Sankt Petersborg / Moskva?

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Convict, 19/7/18.

1. Convict

Convict Aktivt medlem

Beskeder:
    47
    "Synes godt om" modtaget:
    105
    Point:
    33
    Halløj!

Jeg overvejer en tur til enten Sankt Petersborg eller Moskva (måske begge :confused:) her til september, er der nogle der har nogle gode råd? Tænker hoteller/mad/seværdigheder, som sædvanligt.

Har udset mig Eremitagen i Sankt Petersborg som skulle være særligt interessant, men ellers er jeg åben for det meste :cool:

Planen var efterfølgende at tage den transsibiriske jernbane til Mongoliet og herefter til Beijing, så hvis nogen har erfaringer om denne tur med tog, så må i gerne kontakte mig.

Jeg er nemlig ikke sikker på, om det er passende på et flyforum :D

asf og Ulrik "Synes godt om" dette.
  2. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,091
    11,984
    Point:
    113
    Jeg har lidt erfaring fra St. Petersborg - og noget mere fra Moskva. Men det er efterhånden længe siden, så jeg ved ikke, om den er relevant.

• Jeg var meget glad for Politikkens "Turen går til …". Ganske udmærket udgangspunkt. Har også brugt "in your pocket" rigtigt meget.
    • Generelt: Moskva er en dyr by.
    • Vær opmærksom på regler om visum - og hvor lang tid, det tager
    • Mine råd afhænger meget af
      • Dit budget
      • Skal du bruge specielle hotelkæder (bonus overnatninger)
      • Kan du russisk?
    • Der er mange mindre (og ikke så kendte teatre), så går du efter at se en ballet / opera eller at gå til koncert, så vælg et af dem

Convict, isolCBflyer og Ulrik "Synes godt om dette"
  3. Convict

Convict Aktivt medlem

Beskeder:
    47
    105
    Point:
    33
    Jeg synes al info er relevant, Henry, så tak for dine inputs! :)

Ja, hørte at visum kunne være en smule besværligt, men tror ikke det er et problem, når det ikke er en længere periode (?).

Nu hører jeg til det lidt yngre segment på IF (kan jeg sige det uden at støde nogen? :p), så denne tur bliver på forholdsvis budget class, da jeg skal rejse videre gennem Kina og til Singapore til sidst - var planen i hvert fald.

Russisk er ikke noget som jeg har erfaring med, på nær et par gloser.
    Er engelsk niveauet meget sparsomt i områder som Moskva?

Mht. teater, har du nogle anbefalinger? Har kun været til en på Broadway og en i London, så min erfaring må ligeledes siges at være begrænset på dette område :oops:

Henry "Synes godt om" dette.
  4. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,114
    6,164
    Point:
    113
    Jeg tror ikke længden af opholdet gør forskel. For en 3 dages konference tog det rigeligt med tid, at få det hele på plads til punkt og prikke. Jeg kan også anbefale, at ansøge om et par dage ekstra end din påtænkte rejseperiode. Det i tilfælde af ureglmæssigheder med hjemrejsen, så du ikke risikerer at skulle overnatte i lufthavnen, fordi du ikke må forlade den for at sove på et hotel, som en kollega oplevede da han ikke nåede sit fly pga de lange køer for at komme ud af landet og ind i terminalen :eek:

Convict og Henry "Synes godt om" dette.
  5. DanielBahn

DanielBahn VIP medlem

Beskeder:
    613
    1,679
    Point:
    93
    Min bror har læste på et universitet i moskva sidste sommer - kan prøve at luske nogle tips ud af ham.
    Min far og jeg ville besøge ham en weekend, men måtte simpelthen droppe det pga visum - det var ret besværligt at finde rundt i først og fremmest, og der er ingen kundeservice hos ambassaden i Danmark. Vi fandt frem til, at vi skulle derind (fysisk) to gange for at ansøge, og så en tredje gang for at hente passet igen, når vi engang fik visum. Det var også ret dyrt, men kan ikke huske prisen.

Fandt dog senere ud af, at vi kunne have fået et medarbejder visum via en bekendt (dansker) som har fabrik og virksomhed derovre. Så stiller de (den danske virksomhed) garanti over for Putin at man ikke er med i Pussy Riot og sådan noget ;) Så det kan måske være en mulighed?

