Regler for gebyrer ved refunderinger

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af RasmusP, 16/4/20.

  1. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    205
    Point:
    33
    Hej, jeg håber der er nogle herinde som kan give lidt vejledning. Havde en rejse bestilt med QR til maj, men de har annulleret flyvningen (sikkert grundet corona).

    I den forbindelse har flysmarter.dk som jeg har bestilt igennem skrevet at de tager 200 kr i gebyr per person for at få en refundering fra flyselskabet.

    Kan et rejseselskab selv bestemme hvor meget de tager i gebyr for at refundere en annulleret flyvning? Kan huske noget med at der er en regel om at de kun må tage 100 kr hvis det fx er i forbindelse med at få skatter og gebyrer refunderet på en ubrugt flybillet, så tænker der også er en regel her?
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Jeg har ikke noget specielt kendskab til flysmarters betingelser, men du er sikkert blevet præsenteret for dem i forbindelse med bookning.
    Ligesom du sikkert var blevet præsenteret for Qatar airways betingelser, hvis du havde booket (direkte) hos dem.
    Tænker at gebyret givetvis skal være afstemt i forhold til de faktiske omkostninger, og 200 kr lyder ikke himmelråbende. Du kan sagtens se det dobbelte gebyr for at få ændret navn på en billet.

    Måske lidt off-topic, men hvorfor booke flybillet hos 3. mand i stedet for at booke direkte hos selskabet ?

    Edit: De beskriver ihvertfald situationen på deres hjemmeside, men det bliver det jo ikke nødvendigt lovligt af:
    https://flysmarter.helpscoutdocs.com/article/255-kontakt-os
     
    Senest redigeret: 16/4/20
    Beaglen, Nielspg, RasmusP og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Og denne information kan være lagt på siden efter nedlukningen af alle flyrejser er blevet en realitet.
     
    RasmusP og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  4. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Helt korrekt.

    Nu ved jeg heller ikke hvornår betingelserne (https://flysmarter.dk/rejsebetingelser) er skrevet/opdateret, men i afsnit 5 står der:
    “Ved tilbagebetalingen påregnes der en selvrisiko på 10%, dog mindst 200 kr. pr. person.“
     
    Beaglen, RasmusP og Henry "Synes godt om dette"
  5. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    205
    Point:
    33
    Super mange tak for jeres svar.

    Må indrømme at jeg ikke har læst betingelserne, men er enig i at 200 kr ikke er meget, men det ville jo ikke gøre noget hvis der var et loft, som vil gøre det til lidt mindre.

    Bestiller for det meste altid gennem tredjeparter for at spare nogle penge, medmindre jeg selv er lidt usikker på at rejsen kommer til at ske. I det her tilfælde var besparelsen 800 kr i alt mindre end direkte gennem QR. Det er jo ikke ofte man lige forventer at en pandemi kommer som tvinger selskaberne til at aflyse rejser.
     
    Beaglen, Nielspg, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    De godkendte gebyrer på 100/200 kr (skatter & afgifter/mere end bare skatter & afgifter) er når forbrugeren ikke bruger sin flybillet.
    https://www.forbrugerombudsmanden.d...markedsfoeringsloven/gebyrer/flyrejsegebyrer/

    At flyselskabet så annullerer billetten tvinger forbrugeren til ikke at bruge billetten, men jeg ville antage det var en misforståelse, og EC261 nævner heller ikke noget om at forbrugeren har krav på refundering MINUS gebyrer.

    Hvis jeg selv stod i situationen havde jeg havde nok brugt lidt mere tid på at google lovtekseter, spurgt en jurist ellers forsøgt mig med at kontakte forbrugerombudsmand/klage til trafik-, bygge-, og boligstørrelsen.

    Trist at de fleste, specielt små, OTAer gang på gang bekræfter at de vitterligt ikke er til at stole på, hvis bare den mindste smule går galt.
     
    Beaglen, asf, SophieHendriksen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  7. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Tror ikke at der er nogen tvivl om, at OTA’ernes eneste formål er at tjene penge.
    Hvis alt går godt, så køber de billetten billigere hos flyselskabet, giver kunden noget af rabatten og beholder resten.
    Hvis noget går galt, er de utvivlsomt et fordyrrende og forsinkende led imellem kunde og flyselskab.
    For nyligt var der en artikel i Tænk, om en der havde bestilt en rejse gennem en OTA, hvorefter det ene flyselskab aflyste den ene af afgangene. Så vidt jeg husker endte det i et tab på ca 6000 kr for kunden selvom han ikke kom afsted, da OTA’en ikke ville refundere de resterende ben.

    Tænker at benytte en OTA er som et omvendt lottospil: Hvis man spiller med, så får man en lille gevinst hver gang man spiller. Man risikerer dog en “præmie” på et større tab.
     
    Beaglen, SophieHendriksen, RasmusP og 3 andre "Synes godt om" dette.
  8. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Nu er jeg ikke jurist, men linket henviser til hvad et flyselskab må tage af gebyr ifm refundering af skatter/gebyrer.
    Når man bestiller gennem en OTA, hyrer man vel denne som formidler af billetten ?
    Og derved binder man sig jo også til at benytte dem som mellemmand, hvis noget efterfølgende skal udføres omkring bookingen ?
    Så sat på spidsen, kunne OTA’ens gebyr vel sagtens ende oveni det gebyr som flyselskabet må tage, da de begge har en sagsbehandling ifm refunderingen ?
     
