SAS Basispoint med *A partnere

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Michael Wahl, 27/7/16.

  1. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Er der nogen der ved om der eksisterer nogle officielle skemaer med optjening hos SAS med *A partnere.

    Har kigget en del på
    http://www.sas.dk/eurobonus/partner-index-earn/
    men der fremgår ofte bare "Fra 600 point..." selv på Business/First.

    Prøver lidt at planlægge om jeg kan nå op i *A guld... og det er lidt svært uden at vide hvad man optjener... :)

    Men måske SAS ikke er det rigtige valg? (blot der jeg har en del point stående allerede). Har nogle SAS ture til BER og IAD planlagt i August.

    Hvad anbefaler I?
     
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,787
    Point:
    113
    Edit: Dette indlæg er alene om optjeningen af Eurobonus point for rejser med Lufthansa. Edit slut

    Jeg har ikke tjekket alle selskaber - men for Lufthansa er det meget klart. Det afhænger af booking klasse, Se eksemplet nedenfor (point i parentes).

    European cross border routes

    Business
    C, D, J (2000)
    Z (1250)
    P (750)

    Economy
    Y, B (1250)
    H, M, U (750)
    Q, V (500)

    Economy (low)
    S, W (250)
    K, L, T (125)

    Se hele skemaet her: http://www.sas.dk/Templates/FlexiblePage.aspx?id=216843
     
    Senest redigeret: 27/7/16
  3. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Tjekkede air Canada før.
    Men samme problem med Lufthansa.

    Mange point 'Ranges'. Feks oversøiske der giver "fra 500 point i business og first".

    Kan man regne med miles x 200 eller 300 baseret på www.gcmap.com ?
     
  4. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Ja, der rundes som regel op til nærmeste 100.

    Eksempel: Flyvning med Lufthansa fra FRA til JFK i enten Y, B, M, H, U klasse, som giver 100%. Der er 3856 miles, så du får 3900 EB point for dette segment.
     
    Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  5. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Ved Air Canada står der også % ud fra booking klasserne.
    Business:
    J 200%, (fra 600)
    C, D, P, Z 100% (fra 300)
    Economy:
    O, E, N, Y, B, M, U, H, Q, V 100% (fra 300)
    T*, L*, K*, A*, G, W, S* 50% (fra 150)

    Ja du kan bruge gcmap, det bliver rundt op til nærmeste hele hundrede (f.eks. 5001 bliver til 5100) og jeg mener det sker inden multiplier, men den del er jeg ikke 100% på.
     
    Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  6. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Hvis det er % kan du regne med GCmap og gange op. Der bliver ofte rundet op til nærmeste 100 inden det bliver ganget, men det kan man ikke regne med.
     
    Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,787
    Point:
    113
    Det afhænger af dit rejsemønster - og hvem du rejser med. Jeg har lige sammenlignet SAS og Lufthansa.

    Konklusionen er: Hvis du rejser mest med SAS, skal du vælge Eurobonus.

    • På SAS rejser får du altid mindst lige så mange point hos SAS, som hos Lufthansa.
    • Grænsen for guldkort hos Lufthansa er dobbelt så høj, som hos SAS

    Og lidt uddybende information:
    Nødvendigt antal point for at få guldkort:
    SAS: 45.000
    LH: 100.000

    Point hos Lufthansa (og SAS) for SAS rejser i Europa (udenfor Skandinavien):

    International European flights
    Business Class / SAS Plus Tarif
    C, D, Z: 2,000 miles (Samme point hos SAS)
    J, S, Y: 1,250 miles (giver 1500 point hos SAS)
    A, B, P: 750 miles (Giver 1500 point hos SAS)

    Economy Class
    E, H, M, Q, W: 750 miles (Giver 1000 point hos SAS)
    K, U, V: 500 miles (Giver 500 point hos SAS)
    G, L, O, T: 125 miles (Giver 500 point hos SAS)

    Jeg har ikke sammenlignet andre selskaber.

    Og konklusionen om optjeningen af point kan blive anderledes, hvis du rejser mest med Lufthansa gruppen (jeg har ikke tjekket) - men stadig ændrer det ikke på grænses på 100.000 miles for at få et guldkort.

    Jeg har heller ikke tjekket fremtidig optjening, når du har guldkort. Jeg ved, hos SAS får du ekstra 25% på SAS rejser. Men hvad giver Lufthansa - og hvordan påvirker det beregningerne?
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  8. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Kanon og fyldstgørende svar. Mange tak.
    Flyver klart mest med SAS i *A.
    Men tænkte Aegean (som oftest omtales som de lettere at få hos) måske var bedre.
    Men ser ikke voldsomt bedre ud på deres point chart :)
     
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,787
    Point:
    113
    Et ekstra råd:
    • Vær altid opmærksom på din booking klasse - og hvis firmaets rejsepolitik tillader det, så undgå de helt billige økonomi billetter, der kun giver 50% (hos andre selskaber somme tider 25%).
    • Tjek altid prisforskellen til en højere klasse (som giver flere point) - og er forskellen ubetydelig, så køb denne lidt dyrere billet.
    Jeg er sikker på, at andre her på IF kan give gode råd om, hvordan du kan optjene lette point. Se eksempelvis tråden: https://insideflyer.dk/forums/threads/input-fra-de-klogeste-hoveder.2705/#post-33247
     
    Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  10. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Ser ud til at Argean giver lidt mere minimum.

