I går modtog jeg denne mail fra SAS: Jeg vil da gerne hjælpe SAS med deres design. Så jeg klikkede på linket. Et af skærmbillederne der blev vist var så dette: Det lader til at vi i fremtiden vil "få lov" til at betale for retten til at tage en carry-on med ombord. Jeg har i det sidste år mere og mere benyttet mig af andre flyselskaber end SAS. Det ligger bestemt ikke i kortene at det bliver anderledes næste år, tværtimod.
Personligt er jeg godt f..b....t over alle de store trolleys ombord : 1) Oplever ofte at economy psgrs anbringer deres trolleys på Plus, og jeg må således vente med at gå fra borde til vedkommende henter den respektive bagage. 2) Blot eet eksempel : jeg sad på næstsidste række på Plus, en kæmpe trolley blev mast ind over min dynejakke, passageren fortsatte ind på economy. 3) Jeg måtte pænt vente til herren skulle fra borde, de ulækre hjul (ulækre for de har sikkert kørt hen over spyt, været på offentige toiletter osv.) blev trukket hen over min jakke ... og det ene hjul sad fast i jakken med det resultat at jakken blev ødelagt, og han forsvandt hurtigere end lynets hast. 4) Opkrævning af kæmpe håndbagage gebyrer på light billetter er i min hverdag yderst velkomment.
[QUOTE="T4L, post: 98654, member: 238" Det lader til at vi i fremtiden vil "få lov" til at betale for retten til at tage en carry-on med ombord. [/QUOTE] Det lader til at alle selskaber er villige til at følge “first mover” på vej ned mod bunden Men så længe vi passagerer oftest vælger ud fra pris som vigtigste faktor, ændrer den udvikling sig nok desværre ikke?
Dette oplever jeg nu også på Lufthansa Business. Så det er ikke kun et SAS problem. Jeg synes ikke, at SAS er særligt gode til at håndhæve deres egne regler. Så et bagagegebyr vil reelt ingen betydning få, men mindre SAS tjekker bagagen ved ombordstigning.
******************************* - Helt enig. Boarding/håndbagage succes´en afhænger af selskabernes håndtering. - Eksempel : jeg har efterhånden rejst en hel del på Swiss biz i Europa. 1) Strict priority boarding - biz først - dernæst economy priority - herefter all economy. 2) Crew har estimerede booking tal (aht catering). De har således et hurtigt overblik over om næsten alle biz er ombord ..... jeg har lagt mærke til at en af crew lige smutter ind og lukker "lugerne" på bagage hylderne, smart. Det er således ikke så nemt for en economy psrs lige at kyle sin store trolley ind på hylden.
Også helt enig, det er håndteringen, det kommer an på, for med håndhævning af eksisterende regler, ville der ikke være nogen problem. Jeg rejser selv meget med kun håndbagage og så er jeg rigtig glad for, at kunne tage en trolley med, som kan rumme det hele, uden at vente en evighed ved bagagekarrusellen. Og når jeg siger det hele, så mener jeg, det hele. Laptoptasken er i trolleyen, ikke ved siden af, ingen store taxfree poser, mv. Det ville i mine øjne være bedre, hvis den første trolley stadig er inkluderet i billetten, men at man begynder at håndhæve at alt derudover skal ned i kælderen eller betale for ved kasse 1.
Kan kun stille mig i samme kor. Det hele kommer an på håndteringen. År tilbage fløj jeg en del indenrigs i USA, og der kom nogengange nogle passagerer, som dårligt kunne bære alt deres håndbagage. Det virker ikke så slemt i europa, men har da ofte set folk med mere håndbagage end tilladt, uden problemer går ombord. Tilbage til håndteringen: Hvordan kan det håndhæves ? En pax med guldkort, der har den billige billet. Boarde først eller sidst ? En pax med ‘smart’ billet uden status. Boarde først eller sidst ? En familie hvor ‘far’ har guldkort, alle rejser på billigste billet. Boarde først eller sidst og hvem skal kontrollere, at ‘far’ må lægge bagage op men ‘mor’ må ikke ?
Det har virket for Norwegian, så hvorfor ikke for SAS? Min personlige holdning - og ja jeg er måske voldsomt farvet - er, at alle typer billetter burde tillade mindst ét styks bagage. De fleste flyselskaber kræver at man smider vægten ind i DCS'en, og på den måde kan flight deck bedre håndtere deres beregninger - især i forhold til fuel og vægt/balance. Hvor mange kabinekufferter vejer mon ikke +10 kilo, selvom grænsen er 8? Dertil kommer taxfree-poser, andre shoppingbags plus laptop bag. Sådan én vejer jo også nemt 2-3 kilo. Det handler nok mest om revenue, men der er formentlig også en tanke bag i forhold til smidigere boarding og ja - fuel.
Ja, og forventningsafstemning. Hvis man gør reglerne meget klare for folk - og så tjekker i forhold til, hvad man har meldt ud, så er der jo ingen problemer. Turkish Airlines løser det meget nemt: Ved check-in sætter de et mærke (på nu-dansk hedder det nok en tag) på godkendt håndbagage. Det er da rigtigt nemt at kontrollere ved ombord stigning.
Folk er da også så nærtagende: Bare fordi man har en rollabord på størrelse med en etværelses lejlighed (og som stewardessen må hjælpe med at løfte op), en sølle interrailrygsæk, en mindre crossovertaske og en laptoptaske til de 2 pc'er.. nåja, der er jo også kameratasken men den kan sagtens ligge sammen med vinterfrakken og yogamåtten, og intet falder ud af skabet, for forrest står mine to poser med lufthavnens gode shoppingtilbud.
Og Light Billetter skal helst være uden beregning - (at drive luftfart koster jo ikke en dime) - desuden skal Light dokumentet naturligvis pr automatik indeholde højeste status, Pandion. - Sølle 100 point, nej, nej ....... ynk ...
For os forretningsrejsende er det faktisk en enhancements. Vores arbejde vil gerne betale for carry-on baggage. Det kan være man via dette kan slippe uden om go light billetter og rent faktisk bare få lidt point fra flyvningerne.
SAS ændrer nu også for bagagereglerne på SAS Plus. De har i dag opdateret info på SSI. Tidligere var der altid to kolli inkluderet på en SAS Plus, det bliver for fremtiden bestemt ud fra bookingklassen. Der står ikke noget omkring hvilken salgsdato det gælder fra.
Men det er jo samme booking klasser, der nævnes under de 2 billet typer (Plus Pro og Plus Smart) på de korte ture: C, D, Z, J, Y, S, B, P, A. Så hvordan skal vi lige tolke det?
De har samme bookingklasser på Europa-flyvninger, så det vil på sigt fremgå i boksen under prisen, forestiller jeg mig. Dette er et eksempel på CPH-LON i januar, hvor du ser bookingklasserne er de samme.
Det forstår jeg ikke. Jeg har hele tiden troet at booking klasse C, D og Z var Plus Pro, mens klasserne J, Y, S, B, P og A var Plus Smart. Hvordan vil SAS ellers styre optjeningen af bonuspoint. Se denne oversigt: