Roadtrip USA (Las Vegas, Georgia, Alabama, Mississippi, Tennessee, N/S Carolina, Bahamas, New York)

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 2/4/23.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Så er det snart tid til det, der efterhånden er blevet en tradition. En lang køreferie i USA i løbet af foråret, som jeg kan kombinere med et besøg på en messe i Las Vegas.

    upload_2023-4-1_23-55-49.png

    Jeg er selv ganske godt tilfreds med den plan, jeg har fået skruet sammen. En uge i Las Vegas, hvor jeg kommer rundt til nye steder - Grand Canyon og Death Valley er besøgt tidligere.

    En flyvetur til Atlanta, hvorfra jeg kører en rundtur gennem Alabama, Mississippi, Tennessee, North Carolina, South Carolina og tilbage til Atlanta. Jeg har tidligere været i Atlanta, men kun i kort tid. Og så har jeg været i Memphis, Tennessee, men denne gang bliver det Nashville og Knoxville.

    Lidt søgning på billige bonusbilletter lokkede mig til Bahamas. Her tilbringer jeg fem dage i hovedstaden Nassau, inden jeg flyver til New York City for bare et par døgns ophold. I fredags flyttede Air France min flyvning hjem, så jeg får seks ekstra timer i New York. Og da det tilfældigvis er på Memorial Day, giver det mig muligheden for at se nogle parader.

    Jeg kommer til at flyve CPH-AMS-MSP-LAS-ATL-MIA-NAS-JFK/EWR-CDG-CPH. Det er kun ATL-MIA-NAS-JFK, der er betalt med point (plus skatter). Resten har jeg måttet bruge kreditkortet til.

    Til gengæld er samtlige overnatninger, udover Las Vegas, betalt med point. Der er denne gang ikke noget særligt over nogen af hotellerne. Det er mest billige Holiday Inn Express. Det handler mere om oplevelserne end overnatningerne.

    Jeg har løbende holdt øje med priserne og optimeret bookingerne - det vil jeg skrive mere om i løbet af turen. Specielt for lejebilerne har det været vigtigt, for prisen er mere end halveret siden jeg først bookede.

    Efter denne tur er jeg oppe på 49 stater - jeg mangler kun Alaska. Men jeg er ikke færdig med USA. Jeg vil gerne besøge det nordvestlige hjørne igen (Washington, Oregon, Idaho) samt et par steder, jeg ikke har været: San Diego og Puerto Rico. American Samoa vil jeg da også gerne besøge, men det er noget mere besværligt :)

    Turen begynder om to uger - og for satan, hvor jeg glæder mig!
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, Beaglen og 18 andre "Synes godt om" dette.
  2. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    866
    "Synes godt om" modtaget:
    2,544
    Point:
    93
    Bliver (som altid) spændende at følge med!

    Ser også frem til at høre om dine erfaringer med billeje, som er blevet markant dyrere her i USA siden før pandemien.
     
    Henrik Olsen og Beaglen "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Det gør vi også.

    Takker for, at du tager dig tid til at dele dine oplevelser med os. Jeg ser frem til at læse om de mange "skjulte" steder, du finder.

    Men måske kunne du give os lidt information om selve ture, før du begynder rejsebeskrivelsen. Eksempelvis:
    • Hvordan har du forberedt tilrettelæggelsen (hvor lang tid har du i grunden brugt på planlægningen - og hvilke værktøjer bruger du?)
    • Hvad kommer turen til at koste dig (i point og penge)?
    • Hvordan har du optjent alle dine hotelpoint (hvor mange overnatninger)?
    • Hvilke råd og tips har du til andre, som vil planlægge en tilsvarende tur?
     
    Henrik Olsen, Jeblin, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,195
    "Synes godt om" modtaget:
    3,962
    Point:
    113
    Glæder os til at læse.

    Det er svært ikke at komme med ideer - og specielt fordi jeg regner med du har planlagt rigtig meget. Derfor kun en ide: På vej til Savanah - læg vejen forbi Juliette og spis på Whistle Stop Cafe. Hvis altså filmen Stegte Grønne Tomater siger dig noget.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  5. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,558
    "Synes godt om" modtaget:
    6,712
    Point:
    113
    Glæder mig virkelig til at se dine oplevelser af Nassau. - Tog turen frem og tilbage til MIA med Bahamasair : det så ud som om den ene motor blot var fastgjort til skroget med tape.
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, Nj4220 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Åhr, det er ikke sådan en eksakt videnskab. Jeg har jo længe vidst, at jeg skulle besøge samtlige stater i USA, så der er noteret interessante ting i løbet af flere år. Jeg begyndte nok at regne på, hvor mange dage det skulle være og hvilke ruter, der kunne overvejes, allerede i løbet af turen sidste år. Og så bliver der bare fyldt på.

