Så kommer CPH måske ind i kampen mod ARN/OSL og deres flyskatter

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Schwert, 3/7/17.

  1. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,594
    Point:
    113
  2. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,073
    "Synes godt om" modtaget:
    3,527
    Point:
    113
    Det ville da være fantastik med en kundevenlig lufthavn. Hvis vi så også kunne slippe for køerne i paskontrollen, Illum/Magasin parfumehelvedet efter security (når man ikke har SAS Fast track) og... :rolleyes:

    Og hvis Sverige så holder fast i deres flyskat, så kan det være SAS får øje på CPH igen
     
    Flyvefisken, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  3. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    hvis og hvis og hvis... - der er jo tale om forskellige ting...

    1) flyskat er afgiftsbelagt af staten i Norge og DK, har jo ikke rykket noget ved at SAS giver bedre priser til danskerne, ser ud til, at SAS absorberer, som de andre selskaber...

    2) CPH er jo privatejet, de vil da stritte imod at Staten skal blande sig i deres priser og de kan da med en vis succes sige, at deres prisniveau er fair, for ellers købte kunderne jo ikke og ellers kunne de ikke få flere og nye kunder...

    Det klinger lidt hult, at en Liberal regering vil tvinge ting igennem, men det er jo set før i den her Regerings levetid...
     
    THammer, Henry, MortenS og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,243
    "Synes godt om" modtaget:
    3,050
    Point:
    113
    Et meget velkomment tiltag, men alligevel lidt spøjst som vores blå regering fortsætter med at føre ikke-liberal politik.

    Ingen tvivl om, at en lufthavn kan være en vækstmotor, men det har taget den nuværende og tidligere regeringer alt for længe at erkende det. Det var ikke mindre end en skandale at sælge aktiemajoriteten til Macquarie (i 2005ish), og det er på høje tid at stramme tøjlerne lidt. Det burde ellers være en LA-ministers våde drøm at have en kapitalfond til at varetage rollen som lufthavnsejer, men heldigvis er han eller nogen vågnet op.

    Lad os håbe, at det kaster nogle ruter af sig, når og hvis en prisnedsættelse slår igennem - gerne en markant nedsættelse, så niveauet kommer ned på ARN+OSL's.
     
    Henry, clager og Kristian "Synes godt om dette"
  5. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Men forstå ikke jeres bekymringer? det er et privat firma der kører lufthavnen, kan da ikke tvinges til nedsættelser, det vil ihvertfald være mærkeligt, at gøre det... endvidere, kan de da med god grund bevise vækst igennem alle årene...
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  6. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,594
    Point:
    113
    @Kristian - det er ferie for nogen (og arbejde for andre) derfor vælger jeg at se glasset som halvt fyldt frem for som halvt tomt. (JA I LÆSTE RIGTIGT)

    Måske er jeg bare fatsvag, men jeg forstår simpelthen ikke hvad du skriver i pkt. 1 siden hvornår afgiftbelægger man en skat????

    Lad nu bare de onde (læs røde) le - men privatejet eller ej, så skal man altså rette sig efter hvad der kommer fra Christiansborg. Mon ikke australierne har set skriften på væggen og det er derfor de vil sælge deres guld kalv??? Historisk er CPH den suverænt største transfer HUB i norden, hvorfor kommer dette under pres?? Fordi kunderne nok IKKE er så glade som du antyder i pkt 2.

    Nå, pas nu på dig selv der ude øst på, jeg læser dit ovenstående indlæg som noget DSGM også kunne have skrevet ramt af jetlag langt hjemme fra......;););)
     
    Peter Krogh Frausing, Henry og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  7. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,073
    "Synes godt om" modtaget:
    3,527
    Point:
    113

    Uagtet de politiske elementer - så er CPH en virksomhed underlagt danske regler, og det står jo folketinget frit at vedtage regler der sætter rammer for CPH.

    At CPH er en succes er vel noget der med rette kan stilles et stort spørgsmålstegn ved. Væksten i passagerer skyldes stort set kun Ryanair. ARN og OSL stormer afsted med betydeligt højere vækstrater - og lavere afgifter. Imens insisterer CPH på at prisniveauet skal sammenlignes med AMS, FRA, CDG etc :eek:

    Ydermere så kan man blot konstatere at CPH står som taberen hvad angår nye ruter. Eks så har både DL og UA trukket deres helårsruter, ET forbigik CPH, SQ åbnede på ARN istedet for at udvide på CPH, AI kom kun med nød og næppe i hus, men delt med ARN, CA holder fortsat til i ARN, og så valgte SK at lægge LAX og HKG (specielt denne er et enormt prestigetab for CPH, idet det er en de største unserved destinations) til ARN, samt at skære i MIA fra CPH for at flytte til ARN. Samtidig så er flere personer i CPH ruteudviklingsteam flygtet til ARN og OSL
     
    Henrik Olsen, Henry, jakobv84 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  8. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,948
    "Synes godt om" modtaget:
    7,437
    Point:
    113
    Deres støtteparti samt flertallet af Folketinget er ikke just liberalt, så de må jo agere derefter hvis de stadig vil sidde på taburetterne :)
     
    Henry, jakobv84 og Schwert "Synes godt om dette"
  9. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @Schwert

    "Måske er jeg bare fatsvag, men jeg forstår simpelthen ikke hvad du skriver i pkt. 1 siden hvornår afgiftbelægger man en skat????"

