Opretter SAS et nyt produktionsselskab til deres kommende fly i størrelsen 120-150 passagerer?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 20/1/20.

Tags:
  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    10,414
    "Synes godt om" modtaget:
    23,651
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,859
    "Synes godt om" modtaget:
    7,167
    Point:
    113
    At det desværre nok er den vej SAS må gå for at være konkurrencedygtige. Den nye overenskomst er måske for dyr? Det er vel enten det at lave sit eget selskab hvor det bliver i "familien" eller outsource til f.eks City Jet
     
    PENSIONISTEN, SophieHendriksen, obs og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    167
    "Synes godt om" modtaget:
    600
    Point:
    93
    Der er to muligheder for at omgå moderselskabets overenskomster på mindre fly: outsourcing eller datterselskaber.

    I USA er (næsten) alle regionale ruter fløjet for de store selskaber outsourcet til underleverandører, der kan gøre det billigere. Delta Connection, United Express, American Eagle, osv. operes af underleverandører som SkyWest, der er et af verdens største selskaber målt på antallet af fly.

    Omvendt fokuserer eksempelvis Lufthansa på datterselskaber. De har Lufthansa Regional, hvor subsidierne Lufthansa CityLine og Air Dolomiti opererer cirka 60 regionale fly for moderselskabet. Også KLM (Cityhopper), British Airways (CityFlyer), Air France (HOP!), Finnair (Norra), m.fl. bruger datterselskaber, og det lader til at være det foretrukne for euroæiske selskaber

    Lige nu gør SAS begge ting. De outsourcer ruter med CRJ900/1000 og ATR72s til Air Nostrum, CityJet og Nordica, men samtidig ejes datterselskabet SAS Ireland, der flyver med A320neo. Jeg kan ikke umiddelbart komme på andre selskaber, der både gør det ene og det andet, og hvis der nu skal oprettes et nyt datterselskab til A220 bliver det endnu mere komplekst.

    Uanset hvad kommer det helt sikkert til at møde stor modstand fra piloter og kabinepersonale. Da SAS Ireland blev oprettet i 2017 blev specielt de svenske piloter sure, da de mente det var overenskomststriddigt.
     
    jespersm, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    4,483
    Point:
    113
    Er det ikke noget med, at der ikke er så meget swung over SAS Ireland endnu. Altså at der ikke er ret mange fly på arbejde for dem endnu...
     
    Henrik Olsen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  5. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    167
    "Synes godt om" modtaget:
    600
    Point:
    93
    Der er ni A320neo registreret hos SAS Ireland, mens der er 26 neo registreret i Skandinavien. Der blev senest registreret et nyt fly i Irland i december 2018
     
    Henrik Olsen og Ulrik "Synes godt om" dette.
  6. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    4,483
    Point:
    113
    9 fly i SAS Ireland er vist efter planen og det man havde meldt ud som værende udgangspunktet. Så var det nok det, jeg havde hørt - at der ikke så ud til at komme flere under irske vinger sådan lige.
    Har et par gange overhørt nogle af dem, der sidder forrest i flyet tale sammen (relativt højlydt) om hvordan det gik i SAS IE......
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    1,810
    "Synes godt om" modtaget:
    5,139
    Point:
    113
    Indenfor sidstnævnte mulighed er der også flere varianter. Markedsfører man (helt eller delvis) under hovedselskabets navn (som SAS og til dels KLM Cityhopper, Air France Hop (som Hop! blev omdøbt til), Lufthansa Cityline) eller indfører man et helt nyt brand, Level (AIG), Joon (Air France - RIP), og Lufthansa Gruppen hav af selskaber, som de skifter mening om strategi fra gang til anden.

    Det har været skiftende, hvor succesfuld de forskellige modeller har været, men det virker umiddelbart som en dårlige ide, at satse på for mange heste.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,376
    "Synes godt om" modtaget:
    2,781
    Point:
    113
    Hvorfor gøre det enkelt, når SAS kan gøre det sværest muligt... Jeg kan se fidusen i at have de forskellige dele af produktionen delt op, for langdistance er jo noget andet end kortdistance flyvninger. Men at have tre forskellige underleverandører og nu måske hele 2 datterselskaber, det ved jeg nu ikke hvor smart det er. Det kræver vel alt andet lige mere administration i moderselskabet, tænker jeg?
     
