SAS LANCERER ET NYT SHAREHOLDER PROGRAM MED MULIGHED FOR EUROBONUS STATUS

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af Bekgaard, 14/10/20.

  1. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Interessant forside artikel: https://insideflyer.dk/sas-lancerer-et-nyt-shareholder-program-med-mulighed-for-eurobonus-status/

    Som jeg ser det.
    Plus:
    • Mulighed for at få guld/diamond status alene ved at købe aktier i SAS.
    • Det er vel egenligt relativt billigt, afhængigt af hvad aktiepriser ender på, efter spillet sidst på måneden. På nuværende tidspunkt, koster det en investering på ca 100.000 kr, for “lifetime gold”, hvis man beholder aktierne.

    Minus:
    • Disse kort tæller ikke med i “lifetime”, så når man sælger aktierne, ryger kortet.
    • Der gives “kun” 5000 guldkort, til aktionærerne med flest aktier over 100.000 stk.
     
    Senest redigeret: 14/10/20
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. mifira

    mifira Aktivt medlem

    Beskeder:
    31
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    Skal det her ikke forstås som, at det ikke tæller med i Lifetime Gold?

    3.3 The benefits set out in Section 3.1(b)–3.1(c) do not include benefits that, pursuant to the EuroBonus Terms and Conditions, require the Participant to earn its status based on its own merits such as for example Life Time Gold status (e.g. earned EuroBonus qualifying points and number of qualifying flights).

    https://www.sasgroup.net/investor-relations/shareholder-program/terms-and-privacy-policy/
     
    Henry og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  3. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Køb af aktier og det evt. guld medlemskab, som følger med købet, tæller ikke med i LTG regnskabet. Men beholder du aktierne resten af livet har du jo i princip LTG, så længe du beholder aktierne.
     
    Henry, mifira og Bekgaard "Synes godt om dette"
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Dette er jo ret interessant. Betyder det, at man mister guldkortet næste år, hvis andre i mellemtiden køber flere aktier op, så man selv ikke længere er blandt top 5000?
     
    Bekgaard, mifira og Jeblin "Synes godt om dette"
  5. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Sådanne læser jeg det.
    Hvert år uddeles der 5000 guldkort til næste år, til de 5000 registrerede personer der har flest aktier i intervallet 100.000 - 1.000.000.
    Men hvis man kigger i oversigten på forsideartiklen, så er der pt knapt 3.000 personer i det interval (faktor 10 lavere af aktier, da opgørelsen er før emmisionen). Så der er ca 2.000 personer der skal smide ca 100k kr i aktier, før de når grænsen. Men der er selvfølgeligt knapt 4.000 personer der i dag har mellem 5.000 og 10.000 aktier, der skal smide op til 50k kr i puljen, for at være med i legen.

    Vil næsten gå så langt som til at sige “godt tænkt” til SAS.
    Det bliver sjovt at følge.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Lige som så meget andet, var alt meget bedre i gamle dage. Tænkt at man en gang kunne få Platinum status i Accor Hotels for blot en enkel aktie.
    Farfar out!
     
    Thorbjoern, Kenneth K, Bekgaard og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. lionshield

    lionshield VIP medlem

    Beskeder:
    314
    "Synes godt om" modtaget:
    508
    Point:
    93
    Med den noget overraskende ret lave emissions kurs overvejer jeg kraftigt at smide håndører efter det. Kurs ,83 så koster kortet kun ca 83K
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Alexander774

    Alexander774 Medlem

    Beskeder:
    22
    "Synes godt om" modtaget:
    39
    Point:
    13
    Så koster det stadig lange tusinde kroner, når aktien falder yderligere
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  9. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    664
    "Synes godt om" modtaget:
    1,980
    Point:
    93
    hmmm, tror bare, jeg laver nogle milage runs for at få status. Det synes jeg, er langt sjovere end at lege børshaj.
     
    Flyvefisken, Thorbjoern, Kenneth K og 9 andre "Synes godt om" dette.
  10. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Ganske interessant og dejligt at sas trods alt prøver at gøre noget for aktionærerne. At værdien af gold er yderst begrænset pt pga begrænsede rejsemuligheder er en anden sag.

    man skal dog lige huske at det vel står sas frit for at ændre vilkårene - således kan 100.000 aktier måske kun give adgang til sølv om 3 år eller slet ingenting hvis de dropper programmet / laver det om - eller endnu værre; går konkurs! :rolleyes:

    og så studser jeg over at der umiddelbart kun er maks på antal guldkort via ordningen mens der er ubegrænset diamant kort. Hvis man ellers er frisk på så stor en investering o_O
     
    Thorbjoern, mifira, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Det var da det forkerte flyselskab Gustav smed 100k efter.
     
    Offlyer, Henrik Olsen, asf og 4 andre "Synes godt om" dette.
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Er næsten alle flyselskaber ikke de forkerte at smide 100K efter? Der er vel ikke mange der reelt giver profit for investeringen.
     
