Omkostninger til opgradering af booking klasse

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af MichaelK, 14/6/18.

  1. MichaelK

    MichaelK Medlem

    Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    51
    Point:
    18
    Hej,

    Jeg kommer vist til at mangle lidt point for at beholde guld kortet.
    Det er lidt ærgeligt, fordi det ser ud til at jeg skal flyve mere næste år.

    Jeg har kun et par europæiske ture (3 flyvninger med SAS, 1 med Star Alliance) i resten af optjeningsperioden, jeg har ikke vildt lyst til at lave milage runs, men hvis jeg kunne opgradere mine ture til højeste booking klasse ser det ud til at jeg ikke behøver at arrangere ekstra ture eller lign.
    Så hvordan opgraderer jeg mine billetter til de højere booking klasser og får flere point for færrest kr/point?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Nu lærte jeg herinde forleden, at upgrade i gaten ikke giver flere point. Så svaret er Plusgrade for SAS’ vedkommende (og tilsvarende for *A selskabet, hvis det kører med et lige så ugennemskueligt produkt som SAS)
     
    Kenneth K, Henry og Claus Heine "Synes godt om dette"
  3. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Alternativt kan du købe dig til status point for at snige dig over.
    Mener hvis man er ca 10.000 fra at nå enten guld el diamant kan du købe de sidste point som faktisk fungerer som status givende. MEN, de er dyre, vist 1000 status point for 1000dkr, eller 10.000 af dine extra point. Men er det tæt på er det da værd at overveje.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. MichaelK

    MichaelK Medlem

    Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    51
    Point:
    18
    Hvad skal man forvente at brænde af på en Plusgrade i point/kr?
    Kan man vide om man kommer i en booking klasse der giver 1500 eller 2000 point..
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. MichaelK

    MichaelK Medlem

    Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    51
    Point:
    18
    Ja, men jeg læste at købte point ikke ville give adgang til lifetime gold, men at point fra MasterCard Premium ville.. Jeg bestilte MasterCardet da det umiddelbart giver billige point/kr, selvom man ikke kan bruge dem til noget.

    Jeg mangler 9550 point.

    De bookede flyvninger giver:
    SAS_U: 500
    SAS_U: 500
    SAS_Q: 1000
    SA: 300

    og 25% oveni grundet guldkort, så 2250 for flyvninger og nok 2.000 eller 3.000 fra Mastercardet alt efter hvornår man får dem etc.
    Så ender med at mangle et sted mellem 4 - 5.000 point.
    Der kommer flere EU ture også, men jeg tror ikke jeg når at få dem med i optjeningsperioden..
     
    Claus Heine og Henry "Synes godt om" dette.
  6. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    569
    "Synes godt om" modtaget:
    1,463
    Point:
    93
    Ved Europa flyvninger kommer du i en point gruppe der giver 1500 point + 25% altså 1875 point pr. vej.

    Alternativt kan du søge lidt efter en Plus Tur til Berlin, de kan ofte findes hvor du flyver over Stockholm eller Oslo og tjener endnu flere point. Dette kan ofte gøres til 2.000-2.500 kr. Så bør du få de point du mangler
     
    asf, Claus Heine og Henry "Synes godt om dette"
  7. MichaelK

    MichaelK Medlem

    Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    51
    Point:
    18
    Jeg fik sneget en ekstra EU tur ind i skemaet, så ser ikke ud til at jeg skal lave et mileage run.

    Men jeg har en tur som booking klasse Economy/Coach (U) til udrejse og Economy/Coach (Q) som hjemrejse, turen er bestilt gennem rejsebureau.

    Er der nogle tips til at få Q frem for U?
    Så vidt jeg kan gennemskue er det samme fly type etc. jeg skal med..
    .
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Sas har i GO 12 bookingklasser. De billigste billetter bliver først udsolgt i de laveste klasser.

    Laveste klasser : U K l T O V G (Now or never er næsten altid i klasse O)
    Dyrere klasser : E M H Q W

    Når du bestiller hos SAS på deres hjemmeside kan du altid se bookingklassen før du køber

    Det kniber det med via et online travel agency.
    Dog Expedia som undtagelse.

    Når du ringer til et bureau skulle de kunne oplyse dig klassen inden køb af billetten.
     
    Senest redigeret: 14/8/18
    PeterA, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  9. MichaelK

    MichaelK Medlem

    Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    51
    Point:
    18
    @clager
    Tak for info!

