SAS CO2 kompenserer alle EuroBonus medlemmerne

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 31/1/19.

Tags:
  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Senest redigeret: 31/1/19
    MatthiasWagner, Ulrik, Kenneth K og 4 andre "Synes godt om" dette.
  2. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Ja det har de da vist også råd til, sådan som de devaluerede optjeningen for economy rejsende.

    Tænk engang hvor mange færre Eurobonus billetter det må give!
     
    Flyvefisken, Henrik Olsen, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Mon ikke billetpriserne lige så stille vil stige tilsvarende? Så selv om det lyder vældig flot, er det i realiteten passagererne, der kommer til at kompensere – nu blot obligatorisk.
     
    Flyvefisken, Henrik Olsen, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Tja - hvem ellers? o_O
     
    Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Det synes jeg faktisk er et glimrende tiltag - det er dog lidt af en jungle med de forskellige kompensationsprogrammer. Jeg har forsøgt at undersøge det en del, og er ikke sikker på, at jeg har fundet noget, der beviseligt og dokumenteret sørger for at klimakompensere ens flyrejse. Så jeg har de sidste år kompenseret mine private flyrejser gennem CarbonNeutral (Natural Capital Partners), som SAS henviser til. Forhåbentligt har det betydet flere vindmøller et sted... Det kan jeg så fremadrettet lade være med når jeg flyver SAS.

    Men jeg er helt enig i, at det nok ikke bliver en gratis omgang. Billetterne vil bare over tid blive tilsvarende dyrere, hvilket SAS så vil retfærdiggøre med dette tiltag vs. konkurrenterne.
     
    MatthiasWagner, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  6. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Synes faktisk det er yderst sympatisk tiltag - og hvis jeg læser det korrekt så er det ikke kun bonusbilletter men alle billetter hvor det EB medlemmer der flyver. Det har iøvrigt været tilfældet for alle ungdomsbilletter siden sidste år. Selvfølgelig kommer vi til at betale direkte eller indirekt. Men 1) det er meget begrænset (eks. du kan i dag købe CO2 kompensation for CPH-ORD for EUR 6 - SAS kan nok købe bulk billigere) og 2) det er et (pt) differentierende element og et element som falder i tråd med en større trend.
     
    MatthiasWagner, Martin81, Nielspg og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Spændende og ret sympatisk. Tror det kan blive en konkurrencefordel, især med dem der holder igen med at flyve pga. Co2-udledninger (regner ikke med de så er repræsenteret herinde:) ).

    Vi fik tilbudt noget lignende for vores forretningsrejser. Her var prisen 20€ per ton Co2, hvilket er langt over hvad SAS tilbyder at gøre det til.

    Eks. var prisen for en tur o/w CPH-AAR lige godt 11kr, mens CPH-LHR er 25kr.
     
    Senest redigeret: 31/1/19
    Martin81, Nielspg og Henry "Synes godt om dette"
  8. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Jeg kan bekræfte, at prisen hos CarbonNeutral (via SAS) har været omkring 10 Euro per ton. Dermed koster en t/r til LHR under 2 Euro - og en tur til IAD ca. 12 Euro. Men det afhænger jo selvfølgelig også af load factor - og rejseklasse.
     
    Henrik Olsen, Ulrik, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Som jeg har udtalt flere fange før, så er dette ikke gratis og derfor er jeg enig i at billetprisen nok justeres opad for at sikre indtægten.

    Men sådan noget bæredygtighed er meget mere i fokus i Sverige end i Danmark. Er det ikke også jeres opfattelse?
     
    miri90, Henry og Kenneth K "Synes godt om dette"
  10. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Ja - et stort Business Class sæde på en A340 må koste noget mere.
     
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  11. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jo, absolut. Man taler bl.a. også herovre om folk der har "klimaangst", og nogle driver også den her sag ganske radikalt.

    I visse henseender er Sverige et ekstremt land og ikke "landet lagom".
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Kære SAS, fokuser lidt mere på kerneproduktet istedet for at alt skal være sådan noget feel good politisk korrekthed... Som flyselskab kommer man bare ikke til, at redde Verden, man er "beskidt" og ikke særlig CO2 venlig..

    Hvis de rejsende var så interesserede i det, hvorfor er der så absolut ingen af dem som har tilkøbt CO2 kompensation tidligere hos SAS?

    Det må jo gå forrygende godt når man i en så presset branche frivilligt vil opgive en del af sit overskud når alle konkurrenterne ikke gør, man forstår det ikke, men godt man ikke er aktionær heller... Tænker konkurrenterne ligger på gulvet og ruller rundt af grin af det her tiltag, det er jo, at forære konkurrenterne en fordel... - oh vel. man har det sikkert godt på "feel good" konto i Sverige..

    Hvis man nu skulle være lidt konstruktiv i forbindelse med miljø tiltag, så tag dog og brug genbrugeligt plast, tag dog, at bruge mere porcelæn/glas, der kan vaskes og genanvendes, tag dog der små kuber der er fyldt med pap/plastic og brug miljørigtigtmateriale..

    Altså et Wetlease firma, som Hi Fly kan godt finde ud af det, imellem en masse bla bla, så konkret: "

    “The test flights will prevent around 350 KG of single-use, virtually indestructible plastics from poisoning our environment."

    http://www.hifly.aero/en/hi-fly-leads-the-world-with-plastic-free-trial-flight.html
     
    jespersm, Flyvefisken, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Kan godt være jeg læser din påstand forkert, men jeg tror ikke, at du har ret. Jeg kan selvfølgelig ikke vurdere antallet (og vil give dig ret i, at det er et mindretal), men jeg kender personligt en del, der anvender denne mulighed - men selvfølgelig flest der ikke gør. Som der bliver nævnt andetsteds i tråden er andelen nok større på den anden side af Øresund. Og tror kun denne andel vil blive større fremadrettet. Derfor synes jeg faktisk det er et glimrende tiltag da det er en måde hvorpå SAS kan differentiere sig fra andre flyselskaber, specielt LCC.

