OTA'er tager afbestillingsgebyr selvom flyselskaber aflyser afgangen

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Sebastian011, 20/5/22.

  1. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Goddag

    Angående en oplevelse med ticket.dk "administrationsgebyr" når flyselskabet aflyser afgange.

    Jeg købte tre biller med Norwegian til Riga for 1125 kr. (375 kr. pr. billet) via Ticket.dk i januar. To uger senere nedlægger Norwegian ruten, og Ticket.dk melder at de ikke kan tilbyde et alternativ, og kun kan tilbyde en refundering af "the entire ticket". Jeg siger ok til en "fuld refundering uden gebyrer". To måneder senere modtager jeg refusionsbekræftelsen, hvor Ticket.dk nu har pålagt et "Afbestillingsgebyr formidlet fly" på 285 kr. (95 kr. pr. billet), nedsat fra 595 kr. pr. billet.

    Det er jeg naturligvis meget irriteret over, da de ikke har nævnet det, og jeg eksplicit har accepteret uden gebyr. De henviser herefter til følgende vilkår på https://www.ticket.dk/info/vilkar :
    Ud fra et forbrugerretligt synspunkt synes det helt på månen, at de kan tage et administrationsgebyr 595 kr. for at håndtere en aflysning, når de ikke kan levere den tjenesteydelse der er blevet købt. Så må pengeydelsen også gå tilbage uden gebyr. Risikoen for aflyste afgange må rejsebureauet og flyselskabet naturligvis være nærmest til at bære.

    Desværre oplever jeg at flere lavpris OTA'er har indført disse vilkår på bagkant af COVID, fx også lastminute.com (https://www.lastminute.com/en/info/privacy.html?purpose=tc_flight&touchPoint=checkout-flight). Det er bekymrende, og jeg tror at mange forbrugere bliver snydt på den bekostning. Har forsøgt at oprette en sag hos forbrugerombudsmanden, da jeg synes det er et meget urimeligt vilkår, men det er usandsynligt at de får kigget på den.

    Så pas på derude - det kan hurtigt blive dyrt at spare 150 kr. via en OTA. Omvendt så skal man huske på, at det nogle gange også kan lade sig gøre at få refusion direkte fra flyselskabet, og så kan man reelt få udbetalt mere for billetten end man har betalt, da OTA'en som regel har givet kontant rabat.
     
    Beaglen, NielsC, THammer og 5 andre "Synes godt om" dette.
  2. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    531
    Point:
    93
    HAr du betalt med kreditkort? Under Corona, har jeg haft flere lign. oplevelser med enten aflyste afgange, eller manglende refusion (jeg giver dem maks 4 uger til fuld refusion). Jeg gider ikke engang at bøvle med flyselskaber/OTAs, jeg går direkte til min bank, og beder om en refusion, og skriver at jeg ikke har fået den vare jeg har betalt for. Der går 48 timer så har jeg pengene igen på min konto... Jeg ved ikke om det er anderledes i DK, men her i USA fungerer det altså bare super... Det virker for mig også selv om jeg har købt billetten for 6-9 mdr siden..
     
    Beaglen, Sebastian011, NielsC og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Det var godt nok usselt!

    Mange tak du deler denne historie. Jeg tilføjer den til mig (i forvejen lange) liste af grunde til at booke direkte hos flyselskaber. Jeg har, udover nogle gange lang ventetid, ikke haft problemer med at få penge retur for aflyste rejser, der var bestilt direkte.
     
    Beaglen, Sebastian011, NielsC og 4 andre "Synes godt om" dette.
  4. nicolajpaaske

    nicolajpaaske Aktivt medlem

    Beskeder:
    40
    "Synes godt om" modtaget:
    173
    Point:
    33
    Jeg oplevede det i marts 2019 med DTF Travel. Flyet blev aflyst som følge af covid-19. Efter en lang, lang krig endte jeg med at få alle penge retur i november 2019. Fremover køber jeg kun ved flyselskaber eller som en samlet pakkerejse, og handler aldrig igen med DTF Travel.
     
    Beaglen, Sebastian011, asf og 5 andre "Synes godt om" dette.
  5. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jeg har faktisk købt med mit SAS Mastercard, og de nægter at foretaget chargeback på "administrationsgebyret", fordi de siger det fremgår af salgsbetingelserne. Ret skuffende.

