SAS ændringer/aflysninger i Coronatiden

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 4/5/20.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,639
    Point:
    113
    Jeg tænkte det kunne være interessant at få noteret os, hvilke ændringer/"Enhancements" SAS laver i denne periode med Corona.

    I dag har de for eksempel valgt midlertidigt (uden tidshorisont) at ændre bagageregler for alle billettklasser - > https://insideflyer.dk/sas-aendrer-reglerne-for-haandbagage-for-alle-billetklasser/

    Så jeg tænkte at vi kunne lave en liste og så senere se hvornår de ting bliver fjernet/ændret igen. Det er en ting der er set tidligere og derfor er det forventelig samme scenarie nu.
     
    Beaglen, CHIP, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,639
    Point:
    113
    Liste over ændringer/"Enhancements":

    • Fjernelse af EBD/EBG/EBS siderne
    • Fjernelse af Goodie Bag for EBD
    • Ændringer af håndbagagereglerne (https://insideflyer.dk/sas-aendrer-reglerne-for-haandbagage-for-alle-billetklasser)
    • Man kan ikke købe EB xtra point til sig selv
    • Max EB point tilladt til køb i shoppen er nu 5.000
    • Man kan ikke købe EB point direkte til et andet medlem
    • Man kan ikke overføre EB point til et andet medlem
    • Star Alliance bonusbilletter er lukket
     
    Bekgaard, Ulrik, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Lidt til din liste :
    - Man kan ikke købe EB xtra point til sig selv.
    - Man kan ikke overføre EB point til et andet medlem.
    - Man kan ikke købe EB point direkte til et andet medlem.
    - Max EB point tilladt til køb i shoppen er nu 5.000.
     
    Senest redigeret: 4/5/20
    CHIP, Bekgaard, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,639
    Point:
    113
    Opdateret :)
     
    PENSIONISTEN, Henry og Bekgaard "Synes godt om dette"
  5. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Det interessante ift. de nye håndbagageregler er nok, hvordan SAS vil håndtere det og håndhæve det i praksis? Vil de være ligesom Ryanair og Norwegian og kontrollere passagerernes bagage ved gaten? Eller vil de se lidt igennem fingre med det? I princippet kan de kvindelige passagerer heller ikke komme med dametasken ved siden af trolleyen. Der må dametasken sidestilles med computertasken, hvis man skal nærlæse reglerne. Jeg er selv fan af "travelling light" og jeg synes det er en kunst hver gang jeg pakker min håndbagage. Men jeg forstår godt flyselskabernes holdning og det nytter ikke noget, at passagererne kommer rendende med mere, end der er plads til. Og så er det slet ikke sjovt at være én af de sidste, der skal ombord på flyet og skulle finde plads til sine ting. Jeg tror bare, at det kræver en adfærdsændring hos passagererne og det er nok en større opgave i sig selv...:)
     
    Kenneth K, PENSIONISTEN, Bekgaard og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Måske off-topic
    Jeg forstår godt SAS, og håndbaggage fylder alt for meget på stort set alle flyafgange.

    Hvorfor er det folk kun tager håndbaggage med? Gider/har ikke tid man ikke vente på kufferten, billetten bliver dyrere, eller er det bare en "fordi jeg kan" attitude? Der akn naturligvis være andre årsager, og jeg vil ikke fornærme nogen Men ser man på cost/benefit med håndbaggagen, så er det mere cost end benefit som jeg ser det.


    On topic

    Kan man kalde det en forringelse, at priserne til Aalborg er steget voldsomt, måske fordi de pt har monopol på ruten dertil? Toget er langsommere, men er billigere, og kører hver time.
     
    Beaglen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  7. Thomas von Moos

    Thomas von Moos TVMO

    Beskeder:
    116
    "Synes godt om" modtaget:
    341
    Point:
    63
    Her et mit input. :)

    For mig er det et spørgsmål om nødvendighed. Vil helst ikke betal for noget jeg ikke skal bruge?
    4 forskellige rejser i sommeren 2020 (som godt nok alle er aflyst) :)

    16-31 maj CPH til SPU
    2 uger i kroatien 6 voksne og 2 børn, her er bagage nødvendigt for os og derfor tilkøbt.

    12-15 juli CPH til CGN
    3 dage med 2 kammerater, som fyr (og med kotrtrimmet hår)er det ofte kun nødvendigt med et par enkelte skifte ting per dag. :)

    19-21 juli CPH til BRU
    Festival med kæresten. Her blev kæresten godt nok spurgt om hun skulle bruge en kuffert, men kunne klare sig uden

    5-7 sep CPH - BRU - BER -CPH
    2 festivaler med kort tid i mellem og ingen grund til en større kuffert. Nemt og hurtigt igennem.

    Mange af mine rejser er korte ture og derfor er bagage ikke nødvendigt og en ekstra regning som jeg kan bruge på noget sjovt istedet. :)
    De længere ture oversøisk er der ofte bagage inkluderet med dem vi rejser med og derfor ikke nødvendigt at købe ekstra
     
    Beaglen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Jeg tjekker stort set altid en kuffert ind. Som håndbagage har jeg kun ting, der kan gå i stykker, kontanter og dokumenter, jeg ikke må miste.

    Jeg ser generelt 4 grunde til at folk slæber meget håndbagage med på flyet:
    • Samme grunde som mig
    • Man vil ikke vente på at bagagen kommer frem på bagagebåndet
    • Man er bange for at miste kufferten undervejs
    • Man er bange for, at nogen vil stjæle fra ens kuffert
     
    Offlyer, Beaglen, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,475
    Point:
    113
    Stor forskel på om jeg rejser alene eller hele familien. På korte rejser (1-2 dage) alene rejser jeg typisk med kun håndbagage, selvom jeg har gratis indtjekket bagage pga status.
    Det er primært fordi jeg ikke har lyst at stå i kø ved check ind og bare kan gå direkte til lounge eller gate, og det samme ved ankomst, ingen ventetid.

