SAS". Ellers er der svenske Peter Agnefjall der har været en tur rundt i Wizzair.
Jeg tænker, at Flemming Jensen også kunne være en oplagt kandidat. Efter 6 år i spidsen for DSB er det måske tidspunktet at komme 'hjem' til SAS, nu som topboss. Dels har han, ligesom Cruz, erfaringen med at takle fagforeningerne. Og dels er han dansker (hvis det er Danmarks tur).
Mon Flemming Jensen har tilstrækkelig pondus. Måske. Who knows. Det har måske været en strategi fra SAS bestyrelse, at han lige skulle uden for koncernen i en periode for derefter at overtage jobbet efter den nuværende CEO. Der er nok mange ting, der spilder ind.
Det er filme et godt bud. Kender maskinrummet. Har hands-on erfaring. God til at kommunikere med mange stakeholders Har taget nogle tunge opgør i DSB med fagforeninger der levede i en anden tidsalder OG tacklet nogle pænt store skandaler - og har nu lavet aftale på nye togsæt. Efter 6 år i DSB er det måske tid til at gå videre....
De tre kandidater er - ingen danskere eller svensker i blandt: Alex Cruz (55), tidligere toppsjef i British Airways, eid av den spansk-britiske luftfartsgiganten IAG. Alexis von Hoensbroech (50), nåværende toppsjef i Austrian Airlines, eid av Lufthansa-gruppen. Anko van der Werff (48), toppsjef i flyselskapet Avianca i Sør-Amerika." link: https://www.dn.no/luftfart/sas/carsten-dilling/rickard-gustafson/sas-har-tre-kandidater-i-finalerunde-til-ny-toppsjef-og-ingen-av-dem-er-fra-skandinavia-flere-av-de-ansatte-er-overrasket/2-1-997608?fbclid=IwAR05ymrhJtbWDdsaqfyaDqxH7uZR9lc3u74BMOCOyHQCDQkpg6bOWctGA94
Det blev så Anko https://www.sasgroup.net/newsroom/p...-anko-van-der-werff-as-new-president-and-ceo/ Interessant at selv om Anko starter allerede i juli, så sætter man alligevel en interim fra maj til juli. Det ved jeg ikke om helt kan se logikken i. Eller rettere - det kan jeg ikke se logikken i.
Men hvad tænker I så om valget at hollænderen? Jeg tænker at de simpelthen ikke turde vælge Alex Cruz. Det bekræftes også at at piloterne allerede har sagt at de er "ganske tilfredse" med hollænderen. Det er klart IMHO da der ikke vil være den hårde kurs og at han nok måske mere er konsensussøgende - ligesom de fleste svenskere. Så jeg syntes på overfladen at det er et kedeligt valg - det rokkede heller ikke meget på aktiekursen i dag.
Han har åbenbart haft berøring med alle 3 alliancer, Star, One World, Sky Team. Derfor spørger jeg mig selv om SAS's bestyrelse monstro kender hans ståsted, hvilken alliance hælder han til ?
Han har jo også 4 års erfaring fra Sverige og han kan forstå svensk. Så lidt kendskab har han da til norden.
Jo. Mit spørgsmål går på hvorfor man ikke lader den nuværende CEO fortsætte to måneder til. I stedet for at have to overdragelser på to måneder. Det er lidt bizart
Han skal vel nå at klippe hækken inden Sankt Hans, så han har ikke tid at fortsætte to måneder mere. Jeg formoder det skyldes, at han starter i sit nye job hos SKF 1. maj og fratrædelsesdatoen er aftalt i forbindelse med hans opsigelse.