Opretter SAS et nyt produktionsselskab til deres kommende fly i størrelsen 120-150 passagerer?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 20/1/20.

Tags:
  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    9,925
    "Synes godt om" modtaget:
    22,582
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,783
    "Synes godt om" modtaget:
    6,924
    Point:
    113
    At det desværre nok er den vej SAS må gå for at være konkurrencedygtige. Den nye overenskomst er måske for dyr? Det er vel enten det at lave sit eget selskab hvor det bliver i "familien" eller outsource til f.eks City Jet
     
    PENSIONISTEN, SophieHendriksen, obs og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    143
    "Synes godt om" modtaget:
    478
    Point:
    63
    Der er to muligheder for at omgå moderselskabets overenskomster på mindre fly: outsourcing eller datterselskaber.

    I USA er (næsten) alle regionale ruter fløjet for de store selskaber outsourcet til underleverandører, der kan gøre det billigere. Delta Connection, United Express, American Eagle, osv. operes af underleverandører som SkyWest, der er et af verdens største selskaber målt på antallet af fly.

    Omvendt fokuserer eksempelvis Lufthansa på datterselskaber. De har Lufthansa Regional, hvor subsidierne Lufthansa CityLine og Air Dolomiti opererer cirka 60 regionale fly for moderselskabet. Også KLM (Cityhopper), British Airways (CityFlyer), Air France (HOP!), Finnair (Norra), m.fl. bruger datterselskaber, og det lader til at være det foretrukne for euroæiske selskaber

    Lige nu gør SAS begge ting. De outsourcer ruter med CRJ900/1000 og ATR72s til Air Nostrum, CityJet og Nordica, men samtidig ejes datterselskabet SAS Ireland, der flyver med A320neo. Jeg kan ikke umiddelbart komme på andre selskaber, der både gør det ene og det andet, og hvis der nu skal oprettes et nyt datterselskab til A220 bliver det endnu mere komplekst.

    Uanset hvad kommer det helt sikkert til at møde stor modstand fra piloter og kabinepersonale. Da SAS Ireland blev oprettet i 2017 blev specielt de svenske piloter sure, da de mente det var overenskomststriddigt.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,178
    "Synes godt om" modtaget:
    4,358
    Point:
    113
    Er det ikke noget med, at der ikke er så meget swung over SAS Ireland endnu. Altså at der ikke er ret mange fly på arbejde for dem endnu...
     
    Henrik Olsen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  5. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    143
    "Synes godt om" modtaget:
    478
    Point:
    63
    Der er ni A320neo registreret hos SAS Ireland, mens der er 26 neo registreret i Skandinavien. Der blev senest registreret et nyt fly i Irland i december 2018
     
    Henrik Olsen og Ulrik "Synes godt om" dette.
  6. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,178
    "Synes godt om" modtaget:
    4,358
    Point:
    113
    9 fly i SAS Ireland er vist efter planen og det man havde meldt ud som værende udgangspunktet. Så var det nok det, jeg havde hørt - at der ikke så ud til at komme flere under irske vinger sådan lige.
    Har et par gange overhørt nogle af dem, der sidder forrest i flyet tale sammen (relativt højlydt) om hvordan det gik i SAS IE......
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    1,510
    "Synes godt om" modtaget:
    4,233
    Point:
    113
    Indenfor sidstnævnte mulighed er der også flere varianter. Markedsfører man (helt eller delvis) under hovedselskabets navn (som SAS og til dels KLM Cityhopper, Air France Hop (som Hop! blev omdøbt til), Lufthansa Cityline) eller indfører man et helt nyt brand, Level (AIG), Joon (Air France - RIP), og Lufthansa Gruppen hav af selskaber, som de skifter mening om strategi fra gang til anden.

    Det har været skiftende, hvor succesfuld de forskellige modeller har været, men det virker umiddelbart som en dårlige ide, at satse på for mange heste.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,359
    "Synes godt om" modtaget:
    2,734
    Point:
    113
    Hvorfor gøre det enkelt, når SAS kan gøre det sværest muligt... Jeg kan se fidusen i at have de forskellige dele af produktionen delt op, for langdistance er jo noget andet end kortdistance flyvninger. Men at have tre forskellige underleverandører og nu måske hele 2 datterselskaber, det ved jeg nu ikke hvor smart det er. Det kræver vel alt andet lige mere administration i moderselskabet, tænker jeg?
     
    Henrik Olsen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  9. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    874
    Point:
    93
    Det spreder vel risikoen for strejker, når produktionen er delt i flere selskaber......
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,359
    "Synes godt om" modtaget:
    2,734
    Point:
    113
    Det er jo forstås en mulighed, efter at vi er kommet igennem de strejker, der sikkert kommer ovenpå beslutningen om at opsplitte produktionen :rolleyes:
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    9,925
    "Synes godt om" modtaget:
    22,582
    Point:
    113
    NAC har købt 20 A220 og ikke udmeldt hvem der skal være brugeren af dem. Rygter er begyndt at nævne det er SAS.

    Hvad tænker I om dette?
     
    Ulrik, Erwin Lansing, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side