    Kenneth K, Erwin Lansing, asf og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Hvis jeg havde 100K tror jeg ikke jeg ville investere i et flyselskab. Det er nok mest relevant for investorer fra branchen der ser en synergi eller dem som har penge i klemme og håber på at få de allerede investerede penge hjem igen. Redes hvad der redes kan.
     
    Thorbjoern, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Jeg prøver lige med et længere indlæg, så hav god tid når du går i gang med at læse :)
    Og for en ordens skyld vil jeg gerne nævne, at nedenstående ikke er sponsoreret eller en anbefaling til køb/salg af aktier.

    Aktionærfordele:
    Der er en del selskaber, som belønner aktionærer med diverse fordele.
    Tror nogle af dem har været nævnt herinde før, men bare et par eksempler:

    Danske hoteller (https://www.danske-hoteller.dk/aktionaer/aktionaerfordele/).
    Ved køb af aktier, kan man få rabat på overnatninger / restaurant besøg på kædens hoteller.

    Tivoli (https://www.tivoli.dk/da/om/virksomheden/aktionaerinformation/aktionaerkort)
    Her kan man få et aktionærkort, der virker som et sølvkort.

    DFDS (https://www.dfds.com/da-dk/passagerfaerger/partner/aktionaer)
    10% i aktionærrabat på skibsrejse, kahyt & måltider.

    SAS (https://www.sasgroup.net/investor-relations/shareholder-program)
    Man får SAS F&F kampagnerne og mulighed for guld eller diamond kort

    Kan det betale sig ?
    Som jeg ser det, er der to aspekter man skal forholde sig til.
    1. Bruger jeg fordelene (eller vil jeg begynde at bruge dem) ?
    2. Er jeg villig til at binde en mængde kapital, for at få fordelene ?
    100 aktier i Tivoli koster dags dato ca. 67.000 DKK.
    Et sølvkort til Tivoli koster dags dato 700 DKK / år

    Aspekt 1:
    Så break even ved at købe 100 aktier i stedet for et årligt sølvkort vil være ca. 96 år. Og det er jo med forudsætningen, at man ville have købt sølvkortet hvert år og faktisk bruger det.

    Aspekt 2:
    Vil jeg være villig til at binde ca. 67.000 DKK i tivoli-aktier ?
    Dette spørgsmål kan man kun svare på, som en økonomisk investering (risiko for stigning/fald i kurs, udbyttebetaling, risiko for konkurs og dermed tab af investering).

    Man kan så selv sætte sig ned og lave samme regnestykke på SAS.
    Hvad koster 100.000 aktier og hvilken værdi ansætter jeg på fordelene ved at have et guldkort ?

    Fælles for alle aktionærprogrammerne er jo, at man bliver medejer af selskabet. Så man kan sælge aktierne igen og derved opnå en gevinst/tab afhængig af aktiekursen (såfremt at selskabet ikke går konkurs)

    Indirekte konsekvens:

    Hvis selvskabet man har investeret i, enten udvider aktiekapitalen eller sætter krav om højere aktieantal, vil du så købe op ?

    Hvis man f.eks. har 10.000 aktier i SAS i dag, vil du så købe nye aktier via den igangværende emission, for at bibeholde aktionærfordelen ?

    Eller hvis du har 100.000 aktier, men skal have 125.000 aktier for at være i ’top 5000’ for at få et guldkort, vil du så købe op ?

    Hvis man har købt aktier for at få fordele, kan man jo godt blive tryllebundet til at følge med, selvom det vil være en dårlig økonomisk investering.
    Det hedder vist at smide gode penge efter dårlige :mad:.

    Personligt har jeg 'nydt godt' af statusforlængelsen fra SAS, så jeg beholder mit diamond niveau indtil juni 2021 og soft landing til guld indtil juni 2022. Har dog ikke sat min fod i et fly siden marts 2020 og har ingen åbne schedules, så jeg kunne i princippet ligeså godt have været basis niveau.

    Når jeg har fløjet (alene eller med familien), har vi dog nydt godt af betjent check-in, fast track, guld lounge, mest hos SAS men også hos andre star alliance selskaber. Så værdien af dette skal holdes op imod prisen for investeringen.

    Nogle overvejelser omkring programmet (se SAS link højere oppe):
    1. Har I bemærket, at man aktivt skal tilmelde sig programmet ?
    2. Aktiebeholdningen pr. 30. november 2020, afgør om man får kort til 2021.
    3. Aktiebeholdningen pr. 30. november 2021, afgør om man får kort til 2022, men aktierne skal have været ejet siden 30. november 2020. Hvordan dette identificeres ved jeg ikke, men det er sikkert for at afskrække folk fra at købe aktier op i midt november og sælge start december.
    @Henrik Olsen : Godt spørgsmål.
    Enhver aktieinvestering såvel i luftfart, Nordisk Fjer, Roskilde bank eller lignende, indebærer en risiko. Personligt ville jeg aldrig investere 1 DKK som jeg ikke har råd til at miste (velvidende, at hele min arbejdsmarkedspension formegentligt er placeret i værdipapirer, styret af mit pensionsselskab. Og den har jeg ikke råd til at miste :eek:).
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, asf og 3 andre "Synes godt om" dette.
  15. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Aktierne skal vel være noteret på navn.

