Philadelphia

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af T4L, 29/3/18.

  1. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    Philadelphia er nok ikke en af de første destinationer man kommer i tanke om, når man tænker pa ferie i USA. Der er heller ingen direkte fly dertil fra Danmark. Men det er faktisk kun en ganske kort togrejse fra New York og en fantastisk mulighed for at flygte fra Manhattan, hvis man lige pludselig får et anfald af klaustrophobi.

    En tur til USA starter normalt med jetlag og muligheden for at se solopgangen. Så er det dejligt hvis udsigten fra hotelværelset ikke bliver blokeret af alt for mange kæmpestore skyskrabere.
    IMG-2597.JPG
    Philadelphia bugner med kultur og historie. På trods af at jeg var der i 10 dage havde jeg kun tid til en kulturting. Valget faldt på besøget af Barnes foundation. Det er bl.a. verdens nok største samling af impressionistisk maleri med en meget fascinerende historie. Det var en privat samler med et godt øje for kunst, der opkøbte de mange unikke værker for næsten 100 år siden og grundlagde en kunstuddannelsesinstitution lidt udenfor Philadelphia til gavn for mindre bemidlede studerende. I hans testamente lagde han op til at, sådan skulle det blive ved med at være og offentligheden skulle højst 2 gange om ugen få mulighed for at se udstillingen. Men efter nogle retssager blev hele udstillingen flyttet til selve Philadelphia, hvor nu hele verden får lov at betale 30$ for at få adgang. Hvis man interesserer sig for historien, kan jeg anbefale dokumentarfilmen "Art of the Steal"
    Her er en af udstillingens værker. For 10 år siden blev den vurderet til 500 millioner $. Det ville nok være lidt mere i dag....
    IMG-2596.JPG
    Philadelphia har også en masse dejlige restauranter. Licensen for at skænke alcohol er dog meget dyr, hvilket gør at mange restauranter har en BYOB (bring your own booze) politik, hvor man kan komme med sine egne flasker. Specielt mange af de etniske restauranter (for eksempel i Chinatown) har ikke en gang øl på kortet.

    I 10 dage får man mulighed for at spise på mange restauranter. Jeg vil gerne fremhæve tre, som jeg nød specielt meget.

    1) Osteria. Navnet afslører at det er en italiensk restaurant ;) https://www.osteriaphilly.com. Maden var så god at vi kom straks tilbage næste aften igen. Mange gode retter på menukortet, en pasta med braiserede oksekæber kunne jeg slet ikke stå for. Og så en underlig kombination "Italian Peking Duck". Trust me, den skal man bare prøve!

    2) Oloroso. En spansk tapasrestaurant https://www.olorosophilly.com. Et rigtig godt valg, hvis man elsker at dele maden. Prisen den aften vi var der, tog en ret som slet ikke stod på menukortet: roasted pig's head. Vi var en større gruppe og der er nogle som stadigvæk drømmer om den. :)

    3) Serpico. Contemporary American. Så godt at jeg slet ikke kan beskrive det med ord. Så jeg har taget nogle billeder i stedet for. ;)

    God fornøjelse i Philadelphia!

    IMG-2599.JPG

    IMG-2600.JPG

    IMG-2601.JPG

    IMG-2602.JPG

    IMG-2604.JPG

    IMG-2606.JPG
     
    Senest redigeret: 29/3/18
    asf, banditten, Thorbjoern og 11 andre "Synes godt om" dette.
  2. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Tak for et fint indlæg. Ingen billeder af en philly cheesesteak sandwich???
     
    Ulrik, AaB_CPH, Henry og 4 andre "Synes godt om" dette.
  3. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    Du er velkommen til at supplere. :D
     
    Ulrik, Henry og Kristian "Synes godt om dette"
  4. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det ser brugbart ud.:) :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Hvor end jeg har kommet i USA over årene, har jeg ikke følt mig så utryg på gaden efter mørkets frembrud som i The City of Brotherly Love. Independence Hall var dog en stor oplevelse. Og der er ingen sales tax på tøj.

    Synes det er imponerende, at du kunne få 10 dage til at gå i byen. For mit vedkommende var tre overnatninger rigeligt til at kunne konkludere: Been there, done that...
     
    Henrik Olsen, Nicki Lolk Sørensen og Henry "Synes godt om dette"
  6. ThomasG80

    ThomasG80 Aktivt medlem

    Beskeder:
    109
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    43
    For mit vedkommende er det Baltimore som er den (eneste) by jeg har følt mig utryg i. Har kun besøgt Philadelphia i dagtimerne, men der virkede det som en fed by...
     
    Henrik Olsen, AaB_CPH og Henry "Synes godt om dette"
  7. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Det kan du godt bilde mig ind. Har kun kørt gennem Baltimore i tog, og det så særdeles hærget ud :eek:
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Søren S

    Søren S VIP medlem

    Beskeder:
    97
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    53
    Har opholdt mig i Baltimore et par gange, og downtown/Harbour er faktisk vældig pæn og hyggelig. Forstaderne er dog en blandet omgang og man bør nok se sig for.
     
    Henrik Olsen og AaB_CPH "Synes godt om" dette.

Del denne side