    Jeg har fuld forståelse for, at det kan tage lang tid at få en refusion - særligt i kølvandet på covid hvor rejsebranchen bløder. Men at man ikke får en fuld refusion, det er et nyt vilkår i branchen efter covid. Jeg har selv arbejdet fire år hos en OTA, så har god indsigt i hvordan tingene hænger sammen.

    Oprettede en sag hos Forbrugerombudsmanden og fik følgende svar:
    Så vi kan nok forvente at de gør noget ved det... om et par år... :mad:
     
    Beaglen, Erwin Lansing, Nielspg og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. SimonS

    SimonS Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    41
    Point:
    13
    Dette må være en del af OTA'ernes forretningsmodel. Super med klage til forbrugerombudsmanden.

    Jeg blev også overrasket over at skulle betale et gebyr på 225 kr. hos flybillet.dk for at få refunderet en aflyst Airbaltic rejse.

    Jeg ringede i stedet direkte til flyselskabet, som tilbyd en voucher for det fulde beløb plus en gave på €20 ekstra.

    Så det er værd at høre selskabet i disse tilfælde, eller selvfølgeligt undgå bøvlet og booke direkte hos flyselskabet som @Erwin Lansing
     
    Beaglen, Erwin Lansing, asf og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Jeg er helt på linje med @Erwin Lansing - booker aldrig med OTAer. Og de sidste to år har om noget understreget dette. Det er alt for meget fup og fidus over det.
     
    Beaglen, THammer, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Har aldrig booket igennem OTA, men altid direkte hos flyselskaberne.
    Har derfor aldrig sparet de småbeløb på billetterne, men har heller ikke oplevet det beskrevne bøvl.
     
    Beaglen, Offlyer og Henry "Synes godt om dette"
  9. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jo, jeg foretrækker også at booke direkte, men som studerende må man spare hvor man kan :rolleyes:

    Billetterne til Riga kostede 660 kr. hos Norwegian, og 375 kr. hos Ticket.dk - så en pæn besparelse for tre studerende, der jo næsten dækker Airbnb i to-tre dage på destinationen.

    Anyway, jeg sendte en kopi af min klage til Forbrugerombudsmanden til Ticket.dk, og har her til morgen modtaget en kvittering for refundering af administrationsgebyret :cool: Var 285 kr. besværet og tiden værd? Nej. Er det en principsag? Ja. Fortsætter jeg med min klage? Ja.
     
    Beaglen, THammer, tbh og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Jeg vil ikke kalde det fup og fidus. Det er jo ren foretningsmodel. Af en branche, som sælger en meget lille merværdi og tjener en filtertynd marge, så kan man jo heller ikke forvente mere, end man har betalt for. Men ja, det kræver man tænker sig lidt om hvad OTAen tilbyder, inden man trykker på den yderst tillokkende købknap :)
     
    Beaglen, asf, Bekgaard og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Helt enig - og nej det er ikke fup og fidus. Forkert formuleret. Der bliver lokket med meget lave priser - og så et hav af ekstra gebyrer (nogle gange for noget du kan få gratis alligevel) - og så bevæger de sig på kanten af købeloven på flere områder - eksemplet ovenfor er et område.
     
    Beaglen, Bekgaard, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Måske lidt off-topic:
    Problemet ved OTA er, at kunden ikke har en direkte kontrakt med flyselskabet, og det kan derfor være noget af en redelighed hvis der er IRR. Flyselskabet har sjældent kontakt oplysninger på de berørte passagerer, hvis der bookes gennem en OTA.
    Jeg vil endnu engang slå fast (som lufthavnsansat ved jeg hvad jeg snakker om), at kiwi.com er de værste på markedet. Man booker en billet fra A til B, men så tilføjer de uden kundens viden et segment til C, som fremgår af flyselskabets reservationssystem, så hvis et flyselskab aflyser et fly og "mass rerouter" passagererne, så risikerer man faktisk at blive ombooket direkte til C fordi det jo er dertil bookingen går.

    Det skyldes jo, at det ofte er billigere at købe en rejse med en mellemlanding end direkte.
     
    Beaglen, Offlyer, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Og også ofte et direkte brud af flyselskaberne vilkår.