    Jeg var egentlig i gang med at overføre data til https://turas.app/ og bruge det som planlægningsværktøj, men jeg gik lidt kold i det. Jeg tror, at jeg ved næste tur vil begynde dér. Men denne gang blev det helt simpelt i et Google Doc delt ind i dage med kronologisk beskrivelse.

    Til inspiration kigger jeg typisk på Lonely Planet, visitacity.com og Viator. Jeg kommer også tit forbi lokale turistbureauers hjemmesider. Og så har jeg også været forbi Ticketmaster for at se, om der sker noget, mens jeg er der.

    Der må du lige vente til turen er overstået. Den bliver lidt dyr, fordi jeg skal lave nogle vanvittige ting undervejs - noget som måske er så vanvittigt, at jeg undlader at nævne det her :D På Bahamas skal jeg på en del ture, som sammen står i over 5.000 kroner, hotel i Las Vegas ender på 1.100 USD for syv nætter og lejebil i Atlanta koster cirka det samme (for en måneds leje). Så det bliver ikke en billig tur, men jeg har betalt så meget som muligt på forhånd for at fordele regningen.

    Det er stort set udelukkende arbejdsovernatninger, jeg har optjent point på. Jeg arbejder en del i udlandet - for tiden er jeg i Glasgow. Jeg kommer faktisk først hjem klokken 23.20 dagen før jeg skal til USA med afgang klokken 09.25. Så der skal pakkes hurtigt, og vækkeuret skal sættes på max.!

    Jeg kommer til at bruge mine sidste point fra Marriott og Radisson på turen. Jeg kan simpelthen ikke holde gang i fire programmer, så nu bliver der fokuseret på IHG og Hilton.

    Jeg vil ærligt talt ikke være sådan en rejseguru, der påstår at have de hellige løsninger. Jeg gør det på min måde, og det kommer jeg til at beskrive her. Men andre skal gøre som de vil. Vi er heldigvis ikke alle ens!
    Jeg kigger da lige på det. Men udover titlen siger Stegte Grønne Tomater mig intet.

    Åh-åh. Men det holdt, går jeg ud fra :D

    Jeg skal med American og Delta, så jeg håber det går!
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, asf og 6 andre "Synes godt om" dette.
  7. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    • To lande (ét nyt)
    • Otte delstater (fire nye)
    • 46 dage
    • 44 hotelnætter
    • 18 hoteller
    • Ni flyvninger (otte økonomi, en business)
    • Fire flyselskaber
    • To lejebiler
    • Tre tidszoner
    ...og en uge til det går løs!
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, asf og 13 andre "Synes godt om" dette.
  8. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Første bump på vejen. Er i Glasgow lufthavn nu på vej mod København med en mellemlanding i Heathrow.

    TripIt fortæller, at flyet fra London allerede er 15 minutter forsinket, og at der forventes regn, der kan have indflydelse på flytrafikken. Det er dagens sidste afgang mod København. Hvis jeg ikke når den, skal jeg finde til Amsterdam tidligt i morgen. Jeg skal tigge Delta om lov til at skippe første ben. Og jeg skal rejse med min håndbagage uden alle mine nødvendigheder til et roadtrip.

    Men jeg kunne jo også lade være med at planlægge det så stramt. Det går nok alt sammen, og fingrene er krydset.
     
    asf, Henrik Olsen, Nielspg og 8 andre "Synes godt om" dette.
  9. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Jeg er allerede bagud, så lad os komme i gang.

    Jeg endte med at købe en SAS-billet fredag aften. BA-flyvningen fra Heathrow til København blev mere forsinket, og jeg kunne se i Flightradar24-appen, at flyet skulle fra Lissabon først. Det bekymrede mig en del, at flyvningen stod som grå status - i modsætning til den normale grøn/gul/rød-status. Grøn betyder normal afgang, rød er forsinket, men grå? Måske ville afgangen slet ikke blive gennemført!?

    Hvad jeg ikke havde tænkt på, var at SAS flyver fra terminal 2 og jeg landede i 5. Da vi forlod gaten, var der en time til afgang. Det tog et kvarter at finde bussen. Da jeg var fremme i terminal 2, var der en halv time til afgang. Skærmen fortalte, at boarding var begyndt, og at det ville tage 15 minutter at gå derud. Der blev sat gang i futterne, for jeg ville ikke risikere at misse flyvningen. Da jeg nåede frem til gaten, stod der 'closing' på skærmen, men jeg skulle stadig stå i kø med en 6-8 personer foran mig.

    'Boarding completed', og derefter fortalte kaptajnen ellers om alskens problemer. Vejret, slottider i Heathrow og flyvelederbemanding i København. Resultat: 50 minutter til afgang! Igen begyndte jeg at tænke, at det kunne gå galt. Det er aftenens sidste flyvning, så hvis vi bliver for forsinket, træder nogle hviletidsbestemmelser sikkert i kraft, så piloten ikke må flyve længere.