Derudover har føromtalte bekendte rejst rigtig meget i Rusland og særligt moskva, og de råd vi fik var:
    - Bo på et internationalt hotel, da du 1) kender standarden, 2) der er altid et par medarbejdere der kan flydende engelsk og 3) det er mere sikkert ifht tyveri, overfald etc. 4) er lidt skør, men i en nationalkrise, så er man bedre sikret på et internationalt hotel..
    - Lad være med at gå ud after hours, uden en guide. Generelt er en guide/tolk en god ting, da det ikke er mange der taler engelsk, og man kan hurtigt komme galt af sted i forkerte dele af byen etc.
    - Gå på opdagelse i metroen, den er fantastisk flot og nem at finde rundt i

Skt Petersborg er mere turistet og europæisk.

Og nå ja, på jernbanen, så undgå at drikke søvand :D

Senest redigeret: 19/7/18
    Convict, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  6. Perdan

Perdan Skribent

Beskeder:
    747
    2,242
    Point:
    93
    Hvis man skal have visum til Rusland, skal man møde op på et kontor i København for at afgive fingeraftryk. Så forhåbentlig bor du ikke for langt væk fra København. Desuden skal du forinden have arrangeret transport og overnatninger, som du kan dokumentere på kontoret. Selve ansøgningen laver du på nettet.

Jeg tog selv for to år siden med den transsibiriske jernbane fra Moskva til Beijing, hvor vi stoppede i både Irkutsk og Ulan Bator. En fantastisk spændende tur.

Som udlænding er du her nødt til at betale en overpris for togturen, da de tider, hvor man kunne købe en meget billig billet desværre er slut. Jeg kan her anbefale Penguin Travel https://www.penguin.dk/, som arrangerede en individuel rejse for os og som har stor erfaring. Vi arrangerede selv fly til Moskva og hjem fra Beijing.

Du skal ligeledes være opmærksom på at du inden afrejsen skal søge visum til både Rusland, Mongoliet og Kina, som tilsammen koster omkring 3000 kr.

Der er ikke mange, som taler engelsk uden for Moskva og Sankt Petersborg, men normalt er der altid en, som taler engelsk på hoteller og restauranter. I toget kan du også finde rejsende, som taler engelsk.

Men det vi være en god ide, at sætte sig ind i det russiske alfabet, så du kan læse skiltene.

Convict, DanielBahn, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,091
    11,984
    Point:
    113
    • Du skal altid have en invitation for at få visum. Den kan du formentlig få via det rejsebureau, du benytter. Alternativt kan du købe invitationen. Ikke helt billigt - men brugbart. Mine erfaringer er knap 3 år gamle - Måske lidt anderledes nu. Men, det er rigtigt, du skal møde op for at aflevere alle dokumenter (inklusiv særlig attest for sygeforsikring) + for at hente passet.
    • Regler og procedurer er klare. Så det skulle ikke give problemer.
    • Desværre er det for længe siden, jeg var derover. Så, det kan jeg ikke lige klare.
    Vedr. sprog: Du kan bruge en af de mange apps, som oversætter tale. Dem har jeg desværre meget begrænsede erfaringer med - men jeg er sikker på, at det er en god investering.

Vedr. overnatning i Moskva: Du kan også overveje Airbnb - måske et privat værelse hos en familie, der snakker Engelsk. Hoteller er dyre (så tjek lige priserne). Jeg har boet på flere hoteller for 15 år siden, herunder Leningradskaya (som nu er kommet med i Hilton kæden).

Vedr. kriminalitet: Jeg har aldrig haft problemer. Men pas på taxichauffører i storbyer. Kan også være et problem på markeder, hvor sælgeren kan udnytte, at du er udlænding.

Convict "Synes godt om" dette.
  8. Convict

Convict Aktivt medlem

Beskeder:
    47
    105
    Point:
    33
    Tak for alle jeres svar og gode inputs! Hvad skal man med Turen går til Moskva, når man har de klogeste hoveder samlet på IF :cool:

Fedt! Jeg har selv kontaktet Kilroy, som er gode når det er med unge mennesker at gøre, og vil lige høre hvad de har at sige.

Jeg havde også planer om at tage samme rute som dig, dog uden Irkutsk umiddelbart.

Men det lyder på alle som om, at visum er en af de største - og dyreste - udfordringer.