    Beaglen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Mit personlige gæt er, at det ikke var en sammenhængende billet - eller er jeg helt forkert på den?
     
    Bekgaard og Nielspg "Synes godt om" dette.
  10. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Ja det er en spændende problemstilling. Tænk skriver "sælgeren" har ret til at tage gebyret. https://taenk.dk/raadgivning-og-ret...s-du-ikke-vil-afsted-paa-grund-af-katastrofer. Jeg tror virkeligt ikke at det ville være lovligt med dobbeltgebyr, men jeg har selvfølgelig heller ikke den store viden på området!

    Det var måske et godt sted at starte, at ringe til Tænk... Det kunne også give dem inspiration til at uddybe nogen af deres artikler.
     
    Beaglen, Erwin Lansing, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Nemlig, selvom mange forbrugere nok ikke vil opfatte det sådan. Hvis jeg gik på en hjemmeside og købte en rejse, så ville jeg antage, at jeg købte rejsen hos firmaet bag hjemmesiden. Sådan ser OTAer bare ikke sig selv, de er blot formidler af andre selskabers produkter. De har derfor heller ikke ansvar for, at du får det du bestiller; det er jo ikke deres produkt. Også derfor de ikke er omfattet af pakkerejser eller EU261 regulering.

    Set i det lys, når flyselskabet aflyser afgangen, så giver det OTAen jo ekstra arbejde. Helt fair at tage gebyr for det, ikke?

    Men igen, som forbruger ville jeg føle mig i den grad taget ved næsen for at betale ekstra for noget jeg ikke får leveret. Man skal altså være meget klar over, hvad en OTA leverer, og det er ikke selve rejsen, men kun kontakten til dem, der leverer rejsen.

    Jeg kan godt lide analogien med omvendt lotteri. Man kan nogle gange få rigtige gode rabatter eller tilbud. Men når det går et eller andet galt, så er man altså på den. OTA vil være et forsinkende og fordyrrende bindeled, for det er jo ikke i deres interesse, at hjælpe yderlige efter rejsen først er solgt.

    Eller sagt på godt jysk: Går den, så går den!
     
    Beaglen, SophieHendriksen, Offlyer og 4 andre "Synes godt om" dette.
  12. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    9 ud af 10 billetter hos en OTA sælges med tab, dvs. de betaler flyselskabet 1000 kr og sælger til kunden for 900 kr. Så håber de at kunden tilkøber forsikring, ændringer, afbestiller m.v.

    Det som mange glemmer i øjeblikket er, at OTA afregner betalinger med flyselskaberne løbende, og derfor ikke har kundens penge, selvom de ikke har fløjet endnu.

    Når flere flyselskaber lukker kassen i, så har OTA ikke mulighed for at få pengene tilbage til kunden, og ingen OTA har så dybe lommer at de kan refundere uden at få penge tilbage fra flyselskabet. Så ville de gå konkurs efter at have refunderet bookinger fra februar, og det ville være et langt større tab for alle de resterende kunder.

    De fleste OTA tager ikke gebyr ved annulleringer, men jeg gætter på at Flysmarter simpelthen prøver at dække deres transaktionsomkostninger ind, herude de ca. 100 kr Momondo tager pr booking lavet igennem dem, betalingsgebyr m.v.
     
    Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Jeg har aldrig været i tvivl om, at et OTA tjener på tillægsydelserne. Men det er nyt for mig, at de direkte taber penge på at sælge flybilletter.

    Det er jeg også helt med på.

    Men: Det skulle jo sådan set ikke være mit problem, at OTAerne har valgt en forretningsmodel, der nu viser sig at være problematisk.

    Den eneste trøst er vel, at kunden ville stå i samme situation, hvis billetten var købt direkte hos flyselskabet og hotellet var booket på hotellets hjemmeside.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  14. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Du må gerne lige smide en kilde på at de taber penge per solgte billet.

    Det er i den grad ny information om deres business plan. Så vidt jeg ved tjener de penge på deres kommission, som de deler med kunden for at udbyde billetterne billigere end selskaberne gør direkte...
     
    Nicki Lolk Sørensen, Henry og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  15. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Det er direkte fra hestens mund, fra en der arbejder i branchen. Hvis du har en aktiv booking via OTA, så prøv at ringe til flyselskabet og spørg hvilken pris (PQ/price quote) de ser i systemet. Det stemmer sjældent overens med din pris.

    F.eks. en tilfældig Eva Air billet som er købt for EUR751, mens kunden betaler EUR723. Rabat på EUR28 per passager.

    Normalt sætter flyselskabet en pris (som de også sælger på egen hjemmeside), og så underbyder OTA på Momondo ved at give kunderne rabat. Så er der selvfølgelig special aftaler, såkaldte "private fares", som forhandles mellem flyselskabet og større OTA'er, men hovedsageligt er margin på billetsalg forfærdelig.
     
    Beaglen, Nielspg og Henry "Synes godt om dette"
  16. svedavlebaa

    svedavlebaa Nyt medlem

    Beskeder:
    10
    "Synes godt om" modtaget:
    0
    Point:
    3
    Senest redigeret: 5/2/24
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Jeg forstår ikke helt denne kommentar. Hvilket selskab? Hvilken booking klasse? Hvor rejste i fra og til?
     

Del denne side