SARS-CoV-2 tests og rejser

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Fribytter, 22/5/20.

1. Fribytter

Fribytter VIP medlem

Beskeder:
    166
    "Synes godt om" modtaget:
    491
    Point:
    63
    Hej med jer,

foranlediget af dagens forsideartikel (https://insideflyer.dk/hvor-kan-jeg-faa-lavet-en-covid-19-eller-antistof-test-henne/), har jeg to spørgsmål som jeg tænker nogle af jer har researchet:

1) hvor gammel må en SARS-CoV-2 test være ved indrejse til de lander der kræver en test (Island, Østrig osv)? Jeg tænker at selv hvis den er lavet i afrejselufthavnen (e.g. CPH), kan du vel stadig blive smittet i flyveren, og dermed være positiv...

2) En antistof (IgG eller IgM) påvisning for at man har været smittet med SARS-CoV-2, er det nok til at man ikke behøver (1), og dermed karantæne?

PFT

Senest redigeret: 22/5/20
    Henrik Olsen, Kermit, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Kermit

Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

Beskeder:
    439
    1,337
    Point:
    93
    Af de lande, som kræver en sådan test, må testen maks være 72 timer gammel.

Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  3. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,524
    26,437
    Point:
    113
    Hvad har I fundet når det kommer til at dokumentere at man har taget en test inden for 72 timer - findes der et "COVID-19 stempel"?

Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,318
    12,595
    Point:
    113
    Jeg har ikke søgt - men går ud fra, at der må være nogle krav, eks.:
    • Hvilke test godkendes (måske skal testmetoden beskrives i dokumentet)
    • Hvem kan lave testen? Måske samme kreds, som kan vaccinere - og med deres stempel
    • Hvordan skal dokumentet se ud? Og hvilke oplysninger skal præsenteres.

5. Epedemic

Epedemic Aktivt medlem

Beskeder:
    75
    156
    Point:
    33
    Mjah, der er nok lidt at arbejde med: Fik selv taget en (ikke påvist=negativ =) ) på et testcenter i torsdags, og vedhæftede er hvordan resultatet ser ud, og det er næppe noget der kan bruges i rejseøjemed.

Attached Files:

• cov.jpg
      cov.jpg
      File size:
      153.8 KB
      Vist:
      42
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Nicki Lolk Sørensen

Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

Beskeder:
    2,238
    6,415
    Point:
    113
  7. Offlyer

Offlyer Where is my SK937?

Beskeder:
    1,165
    3,856
    Point:
    113
    Nicki Lolk Sørensen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Fribytter

Fribytter VIP medlem

Beskeder:
    166
    491
    Point:
    63
    "genopliver" lige en gammel tråd, som desværre ikke er blevet mindre relevant...

Fandt lige denne, som måske kan give en indikation af hvordan den nærmeste fremtid kan se ud for flyrejser...

"Passengers will have the choice of taking a rapid test from Abbott Labs at the airport the day of their flight with results available in about 15 minutes or using a mail-in test at home prior to travel. Those opting for the at-home test are advised to request the test kit 10 days prior to travel and submit their sample within 72 hours of their flight." https://www.usatoday.com/story/trav...d-19-rapid-testing-program-hawaii/3515043001/

Så måske der er håb for at USA snart åbner dørerne for Schengen borgere...

Denne er også super overraskende:
    "An administration official told CNN that a draft public affairs guidance memo lays out the rationale for ending airport screening: Of the 675,000 passengers screened at 15 airports, fewer than 15 had been identified as having Covid-19."
    https://www.cnn.com/2020/09/09/politics/airport-coronavirus-screening-overseas-passengers/index.html

Det svarer ikke helt til hvad der er af smitte ude i samfundet...

Erwin Lansing, Henrik Olsen, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,524
    26,437
    Point:
    113
    Så dem der rejser i USA og bliver screenet er ikke dem som er blevet syge? Det lyder som et mærkeligt sammenfald. Men også vildt at færre end 15 har haft COVID-19 ud af 675.000 - gad vide om den test er god nok?

Flere og flere flyselskaber er også ude at kræve at en hurtig test af COVID-19 er kernen for at kunne få passagerer ombord igen og at landene åbner grænserne op. Så det giver jo god mening om disse hurtig test kommer på plads og kan købes for en rimelig penge.

10. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    513
    1,799
    Point:
    93
    Da min mand og jeg var i Østrig her i august (kør-selv-ferie), blev vi testet både før og efter rejsen. Før rejsen blev vi testet om fredagen og vi kørte til Østrig torsdagen efter. Da vi havde fået resultatet (negativt for os begge to), printede vi et "Coronapas" ud (inde på sundhed.dk) og det havde vi så med som dokumentation, hvis vi f.eks. blev standset ved grænsen. Coronapasset kunne kun printes ud hvis prøven var negativ og prøven mindre end 7 dage gammel. Efter rejsen blev vi så testet igen og her var vores prøver også negative.

11. Euroatc

Euroatc VIP medlem

Beskeder:
    167
    637
    Point:
    93
    Er der nogen (fra Region Hovedstaden) som har prøvet at rejse ind i Tyskland siden i onsdags? Hvordan bliver man tjekket ved indrejse? Skal til Holland på mandag men flyver via Dusseldorf, og jeg er ikke helt sikker på, om det kan gå ind under transit, så har bestilt Coronatest på lørdag.

Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  12. T4L

T4L VIP medlem

Beskeder:
    1,010
    4,251
    Point:
    113
    I lørdags fløj mine (voksne) børn med LH CPH-FRA. Der blev vist nok udleveret et formular på flyet, men siden de lå og sov, fik de det ikke. Alle havde fået en negativ coronatest inden afrejse, men der var ingen check af noget som helst i lufthavnen, hverken CPH eller FRA.

Jeg kan forstå at det er meningen at man fra 15. oktober skal registreres online inden man tager afsted til Tyskland.

Senest redigeret: 29/9/20
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  13. jespersm

jespersm VIP medlem

Beskeder:
    628
    1,864
    Point:
    93
    Ja, jeg var i Berlin i weekenden. Skulle bare udfylde et stykke papir i flyet, hvor man lovede, at man enten havde en nylig negativ test eller ville gå i frivillig isolation i Tyskland, men ellers ingen kontrol. Kan ikke forestille mig, at det overhovedet vil give problemer ved flyskifte.

14. Ulrik

Ulrik VIP medlem

Beskeder:
    1,957
    7,471
    Point:
    113
    jespersm og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side