Jeg holder meget af Plusgrade systemet og benytter mig næsten altid af det, når jeg flyver med SAS. Det er fantastisk, at man optjener EB point baseret på den opgraderede klasse. Der er mange andre flyselskaber der har et samarbejde med Plusgrade, se her https://www.plusgrade.com/partners/. Vi har allerede en tråd med Plusgrade erfaringer for SAS. Jeg tænkte det kunne være rart også med en tråd, hvor vi samler vores erfaringer med at byde på en opgradering hos andre flyselskaber end SAS. Jeg lægger ud med en tur på Tap. Jeg har et fly fra FRA til LIS, hvor minimumbud fra economy til business er 110 EUR og så LIS til CPH med minimumbud 130 EUR. Til sammenligning er minimumbud på europæiske ruter med SAS generelt 50 EUR. Jeg vil tjekke priserne igen, når jeg er kommet lidt nærmere til afgang, for at se om de er gået ned. Ellers har jeg ikke tænkt mig at byde, da jeg synes det er for dyrt.
Jeg formoder at TAP har et “rigtigt” intra-Europa biz produkt kontra SAS, hvilket delvis kan forklare den store prisforskel. Jeg flyver med Iceland Air CPH-KEF i morgen og har modtaget mail om at byde på upgrade til deres Saga premium class. Mener min-bud er omkring 1500dkk. De har en reel premium kabine med 2-2 konfig kontra 3-3 i Eco.
Det skulle de angiveligt have, med gardin og die ganze molevitten: https://onemileatatime.com/tap-air-portugal-business-class-a320-review/
Jeg kender det mest fra de 3 (tre!) email per tur per vej jeg får fra CSA. Minimum bud er EUR 100 per næse mellem Prag og København. Taget i betragtning at FB Guldkortet virker til alle fordele på jorden, og at de for det meste er begyndt at indsætte 737er fra Travelservice, uden gardin og for det meste business class kun række 1ABC, og enda 1DEF som economy, så har jeg ikke gjort yderlige end at slette emailsene. Det giver heller ikke flere points i deres eget program OK Plus, jeg regnede ikke med det var nødvendigt at spørge FB også.
Jeg ved ikke, hvad en opgradering giver af point i OK Plus. Men en business billet vil tælle som 1,5 eller 2 segmenter (hvor economy er 1 eller 0,5) - og dermed får man hurtigere de 30 segmenter, der kræves for at få et guldkort.
Jeg koncentrer mig på FB, men antager at når en plusgrade ikke giver flere points, vil det også kun give segmenter baseret på den originale klasse. FB betragter en OLCI opgradering hos KL/AF som opgradering af sædet, ikke af rejseklassen, så konklusionen må være, at en plusgrade hos OK vil give samme points og XP hos FB som den originale klasse.
Fik i sommers en courtesy upgrade på TAP fra LHR - LIS, de har en 3-3 konfig og midtersæde blokeret. Dog er service god, med gardin mellem business og economy
Har en tur til SFO via Frankfurt torsdag morgen. Købte billigts mulige billet og bød via Plusgrade på en upgrade til Premium Eco med et bud på 300$ den er gået igennem her i dag. Så er det spændende og se om hjemturens bud til Business til 895$ går igennem på søndag.
Jeps, ligesom med SAS får jeg points efter den nye klasse, 100% og der er vist ca. 5.600 miles fra Frankfurt til SFO så det luner.
Hvad sker der egentligt, hvis man byder (og får) en opgradering på en bonusbillet? Kun lov til at betale, eller også nogle points oven i hatten?
Tur overstået og hjemturens upgradebid fra eco til biz for 900$ gik desværre ikke igennem så jeg måtte hutle mig igennem 11 timer på sæde 58A. Men Lufthansas PE produkt er absolut ligeså godt som SAS, entertainmentsystem er det samme, men hos LH er der altså et godt stykke over 200 film at vælge imellem. Sædet er ikke ligeså komfortabelt som SAS som jeg syntes kan lægges mere ned og hvor man ikke havde følelsen af at blive ned på gulvet konstant. Turen til SFO fra Frankfurt gav 5700 basispoints og upgraden gik igennem for $300 / 2000 DKK og biletten havde kostet 3000 DKK så egentligt en ok deal.
Så i dag har jeg for første gang nogensinde booket et fly med BA. TXL til LCY, ret fantastisk at man kan flyve til London City lufthavnen. Den billigeste billet kostede 79 EUR. Men det er uden bagage og duer ikke i det her tilfælde. Så jeg betalte 99 EUR i stedet for, nu altså med bagage. Jeg kan stadigvæk ikke vælge et sæde uden at betale ved kasse 1, minimum 8 EUR. En business billet ville have kostet 177 EUR. Et par timer efter booking gik jeg ind i "manage booking" for at se om der var nogle muligheder for at opgradere min billet til Business. Jeg har ingen Avios, så den eneste mulighed var en cash upgrade. BA var glad for at kunne meddele mig at jeg kunne opgradere min billet til Business for 158 EUR. Seriøst?!!!!!
Hvis jeg var BA ville jeg sætte upgrade priserne efter hvad forretningsrejsende, der er tvunget til at købe økonomi pga rejsepolitik, er villige til at betale. Frem for at holde sig til/under prisforskellen
Strækning: MUC-BOM 01/04-2019 Kabineklasse fra og til: ECO til Eco Plus Bud i penge/point/Valuta: 205 USD/1360DKK pr person Min/Max budmulighed: min 205 USD - xx EBB Status: Diamond, men selvfølgelig Guld i Staralliance Gik opgradering igennem: JA - 48 timer før afgang Lurede også på Eco til Business, startede på 695 USD for 8 timers dagsfly, tænkte det ikke var det værd...
Gad vide om plusgrade sælger data til flyselskaberne - vores bud giver jo virkelig brugbar information om villigheden til at betale alle slags billetter i de højere klasser.