Vi har tidligere talt om Panda fares. Nu kommer chancen igen - om end i en helt anden sammenhæng. Og mindst lige så unik. På torsdag d. 4. april flyver pandaerne til Københavns Zoo nemlig til CPH - lidt overraskende fra Beijing på SK996 (havde ellers troet de havde taget den direkte fra Chengdu og fløjet med et kinesisk selskab). Endnu mere overraskende så kommer de til at være i kabinen - og ikke i lastrummet. Lidt en unik mulighed for en lidt anderledes sædekammerat. Gad vide om de også¨får to serveringer af bambus undervejs. Der er ingen bonusbilletter tilgængelige på den tur - men god plads i alle tre kabiner. Jeg kune godt tænke mig en trip report fra denne tur Rettelse: De skal IKKE flyve i kabinen. Historien er nu blevet rettet på finalcall.travel https://finalcall.travel/da/sas-faa...8rqqgbGQqLH4AIbyem8tVCqPqSfoiZ5GqzgQdaqOFLBRo Og den gik videre til Politiken: https://politiken.dk/rejser/art7112...-hos-passagererne-på-flyveturen-til-København
Så er der live nyt fra Panda expressen NRT-CPH SK984 på 2H. Lige pt over i Vladivostok. Besætninger forsikrer der vil være masser af shots (bamboo) med i drinksvognen på torsdag
Det er jo en hel normal måde at transportere dyr på, både hunde og heste. Hvordan de regulerer forholdene skal jeg ikke gøre mig klog på. Heste er f.eks. i sådanne kasser her:
Åh mon ikke. Efter sigende medflyver to dyrepassere, en dyrlæge, direktør Bengt Holst fra Zoologisk Have samt to kinesiske dyrepassere.
Men jeg kan nu ikke lade være med at fundere lidt over det med lastrummet.. Der er jo åbenbart både tryk-, varme- og iltforsyning til lastrummet. Men er det justerbart? så man tilpasser det efter lasten og dermed optimerer energiforbruget? Hvis der ikke er levende organismer i lastrummet, men alene bagage og containere med frosset laks er der ikke den store begrundelse for at holde 20 celcius, atmosfærisk tryk som ved havoverfladen, trykkabine og hvad-ved-jeg.
Der var på et tidspunkt en udsendelse på TV 2 der hed CPH lufthavnen. Mener at der i et af afsnittene var nogle levende grise ser skulle sendes til Japan (eller måske Kina. De blev lastet under Biz (så kan man jo diskutere hvor svinene egentlig sad ). Der er vel nød til at være over 0 grader og en smule tryk. Det kan jo tænkes at folk har ting i deres bagage der ikke tåler frost. Jeg da heller ikke oplevet at f.eks. min tandpasta er blevet hård undervejs.
Tror bestemt, at der er almindelig kabinetryk i lastrummet, da gulvet mellem kabine og lastrum ellers skulle forstærkes... og i øvrigt ville alle tandpastatuberne i vores kufferter eksplodere.
Enig - men der er måske forskel på energiforbruget i at holde +5 og +20 grader.. Godt argument, som måske også dækker det med iltforsyningen... Det er ved nærmere eftertanke ikke usandsynligt, at udgiften til at have en separat klimastyring af de to rum ville overstige besparelsen i det løbende forbrug.
Selvfølgelig. Her er et svar fra en AC pilot: http://enroute.aircanada.com/en/articles/what-temperature-is-it-in-the-baggage-hold Dette er for passager fly.
Live animals i cargo compartments : ilt - varme - lys. Det er loadplanner´s og loadmaster´s ansvar, at dyrene placeres i de korrekte compartments, og f.eks.hvormange af hver race, der er tilladt i de enkelte rum. CO har et panel til at regulere f.eks. varmen. Det er helt essentielt at CO informeres om den specifikke last (er registreret på loadsheet, men en mundtlig overlevering skader ikke ! ). se pdf på " A340 edit.prod.sascargo.com/en/operations/aircraft"