Opretter SAS et nyt produktionsselskab til deres kommende fly i størrelsen 120-150 passagerer?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 20/1/20.

Tags:
  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,638
    "Synes godt om" modtaget:
    26,775
    Point:
    113
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,973
    "Synes godt om" modtaget:
    7,527
    Point:
    113
    At det desværre nok er den vej SAS må gå for at være konkurrencedygtige. Den nye overenskomst er måske for dyr? Det er vel enten det at lave sit eget selskab hvor det bliver i "familien" eller outsource til f.eks City Jet
     
    Kenneth K, PENSIONISTEN, SophieHendriksen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  3. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    237
    "Synes godt om" modtaget:
    970
    Point:
    93
    Der er to muligheder for at omgå moderselskabets overenskomster på mindre fly: outsourcing eller datterselskaber.

    I USA er (næsten) alle regionale ruter fløjet for de store selskaber outsourcet til underleverandører, der kan gøre det billigere. Delta Connection, United Express, American Eagle, osv. operes af underleverandører som SkyWest, der er et af verdens største selskaber målt på antallet af fly.

    Omvendt fokuserer eksempelvis Lufthansa på datterselskaber. De har Lufthansa Regional, hvor subsidierne Lufthansa CityLine og Air Dolomiti opererer cirka 60 regionale fly for moderselskabet. Også KLM (Cityhopper), British Airways (CityFlyer), Air France (HOP!), Finnair (Norra), m.fl. bruger datterselskaber, og det lader til at være det foretrukne for euroæiske selskaber

    Lige nu gør SAS begge ting. De outsourcer ruter med CRJ900/1000 og ATR72s til Air Nostrum, CityJet og Nordica, men samtidig ejes datterselskabet SAS Ireland, der flyver med A320neo. Jeg kan ikke umiddelbart komme på andre selskaber, der både gør det ene og det andet, og hvis der nu skal oprettes et nyt datterselskab til A220 bliver det endnu mere komplekst.

    Uanset hvad kommer det helt sikkert til at møde stor modstand fra piloter og kabinepersonale. Da SAS Ireland blev oprettet i 2017 blev specielt de svenske piloter sure, da de mente det var overenskomststriddigt.
     
    Beaglen, jespersm, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  4. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Er det ikke noget med, at der ikke er så meget swung over SAS Ireland endnu. Altså at der ikke er ret mange fly på arbejde for dem endnu...
     
    Henrik Olsen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  5. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    237
    "Synes godt om" modtaget:
    970
    Point:
    93
    Der er ni A320neo registreret hos SAS Ireland, mens der er 26 neo registreret i Skandinavien. Der blev senest registreret et nyt fly i Irland i december 2018
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Ulrik "Synes godt om dette"
  6. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    9 fly i SAS Ireland er vist efter planen og det man havde meldt ud som værende udgangspunktet. Så var det nok det, jeg havde hørt - at der ikke så ud til at komme flere under irske vinger sådan lige.
    Har et par gange overhørt nogle af dem, der sidder forrest i flyet tale sammen (relativt højlydt) om hvordan det gik i SAS IE......
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,227
    "Synes godt om" modtaget:
    6,613
    Point:
    113
    Indenfor sidstnævnte mulighed er der også flere varianter. Markedsfører man (helt eller delvis) under hovedselskabets navn (som SAS og til dels KLM Cityhopper, Air France Hop (som Hop! blev omdøbt til), Lufthansa Cityline) eller indfører man et helt nyt brand, Level (AIG), Joon (Air France - RIP), og Lufthansa Gruppen hav af selskaber, som de skifter mening om strategi fra gang til anden.

    Det har været skiftende, hvor succesfuld de forskellige modeller har været, men det virker umiddelbart som en dårlige ide, at satse på for mange heste.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Hvorfor gøre det enkelt, når SAS kan gøre det sværest muligt... Jeg kan se fidusen i at have de forskellige dele af produktionen delt op, for langdistance er jo noget andet end kortdistance flyvninger. Men at have tre forskellige underleverandører og nu måske hele 2 datterselskaber, det ved jeg nu ikke hvor smart det er. Det kræver vel alt andet lige mere administration i moderselskabet, tænker jeg?
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Det spreder vel risikoen for strejker, når produktionen er delt i flere selskaber......
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Det er jo forstås en mulighed, efter at vi er kommet igennem de strejker, der sikkert kommer ovenpå beslutningen om at opsplitte produktionen :rolleyes:
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,638
    "Synes godt om" modtaget:
    26,775
    Point:
    113
    NAC har købt 20 A220 og ikke udmeldt hvem der skal være brugeren af dem. Rygter er begyndt at nævne det er SAS.

    Hvad tænker I om dette?
     
    Ulrik, Erwin Lansing, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  12. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    237
    "Synes godt om" modtaget:
    970
    Point:
    93
    Så skete det. Rygtet går på 24 stk. store regionale fly til det nye selskab "Airstar 4", mon ikke det bliver A220.

    Nordmændene er utilfredse ifølge Aftenposten. De er sure på både SAS og den danske fagforening FPU der er lavet en aftale med, som eftersigende er en lille fagforening med få SAS-medlemmer. Samtidig mener både nordmændene og svenskerne, at de ikke er blevet konsulteret, og at dette vil "vanskeliggøre samarbejdet fremover". Nordmændenes bekymring går også på, at SAS vil lave helt nye aftaler for de nye fly på trods af, at de sådan set minder størrelsesmæssigt om de nuværende, og de regner selvfølgelig med, at den nye aftale vil være værre. Det er svært at betænke dem i det.

