Fik en knap så glædelig overraskelse ved check-in mandag. Fra søndag trådte et nyt direktiv i kraft der betyder at alt elektronik skal ud af tasken i security. Vi har lært bærbare og iPads, men fremover er det alt fra forlængerkabler, eltandbørster, convertere, mobil ladere - ALT. Det tog pænt lang tid i Kastrup. Så tænk jer om når i pakker håndbagage og hav lidt ekstra tålmodighed klar.
Nu må galskaben da snart stoppe Det værste er at det ikke gør noget som helst positivt for sikkerheden - tværtimod. For mens de ansatte bruger en masse tid på vandflasker, opladerkabler, ipad etc. - så øges risikoen for at de overser noget væsentligt. Desværre er sikkerhedsregimet i lufthavne blevet så stor en industri idag, at det nok ikke bliver meget anderledes. Og politikernes behov for at give befolkningen en illusion om bedre sikkerhed er stor. Reelt er sikkerheden bare ikke bedre, men køerne bliver længere og omkostningerne større. Se bare eksempler, som piloter som får frataget lighter nr. 2 fordi det er "farligt", mens de 5 minutter senere sidder ved siden af en økse i cockpit. Stewardessen, som ikke må have et stor hårspray med igennem sikkerhedskontrollen, men 5 minutter senere står med vinflasker i glas (som om det ikke kunne være et godt våben). Jeg har ligeledes set hvor sporadisk varer som bliver leveret ti lufthavnen bliver kontrolleret eller hvordan håndværkernes biler etc. bliver tjekket. Det er absolut intet problem at få noget ulovligt airside, hvis man vil - og de åndsvage regler de indfører i sikkerhedskontrollen hjælper ikke et hak på det. Det er til gengæld rigtig god business og en god undskyldning for at opkræve flere afgifter hos flyselskaberne og passagererne....
Havde godt hørt lidt rygter om det. Skal igennem CPH senere i dag (SK fasttrack). Jeg har 1 laptop, 1 iPad, 1 iPhone, 1 lader til iPhone/iPad, 1 lader til laptop, Bose hovedtelefoner, 1 sæt mindre hovedtelefoner, 2 eksterne harddiske med tilhørende kabler samt 1 lille toilettaske...det skal nok blive sjovt! Kan det overhovedet betale sig at pakke det, før end man er kommet gennem sikkerhedskontrollen. Skulle engang hjem fra CAB. Her skulle man, uden at pakke noget ud, køre sin håndbagage gennem X-Ray maskinen. Desværre gik den i stykker. Løsning....bare tag håndbagagen og gå uden om!
Kom gerne med rapport om hvad der sker. Ville være fint at vide om det bare er stikprøver eller det gælder alle. jeg er tidligere blevet bedt om at tage al elektronik ud i CPH, men fik besked på at det kun var fordi jeg havde så meget af det. Dengang var det ikke nødvendigt, hvis man ikke havde ret meget.... Bliver ulideligt at rejse fremover hvis det er sandt. På sidste tur med familien havde jeg: 3x Bose Headset, 1 laptop, oplader til laptop, 2x ipads, 2x battery pack, 2x ekstern HD, 5+ kabler, 3 opladere iphone/ipad, 2x iPhone, 1x kindle, 2x spejlrefleks kamera, 1x lommekamera Og tro mig - jeg kommer til at tage mig god tid tid at pakke både ud og ned igen - for jeg nægter at stresse med alle disse ting bare pga hjernedøde regler... Så det kommer til at tage tid og skabe køer...
Du ved godt at man kan aflevere noget af sin bagage nede ved sådan en desk hvor der er noget personale i lufthavnen der så sætter en seddel om din kuffert og så putter den ind i flyet for en helt uden man selv skal bære det igennem security, ik? mega smart i en situation som den du beskriver...
Jeg ved også hvordan de behandler den bagage og hvor stor risikoen er for at den ikke dukker op på båndet når vi er fremme - for slet ikke at tale om risikoen for at ting af værdi på mystisk vis pludseligt "forsvinder" undervejs ;-) Har desværre haft for mange ting til at forsvinde fra min bagage gennem årene... Elektronik og andre ting af værdi kunne jeg aldrig drømme om at checke ind.
Så sidder jeg i Scandinavian Loungen. SK Fasttrack Security var stort set som det plejer. Jeg tog laptop, iPad og min toilettaske op. Spurgte selv om jeg skulle tage mine Bose Hovedtelefoner op? Security medarbejderen svarede: naa jaa jo lad os bare lige gøre det. Ingen af mine harddiske, ladere eller andre ting var oppe. At dømme ud fra de andre der gik gennem Fasttrack var der ikke den store forskel. Så ikke nogen der var nød til at tage flere ting op end normalt. Security foretog en partikel test på et tilfældigt bælte. Der hænger nogle posters der fortæller, at Security reglerne er blevet ændret pr 1 marts og at alle, kan udsættes for tilfældige ekstra grundige sikkerhedstjek. Et par side bemærkninger. Var lige ved at glemme mit pas. På vej gennem Security husker jeg, at jeg havde glemt at afhente mit pas i informationen. Ingen problemer at komme ud og tilbage gennem Security. Ved opgangen fra stationen til terminal 3 stod der et par betjente. Tænkte det sikkert havde noget med skyderiet for et par uger siden at gøre. Det viste sig at der stod en uledsaget lille kuffert, hvor hjulene havde givet op. Vedkommende har tilsyneladende så blot efterladt den. Lufthavnens Security var også tilkaldt for at foretage en partikeltest af kufferten.
I går i CPH sagde de, at alle ledninger skulle op - men elektronik nævnte de ikke noget om, bortset fra ipad og laptop. Har været igennem BLL og FRA i dag - de havde vist ikke fået det memo om ledninger og/eller elektronik, men i FRA fik mine sko en sjælden set grundig gennemgang. Det er et par Lloyds, så efter at detektoren havde bippet og bippet sagde jeg til fyren, at det jo var god tysk kvalitet (lloyd er et tysk mærke)
i mandags fløj jeg Doh - dubai og dubai cph. Jeg kørte bare min håndbage igennem maskinen uden at ta nogen form for væske ud af bagagen. Tror den kørte igennem mindst 6 forskellige maskiner. På ingen tidspunker bad de mig om hverken ta det ud eller kommentere jeg har væske. Så jeg ved heller ikke hvor sikker vi er, når cph vil ha alle ledninger og andre åndsvage ting ud og andre lufthavne er mere eller mindre ligeglad med hvad jeg har i bagagen..
Opdagede på min sidste tur ud af CPH, at jeg havde en hel flaske vand med igennem... den tog security ikke ;-)
Den historie nåede også msm: http://www.bt.dk/krimi/dele-af-koebenhavns-lufthavn-evakueret-paa-grund-af-mistaenkelig-kuffert
Klassiker... Gjorde det i London for ikke så lang tid siden. Har også tidligere fløjet rundt med 2 lightere i bunden af min taske i flere uger (5-6 flyvninger) uden at blive stoppet. Det understreger blot at når de skal fokusere på alle disse latterlige regler, så misser de en masse andet. Jo flere regler de bygger ovenpå - desto flere huller dukker op. Sikkerheden i lufthavne handler primært om at give befolkningen en falsk tryghedsfølelse - ikke om reel sikkerhed.
Det virker til, der er nye regler i CPH igen - nu skal al elektronik ikke frem, men blot det normale med laptop og ipad - til gengæld swiper de noget af det og sender det i en sniffer - og der er vist ved at blive installeret sniffere - kunne security fortælle i dag...... så de brugte snifferen mens de stod og snakkede om favorit-oste...