    Men det lykkedes og vi kom i luften. Vi landede i København ti minutter før British Airways, som jeg altså lige så godt kunne have taget. Det blev en dyr omgang!

    Hurtigt gennem terminalen og direkte til perronen, hvor næste tog gik om 19 minutter. Hurtig beslutning: Det måtte være hurtigere med metroen fra lufthavnen over Christianshavn til Vestamager. Det var det ikke... Men hjem kom jeg, og så blev der flyttet toiletsager og computer fra én kuffert til en anden. Alt det andet blev pakket i sidste weekend (bortset fra en forglemmelse, men det vender jeg tilbage til).

    I seng klokken 0130 og op igen klokken 0500. Jeg kan jo sove i flyvemaskinen, som Ulla Terkelsen siger...
     
    asf, Kenneth K, Henrik Olsen og 12 andre "Synes godt om" dette.
  10. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Jeg kunne ikke tjekke ind online eller i appen. Jeg skulle 'skrive under' på, at jeg var vaccineret ved at skrive mit fulde navn. Men jeg kunne ikke rigtig komme videre. Så jeg var i lufthavnen i god tid, hvis der nu skulle være problemer. Ved check-in-skranken var første melding da også 'jeg skal lige have min kollega til at se på det' uden at jeg fik nogen forklaring på, hvad der var galt. Men kollegaen hjalp og efter at have vist mine corona-vaccinationer, fik jeg boardingkort til alle dagens flyvninger.

    Det tog cirka 10 minutter at komme gennem sikkerhedskontrollen, og da jeg var i god tid, var der endnu ikke angivet nogen gate på skærmene. I stedet fik jeg lidt 'morgenmad' i form af et dejligt stykke smørrebrød. Jeg har ikke tilbragt mange dage i Danmark i år, så det smagte ekstragodt.

    PXL_20230415_053224791.jpg

    Da gaten blev 'offentliggjort' gik jeg selvfølgelig derud. Blot for at se, at boarding angiveligt var i gang, selv om der ikke var noget gatepersonale og nok mere vigtigt: Der var ikke noget fly!

    PXL_20230415_061243574.jpg

    Senere kom der styr på det, og flyet ankom da også. En Embraer 190, hvor jeg kunne indtage min plads på 6C. Jeg var den allerførste til at boarde, og det kom lidt bag på flypersonalet. De sad og hyggede sig på de første række og havde gang i en bluetooth-speaker (i lyseblå KLM-farve!). De blev næsten forskrækkede og fór op. Kaptajnen skyndte sig ind i cockpittet og der blev undskyldt flere gange. Jeg smilede bare og forsikrede dem om, at det skam ikke gjorde noget.

    PXL_20230415_065001541.jpg

    Jeg faldt, ikke overraskende, i søvn, men vågnede da stewardessen havde lagt en sandwich til mig på det tomme nabosædes bord. Jeg bad om appelsinsaft, og så var der serveret morgenmad.

    PXL_20230415_074753269.jpg

    Derudover var det en helt gennemsnitlig flyvning uden problemer.

    I Amsterdam havde jeg knap to timer til at komme igennem pas- og sikkerhedskontrol og hen til gaten. Her skulle jeg - igen - udfylde en erklæring om, at jeg er vaccineret. Faktisk havde jeg erklæringen med, men det var en anden version, så jeg udfyldte bare en ny.

    Den blev afleveret, passet blev tjekket og boardingkortet skannet, og så var jeg - 50 minutter før afgang - i sædet på plads 35B i Deltas Airbus 330-300.

    PXL_20230415_195130365.jpg

    Jeg fik desværre ikke taget billeder af maden, men første servering var kylling med karryris og noget tomatsovs. Dertil is med saltkaramel. Det smagte fint!

    Og før landing fik jeg en 'asian chicken spring roll', men efter en enkelt bid lod jeg den ligge. Jeg er ikke til spicy mad, og det var den! Der var dog en lille chokolademousse til, og den røg lige ned.

    Det føltes ellers som en lang flyvning - meget længere end de ni timer, den varede. Jeg faldt i søvn mange gange, men ikke i lang tid. Jeg endte med at se filmen om Whitney Houston - I wanna dance with somebody - som var ganske glimrende, men ikke noget mesterværk.

    Ned i Minneapolis til planlagt tid, og så var der spurt mod 'immigration'. Her skulle jeg selvfølgelig forklare om min tur, og efter et minuts tid var han tilfreds. Jeg fik endnu en formular - denne gang om, hvorvidt jeg havde været på et landbrug eller om jeg havde medbragt mere end 10.000 dollar. Den blev udfyldt, kufferten hentet, og så var det videre til 'connecting flights'. Her blev kufferten afleveret igen, og jeg skulle gennem endnu en sikkerhedskontrol. Jeg havde fire timer til næste fly, så der var masser af tid.