    Eller kan man pulje (lave en family pool) ligesom man kan med EuroBonus?
     
    Bekgaard "Synes godt om" dette.
  16. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Jeg tænker, at aktierne skal være navnenoteret.
    Det står ikke direkte i betingelserne afsnit 2.1(b), men vel så tæt på som muligt.

    2.1 To participate in the Program and hence be eligible to receive the benefits that correspond to the Participant’s shareholding level, as set out in Section 3 below, the Participant shall be:

    (a) permanently resident in Sweden, Norway or Denmark;
    (b) a direct shareholder of SAS and own at least 4,000 shares as a private individual, whereby the term “direct” shall include ownership of shares placed in a custody account or in an investment savings account (sw. investeringssparkonto), and
    (c) a EuroBonus member.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Mart1n

    Mart1n Medlem

    Beskeder:
    15
    "Synes godt om" modtaget:
    34
    Point:
    13
    Hvordan dette identificeres ved jeg ikke, men det er sikkert for at afskrække folk fra at købe aktier op i midt november og sælge start december.

    Jeg ved ikke hvordan de har tænkt jeg at kontrollere det, men hvis de vil være rimelig sikre så gemmer SAS et udskrift af aktiebogen hver dag mellem 30/11 til næste 30/11. Hvis personen optræder på listen hver eneste dag er det rimelig sikkert at aktien ikke er solgt (eller i hvert fald kun har handlet inden for dagen). Hvis de kun checker aktiebogen hvert år den 30/11 så er det lidt for nemt at omgå. Ellers skal de manuelt bede om dokumentation for at der ikke har været handlet på depotet.

    Derudover skal man være opmærksom på følgende.

    I tabellen med antal aktionærer vil der være en del institutionelle investorer, som ikke har ret til fordelen.

    I Danmark kan man købe aktierne fra et pensionsdepot - så løber staten 60% af risikoen, men får ikke gavn af guldkortet. Dvs. man risikerer kun at tabe 40% af investeringsbeløbet. Det er reelt ikke tilladt, men SKAT griber næppe ind over for det (tror ikke de gør det med Tivolikort i hvert fald).
     
    Bekgaard og asf "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Generelt griber skat vel ikke ind over for de generelle fordele, som aktionærer i børsnoterede selskaber får fra aktier i et aktiedepot. Eksempelvis har bankerne haft forskellige fordele for deres aktionærer - og der er ikke skelnet mellem hvorvidt aktierne ligger i et pensionsdepot eller et depot oprettet for frie midler.
     
    Ulrik og Bekgaard "Synes godt om" dette.
  19. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Hvad mener du med, at “det er reelt ikke tilladt”?
    Jeg har aldrig hørt om, at det skulle være forbudt at investere penge fra et pensionsdepot, og dermed opnå relevante fordele som udbytte, deltage i generalforsamling eller andre arrangementer, få aktionærfordele osv.
    Man bliver ikke beskattet af værdien et aktionærkort til tivoli, uanset og aktierne er købt for frie midler eller pensionsmidler.

    Med hensyn til aktierne, så faldt jeg dette fra terms&conditions.
    Tænker det ret detaljeret svarer på, hvordan det foregår, altså et gennemsnit at de sidste 12 måneders ejerskab, udfør 30 november.

    5.1 Participation is subject to annual control of fulfilment of participation requirements and relevant shareholding level. The record date for the annual control is 30 November each year (the “Annual Control”).

    5.2 In order to maintain the benefits, the Participant shall continuously have held an average amount of shares entitling it to the relevant benefits set out in Section 1 during the preceding twelve (12) months prior to the relevant Annual Control. For the purpose of the foregoing, the average amount of shares will be calculated based on the sum of the Participant’s registered shareholding in its InvestorPortal account held at the end of each month during said twelve (12) month period divided by twelve (12).
     
    MortenS, mifira, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. Mart1n

    Mart1n Medlem

    Beskeder:
    15
    "Synes godt om" modtaget:
    34
    Point:
    13
    Deltagelse i en generalforsamling anses ikke som en fordel og udbyttet går jo ind på kontoen, hvor staten får sit cut ved udbetaling, så det er ikke rigtig relevant.

    Iht. pensionsbeskatningsloven er det ikke tilladt at investere i fx Tivoli-aktier:

    "§ 12. En opsparing i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:
    1) Opsparingen skal være oprettet enten i et pengeinstitut, der af Finanstilsynet er meddelt tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed her i landet (...) De opsparede midler skal indsættes på indlånskonto i det pågældende pengeinstitut m.v.
    Midlerne i en opsparing i et penge- eller kreditinstitut kan ikke anbringes i fast ejendom, aktier m.v., der har som formål eller som et af sine formål at give brugsrettigheder, rabatter el. lign. i selskabet (...)"

    Jeg er med på at dette ikke overholdes i praksis.

    Mht. opgørelsen af antallet af aktier betyder det, at man kan sælge aktierne begyndelsen af måneden og købe dem igen hen mod slutningen (med T+2 forsinkelse).
     
    Henry og Bekgaard "Synes godt om" dette.

Del denne side