    I min situation er det vist lidt svært at påvirke booking klassen direkte, da det er billetter bestilt af firmaets travel agency. Nu har jeg da en bedre fornemmelse for bagvedliggende teknik.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Hvis det er via et rejsebureau (som du ringer / e-mailer til), har jeg altid bedt om en bestemt booking klasse, hvis det var vigtigt for mig. Ligger der nogle begrænsninger i firmaets rejsepolitik, har jeg somme tider forklaret det over telefonen - og de har derfor udstedt en regning på den billigste billet. Jeg har betalt prisforskellen og fået billetten på den klasse, jeg gerne ville rejse på.

    Hvis det er for sent at bruge nogle af disse råd, så kan du overveje:
    • At byde på en upgrade med point
    • At købe basispoint (betalt med point)
     
    MichaelK "Synes godt om" dette.
  11. MichaelK

    MichaelK Medlem

    Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    51
    Point:
    18
    @Henry
    Tak for svar.

    Min 'qualifying period' udløber 30. September og jeg ender meget tæt på stregen, jeg har en flyvning via SA partner jeg ikke rigtig kan gennemskue hvor mange point giver. Hvis jeg kan opgradere en udrejse med point/penge til Plus, så burde jeg være over, ellers må konverterer 10.000 ekstra point til basis point, det kan også ske at der kommer en enkelt udrejse lige inden deadline.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. MichaelK

    MichaelK Medlem

    Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    51
    Point:
    18
    Jeg fik opgraderet et par EU ture med SAS Upgrade og er sikkert over niveau, man får en marginalt bedre plads og lidt mad, samtidigt med at det gav flere basis point per ekstra point end at veksle dem.

    Jeg fandt ud af at selvom der står SAS på billetten og M class, betyder det ikke noget hvis en SA partner står for turen, så gik ud fra at jeg fik 1000 point plus 250 pga status, men fik istedet 700 point pga det var en SA partners system der gav point. Heldigvis fik jeg en opgradering til C class hjem i en SAS flyver på en SA partners billet, det gav så 1875 point.

    Fremadrettet skal jeg lige have helt styr på hvem der står for turen, er der nogle nemme måder at tjekke det på?
     
    asf og Henry "Synes godt om" dette.
  13. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    821
    "Synes godt om" modtaget:
    1,918
    Point:
    93
    Som regel vil der stå i bookingflowet, at flyvningen "udføres af X" eller "operated by X" hvor X f.eks. er Lufthansa. Ellers check flynummeret, slå det op og se om det er codeshare (i så fald vil der være et andet nummer hos det udførende selskab).

    Hos SAS er flynumrene SK3000–SK3999, SK6000–SK9999 codeshare-flyvninger, dvs. udføres af en partner (se https://www.sas.dk/eurobonus/pointtabeller/ under "Optjen point med SAS", derefter "Begrænsninger" i bunden).

    Troede lige et par minutter du mente South African Airways som har IATA-koden SA og begyndte at overveje hvilke fifth freedom flyvninger de mon har i Europa, men gætter på det står for Star Alliance (også kendt som *A) :D:D:D
     
    Peter F., THammer, clager og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. MichaelK

    MichaelK Medlem

    Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    51
    Point:
    18
    @asf
    Tak for info, nu har jeg også fundet disclaimer under optjening af point.
    SA var min forkortelse for Star Alliance, det var Adria Airways som var partner i dette tilfælde. De gav ikke helt så godt som SAS selv, men fik eg. kun 25% af SAS ved Austrian, så er det jo nærmest ligegyldigt, en kollega fik der 100% ved Lufthansa/Miles&More.
     
    danielstrandby, asf og Henry "Synes godt om dette"
  15. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    229
    "Synes godt om" modtaget:
    930
    Point:
    93
    Ja, det er sku lidt en jungle, og man selvfølgelig mene det ikke altid virker helt fair, men det er nu en gang sådan det er. Jeg har selv oplevet den sparsomme EB-optjening ved flyvninger med Austrian, hvor jeg sammenlagt fik 300 point for CPH til Skopje via VIE. Det var billetter jeg ikke selv bestilte og før jeg satte mig alt for meget ind i pointoptjening, så de kunne have været krediteret andetsteds til mere værdi, men man føler sig lidt snydt uanset hvad.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side