Rettigheder ved forsinkelse

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af ThomasG80, 29/10/19.

  1. ThomasG80

    ThomasG80 Aktivt medlem

    Beskeder:
    109
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    43
    Jeg ved godt at svaret sikkert allerede findes et sted på forummet men håber I bærer over med mig. (Skriver dette på en telefon i guldstuen i CPH).

    Jeg er afsted på en Star Alliance bonusbillet booket via EB. Jeg flyver CPH-LHR-BOG-LIM-EZE. Første del SAS, resten Avianca. Flyet fra LHR-BOG er blevet forsinket ca 11 timer hvilket betyder jeg er nødt til at overnatte på et hotel i London da jeg forstår man ikke kan opholde sig airside henover natten. Har jeg ret til at få denne overnatning betalt af Avianca (som jo er et sydamerikansk selskab, men flyvningen er jo ud af EU). For at gøre det mere kompliceret så pga af forsinkelsen har Avianca ombooket mig så jeg nu flyver direkte fra BOG-EZE, hvilket så også betyder at jeg kun ankommer til min endelige destination med ca. én times forsinkelse...
     
    Henrik Olsen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,787
    Point:
    113
    Et afklarende spørgsmål: Er det på en sammenhængende billet - eller 2 forskellige billetter?
     
    Beaglen, Henrik Olsen og SebastianBruun "Synes godt om dette"
  3. ThomasG80

    ThomasG80 Aktivt medlem

    Beskeder:
    109
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    43
    Det er en sammenhængende Star Alliance Award ticket, booket via Eurobonus
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
    Beaglen, Kenneth K, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. pmv

    pmv Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    27
    Point:
    13
    Prøv evt. Flypenge eller en lignende service, der kan du sikkert få et svar:)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,638
    Point:
    113
    pmv, Bekgaard, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Uden at træde husadvokaten over tæerne så vil jeg klart mene at du har ret til få betalt overnatning og forplejning. Du strander jo i LHR pga Aviancas forsinkelse. Du har derimod ikke ret til kompensation grundet forsinkelse. Du ankommer kun 1 time senere end du skulle.

    Hvad sagde Avianca til dig LHR - fik du meal vouchers? Fik du anvist overnatning? Eller agerede du selv? Hvis det sidste bliver lidt mere kringlet, men stadig er det Avianca der skal betale. Du har muligvis også en mulighed med dit forsikringsselskab, brugte selv den mulighed for nogle år siden da jeg strandede i EWR. Noget lettere end med flyselskabet
     
    Bekgaard, Beaglen, SophieHendriksen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  8. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Først og fremmest: Din rejse er omfattet af EU forordning 261/ 2004, da du flyver ud af EU. Ved en forsinkelse af en sådan størrelse, er du berettiget til både gratis måtider, hotelophold + transport til / fra hotellet. Som udgangspunkt er flyselskabet forpligtet til at hjælpe med dette. Hvis flyselskabet ingenting gør og du selv ender med at vælge hotellet, skal du huske på, at udgifterne skal være nødvendige, rimelige og passende. Dette gælder både ved måltider og ved hotelovernatninger + transport, som flyselskabet efterfølgende skal erstatte. En sag fra retspraksis C-12/11, McDonagh,art. 66, belyser dette. Bemærk dog: Hvis flyselskabet har tilbudt dig hotelovernatning, men du vælger ikke at tage imod deres tilbud (f.eks. fordi du ikke kan lide hotellet, det ligger for langt væk el.lign.),og du selv arrangerer overnatning et andet sted, er du IKKE berettiget til erstatning.

    Desværre er du ikke berettiget til kompensation for 1 times forsinkelse ved den endelige ankomst. Her skal der gå minimum 3 timer.

    Og ja, du kan sagtens bruge din rejseforsikring (husk at læse alle policebestemmelser), men husk på, at du ikke både kan få erstatning fra flyselskabet og fra forsikringsselskabet.

    Jeg håber, at du er nået helskindet frem uden yderligere forsinkelser og håber at du får en problemfri rejse hjem igen. Og ellers skriver du bare, hvis det er :)
     
    MaHA, HenrikM, Offlyer og 6 andre "Synes godt om" dette.
  9. pmv

    pmv Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    27
    Point:
    13
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side