    Faktisk fik jeg på det tidspunkt en notifikation om, at næste fly var et kvarter forsinket. Jeg frygtede lidt, at det ville blive til 30 minutter, så en time, så to timer... Men det skete heldigvis ikke.

    Jeg fik set Tæt På Sandheden på DRTV og spist en croissant med skinke og ost. Langsomt nærmede sig afgangen, og mit navn blev kaldt i højttaleren! Op til gaten, hvor jeg blev spurgt, om jeg ville have en midterplads på 'Comfort+'. Jeg havde eller en gangplads på økonomi. Jeg spurgte, hvad fordelene var, og angiveligt var der bedre mad og bedre benplads. Jeg takkede ja - det skulle prøves.

    Jeg er Silver Medallion hos Delta, hvilket jo ikke er prangende, men det var da dejligt med en upgrade alligevel.

    PXL_20230415_231623651.jpg

    Boarding tog lang tid, men på plads kom vi da. Mig selv på sæde 11E frem for den oprindelige 16C i deres Airbus 321.

    PXL_20230415_230133431.jpg

    Comfort+ viste sig at være lidt af en narrefisse. Der var plads til benene, men jeg tror ikke, at der var mere end på dagens andre flyvninger. Og maden? Jeg kommer helt i tvivl, om der overhovedet var nogen servering? Jeg tror bare, jeg fik en lille pose chips og et krus cola.

    I det mindste kom jeg så en smule tidligere ud af flyet.

    PXL_20230416_032900863.jpg

    Vi landede i Las Vegas et kvarter forsinket, hvorefter turen gik til karrusel nummer 16. Kufferten kom, og så var det videre til shuttlebussen til lejebilscenteret. Det gik hurtigt, og jeg gik direkte til 'guldskranken'. Jeg er diamant hos IHG, hvilket også giver mig 'Five Star'-status hos Hertz. Men så kom problemerne... Kreditkortet gik ikke igennem. Der kom straks en sms fra banken om, at de havde afvist en betaling, fordi kortet ikke er godkendt til brug i Nordamerika. Det kunne jeg så selv rette i appen. Men der stod stadig afvist.

    Jeg gav et andet kort, men det viste sig at være et debitkort. Det var jeg sgu ikke klar over! Det begyndte at stramme til, og efterhånden var der gået over en halv time. Intet ville lykkes - heller ikke efter at have flyttet penge rundt på diverse konti. Åhr, det er så frustrerende, at jeg har pengene, men jeg kan ikke få lov til at bruge dem!

    Det endte med, at de tog 500 dollar i ekstra depositum, og så gik den igennem på et debitkort. Pyh!

    Der var ikke mange biler i Five Star-afdelingen, men jeg valgte en VW.

    PXL_20230416_042752428.jpg

    Jeg kørte et smut forbi Walmart for at købe lidt fornødenheder og så gik turen til Tru by Hilton Las Vegas Airport. Her boede jeg også sidste gang. Jeg er her for at opleve ting, så jeg behøver ikke et fancy hotel. Der er ikke noget 'resort fee', hvilket jeg er arg modstander af, og så er der gratis parkering.

    Appens digitale nøgle virkede ikke, så jeg måtte have et keycard. Men så var det også godnat efter en lang dag.

    Det endte godt!

    ****

    Flybilletten er købt hos Delta og kostede 4.074,00 DKK - det er så inklusive returen fra New York over Paris. Jeg har foreløbig - for CPH-AMS-MSP-LAS - fået 1.778 SkyMiles, hvoraf de 508 er bonus for at være Silver Medallion.

    Lejebilen hos Hertz koster 385,27 USD. Den er ombooket MANGE gange siden december, hvor prisen var 1.080 USD. Priserne svinger helt utroligt! Jeg har booket gennem Marriott, da de virker til at have den største rabat. Det gav også 500 point hos Marriott.

    Hotellet i Vegas, Tru by Hilton, er forudbetalt og ikke-refunderbart. Det gør jeg ellers aldrig, men jeg ville undgå at skulle bruge for mange penge i løbet af turen. De syv nætter ender på 1.113,25 USD. Det er det eneste hotel, jeg betaler for - alle øvrige er betalt med point. Og det gav flere end jeg regnede med. Tru giver kun fem point per dollar ekskl. taxes - det bliver til 4.926 point. Jeg er diamant, så det giver ekstra 4.926 point. En kampagne giver yderligere 4.926 point, og så er der lige en anden kampagne, der giver 1.000 point mere. 250 point kommer fra min 'MyWay preference', og det giver i alt 16.028 point.
     
    Senest redigeret: 7/5/23
    asf, Kenneth K, Henrik Olsen og 13 andre "Synes godt om" dette.
  11. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    174
    "Synes godt om" modtaget:
    516
    Point:
    93
    Tak for gode updates...