Og rådene ift. hotel er nok meget rigtigt. Sjældent man hører at folk bliver bestjålet på et Hilton hotel, trods alt :rolleyes:

Ja, det kan nok være en god ting. Det kyrilliske alfabet, og det russiske sprog, er nok ikke noget, man lige lærer på en måneds tid.

Vil lige gå i tænkeboks om turen fra Skt. Petersborg - Beijing er lidt for meget af det gode nu her, og man måske skulle "nøjes" med en tre - fire uger rundt i Kina.... Decisions.. Decisions..

9. Thomas von Moos

Thomas von Moos TVMO

Beskeder:
    105
    319
    Point:
    63
    Kæresten og jeg var i Moskva i 3 dage tilbage i 2016.

Visum er til Rusland er en længere affære og du skal sørge for at sætte dig ind i det og som der bliver skrevet at du skal være opmærksom på at du skal ind forbi ambassaden.

Jeg er lidt uenig i at det var dyrt, vi var overraskede over hvor billigt det var. :)
    Vi boede på et forholdsvis billigt hotel og det var rimelig centralt. Kan desværre ikke finde min booking.
    Vi var ude at spise flere steder med ekstra ordinær service og kvalitet til meget få penge. Dette er dog det eneste sted jeg kan huske navnet på. :)
    Det er en cocktail bar og restaurant og det er eminent og de er med i top50 i verdens bedste barer.
    https://www.tripadvisor.dk/Restaura...views-Delicatessen-Moscow_Central_Russia.html

Hvis du skal rundt i Rusland vil jeg klart anbefale Uber(hvis det stadig er lovligt her. :) ) Du betaler ca 20-30% af prisen for en taxa og du behøves ikke snakke med dem.

Du skal tage ind og se Lenin på den røde plads, det er vildt makabert, og der er nogle gode historier omkring da de skulle flytte rundt å ham efter hans død.

Jeg vil også foreslå dig at tage en 'gratis' guided tour. Vi bruger dette tilbud i de forskellige byer vi kommer til. Du betaler hvad du synes det var værd, og det er ofte unge og super entusiastiske personer, med speciale i historie arkitektur eller lignende.
    http://moscowfreetour.com/#night2

Så skal du også tage rundt i Metro, de har nogle spektakulere stationer rundt omkring. (Få dig et metro kort på russisk da du ingen chance har for at matche et engelsk kort med de russike navne, medmindre de har opdateret lidt siden sidst, kunne jo godt tænkes efter VM.

Nicki Lolk Sørensen, Henry og Convict "Synes godt om dette"
  10. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,114
    6,164
    Point:
    113
    Visum til Rusland er ikke meget dyre end så mange andre lande, jeg mindes 7-800 kroner p.p., men afsat god tid i forvejen til at fremskaffe alle krævede dokumenter, som certifikat fra rejseforsikringen. Invitationsbrevet kan nogle gange også fås fra et hotel gratis (mod gebyr ved afbestilling), men jeg gætter på, at vores konferencehotel nok var et i den dyre ende af skalaen. Jeg endte så heller ikke at bruge den, eftersom konference ikke kan klares på turistvisum, men kræver businessvisum, og dermed en anden slags invitation... Du kan finde regler på hos visumbureauet i København (og ja, du skal fysisk troppe op): https://ifs-denmark.com/

Så lidt andre punkter, der er nævnt. Kyrillisk alfabet, prøv at lære så meget du kan. Selv i metroen i Moskva var der ingen latinske bogstaver at se i stationerne, dog i togene var det fint på begge tegnsæt. Jeg har aldrig været mere Lost in Translation i hverken Japan eller Kina end i Belaruskaya metrostationen :rolleyes:

Taxa i Mosvka: hold dig væk, brug Uber (husk roaming på mobilen!).

Convict, isolCBflyer og Henry "Synes godt om dette"
  11. DanielBahn

DanielBahn VIP medlem

Beskeder:
    613
    1,679
    Point:
    93
    Lidt råd fra min bror:

Allerførst skal man se den røde plads naturligvis, og den bedste og behageliste måde er at drikke en drink i den ekstremt luksirøse tagbar på Hotel Ritzs Carlton, hvor alt man kan forstille sig at lavet i marmor (og øl og drinks er ret billigt).
    Fra taget kan man se over hele den røde plads, GUM samt ind over Kreml (som ikke er et besøg værd).

