Opgraderinger med Guld-kort (op-up)

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER (SAS, BA & ANDRE)' oprettet af Flemming Poulsen, 13/5/14.

1. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    "Synes godt om" modtaget:
    2,210
    Point:
    113
    Hvad er jeres erfaringer mht. opgradering uden at betale for det når I har Guld/Diamond etc. status.

Senest vi var i USA blev det til en opgradering på vej hjem fra Plus til Business med SAS, som så ud til var en såkaldt op-up.

Hvad oplever I andre som flyver meget? Sker det jævnligt eller er det noget I aldrig oplever? Hvilke selskaber og status oplever I det med?

2. Christian Løn

Christian Løn VIP medlem

Beskeder:
    264
    438
    Point:
    63
    Jeg er endnu aldrig blevet opgraderet uden at betal på baggrund af min Guld/Diamond status, men det hænger desværre nok sammen med at 95% af min flyvninger er på en flyvetid under 2-3 timer.

Privat har jeg et par længere Star Alliance flyvninger sidst på året og håber på at det kan give et par op-up ved at vifte lidt med mit Diamond kort:)

Christian

3. jefi99

jefi99 Titanium VIP Member

Beskeder:
    2,584
    5,191
    Point:
    113
    Min første upgrade nogen sinde var med CSA fra CPH til PRG - det var i 1999, og det var med min første flyvning med dem overhovedet.

Med SK intercont. er det kun sket en enkelt gang fra CPH-PEK; fra Eco til Eco Plus. Intra-Europa er det sket en del gange, både i gamle dage, da der kun var Eco og Biz - dengang jeg var EBG, men også et par gange fra Eco til Eco Plus.
    Med Lufthansa skete det som SEN måske et par gange ud af cirka 100 flyvninger, heraf en enkelt gang på en bonusbillet fra SCL-GRU.

I de gode gamle dage da Varig fløj CPH-LHR-GRU-GIG var der en pæn chance for upgrades som EBG/SEN, nok tæt på 50%. Inklusiv en upgrade fra C til F på en bonusbillet!

Med Bangkok Airways er jeg røget foran tæppet på to ud af ti flyvninger.

Med Emirates, som EK Gold (status match) har jeg en pæn statistik - faktisk tror jeg at jeg blev upgraded på SAMTLIGE flyvninger ml. HKG og BKK.

Med LX, BA, TG, TP, OS, NZ, SQ - aldrig op-up'ed.

4. THammer

THammer VIP medlem

Beskeder:
    758
    1,620
    Point:
    93
    På diverse forums på nettet, bl.a. Flyertalk er der heftige debatter om hvordan SK's opgraderings politik fungere...eller snarer ikke fungere.
    Personligt et jeg blevet op-up'ed en gang. Fra Plus (eller Eco Extra som det hed dengang) til business fra CPH til BKK.
    Det kunne være meget rart at høre fra SK hvordan de opgradere. Har gate agenten fuldstændig frie hænder til at afgøre hvem der skal opgraders? Afhænger det af status Diamond/Gold/*Gold/Silver/*Silver? Afhænger det af booking klassen, som det gør hos LH? Skal opgraderinger meldes tilbage til et (hoved)kontor hvor man vuderer om det var en rimelig opgradering og til den rigtige person, altså at man har fulgt de retningslinjer der er udstukket? Det er måske et meget rimeligt spørgsmål til SK EuroBonus chefen?

Christian Løn "Synes godt om" dette.
  5. MARK

MARK Guest

Den korte version - "er aldrig nogenside blevet opgraderet" (som jeg mindes det) trods mange år som Gold . En enkelt gang rykket frem men med påbud om at det er kun den ekstra plads jeg får - ingen mad eller drikke. Det er synd for man ser tit ledige sæder i PLUS og loyalitetsmæssigt er det godt at man belønnes selvom det er små ting. Om ikke andet så bare at man rykker Diamond/Gold frem til bedre siddepladser så man ikke sidder 3 på samme række. Er der plads til upgrades, så ryk de loyale frem efter Niveau og ancennitet - kort og godt - kæmpe boost i service.

Kristian og Christian Løn "Synes godt om" dette.
  6. Schwert

Schwert Grumpy old men RULES!!!

Beskeder:
    1,022
    2,107
    Point:
    113
    Er jævnligt blevet op/up'ped (og et par gange blevet op/up/downgraded som tidligere beskrevet i en anden tråd) men da mine SAS flyvninger primært er intra skandinaviske/europæiske har det ikke den store betydning.

DERIMOD er min succesrate for op/up's med Emirates langt langt bedre. CPH-DXB er en meget heavy rute, hvor EK ikke kan indsætte større metal end den 2 class 777/300ER de bruger i dag, så det er næsten mere reglen end undtagelsen at man kan "snakke" sig til en opgradering (en af grundene til at jeg ALDRIG tjekker min bagage igennem fra AAR, men selv går til skranken inT2 med den) 4 af mine sidste 5 rejser til DXB fra CPH (altid ud lørdag da det jo er arbejdsdag søndag i den del af verden) er med op/up. Min hitrate på retur flyvningerne er lidt lavere (altid hjem med morgenflyveren fredag) her er det sådan ca. 50/50.