    Hvis du betaler udelukkende med point, betaler du ikke resort fees.. Iøvrigt har jeg aldrig betalt mere enD 20-40 usd per nat i LV... Kunne du ikke finde nogle gode tilbud rundt omkring, eller der hvor din messe skulle være?
     
    Henrik Olsen, Nicki Lolk Sørensen og Henry "Synes godt om dette"
  12. Steen Madsen

    Steen Madsen Medlem

    Beskeder:
    21
    "Synes godt om" modtaget:
    46
    Point:
    13
    Hvis du har pinkode på dit kreditkort kan deres kortlæseslæde ikke finde ud af det, vi stod med samme problem 2. juledag i Memphis, efter at have været 21 timers undervejs, hvor det bliv løst ved at de brugte en taplet med kortlæser og pinkode tastatur.
     
  13. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Jeg havde overvejet andre hoteller, bl.a. Virgin Hotel og Vdara. Men generelt er priserne langt langt højere end i 'gamle dage', hvor de nærmest gav overnatninger væk for at tjene på gambling. Og jeg kan sagtens leve med en seng og et bad.
     
    Kenneth K, Henrik Olsen, Nielspg og 4 andre "Synes godt om" dette.
  14. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Natten blev ikke så lang som håbet. Jeg vågnede tidligt, og da jeg ikke kunne falde i søvn igen, besluttede jeg mig for at tage tidligt af sted.

    Turen gik til Valley of Fire nordøst for Vegas. Jeg var ude af klappen før morgenmad på hotellet, så cirka halvvejs kørte jeg ind på en tank for at købe lidt. Derfra skulle jeg tilbage på motorvejen, men Google Maps forvirrede mig. Hun nævnte, at jeg skulle følge '93 South', som var vejen til højre, mens kortet viste, at jeg skulle til venstre. Jeg kørte selvfølgelig forkert med den konsekvens, at jeg måtte kørte 20 miles ekstra.

    Men jeg kom dog helt til Valley of Fire og betalte 15 dollar i entré. Det var alle pengene værd!

    original_fcd31af4-caf1-4ca8-a74d-a547ae140c54_PXL_20230416_142042826.jpg

    Ligesom mange andre steder i Nevada og Arizona er der røde sten overalt. Og da det var tidligt morgen, var det dejlig koldt. Stierne var her i sand, hvilket gjorde det væsentligt hårdere.

    PXL_20230416_145658597~2.jpg

    PXL_20230416_153833449~2.jpg

    Jeg var blandt andet taget derud for at se Bighorn Sheep eller tykhornsfår, som de hedder på dansk. Efterhånden gav jeg op, men så pludselig var der tre styk lige foran mig.

    PXL_20230416_154043108~2.jpg

    De var tilsyneladende ikke generet af, at jeg gik rundt, selv om de holdt øje med mig. Jeg var lidt nervøs for, om de som væddere ville gå til angreb, men de havde for travlt med at spise gul/hvide blomster.

    Og længere fremme vrimlede det pludselig med dem - dog oppe i bjergene. Jeg tror, der var 30 samlet - men de kan være svære at få øje på.

    PXL_20230416_154702867.jpg

    Fantastisk start på ferien. Og efter sådan en lang flyvetur og et par hårde arbejdsuger før, blev jeg mindet om, hvorfor jeg elsker at rejse.

    PXL_20230416_154142380~2.jpg

    Et andet sted i parken var der petroglyffer, som er den originale befolknings tegninger på bjergsiderne. Det er ikke helt opklaret, hvad de betyder.

    PXL_20230416_163728598~2.jpg

    På vej ned fra trappen til petroglyfferne så jeg et par store firben (de hedder sikkert noget andet), som hyggede sig ved en lille busk.

    PXL_20230416_164043795(1).jpg

    Men jeg var træt, og selv om det planlagte program sagde, at jeg skulle videre til Area 51, så blev det ikke til noget. Hjem til hotellet og en lille lur.

    Om aftenen tog jeg sammen med en ven, som også er i byen til en messe, til Fremont Street Experience. En 'gågade' der er overdækket med en stor skærm.

    PXL_20230417_004650850.jpg

    Der var masser af larm og optrædender overalt. Så meget, at musikken flere steder blev blandet sammen, så man ikke rigtig kunne høre noget.

    Aftensmaden blev indtaget hos Bacon Nation, hvor vi udover en bacon-burger fik baconskiver med chokolade, sort trøffel og buffalo.

    PXL_20230417_013641973~2.jpg
     
    Senest redigeret: 18/4/23
    asf, Kenneth K, Henrik Olsen og 15 andre "Synes godt om" dette.
  15. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Mandag morgen begyndte igen tidligt, og det skulle udnyttes. Jeg havde ellers planlagt en tur til Mount Charleston på fredag, men det kunne jo lige så godt være nu.

    Det var fascinerende at køre fra et fladt landskab med hundredvis af kaktusser og op i 9.000 fods højde med sne på bare 15 minutter.