    At flyselskaber per definition ikke er CO2-venlige kan vi dog godt blive enige om, og dermed er os rejsende det heller ikke. Og det ændrer vores evt. klimakompensation ikke så meget ved.
     
    Offlyer "Synes godt om" dette.
  14. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    For det første synes jeg ikke at de klimaudfordringer vi alle står overfor er et udtryk "feel good politisk korrekthed". For det andet synes jeg det er yderst positivt at en virksomhed som SAS er sig bevidst om dets indvirkning på sin omverden - og igangsætter initiativer for at imødegå dette bedst muligt. CO2 kompensation er et middel ud af mange til dette. De udvider nu CO2 kompensationen fra alle ungdomsbilletter til alle EB medlemmers billetter. Jeg synes det er flot initiativ - og SAS scorer nogle point hos mig for dette. Kan de gøre mere på fly, brændstof, plastic m.m.? Absolut - men hvorfor kritisere et vigtigt initiativ blot fordi der ikke er taget et andet?

    Ja - det er et lille mindretal der hidtil har tilkøbt CO2 kompensation - bl.a. fordi det selvfølgelig koster ekstra - men også fordi det ikke indgår som en del af bookingprocessen = det er besværligt at tilkøbe.

    Endelig, de 17 verdensmål er et ganske konkret udtryk for en øget opmærksomhed på universelle mål som både privatpersoner, organisationer og virksomheder stræber efter. Klima indgår i flere af de 17 verdensmål. Selvfølgelig er der også et ganske stort marked der kan nås ved at fokusere på disse mål = penge at tjene. SAS forsøger med dette initiativ at slå to fluer med et smæk. Tak SAS
     
    Senest redigeret: 1/2/19
    Martin81, Henry og Jeblin "Synes godt om dette"
  15. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Jeg synes det er intet mindre end fantastisk! Jeg kan virkelig godt lide at flyve (vel som de fleste herinde?). Jeg levet højt på at SAS kompenserer mine ungdomsbilletter, men at de nu gør det for alle EB, jeg synes det er super fedt! Hvis vi kan glædes ved at flyve, samtidig med at klimaet ikke påvirkes, what's not to like?!! :)
     
    Henry, Jeblin, Martin81 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Der er såmænd ikke så meget galt med SAS' tiltag. For mig er det nok mere at det kommer på ryggen af al snakken (her i Sverige) om klimaangst, krav om veganermad (kan selv godt lide veganermad og er absolut ikke nogen stor kødspiser) m.m. m.m. En masse snak om at Sverige og Skandinavien skal redde miljøet, og at vi derfor skal holde op med at flyve og indføre en masse miljøafgifter, når de virkelig store miljøsyndere er mange andre lande i omverden. Jeg siger ikke at det ikke gør en forskel, hvad vi selv gør, men indimellem kan man godt synes at tonen er blevet for høj. Det her kunne SAS have fundet på for mange år siden (CO2-kvoter er jo ikke nogen ny ting), og således været frontløber, men nu kommer det ovenpå en masse højlydt snak om verdens undergang.

    Nå, men nu skal DSGM #2 nok læne sig pænt og stille tilbage her i logen (for en stund) og prøve at nyde showet... :D;)

    /DSGM #2
     
    Kristian, SophieHendriksen og Henry "Synes godt om dette"
  17. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Det er da et fantastisk tiltag, men jeg står også med følelsen af et tomt løfte, når det er beskrevet så vagt.

    Jeg kan næppe se at SAS har tænkt sig at betale 150 kr i klima kompensation for min tur til New York, når jeg ikke engang kan få en gratis cola på flyet.

    Der er jo ingen gennemsigtighed, og det lugter af et PR stunt.

    Gælder det kun SK billetter som er købt via SK's hjemmeside, og kun hvis man indtaster sit EB nummer under bookingen? Hvad med bookinger lavet gennem rejseselskaber, hvis man efterfølgende indtaster sit EB nummer hos SAS? Hvad med SK feeder fly på andre flyselskabers billetter? Fremgår det overhovedet nogen steder om og hvor meget der er kompenseret for ens billet?

    Betaler SAS ud af egen lomme, eller bliver billetten dyrere hvis man er EB kunde, eller bliver alle billetter lidt dyrere og så scorer SAS profitten på de 60% der ikke kompenseres for?

    Spørgsmålene er mange.

    Det er til at holde styr på når SAS har 100% kontrol over deres ungdomsbilletter og firma rejser, men helt ærligt så har jeg 0 tiltro til at de får registreret min klima kompensation, hvis jeg køber på andre måder end at være logget ind direkte på SAS.dk
     
    Bekgaard, Ulrik, Jeblin og 3 andre "Synes godt om" dette.
  18. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    ...... og drop den tungtlæssede vogn med toldfri varer, som ingen køber alligevel. (undrer mig i øvrigt altid over, at de kun har én slags sandwich til 150 sultne mennesker, men til gengæld 12 forskellige armbåndsure, men det er jo en anden historie)
     
    Bekgaard, SophieHendriksen, isolCBflyer og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side