Rejsefradrag - 25% reglen..

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Kristian, 15/5/14.

1. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,876
    "Synes godt om" modtaget:
    8,942
    Point:
    113
    Nu er det jo selvfølgelig ikke et Forum for skattetænkere og hvad ved jeg, men jeg vil da lige gøre opmærksom på 25% reglen for alle jer der rejser og har overnatninger i forbindelse med arbejdet. Der findes en fin lille paragraf, der gør at man kan trække 25% fra af 455kr i 2013 (dvs. 113,75) og 25% af 464kr i 2014 (dvs. 116kr). Der skrives i Skat's vejledning følgende begrundelse for fradraget:
    • For udgifter til småfornødenheder, som ikke er dækket af skattefri rejsegodtgørelse, kan medarbejderen få et fradrag pr dag på rejse med 25 procent af satsen for kostgodtgørelse.
    Faktisk gælder det også hvis "man er på regning" når man rejser. Hvis man virelig vil "stramme den", kan man være mere pernitten med timerne også:
    • Hvis rejsen varer mere end et døgn, beregnes fradraget med 1/24 af satserne pr. påbegyndt time.
    Kravet er, at der skal være en overnatning tilknyttet og der også et maks på fradraget på 25.500kr i 2014.

Bare et lille tip og hvis i har mod på at læse mere om det på "Skat'sk", så se her:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2064206&vId=0

Beaglen, AMJ, Michaelolesen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    4,224
    6,275
    Point:
    113
    Godt skrevet og jer er selv storforbruger af denne med 125 dage ude af huset sidste år :)

Beaglen "Synes godt om" dette.
  3. Schwert

Schwert Grumpy old men RULES!!!

Beskeder:
    1,022
    2,107
    Point:
    113
    Øhhhhhh :eek::eek::eek::eek: - utroligt DET har jeg aldrig hørt om før - mener du at jeg selvom jeg er på "firmakortet" fra jeg sætter mig ind i taxaen hjemme til jeg står af igen (bortset selvfølgelig hvis jeg laver private indkøb, navnet er jo ikke Lars...:rolleyes::rolleyes: )
    så kan jeg få et fradrag på ca. 114,- pr. rejsedag?????? :eek::eek::eek::eek:

SHIT! - jeg mener man kan selvangive 5 år tilbage i tiden, det er rundt regnet 750 rejsedage = 85 af de lange - DET må jeg hellere lige få en snak med skat om!!!!! ;);)

Hvordan i hede hulen er den regel smuttet under radaren???

4. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,224
    6,275
    Point:
    113
    Korrekt at man kan gå 5 år tilbage - så det er bare med at gå i gang med en snak med skattefaren.... Men du kommer nok til at skulle dokumentere dine rejser i form af e-tickets eller lignende.

Det smuttede under radaren fordi der ikke var et sted at dele disse gode tips og tricks med før nu :) :) :)

Beaglen "Synes godt om" dette.
  5. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,876
    8,942
    Point:
    113
    @Schwert glæder mig til at få min gave... jeg er "kun" mr 5%... - det er nemlig smadder godt og det er en af de få ting vi som "skatteydere" kan få lidt glæde af... - godt at jeg kunne hjælpe..

Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  6. Schwert

Beskeder:
    1,022
    2,107
    Point:
    113
    Update: Har lige talt med en YDERST behagelig medarbejder i Skat, der kunne redegøre lidt for hvordan jeg får mit ufrivillige lån til Skat retur o_Oo_O

Faktum er at sidste indkomstår jeg kan indberette er 2010, dette skal for 2010, 11 og 12 gøres manuelt af Skat, og for 2013 kan jeg selv indberette, han mente ikke at beløb i denne størrelse vil give noget krav om dokumentation (hvilket jeg dog sagtens kan fremlægge, da firmaet jo selvfølgelig har bilagene liggende) men som han sagde er hele humlen at dette er et fradrag for ikke dokumenterede småanskaffelser, og da rejseniveau 130 - 150 dage ikke er noget særsyn (hmmm her troede man at man var en særlig fisk) mente han at Skat havde bedre ting at bruge tiden på (en ligefrem MORSOM skattemedarbejder :D ) Så nu er der indberettet, så er det jo spændende at se hvad jeg har lånt statskassen de sidste år, men noget tyder da på at det er en luksus sommerferie ;););)

Tænk at jeg skulle sige dette: Skats kundeservice overgår vores "venner" hos SAS - by far! (mon jeg var lige så positiv hvis pengestrømmen gik den anden vej??? :rolleyes::rolleyes::rolleyes: )

@Kristian - ahh 5% - du "taler" jo med en jyde, men en RIGTIG stor fadøl når vi ses næste gang, det kan jeg vel rive op af mulvarpen!!!