    PXL_20230417_160507702.jpg

    Mount Charleston er med sine 3.632 meters højde det ottende-højeste bjerg i Nevada og kan ses fra The Strip.

    Der var en enkelt mand, som tog billeder, men ellers var der helt øde og stille.

    PXL_20230417_155511866.jpg

    Det tog cirka 45 minutter at køre dertil, og det var tiden værd at nyde sådan en udsigt fra morgenstunden.

    Der var også et visitor center med toiletter, hvor der ikke var vand i hanen. Så er det godt, jeg har håndsprit med!

    Fra visitor centeret var der en del trails, men også nogle mindesmærker. Blandt andet denne propel fra United States Air Force C-54 Flight 9068, som styrtede ned i 1955. Om bord var folk fra CIA og luftvåbnet, som arbejdede på spionflyet U-2. Derfor blev undersøgelsen af styrtet, hvor alle 14 omkom, holdt hemmelig helt indtil 1998.

    PXL_20230417_163203024.jpg

    Resten af dagen gik med en tv-messe, som hører mere i arbejdskategorien end ferie.

    Den foregår på Las Vegas Convention Center, hvor The Boring Company (Elon Musk) har lavet tunneller med fire stationer. Her kører Teslaer rundt i fancy lys.

    PXL_20230417_201006586.jpg

    Det virkede fuldstændig latterligt. Det havde været hurtigere at gå, og hvorfor er der chauffør på, når det nu er i så lukket et miljø? Spild af penge! Heldigvis var det gratis.

    Da jeg kom hjem, lagde jeg mærke til en seddel i vinduet. Den har åbenbart siddet der i et døgn uden at den havde generet mig.

    PXL_20230417_230242225.jpg

    Heldigvis kun en advarsel. Jeg anede ikke, at man ikke må bakke ind i en parkeringsbås i Vegas!
     
    asf, Kenneth K, Henrik Olsen og 10 andre "Synes godt om" dette.
  16. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,182
    "Synes godt om" modtaget:
    6,443
    Point:
    113
    Andre steder i verdenen bliver det netop anbefalet at bakke ind i parkeringsbåsen, sådan at man kører fremad ud igen med bedre udsyn og dermed mindre til fare for fodgængere. Nå nej, den slags har man jo ikke i Vegas :D
     
    asf, Henrik Olsen, Nielspg og 5 andre "Synes godt om" dette.
  17. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Tirsdagen blev mest brugt på arbejde - at gå rundt på NAB-messen i Las Vegas Convention Center. En messe for medier.

    PXL_20230418_175130882~2.jpg

    En kæmpe messe, dog er sydhallen stadig ikke åben. Det var den før pandemien. Men folk er tilbage - det vrimlede med mennesker.

    PXL_20230418_174954676.jpg

    Som introvert ville jeg ønske, at 90 procent af dem forsvandt, men så god er verden jo ikke ;) Det var lidt svært at komme til på nogle af standene, fordi der simpelthen var for mange mennesker.

    Efter messen var jeg i Pinball Hall of Fame, hvor man kan få spillelysten stillet på en lidt billigere måde end ved pokerbordet og enarmede tyveknægte.

    PXL_20230418_215853691.jpg

    Der var i hvert fald 100 flippermaskiner, som de ifølge Google Translate hedder på dansk :) Godt navn!

    Hele tre dollar blev spillet op uden at komme på high score-listen.

    PXL_20230418_220651247~2.jpg

    Det blev også til en eftermiddags-snack hos Back To The 80s Cafe, og det kræver ikke den store fantasi at regne ud, hvad temaet er.

    Ude foran havde Ghostbusters parkeret bilen. De var dog umiddelbart ikke at finde på cafeen.

    PXL_20230418_225000610~2.jpg

    PXL_20230418_225012441~2.jpg

    PXL_20230418_225024480~2.jpg
     
    asf, isolCBflyer, Kenneth K og 15 andre "Synes godt om" dette.
  18. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Dagen var egentlig planlagt til at være hviledag, men jeg vågnede tidligt og besluttede, at der skulle ske noget. Så den tur til Area 51, som jeg skippede søndag morgen, tog jeg af sted på.

    Benzin på bilen, og så ellers 250 kilometer nordpå. Her ligger byen Rachel, Nevada. Ganske vist et stykke fra selve Area 51, men af en eller anden grund er det lykkedes dem at 'claime' sammenhængen.

    PXL_20230419_171953595.jpg

    Area 51 ligger i forbindelse med det område, hvor man udførte atomprøvesprængninger fra 1951 til 1994.

    I Rachel ligger 'Little A Le Inn', som ifølge turistsites byder på en god alienburger. Jeg var der for tidligt til at spise burger, så det blev ikke til noget.

    PXL_20230419_172525073.jpg

    Der var hundekoldt. Ganske vist bød vejrudsigten kun på 20 grader for Vegas, men her var temperaturen helt nede på otte grader. Det havde jeg ikke regnet med, for jeg havde kun shorts og t-shirt på.