    Jeg ville da blive noget knotten, hvis et flyselskab, med rette, blev sur på mig for at have forbrudt mig mod deres vilkår, når det er OTAen, der har gjort det på mine vegne. Usselt er nok det mest pæne ord, der kommer i tanken. Usselt mod deres kunder. Usselt mod deres leverandører. Måske forsøger de at slå teleselskaber, banker og ejendomsmæglere på den branche, folk har mindst tillid til :)
     
    Beaglen, Offlyer og Henry "Synes godt om dette"
  14. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Ud fra et juridisk synspunkt råder jeg også alle til at holde sig langt væk fra samtlige OTA'er og booke direkte hos flyselskabet / hotellet i stedet for. Jeg har haft en kundesag mod netop et OTA (Bravofly som viste sig at være ejet af Lastminute) og de havde været så snedige at bosætte sig i Schweiz, som er ét af de sværeste steder til at kunne få gennemført en retssag. Så langt kom sagen dog aldrig og efter laaang tids tovtrækkeri lykkedes det endelig for min kunde at få udbetalt kompensation for et aflyst fly til Finland. @Sebastian011 skal roses til skyerne for at have sendt sagen til Forbrugerombudsmanden. Jeg følger spændt med på sidelinjen og det er kun godt at EU har øje på OTA'erne og deres ikke-forbrugervenlige forretningsmetoder. Jeg forstår udmærket godt at man kan blive forblændet af gode tilbud, men som altid råder jeg som jurist altid til, at man husker at læse alt det med småt inden der siges ja tak.
     
    THammer, Offlyer, MaHA og 6 andre "Synes godt om" dette.
  15. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Spot on Beagle.
    Det er ikke alt der glimter der er guld - og som i mange andre a livets forhold så får man hvad man betaler for.
     
    Beaglen, Henry, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. Nielspg

    Nielspg VIP medlem

    Beskeder:
    184
    "Synes godt om" modtaget:
    530
    Point:
    93
    Enig langt hen af vejen, men vil dog gerne give et "shout out" til Kilroy som ved flyselskabets aflysning ikke tog sig betalt for at håndtere refundering, som for øvrigt skete indenfor kort tid ... og nej, jeg er IKKE ansat eller betalt af Kilroy til at skrive dette! ;)
     
    Beaglen, THammer, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    En update fra European Consumer Center:
    Forbrugerombudsmanden gav følgende svar:
     
    Beaglen, tbh, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jeg har arbejdet med flybilletter hos Kilroy de sidste fire år, og kan bestemt skrive under på, at de har hjertet på rette sted. Medarbejderne har lidt råderum til at træffe beslutninger, og læser ikke bare op af en drejebog som andre større OTA'er. Nu har jeg skiftet branche, men det er en god arbejdsplads, og en OTA jeg altid anvender hvis muligt
     
    Nielspg, Beaglen, tbh og 2 andre "Synes godt om" dette.
  19. Jørgen

    Jørgen Aktivt medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    176
    Point:
    33
    Jeg havde behov for at aflyse den ene af to billetter hjem fra Palermo med afgang i næste måned. Købt direkte hos Swiss med to gange bagage gebyr oveni, ca 1200,kr pr stk.
    Jeg ringer til deres kundeservice, som er en oversøisk telefontjeneste. En asiatisk-engelsk talende person får navnet på den person der ikke skal flyve, og vender tilbage efter nogen ventetid i telefonen, med besked om at det refunderede beløb er 79 cent !
    Jeg gør nu meget tydeligt opmærksom på at jeg IKKE ønsker nogen ændring og refusion. Så kan jeg da forvente at få et tomt sæde ved siden af mig, i hvert fald på første segment af turen.
    Efter et par dage kigger jeg på min booking på nettet og opdager at min rejsepartner alligevel er slettet.
    Jeg har ikke foretaget mig noget, men de 79 cent er ikke kommet ind på min konto endnu efter en måned. Fred være med det, men jeg har ikke engang fået en bekræftelse på mail.
    Jeg undre mig dog over beløbets størrelse, og kan ikke se at senariet er et hak bedre end hos OTAèrne.
     
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.
  20. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Det lyder umiddelbart som en mærkelig beregning af, hvordan købet af dine flybilletter kan give et refusionsbeløb på sølle 79 cent. Det er jo under bagatelgrænsen og nærmest ikke administrationsbøvlet værd for flyselskabet. Jeg siger heller ikke, at alle flyselskaber er ufejlbarlige, men som almindelig forbruger har du altid muligheden for at handle andre steder, hvis du ikke kan acceptere virksomhedens forretningsmetoder. Igen drejer det sig om, altid at læse de gældende vilkår og betingelser igennem, inden man siger ja tak til købet.
     
    Henry, Bekgaard og Jørgen "Synes godt om dette"

Del denne side