Overbooking og kompensation

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af danielbirch, 22/4/14.

  1. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    For nogle år siden skulle vi hjem fra Chicago med SAS, og flyet var så fuldt, at de allerede ved check-in ledte efter folk, der var villige til at blive "smidt af flyet" og vente. Jeg antager, at man så ville komme hjem en dag senere, eller måske med United via Frankfurt el.l.

    Konen og jeg fik ikke snakket det ordentligt igennem, og børnene var trætte, så vi beholdt vores pladser. Først bagefter gik det for alvor op for os, at vi dermed også havde takket nej til 4 x €600 i kompensation. Det er mange penge for en børnefamilie :)

    Siden har vi ikke været så "heldige" at ramme en overbooket afgang. I hvert fald ikke så overbooket, at det ikke kunne løses ved diskret at flytte en håndfuld EBG op på business...

    Men hvad er jeres erfaringer? Hvor ofte sker det? Kan man egentlig spekulere i det? Og hvilke afgange skal man i så fald forsøge at ramme?
     
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det sker hele tiden, men det er utroligt svært at planlægge.

    Da jeg - for mange år siden - uge-pendlede mellem AAL og CPH var billetterne konsekvent billigst søndag aften fremfor mandag morgen (jeg ville egentligt helst med mandag morgen, men valgte søndag pga pris). Flyet søndag aften var dog konsekvent overbooket, så ca. 30 pct af gangene stod jeg af igen - fik taxa t/r og kom med det fly jeg helst ville mandag morgen - samt fik 250USD i vouchers. God deal at rejse gratis hver tredje gang og ofte komme med den afgang jeg helst ville.

    Jeg spurgte altid ved check-in om de havde behov for nogle der "stod over" og det var næsten altid der vi lavede "dealen".

    Dog er det ganske udbredt idag at selskaberne starter med at tilbyde en lavere kompensation til frvillige - så det er ikke så ofte at de kommer af med det fulde beløb, da der er mange der gerne tager en senere afgang for mindre beløb. Ofte vil du blive booket om til andre selskaber, hvis det er muligt - så forsinkelsen ikke bliver så lang som at vente til næste dag.
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Den første gang det skete for mig var med Maersk Air, BLL-CPH. Vi sad ude i flyet, da der blev spurgt over højttalerne, om der var nogen der var interesserede - vi ville komme med en afgang tre timer senere. Min makker og jeg fik hver 1000 kr i kontanter. Det var dengang, der var egern på tusindkronesedlerne.

    Siden er det sket en del gange. En gang var jeg ved at boarde morgenafgangen CPH-HAM, da jeg blev ringet op fra vores Hamburg-kontor, om at mit møde var blevet udsat til om eftermiddagen. Samtidig spurgte de efter frivillige ved gaten. Jeg gik hen og lagde mit boardingkort og EBG-kort på disken, og din søde dame sagde, "nejnej, du skal nok komme med". Jeg sagde, at jeg vel også havde priority på IDB. Hun skrev en voucher på vistnok $300, og printede et boardingkort ud med 1C på til næste afgang, og jeg smuttede tilbage i loungen.
     
    Flemming Poulsen og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  4. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Måske er jeg bare dum - (eller har for mange penge :) ) men for mig betyder en "bette voucher" intet i forhold til at komme hjem hurtigst muligt efter en lang arbejdsuge. Slet ikke da min "hjem lufthavn" er Aarhus, hvor alle jo ved, at vi ikke lige frem vælter os i afgange til/fra CPH, så en senere afgang fra ARN eller OSL der måske virker som en "sweet deal" med en time til næste afgang, giver hurtigt en 4-5 timer ekstra før man er hjemme, og DET gider jeg ikke bytte for en voucher på 75 EUR, min tid med familien er mere værd en 100,- i timen :)

    DOG - ingen regler uden en undtagelse: Sidste år havde jeg en (som vanligt) fredags hjemrejse fra DXB hvor man efterlyste pax der ville vente med at rejse til lørdag morgen, kompensation 2.500 AED cash eller 5.000 AED i vouchers. jeg gik til "gate keeperen" flashede mit guldkort og fortalte at hvis de ombookede mig til J den næste dag og fandt mig et ordentligt hotelværelse så ville jeg da godt snuppe de 5.000,- i vouchers (jeg VED at Emirates presser på for at deres folk altid skal "sælge" voucher løsningen frem for cash in hand) Mit tilbud var lidt over hvad man lige selv kunne beslutte i gaten (læs: De kan absolut INTET beslutte uden ok op i systemet) men 5 min. senere blev jeg kaldt op, blev takket så mange gange for min flexibilitet, fik en billet til lørdagens afgang, en voucher på mail, værelse på Marriot OG en voucher til Emirates Chauffeur Drive, alt i alt en ret ok deal, og det gav mig en sjælden chance for en tur til Jumirah Beach Park, og lidt sol på min blegfede nordiske krop....