    På korte skandinaviske ture giver SAS 250 point på de billige klasser mens Argean giver "minimum 600".
    På en CPH-IAD tur giver SAS 3750 mens Argean (burde) give 4100
    På CPH-NYC giver 3000 med SAS og 3900 med Argean.

    Sammenholdt med det lavere krav om 24.000 point på et år er det måske bedre...
    (Kræver dog 4 flyvninger med Aegean)
     
  11. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Der rundes ganske rigtigt op inden man multiplicerer.

    Ping @Michael Wahl
     
    isolCBflyer og Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  12. lionshield

    lionshield VIP medlem

    Beskeder:
    314
    "Synes godt om" modtaget:
    508
    Point:
    93
    Et lille udpluk af nogle af mine seneste rejser krediteret til Aegean!

    SAS Copenhagen-Aalborg (CPH - AAL) - SK1207 - T 0 600
    SAS Aalborg-Copenhagen (AAL - CPH) - SK1204 - O 0 600
    SAS New York-Copenhagen (EWR - CPH) - SK0910 - H 0 3849
    United Airlines San Juan-New York (SJU - EWR) - UA1173 - S 0 804
    SAS Copenhagen-New York (CPH - EWR) - SK0901 - A 0 7698
    Aegean Athens-Copenhagen (ATH - CPH) - A30810 - L 0 1330
    SAS Stavanger-Copenhagen (SVG - CPH) - SK1877 - Z 0 1200
    SAS London-Stavanger (LHR - SVG) - SK4630 - T 0 600
    SAS Copenhagen-Stockholm (CPH - ARN) - SK1418 - Z 0 1200
    SAS Stockholm-London (ARN - LHR) - SK0531 - Z 0 1732
     
    Michael Wahl og Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om" dette.
  13. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Det er rigtigt, at generelt giver SAS flere point til Aegean Miles+Bonus end til Eurobonus. Især i SAS Plus, som altid giver 200% optjening. Det er ikke spor tosset :D

    Du skal lige være opmærksom på, at når man hos Aegean starter fra nul skal man først optjene Silver og så nulstiller det hele, hvor man så skal optjene Gold bagefter.

    Det vil sige fra ingen status kræver det først 24.000 point (eller 12.000 + 2 A3-flyvninger) for at nå Silver, og derefter 48.000 point (eller 24.000 + 4 A3-flyvninger) for at opnå Gold - altså i alt 72.000 point (eller 36.000 + 6 A3-flyvninger).

    Så det er ikke nemmere at opnå guld-status fra nul - men det er markant nemmere at vedligeholde guld-status med kun 24.000 point pr år, eller 12.000 + 4 A3-flyvninger (ca. en t/r i SAS Plus til Sydspanien, og en tur til en græsk ø oveni, så er man hjemme).

    Derudover er jeg enig med @Henry - flyver du mest med SAS skal du vælge Eurobonus. EB har lidt lavere optjening, men meget bedre award-regler og lavere YQ, samt fast track security i Skandinavien.

    Den eneste undtagelse er, hvis du ved at du ikke kan genkvalificere med Eurobonus, men godt kan med Aegean - så skal du vælge Aegean.
     
    Michael Wahl og obs "Synes godt om" dette.
  14. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Tak @asf . Ganske vigtig pointe som jeg ikke havde fanget med at dine status point bliver nulstillet når du når sølv (det har jeg aldrig hørt om før - er de de eneste der gør det?).

    Flyver klart mest med SAS - problemet er bare at jeg ikke kommer bare i nærheden af SAS guld men højest SAS sølv (som jo er stort set ligegyldigt).

    Tror vist bare jeg må fortsat holde mig til OW hvor jeg har Sapphire og kan vedligeholde dette.
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  15. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    De er de eneste jeg kender til der gør det i hvert fald.

    Tja, når du ikke kan nå EBG er det jo værd at overveje. Og man har 12mdr fra man når M+B Silver til at optjene Gold, så det kan jo fikses stille og roligt over 24mdr med eller uden A3-flyvninger.

    Det står og falder mest på om man kan/vil genkvalificere efter man når guld første gang, synes jeg.

    Edit: Og selvfølgelig hvad man evt. vil bruge pointene på / hvor meget vægt man lægger på hhv. status og awards!
     
    Michael Wahl "Synes godt om" dette.
  16. JustinTime

    JustinTime Medlem

    Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    30
    Point:
    13
    Jeg skal tilbage til D.C. en forlængede weekend den 22. Hvorfor får man kun 3200 point for et fly til D.C. og tilgengæld 1000 basispoint for et fly fra Hamborg til CPH? Det giver ingen mening til mig?
     

    Attached Files:

  17. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Velkommen til IF.
    Det korte svar. Bookingklasser.
    Man får tildelt point afhængig af prisklassen på billetten, hvor din tur til Hamborg har været blandt de høje prisklasser i Go. Hvis du har fløjet til Washington med en Star Alliance partner afhænger det af hvad den respekterede bookingklasser giver til EuroBonus.
     
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,787
    Point:
    113
    I mange af disse medlemssystemer hos flyselskaberne hedder det jo "miles". Altså et udtryk for, hvor langt man flyver. Men SAS har valgt, at i Europa er antallet af optjente point faste (og dermed ikke afhængig af afstanden). Derfor får du forholdsvis mange point, når du flyver med SAS i Europa.

    Og som @Alexanderin skrev, så afhænger det også af booking klasse. Lidt populært sagt, så bestemmer billetprisen, om du får 200%, 150%, 100%, 50% eller 0% af det antal point en bestemt rute er sat til at give.
     

Del denne side