    Henrik Olsen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  9. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    197
    "Synes godt om" modtaget:
    995
    Point:
    93
    Det spreder vel risikoen for strejker, når produktionen er delt i flere selskaber......
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,376
    "Synes godt om" modtaget:
    2,781
    Point:
    113
    Det er jo forstås en mulighed, efter at vi er kommet igennem de strejker, der sikkert kommer ovenpå beslutningen om at opsplitte produktionen :rolleyes:
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    10,414
    "Synes godt om" modtaget:
    23,651
    Point:
    113
    NAC har købt 20 A220 og ikke udmeldt hvem der skal være brugeren af dem. Rygter er begyndt at nævne det er SAS.

    Hvad tænker I om dette?
     
    Ulrik, Erwin Lansing, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  12. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    167
    "Synes godt om" modtaget:
    600
    Point:
    93
    Så skete det. Rygtet går på 24 stk. store regionale fly til det nye selskab "Airstar 4", mon ikke det bliver A220.

    Nordmændene er utilfredse ifølge Aftenposten. De er sure på både SAS og den danske fagforening FPU der er lavet en aftale med, som eftersigende er en lille fagforening med få SAS-medlemmer. Samtidig mener både nordmændene og svenskerne, at de ikke er blevet konsulteret, og at dette vil "vanskeliggøre samarbejdet fremover". Nordmændenes bekymring går også på, at SAS vil lave helt nye aftaler for de nye fly på trods af, at de sådan set minder størrelsesmæssigt om de nuværende, og de regner selvfølgelig med, at den nye aftale vil være værre. Det er svært at betænke dem i det.

    Det virker mærkeligt at komme med en offentligt udmelding om det nye selskab og en ny fagforeningsaftale, når det kun er en lille del af medlemmerne der er lavet en aftale med. Hvad tænker I?
     
    Henrik Olsen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    10,414
    "Synes godt om" modtaget:
    23,651
    Point:
    113
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  14. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    10,414
    "Synes godt om" modtaget:
    23,651
    Point:
    113
    Der er jo ikke lavet aftale med få medlemmer. Det er et nyt flyselskab og der er lavet overenskomst med dette som nu kan starte med at ansætte personale... Så det var det vi har spekuleret på i lang tid og nu så vi hvordan SAS har angrebet det.

    Så ingen kan komme efter det nye selskab, da det har overenskomst. Det er endnu "renere" end SAS Irland er IMHO..... Så hvis de strejker i SAS hovedselskabet, så er det ikke lovligt, da de har deres overenskomst og det nye selskab har sit eget.

    Men jeg undre mig meget over at Norge og Sverige ikke har set det komme når vores lille forum har skrevet og debatteret om det i over 6 månder.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  15. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    167
    "Synes godt om" modtaget:
    600
    Point:
    93
    Det er selvfølgelig rigtigt, det er mig der har misforstået.

    Formanden for de norske SAS-piloters forening, som bliver interviewet, virker ej heller overrasket eller forarget over, at de har skabt et nyt datterselskab, men blot måden det er sket på. Hvorvidt denne forargethed er retmæssig eller ej skal jeg ikke kunne udtale mig om

    Hvis man vil læse lidt om FPU's overvejelser har de offentliggjort et længere skriv her: https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-flyvende-arbejdspladser-med-ny-overenskomst/
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    10,414
    "Synes godt om" modtaget:
    23,651
    Point:
    113
    Hvis det bliver A220 serien er vi forsat ude med gætterierne:

    - NAC og deres 20 A220'ere
    - Airbaltic vil af med nogle af deres

    Holder det vand?
     
    Ulrik, Peter F. og Henry "Synes godt om dette"
  17. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    350
    "Synes godt om" modtaget:
    950
    Point:
    93
    Jeg tænker, at det kunne blive dejligt; især hvis de vil erstatte CR9, som altid tager tusind år at fylde og tømme, ultratrang kabine, håndbagage i lastrum, vente..vente..vente på håndbagen ved ankomst, trave op og ned af trapper i regnvejr, og brok-brok-brok :)
     
    Henry, Ulrik og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  18. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    10,414
    "Synes godt om" modtaget:
    23,651
    Point:
    113
    Kan sagtens følge dig - men det er vist mere de gamle B737 og A319 som skal erstattes af dette nye selskab.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  19. Offlyer

    Offlyer VIP medlem

    Beskeder:
    758
    "Synes godt om" modtaget:
    2,510
    Point:
    93
    Og hvor bliver det dejligt at slippe for de 737'er i SAS regi. Smalle, larmende og vinduer i hoftehøjde (hvem f.. fandt på at placere vinduerne der - har endnu til gode at se et individ med øjne placeret der?)
     
    Peter F., Jeblin, jespersm og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side