    En flyskat er noget den svenske stat og norske stat pålægger passagerne, det gør vi ikke i danmark, lige startet i norge.. SAS betalte i Skatter til den norske stat 154M SEK i Q2...de satte ikke priserne op, så det tab må de selv absorbere..

    upload_2017-7-3_11-47-58.png

    Kan kun sige, at i har alt for mange følelser involveret, det her er forretning og jeg er principielt imod, at staten blander sig i hvad et firma må tjene, det er da om noget en ikke liberal Regering der kan finde på..

    Anyway, OBO har jo måtte stå skoleret med Uber, så nu kan han jo lige så godt erklære sig ræverød og nationalisere postvæsenet, give billigere lån til socialt boligbyggeri og nu kaste sig over lufthavnen og nationalisere den også...
     
    Henry, Frequie og clager "Synes godt om dette"
  10. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Præcis, OBO fik jo ørerne i maskinen ved Uber og siden da, været en skødehund...
     
    Henry, Ulrik og clager "Synes godt om dette"
  11. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Det er alt for meget med følelser i skriver her...

    Men facts er da, at CPH er den største lufthavn i Norden ikke? med 29M passagerer og sikkert også den mest velkørende forretning.. om man vil det eller ej...

    CPH kunne ikke udvide med Ryanair, husk det.. - det satte fagforeningerne en stol for døren for... - så der kom udvidelsen ikke af..

    Jeg går nu 10-12 måneder tilbage i CPH Pressearkiv og nye linier/selskaber:

    - Air India til Delhi
    - Blue Air var det til Torino og Bukarest
    - NextJet til väterås
    - Wizz til Kiev
    - Ryanair til Napoli
    - Nordjet til Groningen
    - Norwegian til Oakland...

    Endvidere kom SAS med nogle sæsonruter og sikkrt Norwegian også...

    CPH har som den eneste en A380 daglig til DXB, Qatar har dobbelt afgange til Doha også nogle dage... - øhh, synes da det går fint nok, men mere vil have mere

    Husk, der er ingen af de andre lufthavne der har fået ruter til Seoul, som er høj på listen, vi har ej set Cathay i Norden endnu, den kunne da godt gå fra CPH som modsvar til SAS linien..

    Med hensyn til SAS og MIA, mistede ikke både OSL og CPH en tur, for at SAS kunne have rotering i flåden rigtig? En ugenlig lørdagstur er da ikke noget at stræbe efter, CPH har 3 med SAS...

    Det er ikke SAS der skal redde CPH...
     
    Nj4220, Henry, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,761
    "Synes godt om" modtaget:
    8,840
    Point:
    113
    Tja nu er jeg nok rødere end andre i #rudersdalmafiaen, men uagtet så er det da rimeligt simpelt hvorfor regeringen kan/bør blande sig: Firmaets maksimumsprofit kan sagtens ligge et andet sted på aktivitetskurven, end det samfundet har brug for af landets vigtigste trafikale knudepunkter. Det er jo sådan set mikroøkonomi 101 fra handelshøjskolen og det kan da sagtens tænkes at regeringen (og det danske samfund) prioriterede en større/vigtigere lufthavn over afkastet til lufthavnens ejere.
     
    Flyvefisken, Offlyer, SophieHendriksen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Nu må i holde op... - Jeg ser kuldsejlet DSB der har mere brug for, at skulle oppe sig en CPH, der da skørt at en bus kan fragte en fra København til Ålborg for 99kr og DSB skal have 297kr på en god dag... det er infrastruktur og det er et problem...

    Det er da et problem, at vores veje er nedslidte og vi sidder i kø rundt om københavn i flere timer om måneden/året end at lufthavnen tjener X eller Y...

    Vi er alle enige om, at have en god infrastruktur er godt for et land, men vi har da en lufthavn der fungerer og er nordens største.. - så hvorfor skal den så straffes på, at det er en success...

    DSB bliver da ikke straffet, får flere penge.. til ingen nytte...

    EDIT: Forresten, lavere priser skulle gerne ifølge 101 med udbud og efterspørgsel give et større udbud og derved stimulere efterspørgslen... så den er jeg med på, men måske mere det med hvordan det gøres, som jeg finder interessant..
     
    Senest redigeret: 3/7/17
    Nj4220 og Henry "Synes godt om" dette.
  14. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,761
    "Synes godt om" modtaget:
    8,840
    Point:
    113
    Jeg har ingen mening om selve emnet og hvorvidt CPH er unødvendigt dyr, kun at jeg mener staten er i sin gode ret til at blande sig hvis den finder det nødvendigt. Alle private ejere må være klar over at når man investerer i infrastruktur, energi, osv. er det en del af gamet :)
     
    Flyvefisken, SophieHendriksen og Henry "Synes godt om dette"
  15. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Røde Ræv... :p
     
    Henrik Olsen, Kenneth K, Frequie og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,299
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Er der nogen der kan finde ud af hvad det er for tiltag Regeringen vil gøre?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,388
    "Synes godt om" modtaget:
    5,818
    Point:
    113
    Henry og clager "Synes godt om" dette.
  18. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,948
    "Synes godt om" modtaget:
    7,437
    Point:
    113
    Han har råd til det, var det ikke det der hed en Kystbanesocialist i 70'erne?
     
    Henrik Olsen, SophieHendriksen, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  19. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,243
    "Synes godt om" modtaget:
    3,050
    Point:
    113
    Henrik Olsen, Henry og MortenS "Synes godt om dette"
  20. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,701
    Point:
    93
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.

Del denne side