    Jeg har dog kun ét styks bagage med og sørger for, at jeg holder de ting, jeg skal bruge på flyet, i hænderne. Dermed tager det 2 sek. at få bagagen op i bagagehylden (hvis der ellers er plads), og så jeg ikke er i vejen for andre. Det samme for rejser med hele familien med typisk kun en rullekuffert samlet for alle, resten er tjekket ind.
     
    Offlyer, Beaglen, PENSIONISTEN og 5 andre "Synes godt om" dette.
  10. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Når man ved, hvor længe det kan tage at få bagagen udleveret i f.eks. CPH, så checker man ikke bagage ind, med mindre det er absolut nødvendigt. De er simpelthen så sløve dernede!

    På ARN går det væsentligt bedre, de klarer det i flere tilfælde på omkring 10-12 minutter, mens på Kastrup tager det op imod en halv time og sommetider endnu mere. YMMV selvfølgelig, men det har været min oplevelse efter nu efterhånden en hel del ture frem og tilbage mellem ARN og CPH.

    /DSGM #2
     
    Offlyer, Nicki Lolk Sørensen og Henry "Synes godt om dette"
  11. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,475
    Point:
    113
    Hørt! Jeg synes dog, der skete forbedringer de senere måneder, men man kan stadig risikere at det tager længere tid at vente ved båndet (efter man er gået den lange vej fra T2 gate A18+) i længere tid end en gennemsnits indenrigsflyvning.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, obs og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Magnus

    Magnus VIP medlem

    Beskeder:
    91
    "Synes godt om" modtaget:
    270
    Point:
    53
    Det er hellere ikke længere muligt at byde på en opgradering. Nok ikke så relevant, så længe man ikke kan rejse, men der lukket for bud helt frem til den 1. august....
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  13. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Men, men ... jeg tror bestemt ikke, at SAS har ændret håndbagage reglerne med deres gode vilje ... eftersom mere inchecked bagage belaster alle systemer hele vejen fra checkin til ankomst bagage- bånd, både for point to point, og i høj grad også for transfer. - Der er mange fordele for et selskab med meget få incheckede stks. - Sen bagage til flyside kan betyde en forsinkelse. - Mangler en passager uden inchecked bagage, så slet ham, luk og sluk og afsted, har han derimod inchecked bagage, så har man balladen ... og en forsinkelse.

    - Jeg tror, at SAS nødtvungent har ændret reglerne ene og alene aht smittefaren, "Højtsvævende basiler" kunne måske nemt fylde luften i de højere luftlag i kabinen, når passagererne strækker sig op mod hattehylden.
     
    Erwin Lansing, Ulrik, T4L og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    193
    "Synes godt om" modtaget:
    750
    Point:
    93
    Når nu du siger det...
    En positiv afledt effekt af denne regel vil være, at uvaskede armhuler ej heller vil blive eksponeret for resten af kabinen, når deres ejere forsøger at strække sig.

    Det er sket et par gange, at jeg har måtte nyde udsigten fra min plads ved vinduet, ved at presse næsen helt op mod ruden (det virker mere diskret end direkte at sidde og holde sig for næsen) :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  15. OIB

    OIB VIP medlem

    Beskeder:
    197
    "Synes godt om" modtaget:
    622
    Point:
    93
    Gældende fra og med i dag, er det muligt at booke SAS Go Light på ruter til Asien. Nu gælder det om at se sig for, når man skal booke rejser med SAS østover.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,982
    Point:
    93
    Jeg undres: Nu skal man benytte mundbind på hele flyveturen og får ingen mad ombord. Dog må man gerne tage egen mad med, men hvordan spiser man den med mundbind på? Og hvad hvis iltmaskerne falder ned; må man så tage mundbindet af? Tjah-bum-bum, i disse tider er det nok bedre med iltmangel end Corona, som er det værste, man kan dø af!
     
    Kenneth K, JackB og Henry "Synes godt om dette"
  17. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,475
    Point:
    113
    Du kan rolig tage iltmaske på. Jeg er sikker på, at enhver viruspartikel for længst er død inden den skal bruges igen :)
     
    JackB, Henry, T4L og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,276
    "Synes godt om" modtaget:
    6,783
    Point:
    113
    jespersm og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    675
    Point:
    93
    Er der andre end mig, der har lagt mærke til mønsteret hos SAS når du er i gang med at aflyse flyvninger? Når flytypen i bookningen pludselig er ændret til Boeing 737-700 ender det med aflysning og dertilhørende ombookning.

    Jeg har lige talt med kundeservice ang. dette, da jeg synes det er ret utilfredsstillende at skulle ændre rejseplaner med 14 dages varsel. Men søde Mette, som jeg talte med vidste ikke noget om dette. Ifølge hende var mine bookninger gyldige og skulle flyve som planlagt. Problemet er bare, at hvis man vil flyve med at andet selskab end SAS, så er det som regel ret dyrt at booke med under 14 dage til afgang. Lige pt. har jeg 4 flyvninger med dette issue til henholdsvis DUS og BRU. Mit alternativ er KLM til AMS og så bus eller tog derfra, men som nævnt er KLM dyr at booke tæt på afgang, og det er også noget bøvlet.

    Er det evt. noget IF kan spørge SAS om, når nu deres kundeservice ikke kender noget til det?
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  20. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det er vist ved at være på tide at få genaktiveret kompensationsdelen af EC261 så flyselskaberne får motivation til behandle deres kunder bare lidt mere retfærdigt...
     
    Beaglen, Kenneth K, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side