Søgemaskiner

Poster i 'REJSEDEALS' oprettet af MatthiasWagner, 14/3/19.

  1. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Hej IF´ers!

    Hvad er jeres erfaringer med søgemaskiner/OTA´s?

    Jeg booker ofte gennem søgemaskiner, men synes virkelig(!) der er stor forskel på kvaliteten. Tænker vi kan samle nogle erfaringer i den her tråd.

    Jeg anvender eks:

    flights.google.com Super god til at fremsøge deals, da man kan vælge afrejselufthavn og fleksibelt tidsrum, hvorefter man kan "Udforske destinationer" og finde nogle gode priser. Er yderligere super hurtigt til at søge på datoer (skal ikke lave en hel søgning for at ændre dato og har overskuelig kalender)

    Travelmarket.dk God til at finde ud af hvor det er billigst at rejse fra, da den kan søge med op til 4 afrejselufthavne i én søgning.

    Momondo.dk Jeg plejer kun at bruge momondo som et "sidste tjek" af pris, før jeg bestiller en rejse. Ellers en interessant feature med at den viser flytype.

    https://matrix.itasoftware.com/ Den meget nørdede søgemaskine. Finder sjældent bedste pris, men er god til at fremsøge "Fare rules" mm.

    Har I andre søgemaskiner i foretrækker? Er der måske nogen der kender en maskine hvor bookingklasse er tydelig???
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Jeg er skiftet fra momondo til skyscanner, da sidstnævnte er meget hurtigere og oftere finder lavere priser og andre rejseruter. Ellers også google flights.
     
    Nielspg, MatthiasWagner og Henry "Synes godt om dette"
  3. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jeg plejede altid at bruge matrix til første søgning, fordi den var fænomenal til at finde billige open jaw billetter, idet man kunne inddrage over 10 lufthavne i en søgning, og så begrænse til en alliance af gangen.

    Men jeg synes de har ændret på det, så man ikke længere kan søge på så meget af gangen. Ved nogen noget om det? (En søgning kunne fx være Udrejse: CPH,ARN,OSL,AMS,CDG,BRU til PEK/HKG/BKK og hjemrejse til: ARN,CDG,CPH,LON,FRA,MUC).
     
    MatthiasWagner og Henry "Synes godt om" dette.
  4. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    De har desværre ændret det, så udrejselufthavnen kun må være indenfor samme land. Så du kan eks. søge CPH, BLL, AAR, men ikke CPH, OSL, ARN
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. Pep

    Pep VIP medlem

    Beskeder:
    206
    "Synes godt om" modtaget:
    603
    Point:
    93
    Jeg bruger mest
    Portaler: hipmunk.com som giver et fantastisk overblik i farver. Ogsaa momondo, skyscanner og ITA-Matrix
    OTAs: cheaptickets.co.th, vayama, kayak
    Flyselskaber: Cathay, Malaysia og Sri Lankan airlines hjemmesider
     
    Senest redigeret: 16/3/19
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    529
    Point:
    93
    Sorry for at jeg genopliver en gammel tråd, men synes det er værd at følge op, da jeg nu er endnu mere forvirret...

    Jeg får store forskelle på hvilken OAT der bliver vist på e.g. momondo og Kayak, alt afhængigt om jeg bruger momondo.com eller momondo.dk (og tilsvarende Kayak). F.eks. får jeg tit budgetair.dk som de billigste billetter hvis jeg bruger det danske domæne, men denne får jeg aldrig hvis jeg bruger .com... Forvirringen er total, HVORFOR denne forskel...Og så undrer jeg mig om jeg kan finde endnu billigere priser ved at bruge den svenske, eller tyske eller UK??

    Har i andre oplevet dette?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    <konspirationsteori>
    Forskelle i de aftaler der er indgået mellem momondo og de lokale sites. F.eks. skal www.budgetair.dk formentlig betale mere til momondo, hvis deres site skal indgå - eller blot vægte bedre - i søgninger fra .com end fra .dk
    </konspirationsteori>

    Formentlig er det knap så konspiratorisk, men Momondos algoritmer kan godt være opbygget, så de favoriserer resultater fra samme TLD som den version af Momondo (og vel dermed sprog) der anvendes.
    Tanken bag kan være go' nok: At momondo.dk har en overvægt af danske brugere, og de vil være mere tilbøjelige til at bruge søgningen, hvis den går til et andet dansk site.

    Husk, at if-brugere ikke er repræsentative for den typiske turist, der søger flybilletter på momondo. Mange almindelige danskere vil fortsat foretrække at handle på et dansk site.
     
    SophieHendriksen, asf, Michael Wahl og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Det er ikke konspirationsteori ;) Jeg har en ven der arbejder for en "aggregator". De får kompensation fra OTA´s, og det varierer meget fra OTA til OTA...
     

Del denne side