SAS Eurobonus kreditkortaftaler

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af danielbirch, 21/11/13.

  1. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Som medlem af SAS Eurobonus kan du få både Mastercard og Diners Club kort, som giver dig point, når du bruger kortet. Mastercard giver 10 ekstrapoint for hver 100 kr. du køber, mens Diners giver 15 point.

    Hvis du - som jeg - er menigt medlem uden guldstatus hos SAS, er det værd at bemærke, at du ikke betaler årsgebyr på Mastercard, hvis du har både MC og Diners. For guldmedlemmer er det gratis i forvejen.

    Et vigtigt råd for at maksimere din point-optjening, er at holde øje med de typisk 2 weekends om året, hvor der gives dobbelt eller endda trippelt point. Hvis du planlægger dine indkøb, kan det give rigtig mange miles på kontoen. Fx er det disse weekends, du skal bruge til at købe flybilletter, bestille lejebil til sommerferien osv. :)
     
    Henrik Olsen og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
  3. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Ja, der kan være rigtig gode point at tjene på at bruge de rigtige kreditkort. Det har jeg hentet mange point på gennem årene ;)

    Så mangler vi bare at SAS kommer med et AMEX i Danmark også. Jeg har det svenske SAS American Express, hvilket giver langt bedre optjening end både Mastercard og Diners (som jeg dog også har som backup). AMEX giver 20 point pr. 100 sek (20 point pr. 84 danske kroner) og så får man en 2for1 voucher til Eurobonus når man omsætter for mere end 150.000 SEK pr. år på kortet. Ganske attraktivt.

    Desværre er Danmark lidt af et uland når det gælder kreditkort pga. den politiske beskyttelse af Dankortet og de høje gebyrer det koster at betale med kreditkort, men man kan da håbe på at SAS/Kreditkortudbyderne får lidt mere fokus på området og kommer med lidt bedre produkter i fremtiden.
     
  4. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,281
    "Synes godt om" modtaget:
    6,830
    Point:
    113
    Jeg synes nu også man betaler prisen for at få de point. Gebyr på 1,5% pr. betaling og hvad der ellers er.

    Men ja, jeg har da både MC og Diners fra SAS :)
     
  5. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det har du ret i, men det er primært i Danmark man ser de gebyrer fordi man politisk beskytter Dankortet. Meget af mit forbrug sker i udlandet og der er det sjældent jeg betaler gebyrer ved brug af kreditkort.

    Man skal naturligvis altid lave en afvejning af om det kan betale sig, men med Amex hvor man får en 2for1 voucher ved stort forbrug, så vurderer jeg ofte at det kan betale sig. F.eks. har jeg lige betalt omkring 1000 kr. i gebyr for at betale en dyr familierejse med kortet, men det giver mig en 2for1 voucher til SAS Eurobonus som vi muligvis ender med at tage ud på Business Class til USA - og så er 1000 kr jo ikke meget for en "gratis" business class billet ;)

    Men igen - man skal afveje om det kan betale sig. Havde vi ikke kunnet nå grænsen for 2for1 så havde jeg muligvis valgt et andet kort. Problemet i DK p.t. er lav pointoptjening på kortene kombineret med gebyr for at bruge dem. Et dårligt match, men forhåbentligt kan lidt konkurrence på markedet presse lidt på, så vi får bedre vilkår.

    Desuden tænker jeg gerne over at bestille mine varer på hjemmesider/udbydere som tager Amex alternativt Diners - og gerne i udlandet, hvor man slipper for de ublu danske gebyrer. Det bliver lidt en princip sag for mig ikke at give omsætning til de butikker, der ikke tilbyder de betaligsløsninger til en attraktiv pris som jeg gerne vil bruge. Er vi nok der gør det, så kan det være vi kan få flere til at overveje ikke at opkræve gebyret, da det nok er bedre forretning for dem end at omsætte for 0 kroner.
     
  6. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Flemming, er det fordi du bor (eller har boet) i Sverige? Eller er der andre veje til at få fingrene i et SAS/Amex kort, hvis man er dansker?
     
  7. Baronen

    Baronen Nyt medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    19
    Point:
    3
    Hvad er mulighederne for bonusprogram for et Amex kort...kan man kombinere KLM/Flying blue eller et helt tredje program, når man er bosat i DK ?
     
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Der er som sådan ikke muligt at få et AMEX kort i DK endnu. Heller ikke på Flying Blue. Men der er en del rygter om at AMEX starter op i DK igen, men vil tro at det kun bliver sammen med Eurobonus.

    Hilsen
    Henrik
     
  9. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Jeg har også hørt rygter om at de starter op i DK, men har endnu ikke kunne få noget bekræftet. Seneste rygte jeg har hørt er at de vil køre det fra Stockholm sammen med det svenske kort. Og det kan ihvertfald anbefales. Har været meget glade for serviceniveaut der :)

    Lad os krydse fingre for at de kommer snart - og gerne med en udgave der giver bonus ;)
     
  10. Simon Toft

    Simon Toft Guest

    Lige et kort spørgsmål. Overvejer at tilmelde mig SAS EuroBonus Mastercard men under oprettelse kan jeg se at de vil sende nogle månedlige regninger enten via betalingskort eller PBS. Men kan ikke gennemskue hvad det er på. Ved at man betaler 295 om året for kortet efter første år, men bliver der pålagt gebyr på hver enkelt køb man laver på det kort? Dvs. at køber jeg noget for 1000 kr,- vil de tage gebyr for dette af den procent det nu er sat til. Og hvad er smartest? Månedligt eller årligt gebyr?
     
  11. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Mener SAS Mastercard kommer med en indbygget kassekredit, så man ikke behøver at betale hele beløbet ud hver måned. Det er vist her de opkræver renter af det beløb man ikke betaler ud.

