SA guld kontra Diamant forskel?

Poster i 'NYANKOMNE, VELKOMMEN' oprettet af larsroug, 22/1/17.

  1. larsroug

    larsroug Medlem

    Beskeder:
    38
    "Synes godt om" modtaget:
    61
    Point:
    18
    jeg blev sidste år guld hos SAS og satte mig ind i point systemer til hoteller hvilket har været rigtigt sjovt og vidst i min forældres øjne dyrt.

    men er der nogle forskel i at være guld hos SAS og så satse større til Diamant, er der mange flere fordelle eller er det så lidt at det lidt ligegyldigt.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Det kommer rigtigt meget an på dit rejsemønster - og hvad du værdsætter. Såvidt jeg kan se, er forskellen på guld og diamant:
    • 30 % rabat og nye basispoint, når du reserverer en bonusrejse med SAS og Widerøe i kategorien Bedste tilgængelige senest 14 dage før afgang.(rabatten for guldmedlemmer er 10%
    • Du kan forære et guldkort væk (guldmedlemmer kan forære et sølvkort)
    • Point bliver ikke forældet
    • Gratis drikkevarer, når du rejser på go
    • Du kan vælge en gave (eksempelvis en kagespade eller 4 biografbilletter)
    • Du kan skrive til diamant-mailen, som kan hjælpe, hvis du har problemer
    • Hvis du har et diners kort, er der ikke årsgebyr for diamant medlemmer.
    Jeg har lidt svært ved at gennemskue prioritet på ventelister (kommer diamantmedlemmer foran guldmedlemmer?)

    Og endelig troede jeg faktisk, at man altid var garanteret billet, hvis man bestilte xx antal timer før afgang - men det er åbenbart kun, når man skal til/fra Moskva
     
    PENSIONISTEN og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  3. HenrikAmby

    HenrikAmby VIP medlem

    Beskeder:
    93
    "Synes godt om" modtaget:
    327
    Point:
    53
    Det tror jeg faktisk stadig er tilfældet. Det er bare lidt kluntet formuleret på den nye side.

    Tror sætningen skal læses således:
    Rejs med SAS/Widerøe eller
    Aeroflot mellem Moskva og København/Stockholm:
    • Du er garanteret et sæde (men ikke en klasse), når du reserverer en billet i bookingklasse C, 48 timer inden afgang.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Det giver mening.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Der er klart de fordele som @Henry beskriver, men jeg vil overordnet sige at man skal rejse en del privat for at få rigtigt noget ud af det. Er det kun firmarejser, hvor det meste er betalt (inkl. en cola i flyet), så giver det ikke mening at jagte Diamant endnu. Især ikke hvis du selv skal betale for at opnå det.

    Jeg har været Diamant siden starten og syntes indtil videre ikke at det er så meget en fordel, men har da fået nogle opgraderinger på langruterne ud af det, men igen - er det prisen værd for det man skal betale for at opnå det.

    Generelt anbefaler jeg ikke at gå efter det med mindre man rejser meget privat og firmamæssigt.
     
    jakobv84, PENSIONISTEN og Ulrik "Synes godt om dette"
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Helt enig - men jeg ved, at nogle firmaer (specielt udenlandske) betaler en fast rejsegodtgørelse (også kaldt "Per Diem" eller "DSA"), som skal dække sådanne udgifter. Eksempelvis: Du får 250 euro per dag, som skal dække fortæring, hotel m.m. Her kan det give mening, at have Guld/Diamantkort, så man slipper for at betale for frokosten i loungen og drikkevarerer i flyet.

    Og naturligvis også have status på det hotel, man bruger, så der kommer en gratis opgradering og gratis vand/kaffe etc.
     
    Kenneth K og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  7. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Enig i at hvis man får diæter på firmarejser så er status en god ting.
    Men 250 EUR er vist væsentligt over beskatninggrænsen i DK ;)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Dette beløb skal også dække hotel og lokal transport (eksempelvis taxaen til lufthavnen). Der plejer dog altid at være penge til overs;););)
     
    Michael Wahl, PENSIONISTEN og Kenneth K "Synes godt om dette"
  9. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    I Danmark er satsen er 205 DKK for logi og 477 DKK for kost mv - dvs 682 DKK totalt (ca 91 EUR).(2016 beløb)
    Hvis beløbet man modtager overstiger denne sats (det må man godt) så bliver det FULDE beløb blot skattepligtigt...

    Talte på et tidspunkt med en stewardesse hos SAS som fortalte de modtog 800 DKK til diæter. Da beløbet var over satsen på dengang 450 DKK skulle de beskattes af det fulde beløb.
    Resultatet var at SAS havde udgifter på 800 kr og stewardesserne fik udbetalt ca det samme som hvis de havde overholdt Statens max satser for skattefri godtgørelse... = resultatet af overenskomstforhandlinger mellem folk der ikke kender skatteregler, kan give negative konsekvenser :)
     
    alexanderln, obs, Schwert og 4 andre "Synes godt om" dette.
  10. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    H U S K!!

    Godt nok lidt off-topic - men - når nu skattefar er kommet ind i debatten - det er jo snart tid til årsopgørelser m.m.