    Så meget var der nu heller ikke at kigge på i den lille by med knap 60 indbyggere.

    PXL_20230419_172510500.jpg

    Ganske kort derfra er skiltet med 'Extraterrestrial Highway'. Næsten helt dækket med klistermærker, men jeg skulle da have et 'Nicki was here'-billede.

    PXL_20230419_173347630~2.jpg

    Derefter gik turen sydpå, forbi Alien Research Center. Det viste sig dog bare at være en souvenirbutik med alskens bras.

    PXL_20230419_181924126.jpg

    Da jeg nærmede mig Vegas, fløj der pludselig fire jagerfly efter hinanden over motorvejen, hvor jeg kørte. Jeg kunne desværre ikke nå at få billeder af dem, men flot var det.

    Om aftenen gik jeg en tur - bl.a. forbi lufthavnen, hvor fire helikoptere landede inden for to minutter. Det var næste samme sted, hvor der er indgang til privatflydelen af lufthavnen.

    PXL_20230420_022103563.jpg

    På et tidspunkt får de vel opdateret navnet til Harry Reid. Det er efterhånden et par år siden, at lufthavnen skiftede navn.

    Jeg kom også forbi det berømte Las Vegas-skilt, hvor folk dag og nat står i kø for at tage deres helt egen unikke selfie!

    PXL_20230420_021713331~2.jpg
     
    PENSIONISTEN, Steen Madsen, Sune og 11 andre "Synes godt om" dette.
  19. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Fredag skulle jeg aflevere en ven i lufthavnen klokken 14, men inden da havde vi tid til en tur sydpå for at se på spøgelsesbyer.

    Først gik turen til Techatticup, som tidligere har huset en guldmine.

    PXL_20230421_160853673.jpg

    I dag er det 'bare' en turistattraktion, og byen har adskillige skilte med, at man skal betale for at være der. Vi gik ind i 'the store' og forhørte os om mulighederne. Hvis vi var der under 15 minutter var det gratis. Ellers skulle vi af med en dollar pr. person. Det var lige til at overkomme.

    PXL_20230421_160209246~2.jpg

    Den store attraktion var selve minen, men man skulle booke en tur. Det havde vi ikke lige forberedt, så vi gik bare rundt i byen. Vi blev advaret om slanger og kaktusser. Der var en masse kaktusser, og hvis vi blev stukket, skulle vi direkte på hospitalet. De har så mange pigge med modhager, at de er nærmest umulige at få ud.

    PXL_20230421_160104259.jpg

    Så dem undlod vi at kramme!

    Ellers flød byen med bilvrag og alt muligt skrammel. Mange steder stod der 'stay out' og 'do not enter', så det føltes ikke ligefrem som et sted, hvor man var velkommen.

    PXL_20230421_161045016~2.jpg

    PXL_20230421_162257877.jpg

    PXL_20230421_160436966~2.jpg

    Derfra skulle vi til en anden spøgelsesby, Goodsprings, og turen bragte os forbi Seven Magic Mountains, som egentlig var på min bruttoliste, men var blevet sorteret fra. Nu kunne vi lige så godt gøre et stop.

    PXL_20230421_183202769~2.jpg

    Kunstinstallationen er lavet af den schweiziske kunstner Ugo Rondinone, og han har sikkert et godt bud på, hvad det symboliserer. Vi nød bare udsigten.

    PXL_20230421_183401318~2.jpg

    Stenene så nymalede ud, så de får sikkert et friskt lag hvert eller hvert andet år.

    Videre til Goodsprings, hvor den berømte Pioneer Saloon har lagt trægulv til lidt af hvert gennem tiden. Der var ret mange sten med inskriptioner om berømte besøgende (jeg kendte ikke ret mange navne) og film og tv-serier, som har optaget i baren.

    PXL_20230421_185703428~2.jpg

    Vi fik at vide, at live-musikken begyndte om lidt, så der blev bestilt lidt at drikke.

    Men så begyndte tiden også at løbe fra os. Vi fik ikke set andre dele af spøgelsesbyen, for vi skulle retur til Las Vegas.

    Lørdag går turen til Atlanta. Jeg har tjekket ind i Deltas app. Og jeg er ved at løbe tør for tøj, så jeg håber, at der er mulighed for at vaske på næste hotel :)
     
    Nielspg, PENSIONISTEN, HenrikM og 11 andre "Synes godt om" dette.
  20. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,246
    "Synes godt om" modtaget:
    6,489
    Point:
    113
    Lørdag var rejsedag, så kufferten skulle pakkes igen. Morgenmaden åbnede klokken 0700, og efter et lille måltid kørte jeg til Shell og tankede bilen. På en uge har jeg brugt for cirka 900 kroner i benzin.