Apropos GUM, kan man inde i det ekstreme shopping mall spise på resturant 51, som er en kopi af datidens sovjet, (ok mad, ok pris). men skal den ha en på hoved skal man besøge White Rabbit, Moskva bedste resturant og med stjerne fra dækfirmaet og det hele, (maden er helt vild og prisen langt billigere end man forventer)

Skal man i Byen og gi' den gas er der kun et sted, havnen, her ligger alle klubberne og diskotekerne, heribalndt GYPSY og Roliing Stones. skal man ha lidt hipsterliv i moskva, skal man ta' til området som ligger ved Resturant Silver Panda.

Til de historie interesseret og alle andre er Museum of the Great Patriotic War, Moscow et kømpe MUST. eller gorky park, hvis man ved hvordan det ydre rum blev vundet, skal man ta til Museum of Cosmonautics og efter en lang dag slutte i det absurde Museum of Soviet Arcade Machines

SophieHendriksen, Schlandy, Peter F. og 5 andre "Synes godt om" dette.
  12. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    5,299
    12,909
    Point:
    113
    Convict, clager og Henry "Synes godt om dette"
  13. Convict

Convict Aktivt medlem

Beskeder:
    47
    105
    Point:
    33
    Havde helt sikkert intentioner om at besøge White Rabbit i Moskva. Maden er jo ikke dyrere end det lokale steakhouse :p

Hvordan var Irkutsk og Bajkalsøen? Er ved at kigge på en tur gennem et bureau som enten tilbyder 21 dage (Skt. Petersborg - Moskva - Irkutsk - Olkhon Island - Ulaanbaatar - Beijing) eller 14 dage (Moskva - Ulaanbaatar - Beijing) hvor jeg så selv rejser fra Skt. Petersborg.

Er dog i tvivl om Irkutsk og Olkhon er 4 - 5 dages tid og penge værd.

Disse bureauer gør brug af de lokale honchoer, så jeg er fri for at lære et nyt alfabet til turen, hvis det endelig var :D

Desuden hjælper de vist også med visum, så det hele er klaret med et snuptag.

14. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,091
    11,984
    Point:
    113
    Jo, men det tager de sig også betalt for.

Tidligere mødte de op på det russiske konsulat med ansøgningen og senere hentede de visum og sendte til dig. Men nu, når du også skal aflevere fingeraftryk, er jeg ikke helt sikker på, om du slipper for at møde op.

Har en enkelt gang brugt et bureau - og så vidt jeg husker, kunne de ikke godkende min forsikring. Så jeg var nødt til at købe en ny gennem dem.

MEN: Du kan i hvert fald være sikker på, at ansøgningen er i orden (og at alle papirer kan godkendes). Ligesom du kan være sikker på, at de tjekker visum, når de henter passet (jeg er altid blevet spurgt om visum var som ansøgt - hvis ikke skulle jeg protestere inden, jeg gik ud af døren).

Convict og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  15. Nj4220

Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

Beskeder:
    1,469
    4,251
    Point:
    113
    Hej Convict,

Se eventuelt visumservice.dk
    De hjælper dig gennem hele processen fra start til slut.
    Jeg bruger dem hver gang jeg har brug for visa og koster ikke urimeligt med penge.

Vælg land og visum type på følgende link for at se krav.
    https://visumservice.dk/requirements

DanielBahn, Convict, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. Convict

Convict Aktivt medlem

Beskeder:
    47
    105
    Point:
    33
    Ja, må lige få et helt klart tilbud på banen over alt der er inkluderet, og alt der er ekskluderet, så der er klarhed over, om det er nemmere at klare processen selv. :)

Super link! Tak for det.
    Jeg tjekker lige hvilken mulighed, der er den billigste. Ligegyldigt hvad kunne det jo sagtens blive aktuelt en anden gang, hvor det er rart at vide, at siden findes. :)

17. asf

asf VIP medlem

Beskeder:
    804
    1,863
    Point:
    93
    Jeg har ikke en brik førstehåndserfaring, men har kigget længelsfuldt på den Transsibiriske Jernbane mange gange. The Man in Seat 61 har en hel side om den, som ser meget kurant ud (hans øvrige tog-information rundt om i verden har altid været spot-on), måske det er brugbart hvis du ikke allerede har læst det:

https://www.seat61.com/Trans-Siberian.htm

Convict, THammer og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side