    Det virker mærkeligt at komme med en offentligt udmelding om det nye selskab og en ny fagforeningsaftale, når det kun er en lille del af medlemmerne der er lavet en aftale med. Hvad tænker I?
     
    Henrik Olsen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,638
    "Synes godt om" modtaget:
    26,775
    Point:
    113
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  14. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,638
    "Synes godt om" modtaget:
    26,775
    Point:
    113
    Der er jo ikke lavet aftale med få medlemmer. Det er et nyt flyselskab og der er lavet overenskomst med dette som nu kan starte med at ansætte personale... Så det var det vi har spekuleret på i lang tid og nu så vi hvordan SAS har angrebet det.

    Så ingen kan komme efter det nye selskab, da det har overenskomst. Det er endnu "renere" end SAS Irland er IMHO..... Så hvis de strejker i SAS hovedselskabet, så er det ikke lovligt, da de har deres overenskomst og det nye selskab har sit eget.

    Men jeg undre mig meget over at Norge og Sverige ikke har set det komme når vores lille forum har skrevet og debatteret om det i over 6 månder.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  15. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    237
    "Synes godt om" modtaget:
    970
    Point:
    93
    Det er selvfølgelig rigtigt, det er mig der har misforstået.

    Formanden for de norske SAS-piloters forening, som bliver interviewet, virker ej heller overrasket eller forarget over, at de har skabt et nyt datterselskab, men blot måden det er sket på. Hvorvidt denne forargethed er retmæssig eller ej skal jeg ikke kunne udtale mig om

    Hvis man vil læse lidt om FPU's overvejelser har de offentliggjort et længere skriv her: https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-flyvende-arbejdspladser-med-ny-overenskomst/
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,638
    "Synes godt om" modtaget:
    26,775
    Point:
    113
    Hvis det bliver A220 serien er vi forsat ude med gætterierne:

    - NAC og deres 20 A220'ere
    - Airbaltic vil af med nogle af deres

    Holder det vand?
     
    Ulrik, Peter F. og Henry "Synes godt om dette"
  17. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    697
    "Synes godt om" modtaget:
    2,071
    Point:
    93
    Jeg tænker, at det kunne blive dejligt; især hvis de vil erstatte CR9, som altid tager tusind år at fylde og tømme, ultratrang kabine, håndbagage i lastrum, vente..vente..vente på håndbagen ved ankomst, trave op og ned af trapper i regnvejr, og brok-brok-brok :)
     
    Henry, Ulrik og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  18. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,638
    "Synes godt om" modtaget:
    26,775
    Point:
    113
    Kan sagtens følge dig - men det er vist mere de gamle B737 og A319 som skal erstattes af dette nye selskab.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  19. Offlyer

    Offlyer SK937 will be back

    Beskeder:
    1,254
    "Synes godt om" modtaget:
    4,156
    Point:
    113
    Og hvor bliver det dejligt at slippe for de 737'er i SAS regi. Smalle, larmende og vinduer i hoftehøjde (hvem f.. fandt på at placere vinduerne der - har endnu til gode at se et individ med øjne placeret der?)
     
    Henrik Olsen, Peter F., Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  20. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    237
    "Synes godt om" modtaget:
    970
    Point:
    93
    Denne her tråd er kun 13 måneder gammel og alligevel føles det som uendeligt lang tid siden vi diskuterede A220'ere til SAS. Jeg vil dog gerne genoplive den - ikke i en utopisk forhåbning om at det snart vil komme på tegnebrættet, men med en meget længere tidshorisont. Jeg har været så heldig at få lov til at flyve med LXs A220 et par gange på det seneste og i mine øjne er det med længder det mest komfortable narrowbody-fly. Det er netop blevet annonceret, at den lange model, A220-300, vil blive tilbudt i en ny version med længere range, og det fik mig til at tænke på hvad SAS hypotetisk set (eller i hvert fald på længere sigt) ville kunne flyve til med en long-range A220.
    Screenshot 2021-03-24 at 19.41.31.png
    Kortet her viser den nye 3.550 nm range i lyseblåt med udgangspunkt i CPH. Jeg har samtidig indtastet nogle mulige destinationer af varierende realismegrad. Fra vest: Toronto, New York, Montréal, Boston, Nuuk, Dubai og Mumbai (jeg er klar over at nogle af disse ligger lige på grænsen, men når Airbus markedsfører et fly med en vis range må man vel forvente det rent faktisk er muligt uden at udfordre nogen sikkerhedsprotokoller).
    To af disse bliver selvfølgelig allerede befløjet af SAS, men her er idéen at en eller to afgange med en long range A220, evt. i samspil med A321LR/XLR, kan frigive en A330/A350, som så kan bruges til endnu længere ruter (ICN, SEA, YVR, etc.; the usual suspects). Dog er A220'eren sandsynligvis mere brændstoføkonomisk på korte ruter end A321LR, og med færre sæder kan den også beflyve ruter med endnu lavere efterspørgsel, hvilket altså gør den mere versatil.

    Jeg ved det er urealistisk på nuværende tidspunkt, måske i det hele taget, men med min kærlighed til A220 og "long-and-skinny"-ruter, så giver jeg mig selv lov til at drømme lidt:rolleyes: Hvad tænker I?
     
    Beaglen, Erwin Lansing, isolCBflyer og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side