    Jeg kørte til billejecenteret, som ligger ret langt fra selve lufthavnen. Faktisk en smule længere væk end mit hotel. Der var godt fyldt med afleverede biler, så jeg blev bedt om at parkere lidt udenfor den normale plads. De sidste ting blev taget ud af bilen, og en medarbejder registrerede, at den var afleveret og sendte en kvittering på mail.

    Videre til shuttlebussen og ind til selve lufthavnens terminal 1. Det er nu en speciel lufthavn med de mange enarmede tyveknægte (dejlig betegnelse!).

    PXL_20230422_160238978.jpg

    Det er jo egentlig ganske smart, at folk kan få tiden til at gå her - og bruge deres sidste dollar, inden de forlader landet. Dog var det her indenrigsterminalen, men alligevel. Der sad en mand ved en maskine med lykkehjulstema, og han så voldsomt glad ud, mens maskinen bimlede og bamlede løs. Hvor meget han vandt, ved jeg ikke. Det siger ikke mig så meget, så det lokkede ikke...

    Flyet gik fra gate D40, som åbenbart er en fast gate for afgange fra Vegas til Atlanta. Der var i hvert fald tre Delta-afgange fra den gate. Denne gang kunne jeg se, at der ikke var mulighed for opgradering. Jeg var simpelthen for langt nede på listen.

    PXL_20230422_170031613.jpg

    A321'eren var ankommet lidt sent, og boarding begyndte da også lidt senere end planlagt. Der var godt nok mange boardinggrupper: First, Comfort+, veteraner, familier, Diamant, Guld, Main 1, Main 2, Main 3 og Basic. Men vi kom da alle om bord, og jeg fik indtaget 27C i det fulde fly.

    Afgangen blev lettere forsinket, men kaptajnen fortalte, at vi ville ankomme før tid.

    Flyet var udstyret med samme IFE som mine foregående Delta-flyvninger, men jeg holdt mig til podcasts og spil på mobilen.

    PXL_20230422_174534739.jpg

    Der blev ikke serveret meget - blot en lille pose chips og et krus cola. Det fik mig til at værdsætte den sandwich, jeg havde købt i lufthavnen, lidt mere. Selv om den kostede 13 dollar og ikke engang var det halve værd!

    PXL_20230422_190544089.jpg

    Vi landede en halv time før tid, så kaptajnen fik ret. Det passede mig fint, for så kunne jeg undgå at køre i mørke.

    Atlanta lufthavn er jo stor, så der var langt til bagagen. Først gennem 'skoven' til toget...

    PXL_20230422_214522069~2.jpg

    To stationer senere skulle jeg så gå yderligere en lang tur forbi/gennem noget renovering inden jeg var fremme ved bagagebåndet. Men det passede tidsmæssigt, for kufferterne var netop begyndt at blive spyttet ud.

    Endnu et tog videre til Hertz, hvor det gik noget hurtigere end sidste gang. Kortet gik heldigvis lige igennem. Så skulle der vælges bil, og jeg har allerede fortrudt valget. Men det blev til en Nissan Altima.

    PXL_20230422_221913096.jpg

    Den er aaalt for stor til mig, men nu må jeg jo leve med mit dårlige valg. Og jo, ridserne på fronten er dokumenteret.

    Jeg fik indtastet hotellet på GPS'en og kørte derfra. Men det gik galt. Jeg ved virkelig ikke hvorfor, men jeg blev flere gange ledt ind og ud af lufthavnen. Det var først, da jeg insisterede på at tage motorvejen mod Atlanta, at Google Maps tog sig sammen. Jeg skulle så stadig foretage en u-vending og køre den anden vej, men til sidst lykkedes det.

    Lige før solnedgang ankom jeg til Country Inn & Suites Atlanta Airport South. Et hotel, der har set bedre dage og da også er under renovering. Det ligger også i et område, som ikke virker til at være Atlantas bedste side, men jeg skal jo kun være her i tre nætter. Og så er det billigt!

    ****

    Flybilletten er købt hos Delta og kostede 1.969,36 DKK. Jeg har fået 1.624 SkyMiles, hvoraf de 464 er bonus for at være Silver Medallion.

    Lejebilen hos Hertz koster 1.125,95 USD. Den er ombooket MANGE gange siden helt tilbage i august sidste år, hvor prisen var 2.600 USD. Jeg har booket gennem Marriott, da de virker til at have den største rabat. Det giver også lidt point hos dem, men jeg er ikke sikker på, hvor mange. Jeg opdaterer, når de ankommer.

    Hotellet i Atlanta, Country Inn & Suites, kostede 35.000 Radisson-point for tre nætter. Det er ombooket fra tidligere 45.000 point. Angiveligt skulle jeg også betale fem dollar per nat i by-skat, men det er jeg foreløbig ikke blevet opkrævet.
     
    Nielspg, PENSIONISTEN, HenrikM og 7 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side