Goddag
Angående en oplevelse med ticket.dk "administrationsgebyr" når flyselskabet aflyser afgange.
Jeg købte tre biller med Norwegian til Riga for 1125 kr. (375 kr. pr. billet) via Ticket.dk i januar. To uger senere nedlægger Norwegian ruten, og Ticket.dk melder at de ikke kan tilbyde et alternativ, og kun kan tilbyde en refundering af "the entire ticket". Jeg siger ok til en "fuld refundering uden gebyrer". To måneder senere modtager jeg refusionsbekræftelsen, hvor Ticket.dk nu har pålagt et "Afbestillingsgebyr formidlet fly" på 285 kr. (95 kr. pr. billet), nedsat fra 595 kr. pr. billet.
Det er jeg naturligvis meget irriteret over, da de ikke har nævnet det, og jeg eksplicit har accepteret
uden gebyr. De henviser herefter til følgende vilkår på
https://www.ticket.dk/info/vilkar :
Ud fra et forbrugerretligt synspunkt synes det helt på månen, at de kan tage et administrationsgebyr 595 kr. for at håndtere en aflysning, når de ikke kan levere den tjenesteydelse der er blevet købt. Så må pengeydelsen også gå tilbage uden gebyr. Risikoen for aflyste afgange må rejsebureauet og flyselskabet naturligvis være nærmest til at bære.
Desværre oplever jeg at flere lavpris OTA'er har indført disse vilkår på bagkant af COVID, fx også lastminute.com (
https://www.lastminute.com/en/info/privacy.html?purpose=tc_flight&touchPoint=checkout-flight). Det er bekymrende, og jeg tror at mange forbrugere bliver snydt på den bekostning. Har forsøgt at oprette en sag hos forbrugerombudsmanden, da jeg synes det er et meget urimeligt vilkår, men det er usandsynligt at de får kigget på den.
Så pas på derude - det kan hurtigt blive dyrt at spare 150 kr. via en OTA. Omvendt så skal man huske på, at det nogle gange også kan lade sig gøre at få refusion direkte fra flyselskabet, og så kan man reelt få udbetalt mere for billetten end man har betalt, da OTA'en som regel har givet kontant rabat.
Click to expand...