    Hvis du får betalt alt pr. regning af din arbejdsgiver har du stadig skattefradrag til "småanskaffelser" dette er et fradrag du kan selvangive UDEN dokumentation. Det hedder 25% fradraget, da du kan få fradrag for 25% af standardfradraget. årets sats er 119,25DKK pr. rejsedøgn. Selvangives under rubrik 53. MANGE glemmer det, og jeg blev i sin tid selv opmærksom på det takket være @Kristian (hvilket lige gav 4 års EFTER angivelse ;);)) Jeg har haft mange en dags ture i 2016, men alligevel bliver det lige til 12.998,25 (så skatteværdien giver da lige en ekstra tur til Spanien o_Oo_O)

    /Schwert
     
    alexanderln, Michael Wahl, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    JEP, måske jeg ikke skrev det klart nok - netop derfor jeg "kun" har fradrag for 109 rejsedøgn, da jeg har haft en 20-30 endags rejser.

    /Schwert'en
     
    Michael Wahl og Kristian "Synes godt om" dette.
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Dertil kommer eksportsælger fradraget. Jeg har klippet fra SKAT:

    Eksportmedarbejdere er ansatte, der udfører arbejde i udlandet for en dansk arbejdsgiver. Arbejdet skal have til formål at opnå salg til udlandet af arbejdsgiverens varer og tjenesteydelser eller at opfylde sådanne aftaler.

    Er du eksportmedarbejder kan du tage et særligt fradrag på 55 kr. pr. påbegyndt døgn ved arbejde i Vesteuropa og 140 kr. pr. påbegyndt døgn ved arbejde uden for Vesteuropa. Ved Vesteuropa forstås Finland, Tyskland, Østrig, Italien og landene vest herfor, samt Grækenland, Færøerne, Grønland og Island.

    Det er en betingelse for at få fradraget, at du har opholdt dig i udlandet i 2 måneder uafbrudt eller i mindst 100 døgn sammenlagt inden for et indkomstår. Kun ophold, som har varet i mindst 24 timer, kan regnes med, men efterfølgende påbegyndte døgn medregnes som hele døgn.

    Kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=230937
     
    jakobv84, PENSIONISTEN, Michael Wahl og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    :eek::eek::eek: et "NYT" fradrag, nu bliver det sgu snart langhåret, de kriterier har jeg opfyldt i 2010-2014 og igen i 2016 :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  14. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    657
    "Synes godt om" modtaget:
    1,964
    Point:
    93
    Langt de fleste indslag handler nu om det danske skattesystem og ikke guld vs. diamant, som er trådens overskrift!!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Det må være en guldskat der er tale om :D
     
    SebastianBruun og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Bjuul1

    Bjuul1 Nyt medlem

    Beskeder:
    3
    "Synes godt om" modtaget:
    13
    Point:
    3
    Gratis drikke varer på SAS go, det forudsætter stewardesserne GIDER kigge i deres papiret. Har skulle til at rode efter mit kort de sidste 3 gange.
    Men ved Lufthansa er det med hr. Juul og set hele.
     
    PENSIONISTEN, Kristian og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  17. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg anser det som ikke helt usandsynligt at det kan være rigtigt nok. Husk at SAS er et gammelt foretagende der har/har haft et stort og omfangsrigt spindelvæv af overenskomster. Udbetalingen af diæter er sikkert et punkt som har eksisteret i mange år, og måske har beskatningsreglerne set anderledes ud da diæterne blev indført.

    Jeg var engang medlem af bestyrelsen i en større boligforening hvor vi fik udbetalt et lille årligt vederlag. Længe havde ordningen været at et bestyrelsesmedlem fik et vederlag på 6000 kroner som der skulle betales skat af, hvilket gav et nettovederlag på ca. 3300 kroner. Ved et tilfælde fik vi en ind i bestyrelsen som kendte noget til skattereglerne, og efter en granskning viste det sig at der var mulighed for at foreningen kunne udbetale et skattefrit vederlag på op til 3700 kroner. Summa summarum kunne jeg nu pludselig få 400 kroner mere i hånden samtidig som foreningen sparede 2300 kroner. Dette til trods for at foreningen også havde en professionel administrator til at håndtere bl.a. regnskab og økonomi i foreningen.

    Så jeg ville ikke blive forundret hvis det er sandt nok.
     
    Senest redigeret: 12/2/17
    PENSIONISTEN, Kristian og Henry "Synes godt om dette"
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Nu kender vi jo ikke administrationen af diæter i SAS, men jeg kunne faktisk godt forestille mig, at man af administrative grunde har valgt ikke at udbetale skattefrie diæter:
    • Skattereglerne i Danmark, Norge og Sverige er sikkert forskellige. Det betyder, at der skal være forskellige regler for medarbejdere fra de forskellige lande (selvom de er på samme fly)
    • De skattefrie diæter skal søges - og kan ikke udbetales automatisk. Altså ekstra papir, som skal godkendes, attesteres og gennem bogholderiet.
    • Skattefrie diæter udbetales faktisk fra man tager hjemmefra til man kommer hjem. Eller med andre ord: Hver medarbejder har forskellige udbetalinger, som afhænger af rejsetiden.
    • SKAT kræver, at virksomheden kontrollerer rejseafregningerne. Så ekstra administration.
    • Endelig bliver diæterne reduceret med beløb for tilbudte måltider - eller sagt på anden måde: Fordelen er næppe så stor, som nogen har henvist til tidligere i tråden. For fulde døgn med fuld fortæring, får man kun 100 kroner skattefrit udbetalt (og ikke 400 kroner).
    Jeg vil ikke afvise, at SAS kunne have fordele af at udbetale de skattefrie diæter - men jeg kan faktisk også se en masse grunde til ikke at gøre det.
     
    Claus Heine, PENSIONISTEN, clager og 3 andre "Synes godt om" dette.
  19. tgj

    tgj Medlem

    Beskeder:
    22
    "Synes godt om" modtaget:
    39
    Point:
    13
    Jeg sætter stor pris på at kunne gifte et guld kort væk. Det er den største upside for mig.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side