    Behøver jeg iøvrigt at sige at mine svigerforældre var inviteret til fredag aften - håber ikke fruen kigger med her...... :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

    Bh
    /Schwert
     
    Henrik Olsen, Kolmorgen, jefi99 og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @Schwert - det var fandeme genialt og "meget ærgerligt" du ikke kunne komme med til fredagsaftensmad :)

    Jeg har op til flere gange også blevet tilbudt, at vente, senest i Stockholm til København for en måneds tid siden og har det lidt sådan, at min tid med familien er mere værd end Voucher.. - så har pænt sagt nej hver gang.. - men man kan sige med SAS lidt mere nye konkurrenceprægede priser, kan det jo godt være at en Voucher på 150€ er en god deal, hvis man skal på en MR...
     
    jefi99, Henrik Olsen og Schwert "Synes godt om dette"
  6. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    DET skal man ikke :confused::confused::confused::confused:
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  7. Clipper

    Clipper Aktivt medlem

    Beskeder:
    137
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    43
    Jeg vil lige høre, hvad I helst ønsker hvis der er overbooking om I ønsker kompensation eller komme afsted uanset hvad?

    Selv checker jeg næsten aldrig ind online da jeg for det første ønsker papir billet til samlingen ( ja nørdet) men også ønsker at få kompensation ved overbooking hvis muligt. Så tænker der er større chance når det først blir i lufthavnen... Så er der til en ny billet ;-)

    Hvad er jeres erfaringer?
     
  8. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Er usikker på om "chancen" er større når du først tjekker ind i lufthavnen. Synes ofte det er ved gaten at de spørger.
    Jeg har prøvet det et par gange, senest i oktober, hvor jeg, og mine 2 medrejsende, alle fik en 150 € travel voucher hver for at tage et fly til Stockholm 2 timer senere - hvor vi alligevel havde et langt layover.
    Normalt tjekker jeg ofte dagen før antallet af billetter der udbydes på rejsen, og hvis det ser proppet ud spørger jeg nogle gange ved check-in...
    Men som sagt, så er det oftest ved gaten at man bliver spurgt (så værd der i god tid ;) ), og det er nemmest hvis du kun har carry-on.

    Det er mine erfaringer i hvertfald :)
     
    Clipper "Synes godt om" dette.
  9. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Jeg vil til enhver tid, melde mig frivilligt til ar stå af, hvis flyet er overbooket.
    Pengene skader mig jo bestemt ikke, og jeg har sjældent fløjet, hvor jeg ikke kunne leve med at komme et par timer senere til min final destination :)
     
    Clipper "Synes godt om" dette.
  10. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Hver situation er anderledes. Hvis det "er lige meget" om man kommer et par timer senere frem, så tager jeg gladeligt imod. Men hvis man har noget vigtigt at skulle frem til (et møde, eller en dame, for eksempel), så kan de rende og hoppe. Så flasher jeg guldkortet og sørger for at en anden bliver bumpet.
    Emnet har i øvrigt været oppe at vende før i denne tråd med næsten samme titel: http://forum.bonusfeber.dk/threads/overbooking-og-kompensation.346/#post-1661
     
    Clipper og Christian Løn "Synes godt om" dette.
  11. Christian Løn

    Christian Løn VIP medlem

    Beskeder:
    229
    "Synes godt om" modtaget:
    391
    Point:
    63
    @jefi99 det er lige før en dame er vigtigere end et møde:) Jeg har stort set kun oplevet at få tilbudt kompensation i tilfælde hvor jeg har været presset på tid for at nå til et møde - typisk normalt når jeg har en ud og hjem flyvning samme dag og slet ikke har tid til at ankomme senere.
     
    Clipper "Synes godt om" dette.
  12. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Godt set @jefi99 Måske vi kan overtale @Flemming Poulsen eller @Henrik Olsen til at smelte de to tråde sammen?
     
    Clipper "Synes godt om" dette.
  13. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Clipper og THammer "Synes godt om" dette.
  14. gakke

    gakke Medlem

    Beskeder:
    36
    "Synes godt om" modtaget:
    85
    Point:
    18
    Den 1. nov havde jeg en UA mileage run CPH-LHR-LAX-ORD-CDG-CPH (som kostede 2400 kr). Jeg blev frivilligt offloadet i ORD og fik en voucher for $800. Som bonus var min tur næste dag ORD-LHR-CPH booket i booking class Y. Det gave dobbelt EB point. Jeg er også blevet opgraderet til "Y" når der er sket ændringer med kort varsel, såsom når LH piloterne strejker. Y hos UA er bare lidt mer ben plads, men dobbelte basis point luner. :D

    Advarsel ! Vouchers hos UA kan kun bruges på rejser udelukkende bestående af UA metal. Ingen codeshare! Dvs. ingen CPH afgang/ankomst, men OSL eller ARN eller andet sted i Europa.
     
    Flemming Poulsen og tbh "Synes godt om" dette.
  15. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    det kan jo nok også resultere i endnu en god tur til US, og ikke mindst, nogle EB point... køb da en billet til OSL, eller ARN, og få en billig tur ud af den :)
     

Del denne side