    Som udgangspunkt er det en rigtig dårlig idé (ihvertfald økonomisk) at tegne kreditkort hvis man udnytter en indbygget kassekredit. Det er dyre renter man betaler. Men betaler man kortet ud hver måned, så kan det give god mening.

    Kan ikke lige huske i hovedet hvordan vilkårene er for SAS Mastercard, men normalt betaler man ikke gebyr/renter, hvis man betaler hele regningen hver gang.

    Mener Diners har en mulighed for at betale et lavere årsgebyr mod at betale en rente af månedens forbrug. Hvad der kan betale sig her afhænger helt af forbruget. Et lille forbrug kan måske give mening at betale rente og lavt årsgebyr, men et stort forbrug giver bedre mening at betale stort årsgebyr og ingen rente.
     
  12. Simon Toft

    Simon Toft Guest

    Skal lige siges at jeg ingen kassekredit har og betaler altid mine regninger med det samme. MasterCardet vil indgå på min Nemkonto og vil faktisk bare bruge det til køb i udlandet samt store køb i stedet for min normale Visa/Dankort jeg har nu. Så jeg i princippet har 2 kort på samme konto. Så den månedlige faktura de vil sende er hvis min konto går i -0? :)
     
  13. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Såvidt jeg kan læse ud af vilkårene, så betaler du ikke rente af forbruget, hvis du vælger at betale det helt ud hver måned:

    http://www.saseurobonusmastercard.dk/Om-kortet/

    De har en rente, hvis man delbetaler. Desuden valutatillæg, men det er helt normalt på alle kort.

    Dog vil kortet vist automatisk komme med en "kassekredit/kreditmaksimum" som man kan vælge at lade være med at udnytte og blot betale hele regningen hver måned. Der er ikke gebyr - udover årsgebyret for at have denne tilknyttet, hvis man ikke bruger den.

    SAS Diners Club derimod kommer ikke med en kassekredit som standard - det skal ansøges om separat.

    Har du overvejet Diners Club, som giver flere point end SAS Mastercard? Diners kan man dog ikke bruge så mange steder, men oftest er det muligt at bruge ifm. rejser, fly, hoteller, restauranter osv. (ihvertfald i store dele af verden).

    Kan dog se at både Diners og Mastercard har en ganske ussel sign-up-bonus p.t. på kun 1000 point :( - Det var måske værd at afvente lidt og se om der ikke kom en kampagne. Har set op til 6000 point i sign-up bonus og meget ofte noget der er betydeligt bedre end de 1000 point.
     
  14. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Der er nogle helt grundlæggende forskelle på Visa/Dankort og Mastercard.

    a) Dankort - og dermed Visa/Dankort er et debet-kort, dvs. når du betaler med kortet, bruger du penge, du allerede har. I praksis sker det ved at pengene bliver trukket på din bankkonto straks. (I princippet kan et debetkort også være pre-paid og IKKE tilknyttet en bankkonto, men det findes ikke i DK. I DK er det kun banker, der udsteder Dankort, og kortet er altid knyttet til en bankkonto).

    b) Mastercard er et kredit-kort, dvs. når du betaler med kortet, låner du penge af kortudstederen. Disse penge skal naturligvis betales tilbage... i praksis sker det ved at kortudsteder sender en opkrævning, når måneden er gået (ofte via Betalingsservice). I de allerfleste tilfælde i Danmark påløber der IKKE renter, hvis du betaler forbruget hver måned. Men mange Mastercard indeholder også en løbende kreditfacilitet (kassekredit), så du IKKE behøver betale HELE beløbet. Så løber der renter på, og de er ofte høje. Det følger heraf, at et Mastercard IKKE er knyttet til en bankkonto. Men du kan selvfølgelig tilmelde opkrævningen til Betalingsservice på en given konto, og så ender du med at betale kortforbruget fra denne konto. Der er et element af sikkerhed i dette, ved at hverken kortudsteder eller eventuelle misbrugere/tyveknægte har nogen kobling til din bankkonto.

    Så tilbage til SAS Eurobonus Mastercard: Du betaler årsgebyr uanset om du bruger kortet eller ej. Du betaler ikke renter eller gebyrer, hvis du betaler hele saldoen hver måned. Som standard sender de en opkrævning på 250 kr., fordi de håber, at du vil udnytte den indbyggede kredit til 15% eller deromkring i rente. Du kan ringe til kundeservice og bede dem ændre det, så hele saldoen automatisk betales via Betalingsservice. Som Flemming er inde på, kan man vist nok vælge et lavere årsgebyr kombineret med en rente af ALT forbrug på kortet - om det kan svare sig må bero på en individuel beregning.
     
    Simon Toft "Synes godt om" dette.
  15. Simon Toft

    Simon Toft Guest

    Mange tak for svaret! ;)
     
  16. Simon Toft

    Simon Toft Guest

    Jeg har hermed bestilt kortet. Har en del rejser nu her med hotel betaling m.m. Så betaler med mit mastercard og optjener point, samt jeg får bonus point for hotelovernatninger samt refunderet mine penge fra firmaet. ren win win :D
     
    Schwert "Synes godt om" dette.
  17. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,281
    "Synes godt om" modtaget:
    6,830
    Point:
    113
  18. Simon Toft

    Simon Toft Guest

  19. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,281
    "Synes godt om" modtaget:
    6,830
    Point:
    113
    Henrik Olsen, Simon Toft og Kristian "Synes godt om dette"
  20. Simon Toft

    Simon Toft Guest

    Fra man køber noget på sit mastercard (over 100 kr.-) hvor lang tid går der normalt før pointene tikker ind?
     

Del denne side