/Schwert

Beaglen, Kristian, Flemming Poulsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,876
    8,942
    Point:
    113
    @Schwert ... Tror da nok der er råd til flere øl der..

Det er da vist en god tråd jeg startede her :)

Schwert "Synes godt om" dette.
  8. Schwert

Beskeder:
    1,022
    2,107
    Point:
    113
    He he - ikke et spørgsmål om HVAD der er råd til, men hvordan du får dem ud af jydetampen ;)

jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  9. Ekeren

Ekeren VIP medlem

Beskeder:
    297
    481
    Point:
    63
    Tak for tippet ;)

Kristian "Synes godt om" dette.
  10. jakobv84

jakobv84 Premium VIP medlem

Beskeder:
    2,584
    4,202
    Point:
    113
    Det er sjovt at Københavnerne ikke bliver kaldt kræmmere når det handler om at finde smuthuller hos skattevæsenet. Her lever jydetampen @Schwert op til forventningerne :)

Flemming Poulsen, Schwert og Kristian "Synes godt om dette"
  11. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,224
    6,275
    Point:
    113
    Lidt nysgerrig er man da.... hvad kom der ud af dette?

12. Schwert

Beskeder:
    1,022
    2,107
    Point:
    113
    Ha ha - måtte lige tilbage og checke, helt præcist 31.272 dejlige danske kroner for 5 år tilbage.........

Beaglen, mhsalv, lionshield og 4 andre "Synes godt om" dette.
  13. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,224
    6,275
    Point:
    113
    Vildt og en god gave :)

14. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,876
    8,942
    Point:
    113
    Jaaa, og jeg mener at huske, at @Schwert MEGET gerne ville give mig en øl eller 2 ;-)

Schwert, Peter Krogh Frausing, jakobv84 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. Henrik Olsen

Beskeder:
    4,224
    6,275
    Point:
    113
    Det er vel også fortjent for det fif

jakobv84 "Synes godt om" dette.
  16. Rasmus Melsen

Rasmus Melsen Nyt medlem

Beskeder:
    2
    1
    Point:
    3
    Lyder som et rigtig spændende tip, bliver dog i tvivl om hvorvidt dette også gælder hvis firmaet betaler alle udgifter og man derudover for diæt hvor halvdelen er skattefri, er der nogen der ved dette?

17. Simon Toft

Simon Toft Guest

Ville jeg også gerne vide. Firma'et betaler alle mine udgifter selvom jeg i visse tilfælde ligger kontant ud.

Har dog bare ikke gemt alle mine e-tickets. ;)

18. jakobv84

jakobv84 Premium VIP medlem

Beskeder:
    2,584
    4,202
    Point:
    113
    Jeg læser det som at hvis man er på regning og sender alle sine expenses indtil firmaet kan man stadig få fradrag (http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2064206&vId=0):
    Dvs. jeg mener du kan få 471*25% = 117.75 kr per dag i fradrag for op til 216 rejsedage

Rasmus Melsen "Synes godt om" dette.
  19. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    4,876
    8,942
    Point:
    113
    Jeg har lavet et regneark, hvor jeg regner ud på timer runder op, det må man gerne og det er fra fly afgang til landing i Kastrup igen...

Hvis du er på diæter, altså skattefri, får du ikke lov til at bruge 25% fradraget...

Rasmus Melsen "Synes godt om" dette.
  20. Rasmus Melsen

Rasmus Melsen Nyt medlem

Beskeder:
    2
    1
    Point:
    3
    Okay tak for det Kristian, er på diæt hvor halvdelen er skattefri og faktisk svarer til 25% fradaget

Kristian "Synes godt om" dette.

Del denne side