Rejseforsikring

Poster i 'NYHEDER' oprettet af MatthiasWagner, 7/6/20.

  1. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Synes ikke jeg kan finde en specifik rejseforsikringstråd?

    Jeg tager til Bangkok i slutningen af juli, da jeg skal i praktik i denne herlige by de næste 6 måneder:)

    Som jeg forstår de thailandske myndigheder (lige nu) så er det et krav at man skal have en forsikring der dækker minimum 100.000$, herunder specifikt coronarelaterede sygdommme. Min egen rejseforsikring dækker ikke praktikophold, da det er kategoriseret som erhverv (ret overrasket, endda tegnet gennem fagforening...). Europæiske kategoriserer praktik som almindelig rejse og dækker, men modtager ikke nye kunder så længe "verden er orange", og medarbejderen kunne ikke garantere at de kunne udstede et bevis der specifikt nævnte "coronarelatede sygdomme".

    Er der nogen der har erfaringer med rejseforsikringer der kan komme med nogle råd? Som jeg ser det så skal jeg på en nødvendig rejse, 6 måneders erhverv, og UM anbefalingen er derfor ikke gældende for mig. Nogle råd?? :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Myndighederne forlanger vel bare, at du har en forsikring. Det behøver sikkert ikke at være en rejseforsikring. Jeg skulle have en forsikring til et årsvisum til Rusland - og de skulle udstede et "garantibrev". Mit danske forsikringsselskab dækker kun rejser op til 2 måneder - og selvom jeg kunne dokumentere, at alle mine tidligere ophold max har været på en uge, ville de ikke lave garantibrevet. Men de ville da gerne sælge mig en forsikring, der dækker hele året i Rusland. Den kostede over 10.000 kroner. Jeg fik lavet en sygeforsikring i Rusland til 120 euro (for reelt forlangte russerne bare en sygeforsikring). Det var så prisen for garantibrevet - for hvis jeg kom i problemer, ville jeg da hellere bruge min danske forsikring.

    • Første råd: Se om du kan få en forsikring i Thailand. Måske kan dit praktiksted hjælpe
    • Andet råd: Hvis din arbejdsgiver er en dansk / international virksomhed/organisation, har de garanteret allerede en forsikring for udsendte medarbejdere. Undersøg, om du kan komme ind under den. Hvis de ikke vil betale, må du selv finde pengene.
    • Tredje råd: Lav en checkliste for hvad forsikringen skal dække, så du får den forsikring, du gerne vil have.
     
    Beaglen, SebastianBruun og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  3. Henriksj

    Henriksj Aktivt medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    153
    Point:
    33
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,490
    Point:
    113
    Min kammerat arbejder hos forsikringsselskab. De har specifikt fået at vide at de ikke må tegne nye rejseforsikringer før d. 1/9.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Men mit gæt er, at @MatthiasWagner skal bruge en "udstationerings forsikring" og ikke en rejseforsikring. Min rejseforsikringer dækker kun, hvis jeg også er dækket af den danske sygeforsikring (d.v.s. har bopælsadresse i Danmark). Flytter du adresse til Thailand, så skal du også have denne "detalje" med i dine overvejelser ved valg af forsikringsselskab.
     
    Nielspg og SebastianBruun "Synes godt om" dette.
  6. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    De færreste rejseforsikringer dækker når rejsen er over 60 dage samme sted. Da jeg var i praktik i sin tid lavede jeg en enkeltrejseforsikring (Gange to, daj inden da havde læst et semester i udlandet.).

    Jeg valgte selv Europæiske, men mener at en del af de andre var forsikret gennem Gouda, men det er nok op ad bakke ift Corona..
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Jeg har en datter, som i forbindelse med et kommende semester i Budapest har undersøgt muligheder, og hun fandt kun Gouda, der kunne opfylde behovet. Et semester i Budapest er selvfølgelig ikke det samme som et praktikophold i Bangkok, men det er da værd at undersøge nærmere.. :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Jeg vil på det kraftigste advare mod at Du ikke har en forsikring, der sikrer dig en hjemtransport til Danmark i tilfælde af alvorlig sygdom og dermed skal du ikke tegne en forsikring i Thailand. Et ambulancefly koster på den forkerte side af DKK1M fra Thailand og selvom der også kan arrangeres båre på rutefly, så er det stadig i 6 cifre, da der skal en ledsager på. Hvis du eller familien selv har råd til at lægge det ud, så kan du måske klare dig uden, men ellers er hovedløs gerning at rejse ud uden en forsikring der dækker at Du kan komme hjem.

    En almindelig rejseforsikring dækker oftest ikke så lange forløb og / eller hvis der er tale om praktik eller arbejde, så det er en special forsikring Du skal have. Expatforsikring eller udstationeringforsikring kan Du også finde med betegnelser som IPMI (International Private Medical Insurance) og er rigtig gode, hvis Du som privatperson er i en land/område hvor Du ønsker adgang til privat behandling. De har dog oftest ikke en hjemtransportdækning.