Jeg er Skywards Gold (med internt gold+ da jeg har over 75.000 "tier miles" pr. Q - typisk mellem 85 og 90k) så jeg står ret højt på listen, hvilket jeg fornemmer EK er ret tro imod, alt det p.. Der debatteres på FT om at det er ens efternavn der er afgørende er bare BS, med mit navn skulle jeg jo så ikke få noget som helst før de havde opgraderet stort set alle der ikke lige hedder Waeel i maskinen o_O

Så jeg frygter lidt den dag EK enten indsætter den store fugl på CPH, eller laver en fast 2. rotation, så er det nok slut med konstant at flyve Business til Økonomi pris.

Bedste hilsner
    Schwert

jefi99 og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  7. Rune

Rune VIP medlem

Beskeder:
    168
    371
    Point:
    63
    Uden på nogen måde at repræsentere SAS Ground Service eller andre handling selskaber, er det min erfaring at der prioriteres som følger når sæderne på et fly skal fordeles:

1. Få så mange som mulig af de fremmødte passager med flyet
    2. Få flyet afsted til tiden
    3. Undgå downgrades
    4. Maksimer indtjeningen på evt. upgrades
    5. Hvis der skal uddeles "gaver", så beløn de mest værdifulde passager.

Når flyselskabet erkender en overbookings situation, afhænger det dermed af hvor meget tid der er til at fikse det, hvilke regler det fikses efter. Der er ingen gate manager der får tak for at forsinket et fly 15 for at sikre at kun EBG/EBD bliver opgradet, men de får heller ikke tak for at forsinke flyet for at få indsalet 10.000 EB point for den sidste upgrade.

Så Op-ups handler om at vide om et fly er overbooket, rejse alene, være i gate når kabalen skal ligges og måske endda venligt tilbyde sin villighed til at flytte sæde hvis det bliver nødvendigt :)

For mit eget vedkommende har jeg som EBG haft pænt stor success (ca 50%) med SAS long-haul, især på IAD og SFO der ofte er tæt booket. Især hvis jeg er booket på Plus/Extra er jeg tit ude for at jeg allerede ved check-in automaten er opgraderet til Business.

En god måde at se om et fly er overbooket er ved at finde det på flightstats.com (under Flights|FlightAvailability), hvor antal af sæder til salg for hver bookingklasse kan ses. F.eks. betyder "C/0 D/0 Z/0 R/0 J/0 Y/3 S/0 P/0 A/0 E/0 M/0 H/0 Q/0 V/0 W/0 U/0 K/0 L/0 T/0 O/0 G/0 N/0" for SK925 CPH-IAD på søndag at der kun er 3 af de dyreste Plus pladser tilbage, så den vil sandsynligvis være overbooket, og der vil skulle bumpes/opgraderes.

jefi99 og Christian Løn "Synes godt om" dette.
  8. Flemming Poulsen

Flemming Poulsen VIP medlem

Beskeder:
    1,910
    2,210
    Point:
    113
    Ved at man hos SAS - ihvertfald forsøger - at holde sig til procedurer mht. upgrades. Som Rune skriver, så kan der på den enkelte afgang være mange gode grunde til at man ikke kan nå det uden at forsinke flyet - og rettidig afgang har altid højest prioritet.

Hvis der er meget overbooket på economy/Plus, så vil man kunne opleve at upgrades allerede er lavet på bagrummet inden check-in åbner. Naturligvis prioriteres de opgrades hvor man kan få indtægter fra Optiontown eller via point. Men herefter er det såvidt jeg ved helt faste regler for at upgrade EBP, EBD, EBG etc og her starter man med dem som er booket på Plus og flytter til Biz, herefter Economy til Plus osv. Men det er selvfølgelig først når der er fyldt op med Optiontown, point upgrades etc.

Det kan nogle gange virke lidt tilfældigt for den enkelte pax, men jeg er ret sikker på at man forsøger at holde sig til den rigtige "prioritering" såvidt det overhovedet er muligt. Der kan naturligvis altid ske nogle ting i sidste øjeblik, så de er nødt til at tage en "tilfældig" for at få kabalen til at gå op og få flyet afsted til tiden.

jefi99 "Synes godt om" dette.
  9. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,224
    6,275
    Point:
    113
    Som jeg husker det er jeg blevet opgraderet omkring 10-15 gange på Intra-EU ture med SAS siden 2005 (hvor jeg startede med at holde lidt styr på dette). Så det sker cirka 1-2 gange om året og eftersom produktet nu er så fleksibelt for SAS så tror jeg det virkelig er et minimum at de har behov for det.

På de længere flyvninger sker det oftere, men da jeg er begyndt at bruge OptionTown stort set hver gang så kan jeg ikke sige meget om dette. Sidste gang var dog til Shanghai for godt 1½ år siden hvor min kæreste og jeg blev opgraderet fra SAS Go til SAS Business på en betalt billet. Så det sker men det er med at ramme afgange som statistisk set er overbooket på økonomi og så have status og på denne måde er der ret gode chancer for en opgradering. Dette er min vurdering.

Hilsen
    Henrik

Del denne side