Nye langruter fra SAS

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Flemming Poulsen, 18/6/14.

  1. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    1,910
    "Synes godt om" modtaget:
    2,210
    Point:
    113
    Det var trist læsning da SAS idag udsendte kvartalsregnskabet for februar til april 2014 – og kunne præsentere et underskud på ca. 1 mia svenske kroner. Nye spareplaner skal sættes i værk og 300 medarbejdere i administrationen skal afskediges. Men læser man kvartalsrapporten lidt nærmere, så var der også omtalt at SAS faktisk satser lidt mere aggressivt og vil forsøge at skabe flere indtægter ved at øge antallet af langruter fra efteråret 2015.
    I den netop offentliggjorte rapport nævnes det blandt andet at SAS planlægger nye langruter fra Oslo og Stockholm i efteråret 2015. En nyhed der tyder på at SAS satser på fremtiden ikke mindst vil tage konkurrencen op med de nye aktører – såsom Norwegian.

    [​IMG]


    Beholder SAS de gamle langrutefly?
    Denne udmelding kan tyde på at SAS vil beholde de tre A340-fly, som ellers var planlagt til at blive udfaset samtidig med at flyselskabet får leveret nye A330 fly i 2015. Der har længe gået rygter i branchekredse om at at muligt scenarie ville være at disse A340 ville fortsætte i SAS-regi. Alene det faktum at A340-fly ikke er særligt attraktive i dagens marked pga. højere brændstofforbrug betyder at leasingselskabet ville have svært ved at afsætte dem til andre flyselskaber. Det kan tyde på at SAS har fået et “tilbud de ikke kunne sige nej til” og dermed kan beholde disse i flåden. Det giver faktisk god mening.
    Selvom visse konkurrenter gerne vil fremstille disse fly som forældede og brændstofslugende, så er virkeligheden dog lidt en anden. Naturligvis er brændstofudgifter en stor post for flyselskaber, men kapitalomkostninger er også en post man ikke skal se bort fra. Finansieringen af sådanne fly er dyrt – meget dyrt – og det kan faktist give rigtig god mening at flyve med lidt ældre fly med lave finansieringsomkostninger mod at betale lidt mere brændstof. Brændstof er trods alt en fleksibel omkostning, som kun er til stede når flyet flyver med betalende passagerer – og med lave finansieringomkostninger vil det være muligt at flytte omkostninger fra faste til variable og dermed kun have omkostninger når der kommer penge i kassen fra passagererne.
    Jeg er sikker på at SAS har fået et tilbud fra leasingselskabet på disse fly, som er ekstremt godt. Noget der kan gøre det økonomisk forsvarligt at satse på nye ruter.
    Gode fly
    SAS’ flåde af langrutefly er rigtig godt vedligeholdt (teknisk – ikke stole og underholdningssystem i kabinen) – og selskabet kender flyene og har erfaringen og strukturen for at kunne drive disse videre – uden en masse meromkostninger. Om de så vælger at investere i nye kabiner i disse tre fly er stadig uvist, men vælger de f.eks. at flyve videre med de gamle kabiner i en periode, mens de tester de nye markeder af, så vil omkostningen for SAS være ganske begrænset og de vil vinde lidt tid inden de kan beslutte om de skal have flere nye fly til at erstatte disse eller der skal invetseres i nye kabiner. Det vil faktisk give mening i min verden.
    Erfaring med ældre A340-fly
    SAS har for kort tid siden indfaset en ekstra Airbus A340, som tidligere har fløjet for LAN Chile. Denne er flådens “grimme ælling”, da den ikke har den normale SAS kabine. Men til gengæld vidner brugen af dette fly om, at SAS nu er villig til at satse på at få noget billig kapacitet ind i flåden – uden at skulle investere store summer i at få alt optimeret til den tidligere SAS-standard. Flyet fra LAN Chile er leaset direkte fra Airbus – og jeg er sikker på at SAS har fået dette fly til en meget lav pris – mod at lægge en ordre på de nye A330 og A350-fly, som er bestilt.
    Det samme er helt sikkert sket med de tre “gamle” A340, som leasingkontrakterne snart udløber på. Leasingselskabet kan ganske enkelt ikke finde kunder til disse fly idag. Det har vi set fra de øvrige A340-fly som er udfaset fra andre selskaber. Men det gør det ikke til nogen dårlig forretning for SAS. Specielt hvis det er leasingselskabet der tager det meste af regningen for at undgå at stå tilbage med fly som bare skal hugges op eller opmagasineres i årevis.
    Positivt midt i krisen
    Alt i alt er det positivt at man – midt i den økonomiske krise – også ser tegn på at SAS vil prøve at kæmpe sig aktivt ud af den ved at satse på flere indtægter. Iflg. rapporten vil de nye ruter primært være fra Oslo os Stockholm, men lad os nu se hvordan det går. Det kan umiddelbart give god mening, men der vil nok blive tale om destinationer som allerede flyves fra København for at man kan “slinge” flyene rigtigt og centralisere vedligehold i København og undgå at have tre tekniske baser.
    Umiddelbart vil jeg tro at Chicago, Washington og San Fransisco kan være bud på de nye ruter, da SAS allerede flyver dertil fra København. At starte helt nye destinationer op er dyrt og vil efter min mening ikke være nogen god løsning i første omgang – ihvertfald ikke hvis man ikke flyver disse fra hovedbasen i København også.
    Med alle de spareplaner SAS har været igennem i de sidste ti år – og taget i betragtning at man påstår at man har skåret helt ind til benet for at overleve, så kan det dog undre hvordan man nu kan afskedige yderligere 300 medarbejdere. Hvorfor har man ikke gjort det for længe siden, hvis de kan undværes? Hvis man kan komme med spareplaner nu, som giver en besparelse på 1 mia. kroner – oveni de tidligere spareplaner – hvorfor har man så ikke gjort det for længe siden? Enten har ledelsen tidligere ikke taget sparerunderne alvorlige nok og sovet i timen – eller også så kan man risikere at man ser en betydelig serviceforringelse hos SAS. Det bliver interessant at følge og kun fremtiden vil vise det.


    Read the whole post here.
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.

Del denne side