    I DK vil jeg tro at Gouda har bedste mulighed for at lave noget til dig og ellers kan Du kigge på australske worldnomads, som har lavet denne type forsikringer i mange år. En nyere spiller på banen er Battleface og jeg kan se at jeg online kan lave en pris på en forsikring, der dækker behandling og hjemtransport op til €5M. https://www.battleface.com/ Prøv at undersøge den og læs betingelserne grundigt igennem. Der kan være noget selvrisiko (co-pay, deductible etc).


    Når det så er sagt, så er der rigtig gode hospitaler i Thailand, der kan tilbyde behandling på højt niveau. I selve BKK er Samitivej og Bangkok Hospital Group de steder, jeg ville vælge, hvis jeg skulle have behandling. Jeg kender begge hospitalsgrupper fra mit arbejde.
     
    Beaglen, Nielspg, mdk og 5 andre "Synes godt om" dette.
  9. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Gouda plejer at kunne lave det. Har selv lige tegnet en med Gouda til min ene datter til et langt ophold i efteråret.

    Men check også hos dit alm forsikringsselskab - mange tilbyder at forlænge. Ved at Top i al fald har gjort. Pas på med at tegne to enkelte idet de så kan argumentere for at de ophold var mere end 60 dage (eller hvad der nu er grænsen) og de følgelig ikke vil dække. Læs i al fald det med småt.
    Og helt enig med @Thorkild : lad være med at spare forsikringen væk. Har du råd til rejsen - har du også råd til forsikringen.
     
    Beaglen, SebastianBruun, Nj4220 og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Enig - læs det med småt. Hvis forsikringen fx ikke dækker rejser over 30 dage, kan det meget vel betyde, at den vitterligt "ikke dækker rejser over 30 dage" - pas på med at antage, at den så dækker de første (eller næste eller sidste) 30 dage.
     
    Beaglen, Offlyer og SebastianBruun "Synes godt om dette"
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Enig. Hvis du er det mindste i tvivl, så få tolkningen på skrift.
     
    Beaglen, Offlyer og SebastianBruun "Synes godt om dette"
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Jeg faldt lige over en reklame for en rejseforsikring. Da jeg nærlæste betingelserne faldt jeg over følgende:

    Forsikringen dækker ikke skade som følge af fly, rejseselskabers, rejsearrangørers eller hotellers konkurs.

    Nogen, der er stødt på dette forbehold hos andre forsikringsselskaber? Hvad tænker du?
     
    Beaglen og Ulrik "Synes godt om" dette.
  13. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Uden at kunne henvise til noget, så vil jeg mene at de færreste rejseforsikringer dækker ved konkurs, og der på baggrund af dette er et påbud om, at rejsebureauer skal tilbyde en separat konkurs forsikring, når de sælger rejser/billetter til private.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Hvor mange af jer tegner denne forsikring?
     
    Bekgaard "Synes godt om" dette.
  15. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Sikkert relativt få.
    Som udgangspunkt dækker rejsegarantifonden i tilfælde af konkurs, både hvis rejsen er begyndt og også hvis den ikke er begyndt (dog med en selvrisiko på 1000 kr). Og bemærk, at de også henviser til, at hvis rejsen er betalt med kreditkort, kan man kræve at de dækker beløbet, da man ikke har fået varen.
    https://www.forbrugereuropa.dk/faq/faa-svar/flyrejser/konkurs/
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    893
    "Synes godt om" modtaget:
    2,015
    Point:
    93
    Har du købt en pakkerejse hos et dansk rejsebureau får du hele rejsens pris refunderet via Rejsegarantifonden.

    Selvrisiko kommer kun i spil ift rene flybilletter.
    Rigtig mange rejsebureauer inkluderer som standard en konkursforsikring ved salg af rene flybilletter.
     
    Beaglen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  17. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Det er ikke særlig mange der tilvælger den, til trods for at den ofte har en beskeden pris på mellem 40-150 kr., afhængig af billettens pris.

    Men hvis man køber med et kreditkort, så kan man som regel lave et chargeback (medmindre man har købt direkte hos flyselskabet der er konkurs), og det vil i mange tilfælde være lige så fint som en konkursforsikring.

    Ift. rejsegarantifonden, så er det en pulje, hvilket vi sige at der er dækning indtil pengene er brugt op. Først i rækken er dem der er ude og rejse, som skal have nye retur billetter m.v., og først derefter dem som skal have erstattet en ikke påbegyndt rejse. Så det er ikke en garanti at man får penge/fuld dækning her, hvis der er mange om buddet.
     
    Henry, Beaglen og Bekgaard "Synes godt om dette"
  18. seanl

    seanl Nyt medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    8
    Point:
    3
    Jeg har min rejseforsikring igennem alka, der er ingen problemer. brugte den da jeg blev syg på en rejse til Mexico og skulle indlægges. De betalte både for indlæggelsen samt ny flybillet hjem da det ikke var muligt at nå mit oprindelige fly.
     

Del denne side